Pagina 9 van 11

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: za 25 mar 2017, 22:41
door Suus
De stoelen van Arriva zijn niet anders, is gewoon het standaardassortiment van Kiel en vergelijkbare leveranciers.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: za 25 mar 2017, 23:54
door Hendrik
Maar ze kunnen wel verder uit elkaar staan. Dat is ook zo bij de stoelen tussen de vierzits (voorin) en het verhoogde gedeelte (achterin) in de R-Net-Citea's van Connexxion HWGO.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 00:58
door Daniel
Sowieso zijn die U-OV Amba's afwijkend door de eis van alle stoelen in de rijrichting. Of i.i.g. een minimaal percentage want de eerste concessie BRU had ook een eis voor de stoelafstand bij een vierzit. Daarom hebben de U-OV streekgeledes ook een vierzit waar je nooit last zult hebben van reizigers met voeten op de bank. Dat haal je alleen als je extreem lange benen hebt.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 08:39
door VIRM
Ik snap het even niet. Dit weekend gaan de werkzaamheden aan de Hemtunnel gewoon door, want volgens mij zijn er nu twee tunnelbuizen beschikbaar.
Precies twee weken geleden leidde dit ook al tot een gewijzigde dienstregeling in het weekend: geschrapte [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie], gewijzigde tijden en sporen van de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en een extra stop in Zaandam van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie]. Nu precies dezelfde situatie, maar dan geen extra stop van de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie]. Maakt in the grand scheme of things misschien niet heel veel uit, maar niet heel erg consistent.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 12:06
door SLToilet
Z2N schreef: Dat zal ongetwijfeld liggen aan de defecte trein op de HSL-Noordsectie eerder die middag. Verder niets bijzonders, na een verstoring vallen wel vaker treinen uit als gevolg van logistieke problemen. Deze worden echter niet als zodanig benoemd.
Typisch voor de IC-Direct (en natuurlijk voor de hele HSL als vreemde eend in de bijt): te weinig materieel om storingen op te vangen. In die zin hebben ze het voor de 900 niet makkelijker gemaakt door het gebrek aan uitwisselingsmogelijkheden met de 1100 vanwege de lengte van het materieel. En dat pas amper tien minuten van tevoren aan reizigers doorgeven natuurlijk :cry: .

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 14:05
door Wubbo
Ik vind van alles over IC Direct, maar niet specifiek dat er onvoldoende reservematerieel is. Het gebeurt overal in het land dat treinen uitvallen en pas op de volgende slag weer vervangen worden.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 15:55
door Bemined
Ik ken anders weinig treinseries tussen grote steden waar het normaal is dat een complete heen- en terugrit uitvalt door een defecte trein, bij de meeste treinseries wordt bij het eerstvolgende knooppunt een reservetrein ingezet. En daar zit het probleem van de IntercityDirect: alle reservetreinen staan in Amsterdam, terwijl het veel logischer is om een reservetrein in Rotterdam te hebben staan aangezien daar alle HSL treindiensten samenkomen. Liever eenmalig een 6-delig reservestam in de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] dan een half uur wachten op een propvolle 9-delige stam.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 17:36
door VIRM
Vanochtend met de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] naar Sloterdijk gegaan om de ICD naar Rotterdam Centraal te pakken (best handig die extra stop!). Ondanks mijn rustig looptempo lukte het om de ICD van een kwartier eerder te pakken van spoor 11 (overstaptijd van 2 minuten).
Op Rotterdam Centraal stond er op spoor 1 een rijtje voor de tijdelijke ticketbalie. Die rij werd later even verplaatst achterlangs de roltrap. Om 11:21 vertrok mijn mat '46 naar Hoek van Holland Haven. Na ongeveer een kwartiertje op spoor 3 van Hoek van Holland Haven te hebben gestaan (en uitgestapt te hebben) ging hij weer terug. In de trein zelf een vrolijke sfeer, met passagiers varierend van hobbyisten tot opa's met kleinkinderen. :) Leuke rit dus!
Aangezien de belangstelling wel groot was (verder reden er nog mat '54 en Plan V op de lijn), had met op Rotterdam Centraal de ticketbalie maa reven verplaatst.

Verder vandaag voor het eerst in een NS-FLIRT gezeten tussen Eindhoven en Den Bosch. Mooie trein, rook nieuw en de treeplankjes schuiven helemaal uit naar het perron toe. Ook goed dat er nu grotere gecentraliseerde afvalbakken zijn emt gescheiden afvalverzameling, in plaats van die miniprullenbakjes die je been altijd in de weg zitten. Verder vond ik wel dat de rugleuning van de stoel niet heel erg comfortabel was, en het contrast van de deuren had beter gekund (maar er stond ook wel erg veel zon toen ik instapte).

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 21:33
door en-es
Ik was vandaag ook op de Hoekse lijn. Ik wilde ook die trein van 11.21 nemen maar kreeg te horen dat die vol zat en dus kreeg ik een kaartje voor de rit van 11.51. De vierdelige materiaal'54 was niet vol, eerder halfvol. Eerder in Amsterdam Centraal zag ik de trein ook. Daarna nam ik in Amsterdam Centraal de IC naar Vlissingen die om 9.34 vertrok. Er zat een jongeman die vergeten was in te checken maar de conductrice besloot hem te matsen nadat hij zei dat absoluut op tijd in Heemstede-Aerdenhout moest zijn. In Rotterdam bekeek ik de materiaal'46 die om 11.21 vertrok naar Hoek Van Holland. Er waren veel treinhobbyisten waarvan er velen met professioneel fotospul. Zelf ging ik om 11.51 met materiaal'54 naar Hoek Van Holland. In deze groene treinstel bevind de 2e klasse zich in een coach-opstelling. Volgens mij waren er geen groene hondekoppen met coach-opstelling als ik het goed heb. In Hoek Van Holland besloot ik met de reguliere sprinter van 12.56 terug te keren naar Rotterdam. Die vertrok met +5 vanwege spoorlopers. In de sprinter een bejaarde dame die niet ingecheckt was. Onder protest moest ze in Vlaardingen Oost eruit. Haar wel ingecheckte reisgenote ging met haar mee.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 21:39
door Daniel
Kreeg zelf idd ook niet echt het idee dat de voorbijrijdende historische treinen nou echt vol zaten... rond 14.00 uur was de eerstvolgende waarvoor ze nog kaartjes verstrekten die van anderhalf uur later, daar had ik nou niet echt zin in om nog op te gaan wachten. (Ookal omdat ik dan in de Mat'64 terecht zou komen, dat vond ik sowieso al wat te recent materieel)
Zodoende van de gelegenheid gebruik gemaakt voor wat laatste plaatjes langs de lijn, een paar weken terug was het daar toch wel een stuk minder weer voor toen ik ook even op die lijn was.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 21:45
door Zugführer
De mat '46 die om 16.28 uit Hoek van Holland Strand vertrok zat goed vol, kan ik uit ervaring vertellen :p

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 22:17
door VIRM
@En-es: mogelijk heb je dan nog een paar forumleden gespot. ;)

Overigens was de rit van 11:21 niet (zit)vol.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 22:22
door Daniel
Zugführer schreef:De mat '46 die om 16.28 uit Hoek van Holland Strand vertrok zat goed vol, kan ik uit ervaring vertellen :p
Dan heb ik je op Maassluis West nog voorbij zien komen, want ik was net te langzaam met teruglopen :P (Miste op een minuut of 2 de Sprinter die ervoor zat)

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 22:25
door Milco
Ik heb eerst op Rotterdam Centraal en in de nabijheid van Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost, Vlaardingen Centrum en Maassluis West staan fotograferen en ben vervolgens naar Hoek van Holland Haven gelopen, wat achteraf 10km blijkt te zijn... Leuk wandelingetje, dat wel. :)

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 22:27
door Wubbo
Bemined schreef:Ik ken anders weinig treinseries tussen grote steden waar het normaal is dat een complete heen- en terugrit uitvalt door een defecte trein, [...]
De [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] is er zeker berucht om (op Leiden wordt zelden iets gemaakt), maar eigenlijk zie je op Utrecht maar heel zelden een trein gemaakt worden (behalve op de buurtsporen en de sprinters op spoor 20/21). Eergisteren zag ik nog op dit forum een bericht over een compleet uitgevallen trein van Rotterdam tot Groningen, daar is een retour IC Direct niets bij.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 22:28
door isadora
Heb vandaag nog een stukje onontgonnen spoorgebied voor mezelf afgelegd.
Het betrof het traject Hoorn-Heerhugowaard.
Om er te komen, en om weer thuis te komen heb ik de trajecten Amsterdam Amstel-Amsterdam CS, Amsterdam CS-Hoorn, Hoorn-Haarlem-Amsterdam CS, Amsterdam CS-Hilversum getreind.
Van huis naar Amstel ging met R-Net 320 langs de bouwput A1/A6.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 22:34
door Daniel
@Wubbo: Het probleem van Utrecht is dan ook wel dat in de corridor Gouda - Amersfoort en voor de richting Amsterdam er überhaupt geen nieuwe trein gemaakt kan worden omdat er doorgaans geen materieel op OZ overstaat grote delen van de dag. Het materieel dat beschikbaar is in Utrecht staat op de Cartesiusweg, maar daarvandaan kan je vele sporen niet bereiken.

Recentelijk nog wel gevallen gezien waarbij een nieuwe trein in Utrecht gemaakt werd, maar dat was een [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] die ze afwijkend op spoor 20 konden opstarten (vanaf de Cartesiusweg dus) en in een ander geval juist een eerder uitgevallen trein die naar OZ afgerangeerd was en weer voorgereden werd.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: zo 26 mar 2017, 22:41
door Wubbo
Dan moeten ze zorgen dat er materieel op OZ komt te staan, want van daar kun je in alle richtingen een trein opstarten (al lukt het voor de sprinter naar Houten alleen als je Lunetten overslaat). Maar dit ging over de huidige praktijk, en die is helaas (zoals jij ook zegt) anders.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: ma 27 mar 2017, 14:07
door MarkNL
Daniel schreef:Kreeg zelf idd ook niet echt het idee dat de voorbijrijdende historische treinen nou echt vol zaten... rond 14.00 uur was de eerstvolgende waarvoor ze nog kaartjes verstrekten die van anderhalf uur later, daar had ik nou niet echt zin in om nog op te gaan wachten. (Ookal omdat ik dan in de Mat'64 terecht zou komen, dat vond ik sowieso al wat te recent materieel).
Uiteindelijk waren de ritten van de Mat '46 en Mat '64 merendeel van de tijd wel 'volgeboekt'. Dit was dan wel vooral op de rit richting Hoek van Holland, sommige stapten uit op Hoek van Holland om met een latere trein terug te keren. De Mat '54 ritten zaten wat minder vaak volledig vol maar die heeft ook wel wat meer capaciteit.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: ma 27 mar 2017, 19:09
door VIRM
Vanochtend vertrok de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 07:05 uit Zaandam met +3. Omdat de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] zo nodig over spoor 4 heen moest denderen, liep de vertraging van mijn vaste [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van 07:08 op naar +6. Heb je twee perronsporen en als het goed is weer twee tunnelbuizen tot je beschikking... In ieder geval was het ook een slakkengangetje vlak voor Sloterdijk.

Overigens kon mijn 2129 vlak na vertrek uit Leiden Centraal weer in de ankers: midden in de spits ging er ineens een brug open. Aankomst op Den Haag Centraal was iets van 08:17/08:18, terwijl hij natuurlijk om 08:18 weer terug moet naar Amsterdam.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: ma 27 mar 2017, 23:00
door dennistd
MarkNL schreef:
Daniel schreef:Kreeg zelf idd ook niet echt het idee dat de voorbijrijdende historische treinen nou echt vol zaten... rond 14.00 uur was de eerstvolgende waarvoor ze nog kaartjes verstrekten die van anderhalf uur later, daar had ik nou niet echt zin in om nog op te gaan wachten. (Ookal omdat ik dan in de Mat'64 terecht zou komen, dat vond ik sowieso al wat te recent materieel).
Uiteindelijk waren de ritten van de Mat '46 en Mat '64 merendeel van de tijd wel 'volgeboekt'. Dit was dan wel vooral op de rit richting Hoek van Holland, sommige stapten uit op Hoek van Holland om met een latere trein terug te keren. De Mat '54 ritten zaten wat minder vaak volledig vol maar die heeft ook wel wat meer capaciteit.
Ik had ook het idee dat er wat mensen deden aan kaartjes verzamelen... Verder was het jammer dat de kaartjes alleen op Rotterdam verkrijgbaar waren: ik was de hele middag tussen Maassluis en Hoek van Holland aan het fotograferen, wou wel graag meerijden maar zou dan eerst naar Rotterdam toe moeten en dan maar hopen dat er nog kaartjes zouden zijn. Het was beter geweest om alleen enkeltjes te doen en die alleen op het vertrekstation uit te delen. Tegen verzamelaars zou je iets van €1 per kaartje kunnen vragen of zo.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: di 28 mar 2017, 11:26
door Chrysa
De buschauffeur zette vanochtend opeens de bus stil middenop een kruising om een wesp de bus uit te jagen via de voordeur. :')
Hij stond enorm in de weg, maar leek hem niet echt te deren.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: di 28 mar 2017, 17:03
door PatrickM
dennistd schreef:Ik had ook het idee dat er wat mensen deden aan kaartjes verzamelen... Verder was het jammer dat de kaartjes alleen op Rotterdam verkrijgbaar waren: ik was de hele middag tussen Maassluis en Hoek van Holland aan het fotograferen, wou wel graag meerijden maar zou dan eerst naar Rotterdam toe moeten en dan maar hopen dat er nog kaartjes zouden zijn. Het was beter geweest om alleen enkeltjes te doen en die alleen op het vertrekstation uit te delen. Tegen verzamelaars zou je iets van €1 per kaartje kunnen vragen of zo.
Die kaartjes worden nu ook verkocht op Marktplaats...

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: di 28 mar 2017, 22:12
door Geert
dennistd schreef:Ik had ook het idee dat er wat mensen deden aan kaartjes verzamelen... Verder was het jammer dat de kaartjes alleen op Rotterdam verkrijgbaar waren: ik was de hele middag tussen Maassluis en Hoek van Holland aan het fotograferen, wou wel graag meerijden maar zou dan eerst naar Rotterdam toe moeten en dan maar hopen dat er nog kaartjes zouden zijn. Het was beter geweest om alleen enkeltjes te doen en die alleen op het vertrekstation uit te delen. Tegen verzamelaars zou je iets van €1 per kaartje kunnen vragen of zo.
Ik reed de heenrit mee met de mat '54 en er werd niet op kaartjes gecontroleerd, weet niet hoe dat in de andere treinen was. Het ding ging in ieder geval wel een stuk voller terug richting Rotterdam op de retourrit.

Re: OVer je reiservaringen in maart 2017

Geplaatst: di 28 mar 2017, 22:23
door Zugführer
Ik werd op de twee verschillende ritjes die ik maakte ook niet gecontroleerd. Op Rotterdam Centraal stelden ze zelf voor dat ik rit 11 heen zou nemen en rit 13 terug (wat ik natuurlijk helemaal prima vond) en gaven ze me voor beide treinen een retourkaartje mee. Kopen? :p