Vandaag was de laatste reguliere dag van de huidige dienstregeling, enkele lijnen hadden vandaag hun laatste rit. Toevallig had ik een dag vrij en ik heb altijd een "ritje" met lijn 92 van Grave naar Venray willen maken. Vandaag was de laatste dag dat dit kon, in het weekend rijdt deze lijn niet.
Aangezien de overstap in Grave van lijn 99 op lijn 92 behoorlijk krap was (:33 vertrekt 92 en :34 komt 99 aan, dus op papier heb je geen aansluiting) heb ik een bus een half uur eerder genomen (of eigenlijk een half uur later omdat ik me dit pas in de ochtend realiseerde en een bus eerder pakken dan gepland niet meer mogelijk was). Dit was tevens de laatste rit die ik met lijn 121 en overstap in Uden op 99 richting Nijmegen heb gemaakt, vanaf zondag rijdt lijn 121 nog maar tot Boekel. Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ik voor het laatst een dergelijke rit gemaakt heb, tegenwoordig pak ik naar Nijmegen altijd de auto, dus ook dat was nostalgie.
De rit vanaf Beek en Donk naar Uden ging vlot, het feit dat ik de bus van 11:00 uur had zal hiermee te maken hebben, dan is het niet druk. Ik had ruim de tijd in Uden om een Breng bus te krijgen. Toevallig lag daar een verdwaalde folder van de stadsdienst Nijmegen, die heb ik meteen meegepakt. Met wat vertraging arriveerde ik in Grave, veel instappers bij het AZC in Velp die kaartjes kochten. Er was 25 minuten tijd, dus heb ik bij het tankstation vlug een sandwich gehaald. Lijn 92 stond bij terugkomst inmiddels als leeg op het busstation. De rit was uiteindelijk de moeite waard. Ik heb de 92 ooit op het traject Grave - Cuijk gehad, toentertijd reed hij niet verder. Ik was inmiddels vergeten hoe mooi de route is, door kleine Brabantse dorpjes en langs weilanden.
Na Cuijk werd het geheel nieuw voor mij. De route naar Gennep was verder veel van hetzelfde maar prachtig. Erg druk was in het bus over de gehele rit overigens niet. Vanaf Gennep ging het verder naar Boxmeer, ook via een onbekende route. Dit deel van de route is een oud Zuidoostertraject. Dit was vroeger onderdeel van Eindhoven - Helmond - Boxmeer - Gennep. Dit traject ging in 2004 naar BBA en werd als lijn 93 gereden en later door Arriva. Nu is het dus geplakt aan een lijn uit Grave, die daarvoor vanuit Cuijk via de route van buurtbus 238 werd doorgetrokken. Dit is een soap apart overigens, dit resulteerde erin dat de buurtbusvereniging, die zou blijven rijden tussen Grave en Cuijk, waar deze via Gassel en Beers rijdt en niet zoals lijn 92 via Escharen en Mill, de brui eraan gaf en stopte. Per aanstaande maandag keert die buurtbus terug.
Terug naar lijn 92. Het station van Boxmeer is iets anders dan ik in herinnering had, de bussen hebben een echt busstationnetje met een schattig eilandperron. Aangezien we al laat waren, reden we meteen verder. De 23 en 92 de andere kant op, stonden er ook. De route van Boxmeer naar Venray ging voor het eerste stukje over voor mij bekend terrein, de N272, van Boxmeer naar Sint Anthonis, iets waar ik met de auto veel overheen rij op weg naar Nijmegen. Bij "de grote rotonde" (de enige plek waar ik handig kan inhalen als er een egelfamilie voor me zit) werd een afzwaaier naar Sint Anthonis gemaakt waar een minibusstationnetje ligt. Hier stoppen wat buurtbussen, de 23 en de 92. Daarna ging het via een mij onbekende, maar prachtige, route naar Stevensbeek en Overloon en Venray. Mij viel op dat Arriva hier de halteborden grotendeels niet vervangen heeft. Het traject Gennep - Venray wordt vanaf 11 december uitbesteed van Arriva Limburg, welke hier met lijn 84 zullen rijden. Vrijwel alle instappers tussen Gennep en Venray vroegen hierna.
In Venray bewonderde ik even het oude busstation van Zuidooster/Hermes. Deze is eind jaren 80 volgens mij gebouwd. Het is een remise die tevens dienst deed als busstation. Het Hermesbord is inmiddels verdwenen, dit heeft er nog lang gehangen. Wel hingen er nog de perronaanduidingen van het busstation. Tegenwoordig is het gebouw volgens mij niet in gebruik. Het was niet lang wachten op lijn 27 naar Deurne aangezien de 92 bijna 10 minuten vertraging over de gehele rit had opgelopen. Maar het was een mooie rit. Richting Deurne heb ik grotendeels geslapen. Vlak voor het station werd ik wakker, op tijd om op te merken dat lijn 80 (nieuw lijnnummer 27) niet op de halteborden staat. Ik was op tijd voor de IC naar Eindhoven. Daar duwde ik even vlug een broodje en een kop koffie naar binnen alvorens ik heel toevallig Hans tegenkwam. Ik was in lijn 55 naar 't Hofke gaan zitten en hij bleek mijn chauffeur te zijn.
Wij deden een rondje via het 't Hofke waarbij de bus bij het eindpunt overging op lijn 5 terug. Lijn 55 verdwijnt zondag eveneens dus het was leuk deze routes nog even meegepikt te hebben.
Op de terugweg kwamen we aan "mijn" kantoor voorbij. Het stond er nog, dus ik moet maandag weer gewoon werken. -o- Daarna had Hans meteen een retourrit lijn 18 naar Veldhoven/Oerle. Deze lijn was mij ook bekend en het was nog niet zo laat, dus ik ben blijven zitten. Bij terugkomst kwam ons lijn 21 tegemoet bij het station, die kon ik dus niet naar huis nemen. Dat komt morgen wel, de laatste rit van Eindhoven naar Beek en Donk ooit. *snik* Met de trein ging ik naar Helmond, at nog even iets bij de Sandroos en ging toen met lijn 25 naar huis. Ook de laatste keer dat ik deze bus met eindpunt Beek en Donk genomen heb. Vanaf zondag rijdt deze verder naar Uden.
Een leuk dagje, de rit van lijn 92 was in mijn ogen de moeite waard, ook al duurde deze twee uur. Volgens mij kun je die in de zomer op veel locaties prachtig op de plaat zetten. Een aanrader voor de fotomakers onder ons.