Pagina 2 van 4

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 23:21
door Z2N
Nu de staking van de SNCF maar voortduurt is er al zeker 1,5 week geen nachttrein-verkeer in Frankrijk (buiten Thello). Dit zorgt er voor dat er reizigers stranden, vooral in Parijs. Daar heeft de SNCF iets grappigs bedacht, vanwege de uitvallende nachttreinen is een nachttrein ingezet: de slaaprijtuigen van de nachttreinen zijn in het station gezet, opgemaakt, en mensen die stranden mogen gratis slapen. Daar komt dan ook nog een ontbijtje bij toe, en omdat mensen meer dan tweebuur vertraging opbouwen mogen ze de volgende dag voor drie keer niets verder. Toch wel ideaal gegeven de omstandigheden :Y

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 23:29
door baladid
Het is wel geniaal, maar niet door de SNCF bedacht – ook de DB had tijdens de staking 2015 zulke »Hotelzüge«.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 23:39
door Aking
Ik herinner me nog een nacht met eetc op het opstelterrein van Maastricht, toen waren de reizigers alleen een stuk minder blij :') :X

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:18
door Michael
Vanochtend ging ik met trein 12529 van Rotterdam naar Leeuwarden. Vlak voor Gouda kwamen we met een noodremming tot stilstand en vlak daarna zag ik een jongen langs de trein wegrennen en vervolgens het spoor oversteken. Die jongen bleek onder invloed en toen hij gecontroleerd werd en geen kaartje bleek te hebben werd hij vervolgens aggressief naar het treinpersoneel waarna hij vluchtte door aan de noodrem te trekken en vervolgens een deur met de noodontgrendeling te openen om vervolgens de trein uit te vluchten en via het spoor weg te rennen. Uiteindelijk zijn we met 12 minuten vertraging verder gereden om uiteindelijk met +5 aan te komen in Leeuwarden. Vlak voordat ik in Leeuwarden aankwam zag ik dat bij de betreffende deur van stel 4212 de hele kap weggehaald was die voor het deurmechaniek zit. Toen ik later op de dag met trein 12566 terug ging naar Rotterdam bleek dit dezelfde combi te zijn als die in 12529 reed. De 4212 heeft dus al die tijd nog gewoon in dienst gereden. Had eigenlijk verwacht dat ie eerder van de dienst afgehaald zou worden. Hij is uiteindelijk na aankomst in Rotterdam achtergebleven en naar de tuin gegaan.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:29
door Aking
Dus niet het noodglaasje maar de hele kap lag er af? Verbaast me dat dat geen acute veiligheidsstoring oplevert en het stel direct buiten dienst is genomen...

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:36
door Michael
De hele kap was eraf gehaald inderdaad. Hij is bij aankomst in Rotterdam om 20:25 afgekoppeld en vervolgens afgerangeerd

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:38
door Daniel
Volgens mij moet die kap eraf of in elk geval open om die nood-ontgrendelde deuren weer te kunnen sluiten.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:40
door Aking
In principe kun je dat ding bij ICM gewoon met 2x vierkant opendraaien en blijft ie dan op zn scharnieren (aan de bovenzijde) hangen...

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:48
door Daniel
In principe ja, maar ik herinnerde me zoiets van vele jaren terug toen ik eens met een machinist mee mocht rijden bij het omrangeren van een treinstel. Die liet me in de keertijd ook wat dingetjes zien, waarbij de bewuste kap ook in z'n geheel naar beneden kwam zetten i.p.v. gewoon open te gaan :P

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:56
door Aking
In dat geval kun je hem normaliter vrij eenvoudig weer terughangen in z'n scharnieren. Als ie dr helemaal af ligt kan iedereen zo bij de deurbeveiliging en vergrendeling, volgens mij zelfs met overbrugging van je groene lamp, maar daar heb je wel iets van kennis voor nodig...

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 19:16
door Daniel
NS Panel loopt een beetje achter geloof ik, of had ik een paar jaar terug in de tijd moeten reizen :P Dat grote scherm in Utrecht hangt er toch al even niet meer...
Afbeelding

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 22:08
door Hainje
Slordig.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 18 jun 2016, 14:09
door Meltrain
Een losse SLT-IV in de [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] op zaterdagmiddag is toch wel aan de korte kant. :X Het is lang geleden dat ik in de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] heb moeten staan.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 18 jun 2016, 19:46
door Daniel
Zaterdagavond na 19.30 uur en stel 8608 lijkt nog geen schoonmaker gezien te hebben. Oogt als een vuilstort compleet met de gratis krantjes van vrijdagmorgen nog op de tafeltjes :roll:
Goeie indruk maak je zo...

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 18 jun 2016, 20:37
door VIRM
Vandaag van Zaandam naar Zwolle en terug geweest.

Op de heenweg via Amsterdam Centraal in de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie], die vanwege de onverwachte werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal en Lelystad Centrum pendelde. Hij reed met tien bakken VIRM, waardoor er heel veel plek was. De aansluitende [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] reed met een los viertje: aangezien dit de enige trein tussen Schiphol en Leiden was, was dat ook de reden waarom ik niet op Schiphol wilde overstappen. ;)
Op de terugweg ook in Lelystad overgestapt op de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie]. De mevrouw die in de enquêtes uitdeelde in de trein riep bij het instappen tegen de HC's dat ze op zoek was naar reizigers, maar er waren erg weinig mensen in de tien bakken VIRM. Op Amsterdam Centraal de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] kunnen pakken: ondanks de vier minuten overstaptijd stond deze optie niet in de reisplanner, waardoor ik met -14 in Zaandam aankwam. Opvallend is dat ze op Amsterdam Centraal op spoor 8 begonnen zijn met de perronvernieuwing. Helaas waren er stukken tijdelijke blindegeleidelijnen weg: die maken altijd fantastisch veel herrie doordat ze van roestvrij staal zijn :mrgreen:

Ofwel: illustratie van inflexibel materieelinzet vandaag. Volgens mij had de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] best wel wat extra's kunnen gebruiken.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: za 18 jun 2016, 22:21
door Milco
@VIRM: ja, wat extra's in de (12)700 had zeker gemogen: trein 769 reed met een losse VIRM-IV, wat volle balkons opleverde...

Ik blijf de automatische afroep in de SLT best wel een drama vinden. Eerder vanavond in de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] richting Amsterdam, bij nadering Lelystad Centrum: "Dames en heren, goedenavond. Het volgende station is Lelystad Centrum, station Lelystad Centrum. Deze sprinter rijdt verder naar Almere Oostvaarders, Almere Buiten, Almere Parkwijk en Amsterdam Centraal."

SGMm vind ik wat dat betreft beter, die roept tenminste de belangrijkste stations om, in plaats van de eerste drie en dan de eindbestemming zoals bij SLT.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 06:29
door Z2N
Vanmorgen moet ik om 08:15 in Utrecht zijn, maar door werkzaamheden ging dat niet met de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie]. Daarom ging ik met een omweg, gebruik makend van lijn 370. En daar bleek maar weer dat de 24 uurs-dienst die Arriva ingevoerd heeft een daverend succes is: 9 instappers op halte Alphen Eisenhowerlaan, en maarliefst 17 instappers op Het Oude Ambacht. :X Dankzij de 13 meter-bussen geen gigantische drukte, maar de inzet van een van de 14,5-meter bussen zou de laatste paar staande reizigers ook een zitplek gegeven hebben. En op zondagochtend 6:15 is dat natuurlijk wel zo prettig...

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 08:59
door VIRM
@Milco: sowieso zouden ze de afroep van SGM en SLT gelijk moeten trekken. En desnoods voor de consistentie de stem van Tuffy gebruiken, al vind ik dat geen prettige stem.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 09:27
door Tochjo
Tochjo schreef:In Utrecht Terwijde zijn palen opgericht waaraan binnenkort, naar ik aanneem, TB7's zullen worden opgehangen.
Dat is afgelopen week gebeurd *O*

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 02:02
door Zugführer
Niet mijn reiservaring, maar die van iemand die vandaag bij me op bezoek kwam.
De IC van Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal die dit weekend extra in Maarssen stopte, was blijkbaar niet helemaal op de goede plek langs het perron in Maarssen gestopt, er was namelijk geen perron waar hij uit wilde stappen :mrgreen:
Dat werd dus ouderwets uit de trein springen.
Het ging om 10 bakken VIRM, dat moet toch makkelijk langs het perron passen lijkt me.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 10:39
door ODRAIL
Of de trein was te lang en dat er net een stukje buiten het perron stond.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 10:57
door reisthijs
Zugführer schreef:Het ging om 10 bakken VIRM, dat moet toch makkelijk langs het perron passen lijkt me.
Het zou moeten passen, maar ik zou het niet makkelijk willen noemen. Het perron is exact 270 meter, precies de lengte van 10 bakken VIRM. Dus 0 meter speling.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 11:03
door Zugführer
Oh, dan had ik de lengte van het perron even overschat :Y
Ben wel benieuwd of het niet vaker mis gegaan is dan afgelopen weekend, een groot deel van de treinen reed met 10 bakken VIRM

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 14:44
door Vinny
Dat mag dus niet. Desnoods moet de trein twee keer stoppen.

Re: OVer je reiservaringen in juni 2016

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 17:57
door ODRAIL
De trein mag zeer niet een stukje terug rijden als hij te ver gereden is?