BRUBus schreef:Volgens de Wet Personenvervoer 2000 is iedere reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldig plaatsbewijs. Dus ik zie het probleem niet dat de bus al met de deuren open staat, wel zo klantvriendelijk!
Sorry dat ik het zo zeg maar dit vind ik een domme reactie.
Ten eerste: Wat jij zegt over Wet Personenvervoer 2000 klopt. Maar daat slaat niet op dit geval. Ik kan je vertellen dat toen ik pas in Amsterdam woonde, ik een keer de metro heb genomen van Amstelstation naar Station Diemen Zuid. Dat is precies 1 zone (zone 5715). Wist ik veel dat als je met Metro 51 gaat (voorbij Overamste)l, je zone 5714 nodig hebt en er daarom 2 stempelautomaten staan met verschillende zones. Ik heb dus juist in de verkeerde gestempeld en op Diemen Zuid controle gehad. Dan kunnen de controleurs zeggen dat het mijn verantwoordelijkheid is om een geldig vervoersbewijs te hebben.
Heeft niks te maken met het niet hoeven controleren of men wel een geldig plaatsbewijs heeft. Want in dat geval zou GVB net als bij de RET de cabines afsluiten en geen conducteur in de tram zetten want ja, die reizigers zijn toch al verantwoordelijk voor hun vervoersbewijs. Het personeel blijft een controlerende functie houden.
Ten tweede: waar houdt klantvriendelijkheid op?
Dat passagiers halverwege 2 haltes kunnen instappen, dat we ze laten zitten als ze geen geld bij zich hebben?
Naar ik weet hebben vervoersbewijzen een VERVOERplicht. Geen plicht om de voertuigen wachtruimte te maken.
Nou, als er massa's mensen bij de halte staan doen ook niet gelede bussen gewoon al hun deuren open. Bijvoorbeeld bij de HES in Rotterdam. Ik zie vaker dat RET'ers daar minder moeite mee hebben dan Arriva.
Moet ook gewoon kunnen vind ik.
Dat is dan de keus van de betreffende chauffeur en niet van het bedrijf. Bij de HES gaan ze er ook van uit dat (vrijwel) iedereen wel een SOV heeft. Ik zou het als trambestuurder misschien doen, afhankelijk van tijdstip en de lijn (rijtijd).