Gisteren maar eens even het automatisch opladen van mijn OV-chipkaart uitgeprobeerd. Na het aanvragen via internet kreeg ik vorige week de brief in huis, dus gisteren ermee naar het GVB Tickets & Info in Amsterdam (dichterbij huis lukt nog niet

, in ieder geval een reden om er even een tripje aanvast te knopen).
Na de kaart bij de "Tickets & Info" geactiveerd te hebben hierna maar even wat busritjes in de buurt van Amsterdam gemaakt, gaat op zich goed, alleen het uitchecken is even wennen. Vooral als je een onwillig "ov-chipkaartleesapparaat" in de Zuidtangent hebt. Nu was ik de enige die op een chipkaart reisde, maar als bij het eindpunt ongeveer 30 man willen uitchecken en zo'n ding hapert een keer, kan ik me voorstellen dat dit wel eens wat oponthoud kan geven :? .
Ook de tarieven vindt ik wel een beetje schimmig. Er zijn nu dus drie tarieven voor een enkeltje Amersfoort Station - Amersfoort Nieuwland: € 1.25 (Dalkaartje), € 1.44 (45-strippenkaart) en € 1.88 (OV chipkaart

).
Vooralsnog niet erg aantrekkelijk om de chipkaart op dit ritje te gebruiken dus.
Ik zou het toch wel sympathiek vinden als ze een rit met de chipkaart binnen de geldigheid van het dalkaartje maximaal € 1.25 zouden laten kosten, anders blijft toch nog iedereen een dalkaartje kopen (en we wilden toch juist van de wagenverkoop af, veiligheid en zo)?