CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Ruben »

Chauf21 schreef:
Vinny schreef:Vandaag stond de intercity van 14:30 naar Amsterdam met vijf minuten vertraging aangekondigd op Leiden Centraal. Natuurlijk komt dat ding gewoon op tijd voorrijden (14:25). Een onbegrijpelijke aanduiding... :roll: (zeker gezien het feit dat de haltering op Leiden zo lang (vijf minuten) is dat wanneer deze trein daadwerkelijk 5 minuten vertraging had, deze tot één minuut teruggebracht zou kunnen worden...
Ervaring leert inderdaad dat er tussen Gv en Ledn inderdad vijf minuten gewonnen kan worden. Een op Ledn ruim vooraf aangekondigde 2100 met +10 resulteert in een aankomst aldaar met +5 en op Asd is -met medewerkerking van- de vertraging weg.
Volgens mij wordt bedoeld dat de tijd op 14:30 stond ipv de geplande vertrektijd 14:25, wat 5 minuten vertraging lijkt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

Zat al heel de tijd te denken... wat was er nu zo opvallend in de aankondiging van de 2100'en tot Dordrecht die nu naar Bergen op Zoom doorrijden de laatste dagen.
Niet dat ze er nu als IC naar Vlissingen op staan met let op omroepbericht, maar wel dat bij de IC's die normaal al naar Vlissingen gaan wel staat dat op een gedeelte van het traject busvervoer plaatsvindt en bij de extra IC's niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door deadlock »

De nachttrein naar Kopenhagen/Praag/Minsk/Moskou heeft op de schermen in de stationshallen als eindbestemming "berlf" en aan de rechterkant naast de klok staat Berlin Hbf, in Arnhem, in Utrecht en Amsterdam staat er iets heel anders.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

Reiziger Ddrs schreef:maar wel dat bij de IC's die normaal al naar Vlissingen gaan wel staat dat op een gedeelte van het traject busvervoer plaatsvindt en bij de extra IC's niet :wink:
Vandaag gezien dat die tekst er dus op Den Haag HS helemaal niet bij staat... wel dat 't achterste deel van de 2161 (16.16 -> Bergen op Zoom) tot Roosendaal reed, terwijl 't een los zesje was :P

Op Utrecht Centraal zit op het bord met samenstellingen van de internationale treinen een sticker met de tekst "Moet andersom" :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Mark »

Op Den Haag HS hangt een vertrekstaat van Utrecht Centraal, met treinen naar Amersfoort en Soest/Baarn...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Noof
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:34

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Noof »

Mijn trein naar Groningen gister vanaf Buitenpost zou nergens stoppen volgens de CTA... was het maar zo. :p
DVL Ut / Amf @ ProRail.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Ruben »

Het valt me op dat bij elk werkzaamhedenweekend in Randstad Noord altijd Blauwe vertrekstaten worden neergehangen, en zodra je in beheersgebied NoordOost komt mag je het met je eigen verstand gaan oplossen; niks geen vervangende vertrekstaten, laat staan een omroep dat er geen Intercity's naar Schiphol rijden.

Door werkzaamheden zijn er nu pendeltreintjes Amersfoort - Baarn, en toen hij in Baarn keerde stond er wel dat de bestemming Amersfoort was, maar ook dat ie nog ff alle stations tussen Amsterdam en Baarn ging aandoen. :D
Verder een enkel V-IRMetje in de 3500 die aan de buitenkant gewoon naar Schiphol ging, en binnen de volgende tekst scrollend vertoonde: "Dit treindeel gaat na verder als stoptrein".
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Vinny »

Vanaf station Amsterdam Amstel vetrok volgens de CTA-bak een TEE-trein met toeslag naar Alkmaar...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Ruben »

Die was ik laatst nog vergeten ja, dat is dus structureel ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Chauf21 »

Haha, die wou ik ook melden (11.45 uur in mijn geval) :)

Verder viel het mij op dat bij de Benelux op Schiphol geen rijtuigvolgorde werd/wordt getoond.
Ook worden de treinen die eindigen op Amsterdam Zuid niet begeleid door een CTA-flapje Niet instappen/DO NOT BOARD, wat op Schiphol wel gebruikelijk is :)
Laatst gewijzigd door Chauf21 op ma 31 mar 2008, 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door M57 »

Chauf21 schreef:Ook worden de treinen die eindigen op Amsterdam Zuid niet begeleid door een CTA-flapje Niet instappen/DO NOT BOARD, wat op Schiphol wel gebruikelijk is :)
Er eindigt maar één treinserie op Zuid, en die wordt in mijn herinnering normaal wel met 'Niet instappen' begeleid. Soms nemen ze die Sprinter al binnen op z'n vertrekspoor, waar 'Niet instappen' dan overbodig is.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door dvdhoven »

Hopelijk mogen ook positieve dingen gemeld worden :)
Vanwege het onderhoudsrooster vertrekt trein 1614 sinds de nieuwe dienst in Deventer op dinsdag en woensdag van spoor 3AB ipv 4AB. Tot afgelopen dinsdag, gisteren dus, stond er steevast 1:25 niet instappen in de bakken. Gisteren en ook vandaag keurig 5:45 Schiphol, etc. in de bak. Pluim :)
Nog een eigenaardigheid in Deventer, de type 3 bak bij de trap voor spoor 4A (dat is zo'n kleine bak) heeft een minuutcijfer 6 waarvan het rondje aan de linkerkant is wit gemaakt. Zo kan hij zowel als 6 en als 5 dienen. :) Al een paar keer gezien, staat in de andere bak 5:45, staat in deze bak 5:46 met de "opengemaakte" 6. Staat in de andere bak 5:46, dan weer in deze bak de "opengemaakte" 6
Dick van den Hoven
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Justin »

Gisteren wilde de CTA van spoor 3 op Rotterdam Blaak de sneltrein van 21.57 om 21.17 vertrekken. Dat is een groot tijdverschil! Of lag het stiekem nog in een halve wintertijd ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Ruben »

dvdhoven schreef:Nog een eigenaardigheid in Deventer, de type 3 bak bij de trap voor spoor 4A (dat is zo'n kleine bak) heeft een minuutcijfer 6 waarvan het rondje aan de linkerkant is wit gemaakt. Zo kan hij zowel als 6 en als 5 dienen. :) Al een paar keer gezien, staat in de andere bak 5:45, staat in deze bak 5:46 met de "opengemaakte" 6. Staat in de andere bak 5:46, dan weer in deze bak de "opengemaakte" 6
Het welbekende missende flapje dat er af is gevlogen dus (met aan ene kant de onderkant van de 6 en aan de andere kant de bovenkant van de 5 erop). :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Lionking
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 23:15

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Lionking »

Noof schreef:Mijn trein naar Groningen gister vanaf Buitenpost zou nergens stoppen volgens de CTA... was het maar zo. :p
Dat is al heel lang zo, als ie vertraging heeft en er word omgeroepen zeggen ze er altijd bij dat ie overal stopt. :p

Gister een beetje vreemde route gezien op Utrecht Centraal, op het grote vertrektijdenbord stond er een IC naar Geldermalsen die zou stoppen te Ede-Wageningen en Arnhem, jammer dat ik geen camera bij me had anders had ik er een foto van gemaakt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Geert »

De Sprinter naar Soest en Baarn (trein 5525, vertrek 8:05 uit Utrecht) stond vanmorgen aangekondigd als stoptrein in plaats van 'Sprinter'.
Joost
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 14:52
Locatie: Uto & Zwd

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Joost »

Volgens mij wordt de 5500 op de CTA's van Utrecht Centraal altijd als 'stoptrein' aangeduid, toch? Of ze moeten het ergens in de afgelopen paar maanden gecorrigeerd hebben (en dat het dan nu dus weer fout stond)...
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Mark »

5500 is officieel een Sprinter, volgens ProRail.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Ruben »

De 5800 is ook dá�n weer een sprinter, dá�n weer een stoptrein. Misschien ligt het aan Baarn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door mb90 »

Volgens de CTA van spoor 5b op Utrecht Centraal ging IC 3040 (Nijmegen --> Den Helder) na Alkmaar nog een heel stuk verder:
Afbeelding
Hij stopt dus na Alkmaar op alle stations tot Praag, Warschau en Kopenhagen. Het is dat ik naar school moest, anders had ik wel met een VIRM naar Polen gegaan. :P

Verder gaf de CTA van spoor 12b van Rotterdam Centraal aan 1 kant i.p.v. de Sprinter van 10:20 uur, de Sprinter van 9:20 uur naar Uitgeest aan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

Vanmorgen op Den Haag HS, i.v.m. een sein- en wisselstoring te Schiphol...

Vertrek 7.47 Let op omroepbericht
Leiden Centraal, Schiphol trein wordt omgeleid

Voor Schiphol overstappen
in Leiden Centraal

Amsterdam Centraal

Tja, stopt die trein nou wel of niet in Schiphol :P De bijbehorende omroep had het trouwens over "de intercities van dertien voor half en dertien voor heel", tja zo kan je .17 en .47 natuurlijk ook aankondigen. En dan maar hopen dat de reizigers kunnen rekenen :wink:

Vanmiddag in Delft...
Vertrek 17.04 Stoptrein
Rijswijk, Moerwijk, Den Haag HS
Laan van NOI, Mariahoeve
Voorschoten, De Vink
Den Haag Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door air-bus »

Reiziger Ddrs schreef:Vanmiddag in Delft...
Vertrek 17.04 Stoptrein
Rijswijk, Moerwijk, Den Haag HS
Laan van NOI, Mariahoeve
Voorschoten, De Vink
Den Haag Centraal
Hoezo, is dat niet de goede bestemming dan?! :P :wink:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Ruben »

Rondje Randstad. :cool:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

De CTA van spoor 15 in Dordrecht was er vanmiddag nog niet helemaal uit waar de Arriva-stoptrein nu heen ging. Was het nou Gorinchem of Geldermalsen...

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Dubbele P »

Let ook op het onderste flapje van het boekje linksboven, dat er ten opzichte van het bovenste nogal vergeeld uitziet en dus beduidend ouder moet zijn.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten