Pagina 3 van 10

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 12:30
door en-es
Aking schreef:
en-es schreef: Op datzelfde moment reed er een Berlijntrein het station binnen met aan beide kanten een locomotief.
Dat komt omdat die momenteel pendelen tussen Amsterdam en Bentheim, wegens materieeltekort.
Echt? Is er dan nog wel materiaal voor Bad Bentheim-Berlijn? Ik dacht dat er in Nederland met koplopers werd gereden.

dennistd: ik heb alleen rondgekeken in het centrum, wist trouwens niet dat dit museum bestond.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 12:35
door dennistd
Er rijden twee stammen in Nederland, de andere twee worden door ICM vervangen.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 12:40
door Suus
Aking schreef:
en-es schreef: Op datzelfde moment reed er een Berlijntrein het station binnen met aan beide kanten een locomotief.
Dat komt omdat die momenteel pendelen tussen Amsterdam en Bentheim, wegens materieeltekort.
Ja, dit is een heel wazig verhaal. Een aannemer heeft lopen knutselen aan een overweg in Salzbergen en daarbij zijn van diverse treinen de wielen beschadigd, dus nu moeten van alle stammen die voor de IC Berlijn worden gebruikt de wielen gecontroleerd worden. DB heeft echter niet genoeg multicourante rijtuigen en daarom is de treindienst in Bentheim geknipt.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 12:46
door dennistd
Volgens mij is ditzelfde verhaal een paar jaar terug ook al aan de hand geweest: toen is de ICd-testtrein nog naar Oldenzaal geweest om metingen te doen.

Deze dus, april 2015: https://flic.kr/p/sdewFf

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 16:57
door Nitein-Repart
Suus schreef:
Aking schreef:
en-es schreef: Op datzelfde moment reed er een Berlijntrein het station binnen met aan beide kanten een locomotief.
Dat komt omdat die momenteel pendelen tussen Amsterdam en Bentheim, wegens materieeltekort.
Ja, dit is een heel wazig verhaal. Een aannemer heeft lopen knutselen aan een overweg in Salzbergen en daarbij zijn van diverse treinen de wielen beschadigd, dus nu moeten van alle stammen die voor de IC Berlijn worden gebruikt de wielen gecontroleerd worden. DB heeft echter niet genoeg multicourante rijtuigen en daarom is de treindienst in Bentheim geknipt.
Ik vind het een raar verhaal, want de RB61 heeft nergens last van dit incident, terwijl de RB61 ook langs Salzbergen komt. En hoe zit met de treinen op de Emslandstrecke?

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 17:01
door Daniel
Suus schreef:
Aking schreef:
en-es schreef: Op datzelfde moment reed er een Berlijntrein het station binnen met aan beide kanten een locomotief.
Dat komt omdat die momenteel pendelen tussen Amsterdam en Bentheim, wegens materieeltekort.
Ja, dit is een heel wazig verhaal. Een aannemer heeft lopen knutselen aan een overweg in Salzbergen en daarbij zijn van diverse treinen de wielen beschadigd, dus nu moeten van alle stammen die voor de IC Berlijn worden gebruikt de wielen gecontroleerd worden. DB heeft echter niet genoeg multicourante rijtuigen en daarom is de treindienst in Bentheim geknipt.
Ah, nog meer verhalen... Ik had juist gelezen dat het ging om een wegvoertuig dat zijn lading verloren had waarbij de overweg beschadigd was geraakt.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 23:32
door Aking
De oorzaak weet ik niet, maar zoals hierboven al beschreven zijn er inderdaad te weinig multicourante rijtuigen. Vandaar ook dat ik mijn reis vanaf Bentheim in een ersatzzug bestaande uit IR(?) rijtuigen mocht vervolgen.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 00:20
door trolly
Omdat een specialistisch forum als dit iemand voor de domme vragen nodig heeft: multicourante locomotievens en treinstellen — allicht. Stammen bij uitbreiding dan dus ook. Maar wat is er precies multicourant aan rijtuigen? Of gaat het over toelating?

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 01:16
door Aking
Nou ja, je kunt de magnetrons van de bistro natuurlijk niet zomaar op 25kv hangen, dat geeft torte flambee ofzoowniets :Y

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 06:40
door Jultar
In Duitsland wordt er 1000V~ 16,7Hz naar de rijtuigen gestuurd, maar in Nederland is dat gewoon 1500V=. Dat moet het rijtuig dus wel 'eten'.
Die IR Ersatzrijtuigen zullen wel alleen 1000V~ lusten, terwijl de ICB rijtuigen wel beide spanningen kunnen hebben.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 08:53
door Suus
Ook ICR heeft daarom deelseries: rijtuigen die alleen 1500 volt aankunnen en rijtuigen die daarnaast 3000 volt en 1000 volt aankunnen.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 10:51
door dennistd
Had denk ik: op de HSL wordt er immers ook geen 1500V DC naar de rijtuigen gestuurd.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 12:43
door ODRAIL
Suus schreef:Ook ICR heeft daarom deelseries: rijtuigen die alleen 1500 volt aankunnen en rijtuigen die daarnaast 3000 volt en 1000 volt aankunnen.
Wat hebben rijtuigen met stroomvoltages te maken?

OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 12:52
door Suus
Mocht je ooit in een trein bestaande uit locomotief en rijtuigen gezeten hebben, dan had je misschien gemerkt dat ze stroom gebruiken, bijvoorbeeld voor de verlichting.

Die stroom krijgen ze van de locomotief. Die wekt de stroom zelf op (diesellocomotief) of geeft de spanning door (bijvoorbeeld bij lagere voltages als 1,5 of 3 kV) of heeft een omspanningsinstallatie als er een hoog voltage op de bovenleiding staat (elektrische locomotief). Apparatuur in een rijtuig kan niet zomaar elke spanning aan, daar moeten technische voorzieningen voor aanwezig zijn. Dat is duurder in onderhoud, vandaar dat er vaak deelparken zijn met onderscheid in functionaliteit.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 13:29
door Aking
Maar hoezo komt er uit de locomotief niet altijd dezelfde spanning dan? Dat klinkt mij als amateur veel logischer inde oren.

Dan hoef je namelijk alleen maar te zorgen dat een loc de juiste omvormers/transformatoren/watdanook heeft...

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 13:50
door Suus
Normaal werkt eenvoudige apparatuur zoals verlichting op gelijkspanning. Thuis uit je stopcontact komt er ook gelijkspanning. Het is dan nogal zinloos om wanneer onder gelijkspanning wordt gereden het voltage door de locomotief nogmaals aan te passen voordat het in het rijtuig zelf door een omvormer gaat.

Als er onder wisselspanning wordt gereden zal er in de locomotief wel een omvormer gebruikt worden zodat de rijtuigen gelijkspanning krijgen. Daar is blijkbaar voor een ander voltage gekozen dan 1,5 kV of 3 kV.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 13:52
door Z2N
Uit een stopcontact komt wisselspanning, 230V 50Hz. Uit USB-poorten komt 5V gelijkspanning.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 14:07
door reisthijs
Aking schreef:Maar hoezo komt er uit de locomotief niet altijd dezelfde spanning dan? Dat klinkt mij als amateur veel logischer inde oren.
Omdat in elk land de eenvoudigste oplossing is gekozen met zo min mogelijke omvormers/transformatoren/watdanook.

Als er uit alle locomotieven in Europa altijd dezelfde spanning zou moeten komen, welke dan?
In Nederland is 1500V= naar de rijtuigen sturen logisch, in Duitsland bijvoorbeeld niet.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 14:27
door Jultar
dennistd schreef:Had denk ik: op de HSL wordt er immers ook geen 1500V DC naar de rijtuigen gestuurd.
Klopt. Inmiddels zijn alle rijtuigen voorzien van omzetters die de vier meest gebruikte spanningen aankunnen, dus er is technisch in dat opzicht geen verschil meer tussen de rijtuigen.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 18:45
door VIRM
Gisteravond heb ik rond 20:30 in de verte het onmiskenaar geluid van een stroomtrein gehoord: die was dus door Zaandam aan het rijden op weg naar huis. *O*

Vanmiddag met de 2049 van Den haag Centraal naar Utrecht Centraal geweest. In Utrecht overgestapt op de sneltram, dus goede gelegenheid om het boekingssysteem voor reisassistentie in de NS Reisplanner Xtra app te testen. In de app kun je aangeven bij welke stations je geen assistentie wil hebben, maar als je er eentje uitschakelt krijg je een foutmelding. Bij Den Haag Centraal stond zou ik mij moeten melden bij de informatiebalie in de centrale hal (ik ken alleen de OV Servicewinkel, dus ja…). Dan maar even ouderwets gebeld.
In de Utrechtse sneltram waande ik mij met die sluitgeluiden bijna in een lift. :mrgreen:

Op de terugweg van Utrecht naar Zaandam in de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zat ik in een VIRMm. Nu heb ik al de nodige kritiek geuit op de revisie, maar in deze bak waren ze volgens mij de airco vergeten… :(

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 18:57
door Aking
Ik heb anders nog nooit een lift "DING DONG! niet meer instappen" horen produceren :')

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: di 10 jul 2018, 06:51
door SLToilet
Het FLIRT-drietje van de 6616 kwam achter een goederentrein te zitten. Gisteren zat dezelfde trein, op normale lengte, ook al achter een goederentrein aan te hobbelen. -o-

Mogen we wel van geluk spreken dat het al zomervakantie is waardoor in het zuiden iets minder ouders/scholieren in de trein zitten.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: di 10 jul 2018, 07:16
door cassie127
En terwijl ik dit lees ook hier een gevalletje goederentrein:

De t17919 kon zojuist niet langs spoor 1 rijden in Wierden omdat er een goederentrein over dat spoor reed. In Wierden kwamen wij dus binnen op spoor 2 waar wij even hebben moeten wachten. Vervolgens linkerspoor naar Almelo en als ik nu naar rechts kijk zie ik dat wij de goederentrein aan het inhalen zijn *O*

In Almelo gaat alles nu ook anders, wij komen nu aan op spoor 4b ipv 2b omdat daar de Intercity richting Deventer staat die door de aanrijding tussen Wierden en Rijssen niet verder kan.

EDIT: Volgens mij hadden ze bij Keolis Deutschland geen geld om een Nederlandse voice over even de omroepen te laten in spreken. Nu hoor je een Duitser die op zijn beste Nederlands probeert te praten. En dan ook nog bij de aankondiging van Bad Bentheim een aansluiting in de tegenrichting noemen (IC Amsterdam Centraal) en dat je moet kijken op de schermen (die daar niet zijn op het station) voor de aansluitingen

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: di 10 jul 2018, 14:05
door Jef400
Dat je je kan ergeren aan kwekkende Italianen in de stiltecoupé kan ik begrijpen. Dat je de treincoupè dan bij elkaar schreeuwt van "CAN YOU READ, SILIENCE" gevolgd door wat getier terwijl je al een paar keer moest hoesten niet.

Re: OVer je reiservaringen in juli 2018

Geplaatst: di 10 jul 2018, 14:26
door dylanwild94
Ik heb het een keer meegemaakt dat de HC, ouders met een stil en rustig kind de stiltecoupe uit stuurde op verzoek van een reiziger.