Ja en nee. 20 jaar geleden, da's dus rond de eeuwwisseling.Mikos schreef: (..)
Er gaat nogal wat tijd overheen voordat een trein van de tekentafel komt en ook daadwerkelijk de werkplaats uitrolt. In de tussentijd veranderen dingen al snel en als er dan 'revolutionaire' zaken ontwikkeld worden waar je op de tekentafel nog geen rekening mee kon houden (denk aan airco in DD-AR; 20 jaar geleden was airco helemaal niet gewoon zoals het nu lijkt te zijn), dan lijkt het net alsof je een slag gemist hebt. Uiteindelijk zullen ook de treinen die nu geen stopcontacten hebben daarvan voorzien worden, zodra ze voor een volgende revisie aan de beurt zijn.
Toen was airco in een goede middenklasse personenauto al wel een standaard of voordelige optie in een aktiepakket.
Nissan bood het toen al enkele jaren standaard aan op hun modellen.
Klimaatbeheersing in gebouwen, vliegtuigen was toen ook al redelijk 'gemeengoed' dacht ik zo..
Voor een trein moet er, vind ik, ook wel ruimer vooruit gekeken worden bij samenstelling / revisie van het interieur. Wát zijn de te verwachten trends?
Natuurlijk, lang niet altijd makkelijk en soms ook verkeerd voorzien.. maar toch.
Ik denk dat geen airco voor de DD-AR toch vooral ook een centenkwestie en inzetkeuze is geweest: voor die 'sprinters' is airco toch niet nodig.. deuren gaan vaak zat open en dicht.. (A)
~~~~~
Overigens.. vanmiddag passeerde mij bij Moordrecht een DDZ 6 + 4 vanuit R'dam. Ik dacht toch even een moment: zó, het koppelen is gelukt in R'dam.
Blijft het afstappende personeel dan wachten bij de trein? Of komt er een perronopzichter o.i.d. voor de tijd dat de trein 'personeels loos' is?Suus schreef: (..)moesten we in Brussel langer wachten op nieuw personeel.