Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Volgens mij moet de NS reizigers die door een storing gestrand zijn een gratis alternatief bieden (mits ze een treinkaartje gekocht hadden natuurlijk). Dat kan de NS doen door Syntus te betalen voor gratis busvervoer, of door een omreisadvies te geven. Daarbij moeten ze rekening houden met het feit dat reizigers bij te veel vertraging geld terug kunnen vragen.
Dus zal er bij een verstoring direct gekeken worden wat het goedkoopst is, reizigers om laten reizen met geld terug, NS-bussen inzetten of lokale OV-bedrijven betalen voor gratis vervoer van NS reizigers.
Zo wordt bij uitval tussen Den Haag en Rotterdam normaal gesproken een omreisadvies uitgesproken, maar omdat er bij de storing in februari ook geen treinverkeer tussen Den Haag en Gouda mogelijk was, werd de RET gebeld en mochten reizigers gratis mee met metrolijn E.
Natuurlijk, maar ik begrijp ook waarom de NS dit omreisadvies geeft. Als ik daar zou zijn en iemand zou mij vragen hoe in Arnhem te komen, zal ik hem netjes beide opties geven.
Waarschijnlijk heeft het streekvervoer niet genoeg capaciteit om het grotere reizigersaanbod op te vangen. Als de NS niet zelf bussen inzet vind ik een dergelijk omroepadvies helemaal niet verkeerd. Reizigers die (tegen betaling) het streekvervoer gebruiken is verder prima, maar niet de hoofdverantwoordelijkheid van de NS. Op station Schiphol wordt ook nooit naar het streekvervoer verwezen bij storingen of bij geplande werkzaamheden indien dit niet op voorhand met Connexxion (of het GVB) is afgesproken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tja, maar soms kan even afvragen of een omreisadvies wel realistisch is allicht geen kwaad voor ze het omroepen. Ik heb ook wel eens een omreisadvies via 's-Hertogenbosch gekregen voor Dordrecht - Breda. Ondanks dat die storing er nog maar net was, was het sneller om te wachten op de eerste weer rijdende trein
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Als halteomroep voor station Nwk in de serie's s9700 en s4000 klink in de treinen Nieuwerkerk aan de IJssel. En dat terwijl het dorp toch echt Nieuwerkerk aan den IJssel heet :? .
In het dagelijks taalgebruik is het wel degelijk een stomme N. De plaatsnaam is nooit aangepast aan het hedendaags taalgebruik, in spreektaal zijn verbogen lidwoorden zoals den volledig is vervangen door de.
Iedereen heeft het ook over Alphen aan de Rijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kennelijk een storinkje in Qbis vanmiddag. Ik had zelf een lijn 77 die bij het Europaplein in Utrecht al paars met huisje was en de uiteindelijke bestemming er ook al op had staan (Bilthoven Duivenlaan via De Bilt i.p.v. Bilthoven via Utrecht CS Centrumzijde)
Bij het Anne Frankplein kwam een andere lijn 77 ri. Nieuwegein tegemoet die juist nog rood met torentje was en de via Utrecht CS Centrumzijde er nog op had staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
KM46 schreef:Als halteomroep voor station Nwk in de serie's s9700 en s4000 klink in de treinen Nieuwerkerk aan de IJssel. En dat terwijl het dorp toch echt Nieuwerkerk aan den IJssel heet :? .
Tot ver in de 20ste eeuw schreef men nog 'den' en 'de', maar al veel langer sprak men alles als 'de' uit. Voor plaatsnamen geldt dit nog steeds, en ook voor andere contexten waarin je nog 'den' ziet staan (in oude geschriften en gedichten bijvoorbeeld'. 'Den' zoals 'denneboom' uitspreken getuigt van weinig verstand van zaken hebben, het dient als 'de' te worden uitgesproken.
In principe hoor je in ABN de "n" gewoon uit te spreken als die geschreven wordt. Omdat grammatica voor de meeste Nederlanders te lastig is en de taalunie ook nog eens allerlei vage regels bedacht heeft ter vervanging van andere regels die niet werden nageleefd, is de tussen- en eind -n in de spreektaal steeds meer verdwenen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Volgens mij zeggen hagenezen wel iets dat daarop lijkt, ja.
Maar bij plaatsnamen kun je eigenlijk nooit een eenduidige regel zeggen. Zo zeggen we ook Enschedee en Gorkum i.p.v. het letterlijk uitspreken zoals het er staat (Enschede en Gorinchem).
Meltrain schreef:... ik ken genoeg mensen die "Gorinchem" zeggen.
In elk geval hoor ik het in s6000 en s16000 bij aankomst in Gdm. En op de verkeersinformatie hoor je het een enkele keer totdat de lezer van de verkeersinformatie wordt uitgelachen
Bee schreef:Je zou het op de Duitse manier kunnen uitspreken, dus Ensjédè.
Volgens mij bedoelde bakpapier een andere klemtoon, dus en-schede, waarbij je »schede« uitspreekt als het vrouwelijk geslachtsdeel.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.