Pagina 9 van 9

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 19:46
door VIRM
Afgelopen weekend (vrijdag heen, zondag terug) was ik in Bremen en omstreken om een vriend op te zoeken. Aangezien ik in mijn eentje reisde, had ik ruim van tevoren reisassistentie (AVG) geboekt. Daarbij gaf ik netjes aan in welke rijtuigen en stoelen ik zou zitten en dad ik op de heenweg reisassistentie wilde op Amsterdam Centraal en Osnabruck Hbf en op de terugweg alleen in Osnabruck Hbf. Aangezien reisassistentie in het buitenland via een ander systeem gaat, kreeg ik alleen bevestigingen voor de binnenlandse AVG. Daarin stond overigens ook eentje voor Amsterdam Centraal op de terugweg: okay goed, wel zo makkelijk dan. :) Dit was de eerste keer dat ik reisassistentie had geboekt voor in het buitenland, dus stiekem ook wel een beetje spannend.

Afgelopen vrijdag nam ik de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 08:35 van Zaandam naar Amsterdam. Vlak voor Amsterdam Centraal belde de AVG-centrale met de vraag waar ik zat: een na voorste deur. Toen ik op Amsterdam aankwam, was de trein gespoorwijzigd naar 5a en had de reisassistente te horen gekregen dat ik bij de een-na-achterste deur zat, dus ze kon praktisch de gehele lengte van een SLT10 afgelopen. Maar ik werd keurig naar mijn zitplaats van de IC Berlijn van 09:00 gebracht, die overigens werd gespoorwijzigd naar 11b in plaats van het honkvaste 10b.
De IC Berlijn liep een hele lichte vertraging op, maar niks bijzonders. Overigens opvallend dat er nu in Nederland ook de uitstaprichting wordt omgeroepen. . Het treinpersoneel was zeer alert. Bij de controle in Nederland was de HC helemaal op de hoogte, gaf aan dat het wel eens mis ging met buitenlandse AVG-aanvragen en zou bij de personeelswissel in Bad Bentheim ook even aan zijn Duitse collega’s doorgeven dat ik op Osnabruck reisassistentie had. Vlak na Rheine kwam er kaartcontrole, en de Duitse conductrice gaf aan dat de trainmanager mij zo uit zou helpen stappen. Zo gezegd zo gedaan, en de Duitse reisassistente stond al helemaal paraat bij de deur. :pos: Drie trappetjes op, en ik was zo bij het perron voor de IC naar Bremen (totale route is Nurenberg – Hamburg, daar kan een Nederlandse IC niet tegenop!). In Bremen vroeg de HC van de trein of hij mij nog ergens naartoe kon brengen, maar dat was niet nodig aangezien ik al werd opgehaald van het station. :pos:

Verder nog twee ritjes gemaakt met de NordwestBahn in een dieseltrein. De tickets die je op Bremen Hbf uit de DB-kaartautomaten kunt halen lijken qua formaat afkomstig van een papierversnipperaar. :mrgreen:

Gisteren had ik de IC van 16:44 van Bremen Hbf naar Osnabruck. Deze vertrok uiteindelijk met +8, wat overigens niet zo heel raar was aangezien het perron net een koffer- en tassenreclaame leek. Kennelijk ook genoeg weekendjesreizigers die naar huis terugkeerden. Het duurde dus even voordat ik, met aanwijzigingen van een vriendelijke mede-reiziger, mijn zitplaats bereikte. Uit betrouwbare bron terug in Nederland had ik al vernomen dat de IC Berlijn ook met +6 reed, dus geen probleem. Bij Osnabruck Hbf stond de reisassistente mij op te wachten bij de deur.
De vertraging was er bij Deventer netjes ingelopen, dus dat beloofde een punctuele aankomst om 21:00 op Amsterdam Centraal. Op tijd voor de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van 21:09. Een minuutje na vertrek uit Deventer viel alles echter uit en de trein rolde nog even verder en kwam tot stilstand. Er werd omgeroepen dat er een probleem met de loc was. Na een kwartiertje stilstaan was het probleem verholpen en reden we verder. De airco heeft het tot Amsterdam Centraal echter maar vijf minuten gedaan (volgens de omroep deed hij het wel in rijtuig 10), dus dat leverde een wat minder aangename treinreis op. De webcate van NS International gaf dingen aan als ‘houd nog even vol!’ en ‘buiten wordt het ook koeler’ en ‘de airco resetten is moeilijker dan he tlijkt’. Bij Amersfoort belde de NS AVG-centrale nog even op om te vragen waar in de trein ik zat, want dat waren ze kennelijk kwijtgeraakt.
Op Amsterdam Centraal stond er al een reisassistent op het balkon van de trein te wachten. Op mijn verzoek gingen we nog even een ommetje langs de Kiosk maken voor wat water, aangezien de trein het afgelopen uur toch wel een sauna op wieltjes was geweest. De assistent belde even voor een personeelsswitch omdat zijn dienst afliep, draaide zijn sleutel nog even in de roltrap van de Westtunnel om hem aan te krijgen en zette mij in de Westtunnel neer op het bankje. Ik kreeg dus een flesje water op kosten van het huis :pos: *O*. Tijdens het wachten op de collega belde de AVG-centrale weer: de eerste reisassistent had gebeld om voor aflossing te zorgen en vertelde dat ik door moest naar Zaandam, waardoor de AVG-centrale dacht dat ik daar reisassistentie nodig had. Dat was dus niet nodig (ik vond later wel een geboekte en geannuleerde AVG-aanvraag voor het laatste stukje van de reis in mijn mailbox).

Behalve een defecte loc en airco was het verder een prima reis, waarbij de reisassistentie in Duitsland prima werkte. :) Bij de NS AVG-centrale dus wel wat slordigheidjes, maar ze bedoelden het allemaal goed en deden hun best. :pos:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 20:48
door julsteren
Lijn 45 schreef:Leuk videoverslag.
Zie ik nou in den Haag (in het filmpje na 3 minuten) een bus met pantograaf?
Ja, zag hem ook rijden bij HS. Geen idee wat het voor een ding is, zit een Oostenrijks kenteken op, zal wel een proef zijn :Y

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 20:57
door Suus
Dat is deze:
HTM heeft zich in de nieuwe concessie verplicht tot aanschaf van bussen die de trambovenleiding kunnen gebruiken.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 22:10
door trolly
Trambovenleiding? Voor zover ik weet heeft deze vrolijke vriend een tweepolige oplaadvoorziening gekregen, waar de pantograaf bij stilstand tegenaangedrukt wordt, zodat de bus gesnellaad kan worden. Hier meer.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: di 30 mei 2017, 19:14
door Etienne
De 1754 was vanmiddag met +5 uit Utrecht vertrokken, dus achter het Rotterdamse intercity aan i.p.v. ervoor. Om een conflict met de 7854 te voorkomen werd deze in Gouda binnengenomen op spoor 11 en kon de Intercity gewoon via spoor 10 passeren. Het omroepbericht voor de spoorwijziging van de Sprinter werd echter overstemd door de binnenkomende intercity en dat de Sprinter met een losse SLT4 reed, was ook niet erg handig.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: di 30 mei 2017, 22:41
door Daniel
Kunnen treindienstleiders nu eigenlijk makkelijk zien hoe lang een trein is? Reden dat ik 't vraag is een mooi voorbeeld van een kettingreactie aan treinen die elkaar hinderden vanmorgen in Amersfoort...
Zo rond 7.05 uur kreeg een PON-trein veilig op het goederenemplacement en kwam het station binnenrijden op spoor 3a. Daar kwam hij echter gelijk weer tot stilstand (met de sleep autowagens dwars door de complete wisselstraat) omdat vanaf 4a het ledig materieel vanuit de 1519 naar Deventer mocht vertrekken, die dat via 3c doet om om de Valleilijn-trein heen te rijden.
De wachtende PON-trein blokkeerde daarmee de rijweg voor een ledig materieelritje met SLT van de Bokkeduinen naar Amersfoort Vathorst die dus ook wat vertraagd de wisselstraat door kwam. En die laatste reed vervolgens weer in de weg voor de 1718 die daardoor enkele minuten vertraging opliep.

In dit geval was de trein dus eigenlijk gewoon veel te lang voor een deelrijweg, maar was het de DBC-trein geweest dan had 'ie wel gepast want die rijdt normaal 's ochtends eerst met losse loc heen.
Lijkt er trouwens ook wel op dat de automatische rijweginstelling de treindienstleider te snel af was. De 5619 was namelijk al gespoorwijzigd naar spoor 1 waardoor het mogelijk geweest was de PON-trein over spoor 2 te sturen zodat er nergens een conflicterende rijweg was.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: di 30 mei 2017, 22:45
door Wubbo
Als de vervoerder de lengte goed doorgeeft weet de treindienstleider dat ook. Dat wil nog wel eens misgaan.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 09:34
door Chrysa
Nou, ik reis voor het eerst in 2 weken met de bus naar school... Meteen een chauffeur die zit te whatsappen onder het rijden. -o-

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 10:45
door isadora
Heb je er een filmpje van?

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 11:31
door PatrickM
Je ziet ze maanden niet, maar dan kom je ze opeens weer tegen: die kinderen die blijkbaar voor school van Bruinisse naar Oosterland reizen, en bij het inchecken gewoon hun hele rugzak tegen de CiCo smijten in de hoop dat ze zo in kunnen checken :')

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 12:18
door Frank93
Ik reed net lijn 129 van Alkmaar naar Purmerend. Iemand op de kanaalkade stapt in en komt van een andere lijn, dus ik stempel zijn kaartje opnieuw. Een tijdje later ben ik bij de halte gedempte singelgracht, de laatste halte voor het eindpunt. Die persoon komt naar voren lopen en zegt dat hij waarschijnlijk in de verkeerde bus zit. Dus ik vraag waar hij naartoe wilt, blijkt het Heerhugowaard te zijn. Kwam hij lekker optijd achter dus :roll:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 12:31
door nvdw
Een collega van me staat op Rotterdam Zuidplein klaar met de 91 naar Sliedrecht als er iemand 'uit den vreemde' hem moeilijk verstaanbaar een vraag probeert te stellen. Hij verstaat na drie keer terugvragen uiteindelijk 'Papendrecht' dus dat komt mooi uit, daar komt deze bus langs.

Hij is Papendrecht al gepasseerd en verrek, die figuur zit nog steeds in de bus. Waar moet u nou precies zijn meneer, vraagt hij nog. "Pendrecht?"

:D

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 13:19
door dennistd
Chrysa schreef:Nou, ik reis voor het eerst in 2 weken met de bus naar school... Meteen een chauffeur die zit te whatsappen onder het rijden. -o-
Ik neem aan dat je hem/haar daar meteen op aangesproken hebt?

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 16:55
door SLToilet
Wij zijn met een paarhonderd ongelukkige personen in de 1159 te Bd gestrand. Ik moest er zelf gelukkig al wel uit ware het niet dat de trein de deuren niet kan openen. Gelukkig was dit in minder dan tien minuten handmatig geopend en stroomde het volk door de twee deuren soepel uit waardoor mijn aansluiting op de 6600 gewoon is gehaald.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 19:55
door Daniel
henk1234 schreef:Je ziet ze maanden niet, maar dan kom je ze opeens weer tegen: die kinderen die blijkbaar voor school van Bruinisse naar Oosterland reizen, en bij het inchecken gewoon hun hele rugzak tegen de CiCo smijten in de hoop dat ze zo in kunnen checken :')
Ach, zo open ik ook de deur op m'n werk hoor :P Werkt prima, maar op een station probeer ik 't maar niet zo (sowieso zijn die poortjes met barcodelezers verrekte irritant met een OV-chipkaart)

**Klopt even af** Inmiddels voor de derde keer in anderhalve week net voor het ontstaan van een verstoring tussen Utrecht en Amersfoort in Amersfoort aangekomen :)
Vanmiddag was gezien de uitval de 5559 die direct achter mijn trein zat bij Den Dolder stuk gegaan, gister was er toen ik nog maar net in Amersfoort was een defecte bovenleiding en afgelopen week stond er ook al een trein stuk in Den Dolder, waarbij de trein na de mijne de eerste was die uitviel.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2017

Geplaatst: wo 31 mei 2017, 22:45
door cassie127
Dan moet je ook niet vaak achter mij aan reizen. Heb regelmatig dat als ik ergens voorbij ben er een half uur later een verstoring is (A)