Bee schreef:Je lijst staat vol met persoonlijke meningen. Dat mag, maar dan moet je ze wel onderbouwen.
Het enige wat de "anonieme" kaart NIET is, is anoniem.
Dat moet je echt onderbouwen, want ze weten niet wie de kaart heeft gekocht en ze weten niet wie de kaart gebruikt. Hooguit kan men achterhalen waar de kaart is gebruikt, maar dat betekend nog niet dat ze weten wie ermee gereisd heeft, dus de persoon blijft anoniem. Net zoals het invullen van een enquete zonder dat je je naam aangeeft ook anoniem is, terwijl ze daarna wel jouw mening weten.
Het is idd niet mogelijk om te zien wie de kaart heeft gebruikt (afgezien van wat de camera's in voertuigen registreren), maar het is WEL mogelijk om te zien wie de kaart en/of het opladen ervan betaald heeft, mits dit met PIN of Chipknip gebeurt. Bij alle oplaadpunten is het voor de eigenaar van dat oplaadpunt mogelijk om een loglijst uit te printen met daarop alle gegevens van alle transacties die bij die automaat hebben plaatsgevonden.
Bee schreef:
Het minimumbedrag dat je kunt opladen is € 5,-. Je kunt dus niet even € 1,38 opladen.
Bij sommige automaten, maar niet bij alle automaten en bij loketten kan je ook andere bedragen dan 5, 10 of 20 opladen. Het is wel altijd afgerond op hele euro's, maar dit argument is op de huidige manier volstrekt onjuist.
Je geeft aan dat het bij sommige autotmaten wel mogelijk is om een ander (
lager) bedrag dan € 5,- op te laden, kun je dan aangeven bij welke automaten in welke plaatsen? Want alle automaten waar ik ben geweest is het enkel en alleen mogelijk om 5, 10, 20 of 50 euro op te laden.
Bee schreef:
Je geeft aan dat kaarten geen einddata mogen hebben. Tergelijkertijd vind je ook dat de kaart onveilig is. Door de kaart een beperkte levensduur te geven wordt het voor Translink mogelijk om nieuwe technologie te introduceren en oude technologie uit te faseren. Zo komt er uiteindelijk ook een einde aan het gebruik van onveilige chips (die in moderne kaarten al door een nieuwer, veiliger, type zijn vervangen).
Door de kaart een beperkte levensduur te geven, wordt het voor Translink mogelijk om de zakken te vullen omdat iedereen gedwongen wordt om een nieuwe kaart á € 7,50 (lokale acties buiten beschouwing gelaten) te kopen.
Maar even zonder dollen: ook zonder beperkte geldigheidsduur van chipkaarten is het voor TLS mogelijk om nieuwe technologie te introduceren. Momenteel zijn er ook twee verschillende chips in omloop en alle appratuur werkt op beide chips. Dat uitfaseren kan ook via natuurlijk verloop, dus door chipkaarten die langzaamaan defect raken en vervangen dienen te worden, als zo'n kaart binnen vijf jaar na aanschaf -bij normaal gebruik- defect raakt, kan deze vervangen worden (via de garantieregeling) door een chipkaart met een nieuwe chip. Natuurlijk verloop dus.
Bee schreef:
Kaartlezers geven niet aan bij welke halte de bus of tram zich bevindt. Hierdoor is niet te controleren of de gegevens wel juist zijn, waardoor je niet weet of je wel het juiste bedrag betaalt.
Sommige kaartlezers geven wel degelijk aan waar de bus zich bevind. Dat gebeurt onder andere bij de kaartlezers van Arriva, Veolia en EBS. Zoals je het argument
nu stelt is het dus onjuist.
Bij Arriva, Veolia en EBS is het wellicht wel mogelijk, maar verder heb je nog Connexxion, GVU, GVB, RET, HTM, Hermes, Breng, Qbuzz en Syntus, waar het niet mogelijk is. Kortom: bij genoeg maatschappijen is het niet mogelijk. Mijn argument is dus niet geheel onjuist.
Bee schreef:
Men wordt gedwongen om de kaart te gebruiken of een veel te duur los kaartje te kopen of anders met de auto of de fiets te reizen.
Hetzelfde argument met een Strippenkaart. Je moet die kaart kopen als je wil profiteren van een goedkoop tarief, anders moest je alsnog een duurder kaartje kopen. Zo is het altijd al geweest.
Vóór de invoering van de chipkaart, werden in mijn regio (Zuid-Holland/Utrecht) ook dalkaartjes verkocht (€ 2,50 in Zuid-Holland en € 1,60 (tot 3 zones) en € 2,70 (3 of meer zones) in Utrecht). Bij de meeste ritten was het veel voordeliger om op deze kaartjes te reizen, dan met de strippenkaart.
Bee schreef:
De kaart is onvriendelijk in het gebruik van mindervalide personen (zoals blinden en slechtzienden). Er is weliswaar een speciaal abonnement voor deze categorie (de Viziris-kaart), maar eigenlijk is dat niet eerlijk ten opzichte van de niet minder valide personen.
Dit is helemaal onbeschoft. Die mensen hebben er niet voor gekozen om een dergelijke afwijking te hebben

Ik heb ook niks tegen de mindervalide personen, maar ik zie niet in waarom deze categorie extra voordeel dient te krijgen (naast het feit dat ze gratis een begeleider mogen laten meegaan, waar ik overigens NIET op tegen ben) ten opzichte van iemand die niet visueel gehandicapt is.
Als twee personen van -bijvoorbeeld- Krimpen aan den IJssel Busstation naar Rotterdam Beurs reizen om te shoppen en één persoon is visueel gehandicapt en de ander is dat niet; wat is dan -behoudens de handicap- het verschil tussen deze twee personen?
De NS doet ook niet mee aan de Viziris-proef, waarschijnlijk ook vanwege dezelfde reden waarom ik hier geen voorstander van ben.