OVer je reiservaringen in november 2016

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Karl »

Ja. 12578.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Mikos »

Daar zitten gepland 2 3'en in, maar die tweede drie is er vandaag dus niet. Mogelijk door het landelijk tekort ook aan ICM.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Ardan »

Daniel schreef:Gokje: het is een (12)500? Die rijden in de daluren vrijwel altijd opmerkelijk kort ja.
Het valt mij sowieso al jaren op dat de NoordOost-treinen die met ICM worden gereden eigenlijk altijd wel te krap zijn, regelmatig losse drietjes of viertjes op tijden die dan wel dal heten, maar waarop er toch veel reizigers zijn. De treinen die met VIRM worden gereden zijn daarentegen vaak juist veels te ruim, om middernacht nog eens met twaalf bakken van Amersfoort naar Enschede knallen is wel lekker want privécoupé maar niet bepaald nodig.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Suus »

Er werd nog wel enige tijd soms gesplitst en gecombineerd in Amersfoort met de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie], maar dat is ook alweer een tijd verdwenen. Blijkbaar toch te vertragingsgevoelig, helaas heeft het wel twee jaar nodeloos gesleep met VIRM over de Veluwe opgeleverd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Ardan »

Nu je het zegt, de laatste keer dat ik in Amersfoort schreeuwende geelhesjes zag die je naar het voorste treinstel dirigeerden is alweer een hele tijd geleden..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Daniel »

Vrij recent nog gehad hoor, zo'n trein. Maar dat was een [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] rond de tijd dat de superdal uitdunning ingaat en er dus op de weg terug niet meer gesplist hoefde te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Meltrain »

Ik had zo'n twee weken geleden nog dat het Rotterdamse deel van de 1758 pas in Amersfoort begon.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door ODRAIL »

In oktober had dit ook een keer. Dus het is niet helemaal nieuw.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Reiziger Delft »

Ardan schreef:Nu je het zegt, de laatste keer dat ik in Amersfoort schreeuwende geelhesjes zag die je naar het voorste treinstel dirigeerden is alweer een hele tijd geleden..
Dit komt steeds vaker voor, omdat op de nieuwe TBP-schermen niet staat dat het achterste treinstel onderweg ergens achterblijft. Op de CTA's oude stijl stond dit wel altijd, waardoor meer mensen meteen in het goede gedeelte van de trein instappen. Ik begrijp niet dat dit niet meer wordt vermeld, terwijl je zou zeggen dat je met de nieuwe schermen juist meer kan dan vroeger met de flapjes. De data is er ook gewoon, in de app staat het wel vermeld. Nu kost het aftrappen van treinen vaak veel tijd omdat veel mensen verkeerd zitten.

Mikos, weet jij waarom hiervoor gekozen is?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door waldo79 »

Gisteren de combi 9865 en 563 genomen als alternatief voor de uitgevallen 2065. Merkte dat deze combinatie niet zo veel gebruikt werd, in beide treinen was voldoende plek.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Mikos »

Reiziger Delft schreef:Mikos, weet jij waarom hiervoor gekozen is?
Het is niet zo zeer een 'keuze'. InfoPlus is een gigantisch mooi systeem met ontelbaar veel mogelijkheden. In het begin moest het echter samenwerken met Bepac (dat achter de CTA's zat als software) en dat leverde heel rare dingen op, waarna er toen uit nood aanpassingen zijn gedaan. Toen alle CTA's volledig vervangen waren, bleken er nog de nodige technische problemen in het systeem te zitten die voor beperkingen hebben gezorgd. Zoiets als onder een Intercity van Zwolle naar Den Haag "Stopt ook in Duivendrecht", terwijl Duivendrecht ook gewoon in de via-lijst wordt genoemd heeft een lagere prioritering gekregen om te verhelpen, omdat men eerst op het nieuwste project wilde zitten: Verstoringsinformatie. Dat is er nu in de vorm van Tuffy die automatisch omroept dat er een verstoring is en wat de alternatieven zijn. Nu kan men zich dus focussen op allerhande andere zaken.

Momenteel is men bezig om onder andere die regel "Stopt ook in Duivendrecht" er uit te krijgen, de Via-lijst zo volledig mogelijk in één keer in beeld te krijgen (in plaats van in stappen een regel met 2 of 3 tussenstops), maar ook het tonen van nuttige informatie als "Achterste treinstel blijft achter" wat al wel in het systeem zit maar er nog niet overal op de juiste manier uit komt. Heel langzaamaan vordert dat en men had het over het laatste kwartaal van 2016 waarin dat uitgerold zou worden, maar ga er maar vanuit dat dat ergens in 2017 wordt. Wordt aan gewerkt!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door waldo79 »

Ik duim met je mee dat het 1e kwartaal 2017 uitgerold wordt. Scheelt een hoop, vooral redundante flauwekul op de treinaanwijzers :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Ardan »

Huh, 'achterste treinstel blijft achter' staat er toch gewoon op? Dat een bepaald stel slechts tot x meerijdt zie ik inderdaad nooit.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef:Zoiets als onder een Intercity van Zwolle naar Den Haag "Stopt ook in Duivendrecht", terwijl Duivendrecht ook gewoon in de via-lijst wordt genoemd heeft een lagere prioritering gekregen om te verhelpen, omdat men eerst op het nieuwste project wilde zitten: Verstoringsinformatie. Dat is er nu in de vorm van Tuffy die automatisch omroept dat er een verstoring is en wat de alternatieven zijn. Nu kan men zich dus focussen op allerhande andere zaken.
Van mij mogen ze eerst die verstoringsinformatie wel eens verbeteren. Wat een onzin komt daaruit zeg, lijkt niet helemaal goed te gaan met de trajectbepaling en daarmee de geraakte reizigersstromen. Voorbeelden daarvan staan er genoeg op dit forum.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Mikos »

Ook dat wordt nog geoptimaliseerd. Is het je trouwens opgevallen dat die vreemde adviezen meestal als eerste worden genoemd, net nadat de verstoring is ontstaan? Het klinkt mij alsof een script dan alternatieven verzint en die de wereld in worden gegooid, waarna er meer duidelijkheid ontstaat over de situatie en de goede adviezen alsnog komen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Wubbo »

Nee, ze komen ook regelmatig ver na het begin van de verstoring, en zijn ook regelmatig op geen enkele manier logisch (een script zou enige vorm van logica toepassen, daar is het tenslotte een script voor ;-)).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Suus »

Tramlijn 24 richting De Esch van de RET die vandaag om 18:03 van Marconiplein moest halteren had een vertraging van zes minuten. Omdat de 21 van 7 minuten later er direct achter reed haalde lijn 21 de tram bij het Marconiplein in door achter het metrostation langs te rijden zodat lijn 21 de drukte zou opvangen. Veel effect had het niet, want de Mathenesserbrug ging vlak voor tram 21 open :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door webguy »

Ardan schreef:Huh, 'achterste treinstel blijft achter' staat er toch gewoon op? Dat een bepaald stel slechts tot x meerijdt zie ik inderdaad nooit.
Volgens mij staat dit er nu alleen op een begin station: bijvoorbeeld de situatie in Den Haag waar een stel niet naar opstel gaat maar blijft. Dan moet handmatig die boodschap ingevoerd worden. Echter wordt de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] bijvoorbeeld bijna altijd in Deventer ingekort. Dat zie je nergens op een scherm.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Suus »

Het gaat inderdaad met gecombineerde treinen waarvan later een treinstel achter blijft fout, oftewel, de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] uit Rotterdam die in Utrecht het achterste stel van een [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] wordt. Het stel uit Rotterdam rijdt meestal niet verder dan Deventer, en OBIS noemt dit ook gedurende de gehele rit. In Rotterdam Centraal, Rotterdam Alexander en Gouda staat de trein echter aangekondigd als trein naar Enschede en vanaf Utrecht is er steeds geen bericht over dat het achterste stel tot Deventer gaat, tot Deventer zelf.

Enerzijds snap ik de keuze om in Rotterdam Centraal en Rotterdam Alexander Enschede als bestemming te tonen want reizigers zoeken hun trein vaak op eindbestemming, maar anderzijds zorgt het wel voor verwarring van reizigers die verder willen dan Deventer (zal niet veel zijn, maar toch). Dat in Gouda Enschede op de borden staat is natuurlijk wel onzin, want het treindeel naar Enschede vertrekt daar drie minuten later. Dat is ook de handigste plek voor reizigers uit Rotterdam die naar Twente willen om over te stappen, want daar staan de treindelen naast elkaar in plaats van achter elkaar. Maar ook dat moet de reiziger maar net zelf ontdekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Ardan »

Wie zei hier nou trouwens laatst dat er in Deventer geen materieel staat 's nachts, was jij dat Suus? Nu de blaadjes van de bomen donderen kan ik het emplacement weer beter zien, er staan toch echt treinen hier hoor. Deventer is dan wel geen standplaats voor 'normale' machinisten maar er zijn wel rangeermachinisten.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Suus »

Het is nog geen einde dienst. ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Wubbo »

En ik was degene die het zei. Kijk om een uurtje of 1 nog eens zou ik zeggen ;-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Ardan »

Ik heb het ook over 's nachts :P
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Aking »

Hoor jij dan niet te slapen Jongentje? :o :o
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in november 2016

Bericht door Ardan »

Slapen is voor mietjes!
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten