OVer je reiservaringen in februari 2017

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Hainje »

Zou het dan misschien niet aan de kussens onder het kunstleer kunnen liggen? Dat dit niet stevig genoeg is om het gewicht van de mensen te absorberen.
🍉
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Ronald »

Het interieur van DDZ heeft verder nogal veel hoekjes en gaatjes waar vuil blijft liggen en een vrij besmettelijke lichte vloer.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door VIRM »

Vanochtend met de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] naar Amsterdam Centraal om daar op de 831 over te stappen naar Eindhoven. Deze reed keurig op tijd, wel opvallend dat de railcatering al op 09:30 's ochtends rondwandelde. Na Utrecht was er ergens nog een behoorlijke remming, kennelijk lukte het portofoonverkeer niet, want de machinist maakte de HC via de intercom duidelijk dat er niets aan de hand was. Even later zoefde de HC wel voorbij in het gangpad richting de voorkant van de trein.
Doel was om daarna met de s11100, [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] naar Leiden te gaan, maar diverse wissels rond Den Haag HS besloten even een dagje weekend te houden. Dus dan met de 3536 noordwaarts, die vanaf Eindhoven met maar liefst VIRM10 reed. Zelf in Utrecht nog even wat extra reistijd ingebouwd door over te stappen op de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie], aangezien die met ICM reed.

Vandaag overigens met een 2-naar-1 toeslag gereisd die ik via OV Chip Plus had geboekt. Van de 5 treinen vandaag waren er in 4 controle, waarbij 2 HC's opmerkte dat ik in de eerste klas zat. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Milco »

Treinserie [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] zal morgen de gehele dag niet rijden omdat er een overwegstoring bij Diemen is... Morgen vinden er herstelwerkzaamheden plaats. Nu snap ik dan de logica niet om er dan maar één treinserie uit te gooien. Iemand?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Wubbo »

Ik snap vooral niet waarom dat morgen wel moet terwijl het vandaag kennelijk nog niet nodig is. Ik denk namelijk dat ie eruit gehaald wordt omdat er langzaam gereden moet worden over de overweg, waardoor een vertragingendomino kan ontstaan. Wat treinen schrappen kan er dan voor zorgen dat de vertraging beperkt wordt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:Van de 5 treinen vandaag waren er in 4 controle.
Gisteren had ik in 1 trein controle terwijl ik met 7 treinen gereisd heb. Die ene controle was meteen wel in de langste rit (Gouda - Duivendrecht).

En ik wil er ook nog even bij vermelden dat ik in 2017 tot nu toe in een kwart van de ritten die ik gemaakt heb controle gehad heb. In dezelfde periode vorig jaar was dit maar 15 procent..
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door JWM »

Regelrechte schande, de Intercity van Zwolle naar Den Haag van kwart voor 9 vanavond was een losse ICM en dus erg gezellig (dus niet :evil: )
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RE: Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Ik snap vooral niet waarom dat morgen wel moet terwijl het vandaag kennelijk nog niet nodig is. Ik denk namelijk dat ie eruit gehaald wordt omdat er langzaam gereden moet worden over de overweg, waardoor een vertragingendomino kan ontstaan. Wat treinen schrappen kan er dan voor zorgen dat de vertraging beperkt wordt.
Alleen kan je voor dat doel dan weer beter iedere andere serie dan de s2600 kiezen. Die laatste heeft zat rijtijdmarge en zit ook verder niet zo krap in de dienstregeling. Het lijkt vrij willekeurig en niet erg doordacht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Mikos »

Noem eens één andere serie die over dat traject rijdt waar ieder kwartier een alternatief voor is in de vorm van een Sprinter (desnoods met één overstap) en waarbij je die serie op dat traject kunt opheffen, zonder dat de complete materieelplanning overhoop gegooid moet worden omdat er aan twee zijden gekeerd moet worden?

Is het nu toch een stuk minder willekeurig en ondoordacht?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Chrysa »

Voor de reizigers is het ook makkelijker omdat er geen extra overstappen zijn nu.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Klaasje »

Nou eh, hef geen trein op of een serie die daadwerkelijk wat oplost. Ik leg het morgen wel even uitgebreid uit.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Mikos »

Vanaf Weesp zit de 700/1800 er op 3 minuten al achter. Door de 2600 eruit te gooien, heb je naast het domino-effect dat je er mee weet te voorkomen ook nog meer ruimte om met de daadwerkelijke storing bezig te gaan (ik weet niet precies wat er daar gaande is). Voorkomen is beter dan genezen. (En je zegt zelf dat ieder andere serie eruit gooien een betere keuze is, ik ben nog steeds benieuwd welke dat dan is volgens jou)
Project loading: 50% loaded. Please wait...
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door cassie127 »

Milco schreef:Treinserie [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] zal morgen de gehele dag niet rijden omdat er een overwegstoring bij Diemen is... Morgen vinden er herstelwerkzaamheden plaats. Nu snap ik dan de logica niet om er dan maar één treinserie uit te gooien. Iemand?
En inmiddels dinsdagochtend ook niet....
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Hendrik »

En volgens de laatste prognose duren de herstelwerkzaamheden tot 11.00 uur vandaag (dus niet morgen)...

Edit: 11.15 uur inmiddels. Hoe dan ook: nog steeds vandaag i.p.v. morgen! :wink:
Laatst gewijzigd door Hendrik op ma 06 feb 2017, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Suus »

Dan is die overweg wel heel erg kapot. Is ook zo ongeveer de meest afwijkende in het land.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat de afwijkendheid van de ADOB eigenlijk wel meevalt. Er zullen vast dezelfde elementen gebruikt worden als in een AHOB maar dan op zo'n manier toegepast dat dit leidt tot een ADOB. Het is verder inderdaad vreemd dat het zo lang moet duren.

Over het opheffen van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie]:
In principe is er in de dienstregeling altijd voldoende marge aanwezig om iets te hebben wat een beetje tegenzit. Die marge is eigenlijk altijd voldoende om één gestoorde overweg te kunnen passeren zonder problemen. Dit gaat alleen mis als er precies bij de overweg de opvolgtijden kort zijn en er geen seinverdichting aanwezig is omdat langzaam door een blok rijden leidt tot een langere opvolgtijd. Gegeven dit principe zou je kunnen zeggen dat je niets doet aan de treindienst omdat er nu eenmaal marge aanwezig is. Dit geldt echter in het bijzonder voor de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie]. Die treinserie was in 1996 nog ingepland met 18 minuten rijtijd tussen Almere C en Amsterdam Centraal. Vandaag de dag heeft deze een rijtijd van 21 minuten. Dat is voldoende om onderweg (waar er geen andere treinen in de buurt zijn) een extra stop te maken. Vanaf Weesp zit de IC Schiphol-Zwolle erachter, tussen Amsterdam Centraal en Muiderpoort zit de sprinter Amsterdam-Amersfoort er vlak achter. Dan hou je twee stations over: Science Park en Diemen. Daarmee kan deze trein moeiteloos alleen maar langzaam rijden hebben, meer dan andere series, dat terwijl zelfs die series ook al voldoende marge hebben.

Wat dit extra knullig maakt is dat alle reizigers uit de opgeheven treinserie nu met andere treinen meemoeten. Drukkere treinen betekent langer halteren, meer moeite om op tijd te kunnen rijden en oja, er zit onderweg nog die gestoorde overweg. Uiteindelijk lijkt het middel daarmee zelfs erger dan de kwaal.

Het vervelende is dat er steeds vaker treinen worden opgeheven zonder dat hier een duidelijke analyse of goede kennis aan ten grondslag lijkt te liggen. Één gestoorde overweg is voldoende om een hele groep reizigers met een kwartier extra reistijd op te zadelen. Vroegâh deed men dat niet en mensen die in die tijd werkten bij instanties van het spoor die dit soort beslissingen nemen die spreken zelf tegenwoordig van klanthaat en het alleen maar rijden van treintjes in plaats van het vervoeren van mensen. Maar dat dit soort taal kennelijk vandaag de dag al gebezigd wordt zegt wat mij betreft genoeg: De spoorsector heeft iets uit te leggen wat zelfs de eigen experts niet als logica zien. Los dat maar een keer op.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Mikos »

Een treinserie 'zomaar' opheffen lijkt mij niet aan de orde. Er zullen altijd alternatieven mogelijk zijn, maar hé, als wij het allemaal zo goed wisten zouden we dan niet zelf op die afdeling werken?
Ik ben echter nog steeds benieuwd naar je uitspraak
Klaasje schreef:Alleen kan je voor dat doel dan weer beter iedere andere serie dan de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] kiezen.
, want er is voor gekozen een treinserie op te heffen omwille van de verstoring (die inmiddels voorbij is en te maken lijkt te hebben met doorgeknaagde kabels), dus welke serie kan er dan beter opgeheven worden, waarbij je de klant toch ter wille bent?
Ik vermoed trouwens ook dat er een beetje meespeelt dat de treindienstleiders aangegeven kunnen hebben dat zij er een treinserie uit wilden hebben om meer ruimte te hebben voor het afgeven van aanwijzingen, maar dat is slechts een vermoeden, gebaseerd op eerdere ervaringen.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door cassie127 »

Hendrik schreef:En volgens de laatste prognose duren de herstelwerkzaamheden tot 11.00 uur vandaag (dus niet morgen)...

Edit: 11.15 uur inmiddels. Hoe dan ook: nog steeds vandaag i.p.v. morgen! :wink:
Kwam eerder vanochtend dit tegen:
"Tussen Amsterdam CS en Almere C. rijden geen Intercity's door herstelwerkzaamheden.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min.
De verstoring is naar verwachting 07 februari rond 11:00 uur verholpen.
maandag 6 februari 07:50"
Via rijdendetreinen.nl dus vandaar
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Klaasje »

Mikos schreef:Een treinserie 'zomaar' opheffen lijkt mij niet aan de orde. Er zullen altijd alternatieven mogelijk zijn, maar hé, als wij het allemaal zo goed wisten zouden we dan niet zelf op die afdeling werken?
De extra rijtijd die het berijden van één overweg met aanwijzing vergt lijkt niet echt een goede reden te zijn. De enige andere reden is dat de Verkeersleiding zo ontzettend hard zou moeten werken om te bellen. Toevalligerwijs lukt twee treinen minder dan normaal altijd, of er nu 6, 10 of 14 treinen per uur rijden. Dus ja, zomaar, misschien niet maar het heeft er dermate veel de schijn van dat ik niet zou weten waarom het niet "zomaar" is.
Ik ben echter nog steeds benieuwd naar je uitspraak
Klaasje schreef:Alleen kan je voor dat doel dan weer beter iedere andere serie dan de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] kiezen.
, want er is voor gekozen een treinserie op te heffen omwille van de verstoring (die inmiddels voorbij is en te maken lijkt te hebben met doorgeknaagde kabels), dus welke serie kan er dan beter opgeheven worden, waarbij je de klant toch ter wille bent?
Ik vermoed trouwens ook dat er een beetje meespeelt dat de treindienstleiders aangegeven kunnen hebben dat zij er een treinserie uit wilden hebben om meer ruimte te hebben voor het afgeven van aanwijzingen, maar dat is slechts een vermoeden, gebaseerd op eerdere ervaringen.
In principe hoef je hier dus geen serie op te heffen zoals ik al betoogd heb. Maar als je dan zo bang bent voor de robuustheid van de treindienst dan moet je een treinserie die er krap in zit eruit gooien. Laat de [serie=Sprinter|2017|(Amersfoort Vathorst -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] er nu tussen Amersfoort en Amsterdam CS nu net erg krap in zitten.... Maar hé als dat logistiek niet handig is en voor de reizigers niet handig is dan pakken we een trein die ons handig uitkomt. Onafhankelijk van of dat daadwerkelijk bijdraagt aan een robuustere uitvoering van de dienst of niet. Als die trein toch niet zo nodig is, waarom rijdt die dan überhaupt?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Mikos »

Ik denk dat de 2600 opheffen de beste van de slechte keuzemogelijkheden is: Reizigers hebben ieder kwartier een alternatief (elk half uur rechtstreeks en de kwartieren er omheen met overstap) tussen Amsterdam en Almere, de extra reistijd blijft redelijk beperkt en voor de vervoerder is er ook geen grote rompslomp voor wat betreft het materieel (en in veel mindere mate het personeel). En uiteindelijk ging het alleen om de ochtendspits vanochtend.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Klaasje »

Ze hadden gewoon niets moeten opheffen. Ik kan mij niet voorstellen dat door die overwegstoring ook maar één reiziger een overstap niet zou hebben gehaald die die anders wel zou hebben gehaald. Echter hebben nu genoeg andere reizigers een langere reistijd gehad of gepland een overstap gemist. Het is maar net waar je voor staat als vervoersbedrijf..
Jurre
Berichten: 1045
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Jurre »

Aanrijding met een persoon Hvs-Ndb. Zag daardoor enkele Besseling en Pouw bussen het busstation van Hilversum opdraaien. Echter kreeg een gelede Van Hool van Pouw bij het opdraaien van het busstation geen voorrang van een Connexxion lijnbus, waarna de Pouw chauffeur zijn woede uitte in een oorverdovend toeterconcert. Dit bleef er alsnog voor zorgen dat beide chauffeurs klem stonden en beide niet leken te willen wijken voor de ander, met een file op de busbaan tot gevolg. Kwam allemaal erg amateuristisch en kinderachtig over.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Daniel »

Tja, dat krijg je nu bij een omreisadvies Amsterdam - Amersfoort i.c.m. de korte treintjes in de NoordOost... Kan me niet herinneren ooit meegemaakt te hebben dat zelfs op de b-zijde van spoor 11 in Utrecht voorbij de Kiosk er nog sprake is van gedrang bij de deuren. Vergde ook de nodige moeite daar überhaupt te komen zo propvol stond het perron.

Denk niet dat de 1759 zo iedereen heeft meegekregen. En in de volgende treinen zal het vast niet veel beter geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef:voor de vervoerder is er ook geen grote rompslomp voor wat betreft het materieel (en in veel mindere mate het personeel). En uiteindelijk ging het alleen om de ochtendspits vanochtend.
Die materieelrompslomp is er wel, want de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] keert in Amsterdam Centraal op de [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie], dus uiteindelijk ben je toch tot in Deventer aan het bijsturen. Die [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] mag vervolgens in Amsterdam Centraal een half uur gaan keren, wat je op de toch al krappe spooropstelling van Amsterdam Centraal eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Daarnaast gooit juist die serie ook de knoop Weesp omver (vertraagd uit Diemen naar Weesp is ook sprinter vertraagd uit Weesp richting Hilversum). Als je dan toch de treindienst wil ontluchten is het opheffen van de [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] veel logischer, ook daar is namelijk voor de reizigers een alternatief aanwezig (waarbij een deel met de sprinter meegaat en een deel via Utrecht omgaat, waardoor je de reizigers ook nog beter verdeelt).
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in februari 2017

Bericht door waldo79 »

Wegens een defecte trein mist de 6065 een tweede treinstel. Een losse SLT4 gaat naar Tiel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten