Re: OVer je reiservaringen in mei 2017
Geplaatst: ma 29 mei 2017, 19:46
Afgelopen weekend (vrijdag heen, zondag terug) was ik in Bremen en omstreken om een vriend op te zoeken. Aangezien ik in mijn eentje reisde, had ik ruim van tevoren reisassistentie (AVG) geboekt. Daarbij gaf ik netjes aan in welke rijtuigen en stoelen ik zou zitten en dad ik op de heenweg reisassistentie wilde op Amsterdam Centraal en Osnabruck Hbf en op de terugweg alleen in Osnabruck Hbf. Aangezien reisassistentie in het buitenland via een ander systeem gaat, kreeg ik alleen bevestigingen voor de binnenlandse AVG. Daarin stond overigens ook eentje voor Amsterdam Centraal op de terugweg: okay goed, wel zo makkelijk dan. :) Dit was de eerste keer dat ik reisassistentie had geboekt voor in het buitenland, dus stiekem ook wel een beetje spannend.
Afgelopen vrijdag nam ik de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 08:35 van Zaandam naar Amsterdam. Vlak voor Amsterdam Centraal belde de AVG-centrale met de vraag waar ik zat: een na voorste deur. Toen ik op Amsterdam aankwam, was de trein gespoorwijzigd naar 5a en had de reisassistente te horen gekregen dat ik bij de een-na-achterste deur zat, dus ze kon praktisch de gehele lengte van een SLT10 afgelopen. Maar ik werd keurig naar mijn zitplaats van de IC Berlijn van 09:00 gebracht, die overigens werd gespoorwijzigd naar 11b in plaats van het honkvaste 10b.
De IC Berlijn liep een hele lichte vertraging op, maar niks bijzonders. Overigens opvallend dat er nu in Nederland ook de uitstaprichting wordt omgeroepen. . Het treinpersoneel was zeer alert. Bij de controle in Nederland was de HC helemaal op de hoogte, gaf aan dat het wel eens mis ging met buitenlandse AVG-aanvragen en zou bij de personeelswissel in Bad Bentheim ook even aan zijn Duitse collega’s doorgeven dat ik op Osnabruck reisassistentie had. Vlak na Rheine kwam er kaartcontrole, en de Duitse conductrice gaf aan dat de trainmanager mij zo uit zou helpen stappen. Zo gezegd zo gedaan, en de Duitse reisassistente stond al helemaal paraat bij de deur. :pos: Drie trappetjes op, en ik was zo bij het perron voor de IC naar Bremen (totale route is Nurenberg – Hamburg, daar kan een Nederlandse IC niet tegenop!). In Bremen vroeg de HC van de trein of hij mij nog ergens naartoe kon brengen, maar dat was niet nodig aangezien ik al werd opgehaald van het station. :pos:
Verder nog twee ritjes gemaakt met de NordwestBahn in een dieseltrein. De tickets die je op Bremen Hbf uit de DB-kaartautomaten kunt halen lijken qua formaat afkomstig van een papierversnipperaar.
Gisteren had ik de IC van 16:44 van Bremen Hbf naar Osnabruck. Deze vertrok uiteindelijk met +8, wat overigens niet zo heel raar was aangezien het perron net een koffer- en tassenreclaame leek. Kennelijk ook genoeg weekendjesreizigers die naar huis terugkeerden. Het duurde dus even voordat ik, met aanwijzigingen van een vriendelijke mede-reiziger, mijn zitplaats bereikte. Uit betrouwbare bron terug in Nederland had ik al vernomen dat de IC Berlijn ook met +6 reed, dus geen probleem. Bij Osnabruck Hbf stond de reisassistente mij op te wachten bij de deur.
De vertraging was er bij Deventer netjes ingelopen, dus dat beloofde een punctuele aankomst om 21:00 op Amsterdam Centraal. Op tijd voor de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van 21:09. Een minuutje na vertrek uit Deventer viel alles echter uit en de trein rolde nog even verder en kwam tot stilstand. Er werd omgeroepen dat er een probleem met de loc was. Na een kwartiertje stilstaan was het probleem verholpen en reden we verder. De airco heeft het tot Amsterdam Centraal echter maar vijf minuten gedaan (volgens de omroep deed hij het wel in rijtuig 10), dus dat leverde een wat minder aangename treinreis op. De webcate van NS International gaf dingen aan als ‘houd nog even vol!’ en ‘buiten wordt het ook koeler’ en ‘de airco resetten is moeilijker dan he tlijkt’. Bij Amersfoort belde de NS AVG-centrale nog even op om te vragen waar in de trein ik zat, want dat waren ze kennelijk kwijtgeraakt.
Op Amsterdam Centraal stond er al een reisassistent op het balkon van de trein te wachten. Op mijn verzoek gingen we nog even een ommetje langs de Kiosk maken voor wat water, aangezien de trein het afgelopen uur toch wel een sauna op wieltjes was geweest. De assistent belde even voor een personeelsswitch omdat zijn dienst afliep, draaide zijn sleutel nog even in de roltrap van de Westtunnel om hem aan te krijgen en zette mij in de Westtunnel neer op het bankje. Ik kreeg dus een flesje water op kosten van het huis :pos: *O*. Tijdens het wachten op de collega belde de AVG-centrale weer: de eerste reisassistent had gebeld om voor aflossing te zorgen en vertelde dat ik door moest naar Zaandam, waardoor de AVG-centrale dacht dat ik daar reisassistentie nodig had. Dat was dus niet nodig (ik vond later wel een geboekte en geannuleerde AVG-aanvraag voor het laatste stukje van de reis in mijn mailbox).
Behalve een defecte loc en airco was het verder een prima reis, waarbij de reisassistentie in Duitsland prima werkte. :) Bij de NS AVG-centrale dus wel wat slordigheidjes, maar ze bedoelden het allemaal goed en deden hun best. :pos:
Afgelopen vrijdag nam ik de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 08:35 van Zaandam naar Amsterdam. Vlak voor Amsterdam Centraal belde de AVG-centrale met de vraag waar ik zat: een na voorste deur. Toen ik op Amsterdam aankwam, was de trein gespoorwijzigd naar 5a en had de reisassistente te horen gekregen dat ik bij de een-na-achterste deur zat, dus ze kon praktisch de gehele lengte van een SLT10 afgelopen. Maar ik werd keurig naar mijn zitplaats van de IC Berlijn van 09:00 gebracht, die overigens werd gespoorwijzigd naar 11b in plaats van het honkvaste 10b.
De IC Berlijn liep een hele lichte vertraging op, maar niks bijzonders. Overigens opvallend dat er nu in Nederland ook de uitstaprichting wordt omgeroepen. . Het treinpersoneel was zeer alert. Bij de controle in Nederland was de HC helemaal op de hoogte, gaf aan dat het wel eens mis ging met buitenlandse AVG-aanvragen en zou bij de personeelswissel in Bad Bentheim ook even aan zijn Duitse collega’s doorgeven dat ik op Osnabruck reisassistentie had. Vlak na Rheine kwam er kaartcontrole, en de Duitse conductrice gaf aan dat de trainmanager mij zo uit zou helpen stappen. Zo gezegd zo gedaan, en de Duitse reisassistente stond al helemaal paraat bij de deur. :pos: Drie trappetjes op, en ik was zo bij het perron voor de IC naar Bremen (totale route is Nurenberg – Hamburg, daar kan een Nederlandse IC niet tegenop!). In Bremen vroeg de HC van de trein of hij mij nog ergens naartoe kon brengen, maar dat was niet nodig aangezien ik al werd opgehaald van het station. :pos:
Verder nog twee ritjes gemaakt met de NordwestBahn in een dieseltrein. De tickets die je op Bremen Hbf uit de DB-kaartautomaten kunt halen lijken qua formaat afkomstig van een papierversnipperaar.
Gisteren had ik de IC van 16:44 van Bremen Hbf naar Osnabruck. Deze vertrok uiteindelijk met +8, wat overigens niet zo heel raar was aangezien het perron net een koffer- en tassenreclaame leek. Kennelijk ook genoeg weekendjesreizigers die naar huis terugkeerden. Het duurde dus even voordat ik, met aanwijzigingen van een vriendelijke mede-reiziger, mijn zitplaats bereikte. Uit betrouwbare bron terug in Nederland had ik al vernomen dat de IC Berlijn ook met +6 reed, dus geen probleem. Bij Osnabruck Hbf stond de reisassistente mij op te wachten bij de deur.
De vertraging was er bij Deventer netjes ingelopen, dus dat beloofde een punctuele aankomst om 21:00 op Amsterdam Centraal. Op tijd voor de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van 21:09. Een minuutje na vertrek uit Deventer viel alles echter uit en de trein rolde nog even verder en kwam tot stilstand. Er werd omgeroepen dat er een probleem met de loc was. Na een kwartiertje stilstaan was het probleem verholpen en reden we verder. De airco heeft het tot Amsterdam Centraal echter maar vijf minuten gedaan (volgens de omroep deed hij het wel in rijtuig 10), dus dat leverde een wat minder aangename treinreis op. De webcate van NS International gaf dingen aan als ‘houd nog even vol!’ en ‘buiten wordt het ook koeler’ en ‘de airco resetten is moeilijker dan he tlijkt’. Bij Amersfoort belde de NS AVG-centrale nog even op om te vragen waar in de trein ik zat, want dat waren ze kennelijk kwijtgeraakt.
Op Amsterdam Centraal stond er al een reisassistent op het balkon van de trein te wachten. Op mijn verzoek gingen we nog even een ommetje langs de Kiosk maken voor wat water, aangezien de trein het afgelopen uur toch wel een sauna op wieltjes was geweest. De assistent belde even voor een personeelsswitch omdat zijn dienst afliep, draaide zijn sleutel nog even in de roltrap van de Westtunnel om hem aan te krijgen en zette mij in de Westtunnel neer op het bankje. Ik kreeg dus een flesje water op kosten van het huis :pos: *O*. Tijdens het wachten op de collega belde de AVG-centrale weer: de eerste reisassistent had gebeld om voor aflossing te zorgen en vertelde dat ik door moest naar Zaandam, waardoor de AVG-centrale dacht dat ik daar reisassistentie nodig had. Dat was dus niet nodig (ik vond later wel een geboekte en geannuleerde AVG-aanvraag voor het laatste stukje van de reis in mijn mailbox).
Behalve een defecte loc en airco was het verder een prima reis, waarbij de reisassistentie in Duitsland prima werkte. :) Bij de NS AVG-centrale dus wel wat slordigheidjes, maar ze bedoelden het allemaal goed en deden hun best. :pos: