OVer je reiservaringen in mei 2018

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door VIRM »

Met een BMW naar de sportschool? Zou je ook op de fiets kunnen doen overigens, dan heb je gelijk je warming-up gehad.
Meltrain schreef:De 523 vertrok met +4 van Rotterdam en de machinist was goed bezig om de vertraging in te lopen, totdat we bij die zijsporen tussen Gouda en Woerden moest roestrijden.
Hierop volgde een mededeling van de machinist dat het inlopen van de vertraging helaas niet (helemaal) zal lukken.
Heb he took recentelijk tweemaal gehad dat een licht vertraagde trein waar ik in zat ging roestrijden. Ik snap wel waarom er moet worden roestgereden, maar waarom juist met vertraagde treinen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Mikos »

Dat is niet juist met vertraagde treinen, dat zijn vooraf geselecteerde treinen die moeten roestrijden. Wanneer die onderweg vertraging oplopen, is dat simpelweg dubbel pech. Er loopt momenteel echter een proef waarbij het steeds dezelfde geselecteerde treinen zijn die moeten roestrijden en waarop de rijtijden (en dus aankomst- en vertrektijden) worden aangepast, zodat ook die treinen gewoon op tijd kunnen rijden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Aking »

Ik gok omdat dat ergens voor de vertraging al gepland staat, en daar kan dan natuurlijk niet zomaar van worden afgeweken. Dan slaan er 100.000 systemen en poppetjes op hol natuurlijk :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Dat is niet juist met vertraagde treinen, dat zijn vooraf geselecteerde treinen die moeten roestrijden. Wanneer die onderweg vertraging oplopen, is dat simpelweg dubbel pech. Er loopt momenteel echter een proef waarbij het steeds dezelfde geselecteerde treinen zijn die moeten roestrijden en waarop de rijtijden (en dus aankomst- en vertrektijden) worden aangepast, zodat ook die treinen gewoon op tijd kunnen rijden.
Dat is echter niet het geval met de genoemde 523: die heeft exact dezelfde rijtijden als alle andere ICs tussen Rotterdam en Utrecht. Vanuit het oogpunt van klantvriendelijkheid lijkt het me trouwens juist onwenselijk om dagelijks dezelfde groep klanten extra reistijd te geven. Zover het überhaupt nodig is want op sommige trajecten zit zoveel marge in de dienstregeling dat het voornaamste effect van roestrijden is dat de trein een keer niet te vroeg aankomt.
Aan de andere kant maken de doorstroomstations enige planning wel noodzakelijk, bij Utrecht Overvecht zit bijvoorbeeld tegenwoordig een wissel wat je eigenlijk alleen handig met een IC kunt roestrijden, en dan bij voorkeur een vertraagde want dan heb je minder last van de voorgaande Sprinter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Wubbo »

Ik verwacht dat bij die 523 roestrijden niet de oorzaak was: na de ochtendspits zijn er op dat stuk herstelwerkzaamheden uitgevoerd, dus waarschijnlijk was er gewoon iets stuk.

En roestrijden hoef je natuurlijk niet met een IC te doen, het kan ook prima met leeg materieel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Aking »

Hoe zit het eigenlijk met dat museumspul dat toen speciaal gebruikt werd voor roestrijden? Bestaat dat nog?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door dennistd »

Dat is roestrijden na werkzaamheden. Dit is het reguliere roestrijden omdat elke 24 uur een X aantal assen elk stukje spoor moet berijden om detectie te garanderen. Na werkzaamheden wordt het op buitendienst gesteld spoor gedaan omdat er dan geen detectie-garantie is, het is immers >24 uur geleden dat er een trein reed.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door webguy »

Want na 1441 minuten gaat spoor spontaan roesten, bij 1439 minuten is er niks aan de hand *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Daniel »

De combinaties van werkzaamheden zijn weer briljant gepland dit lange weekend maar niet heus... een omreisadvies van Amersfoort naar Rotterdam via Schiphol door werkzaamheden, maar andere werkzaamheden zorgen er tegelijk voor dat de frequentie van de ICdirect is gehalveerd :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Durashift »

Dan neem je de niet-ICD verbinding.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Chrysa »

Dat duurt nog langer. :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door ODRAIL »

Dat is wel waar ja. maar het is in ieder geval beter dan wachten en de bus in moeten.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door SLToilet »

Zojuist heb ik voor het eerst de HSL-boog van Breda genomen *trein* ! Met een volgeladen trein/staande ovatie :X (ik kon nog zitten) is de Benelux onderweg naar België. Het scheelde overigens niet veel omdat de 6600 eerder op de route vertraagde, maar deze vertraging was snel ingehaald.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door VIRM »

Zo te horen waren de bouwvakkers gisteravond hard bezig met de nieuwe spooroverbouwing bij station Zaandam. Hierdoor vertrok mijn 3369 van spoor 2 (zoals alle treinen richting Amsterdam). Wel vreemd om ineens je trein gepland /linkerspoorspookrijdend binnen te zien komen zo.een
Beul van de blindegeleidelijn
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door groningen »

Gisteren reed ik met de 12.37 vanuit Amsterdam Centraal via Haarlem naar Den Helder. Tussen Haarlem en Uitgeest reden de treinen steeds op het andere / linker spoor. Volgens OV Tijden gebeurde dit tussen 13 en 15 uur. Tussen Den Helder en Alkmaar waren de tijden 15 minuten later/eerder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Suus »

Met de 1174 op tijd in Eindhoven vertrokken. Vervolgens waren we twee minuten te vroeg in Tilburg.

In Tilburg is de vertrektijd afgewacht en weer op tijd vertrokken. Wat schets mijn verbazing: in Breda zijn we drie minuten te vroeg!

En nu in Rotterdam weer twee minuten te vroeg. De machinist houdt van racen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door marvinkok »

Vast einde dienst (A)
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Jultar »

Suus schreef:Met de 1174 op tijd in Eindhoven vertrokken. Vervolgens waren we twee minuten te vroeg in Tilburg.

In Tilburg is de vertrektijd afgewacht en weer op tijd vertrokken. Wat schets mijn verbazing: in Breda zijn we drie minuten te vroeg!

En nu in Rotterdam weer twee minuten te vroeg. De machinist houdt van racen.
Dat is standaard als je niet de dienstregelingsnelheid aanhoud. Die is bijvoorbeeld tussen Boxtel en Tilburg 110 km/u en 120 km/u tussen Tilburg en Breda. Als je in beide gevallen 1x opschakelt naar de maximale snelheid en daarna de trein uit laat rollen ben je precies op tijd :)
Dan rij je overigens bij Breda wel zo'n 80 km/u, precies genoeg voor de snelheidsverlaging daar :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Aking »

Wat vervelend, die spoorwijziging voor de ICD in Rotterdam :evil:

Nu kon ik geen toeslag op m'n kaart laden :( (A)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Karl »

Vandaag van Breda naar de Randstad gereisd. Er stond aan spoor 5 (?) een IC naar Brussel gereed op vertrektijd, met de treinbegeleiders op het perron, de deuren open, niets vreemds aan de hand en de trein leek klaar voor vertrek. Opeens had die trein tien minuten vertraging en, inderdaad, een minuut of tien later, reed de trein weg.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Ik heb geen kruisende trein vanuit Roosendaal of Brussel gezien, er was wel een trein naar Eindhoven te laat, maar die was zoveel te laat dat de trein naar Brussel daar gemakkelijk voor had gekund.

In Rotterdam viel mij bij de werkzaamheden op dat een groot deel van de oostelijke wisselstraat nog bestaat uit houten bielsen, moet dat dat allemaal nog vervangen worden binnenkort? Dat betekent nogal wat voor buitendienststellingen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Vinny »

Ik zit nu in een 'extreem lange trein', voor zover ik kon zien 3 gekoppelde ICMm. Hij past niet langs het perron in Heerenveen. Uiterst curieus. Bovendien nemen de tussenstops zo veel meer tijd in beslag. Dit gaat de rit flink vertragen..., en station Steenwijk slaan we maar helemaal over...

Weet iemand waar dit goed voor is?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Suus »

Extreem lange trein :’)

Gisteren werd om 20:03 nog een VIRM10 van Venlo naar Schiphol gestuurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Aking »

Maar met 3xICM4 heb je toch ICM12 en das twee bakken meer hoowr! (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Extreem lange trein :’)

Gisteren werd om 20:03 nog een VIRM10 van Venlo naar Schiphol gestuurd.
In Friesland zijn zulke afmetingen ongebruikelijk en bovendien onnodig. Ik wist ook niet dat de perrons van Heerenveen en Steenwijk blijkbaar erg kort zijn, die stations zijn al eeuwenlang intercity-stations en zouden toch moeten voldoen lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Klaasje »

De Friese lijn kent perrons van 10 bakken. Valt best wel mee maar met ICM11 gaat het niet goed inderdaad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten