OVer je OV-Chipkaart #8

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door hauptbahnhof »

NintendoC schreef:En als je ergens incheckt, vervolgens op een ander station niet uitcheckt, en vervolgens daar ook niet incheckt. Maar pas weer uitcheckt op beginstation. Staat dan tijdens de hele reis de OV-chipkaart op 'ingechekt', of checkt die automatisch uit na een paar uur?
Ook al zou deze niet vervallen, de HC ziet dan dat je richting je beginstation reist.
reisthijs schreef:Alleen bij de 'nieuwe abonnementen' van NS staat er in de voorwaarden dat je na 6 uur niet meer kan uitchecken. Als na die 6 uur probeert uit te checken zou je in plaats daarvan opnieuw worden ingecheckt (en ben je de borg van je vorige incheck dus kwijt). Dat is tenminste de theorie.
Dan zou dat alleen bij een paaltje mogelijk zijn, en zou dat kunnen worden gecorrigeerd door uit te checken. Ben je dus alleen maar eenmaal het instaptarief kwijt.
Bij een poortje zou je dan meteen nogmaals je borg kwijt zijn, omdat je dan uitcheckt en dat kun je niet meer corrigeren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:Je incheck vervalt sowieso altijd om 4 uur 's nachts.
Hoe doen ze dat dan met het nachtnet? Kun je in die treinen niet rond 4 uur reizen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Klaasje »

Je incheck, voor 00:00 vervalt om 04:00.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door ODRAIL »

Dus als ik om 23:59 incheck ben ik mij borg om 04:01 kwijt :? .
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Ronald »

Het is best redelijk denkbaar dat je rond die tijd op je bestemming bent.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

Mansveld: Zelf oplaadbedrag ov-chipkaart bepalen

Als het aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Openbaar Vervoer ligt, kunnen reizigers in de toekomst zelf kiezen welk bedrag zij op hun ov-chipkaart laden.

Bron: RTL Nieuws
Als dit wordt doorgevoerd gaat het aantal nadelen van de ov-chipkaart van 43 naar 42 ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

Als ik zes euro wil opladen kan dat gewoon hoor, al moet ik daarvoor wel naar het GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

Bee schreef:al moet ik daarvoor wel naar het GVB.
Dat hoeft dan niet meer en kun je gewoon bij elke automaat ook een bedrag als € 3,37 (exact de prijs van een bepaalde reis) op kunnen laden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door fogeltje »

Klaasje schreef:Je incheck, voor 00:00 vervalt om 04:00.
Maar is het zo onredelijk om te denken dat het best mogelijk dat je net voor middernacht op pad gaat en ook nachttreinen nodig hebt omdat je nog een flinke reis moet maken? Wat vertraging en het is zo 4 uur. En dan rijden die krengen nog volgens mij, of niet?
Bee schreef:Als ik zes euro wil opladen kan dat gewoon hoor, al moet ik daarvoor wel naar het GVB.
Dat kan helaas niet overal. Ik weet dat jij bij Hermes/Breng alleen met een veelvoud van 5 euro kunt opladen. Bij de NS gaat (of is) het minimum bedrag al 10 euro. Weet niet of je daar dan wel 11 euro kunt laden of niet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door reisthijs »

Tristan schreef:Dat hoeft dan niet meer en kun je gewoon bij elke automaat ook een bedrag als € 3,37 (exact de prijs van een bepaalde reis) op kunnen laden.
Daar heb je dus alleen wat aan als je één keer op saldo wilt reizen daarnaa nooit meer? Waar heb je dan een chipkaart voor...

Ik zou dan liever zien dat er een eenvoudige manier komt om saldo van je kaart terug te storten. Of desnoods contant laten uitbetalen als het om een klein bedrag gaat.
fogeltje schreef:
Klaasje schreef:Je incheck, voor 00:00 vervalt om 04:00.
Maar is het zo onredelijk om te denken dat het best mogelijk dat je net voor middernacht op pad gaat en ook nachttreinen nodig hebt omdat je nog een flinke reis moet maken? Wat vertraging en het is zo 4 uur.
Je moet wel vertraging hebben, anders wordt het klap lastig. (Zelfs als je om 23:58 uit Maastricht vertrekt kan je nog alle nachtnetstations voor 4 uur bereiken.)

Maar los daarvan: is het zo onredelijk dat wat dit betreft voor de chipkaart-reizigers dezelfde regels gelden als met papieren kaartjes?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

reisthijs schreef:
Tristan schreef:Dat hoeft dan niet meer en kun je gewoon bij elke automaat ook een bedrag als € 3,37 (exact de prijs van een bepaalde reis) op kunnen laden.
Daar heb je dus alleen wat aan als je één keer op saldo wilt reizen daarna nooit meer? Waar heb je dan een chipkaart voor...
Op die manier zal men eerder bereid zijn het saldo aan het eind van de looptijd van de kaart op te hogen naar € 0,00. Nu komt het regelmatig voor dat men aan het eind van de looptijd het saldo zo ver mogelijk in de min laat gaan om vervolgens de brief van TLS met het verzoek om het saldo aan te zuiveren compleet te negeren.
reisthijs schreef: Ik zou dan liever zien dat er een eenvoudige manier komt om saldo van je kaart terug te storten. Of desnoods contant laten uitbetalen als het om een klein bedrag gaat.
Via de automaat het saldo KOSTELOOS terug kunnen storten op het rekeningnummer van herkomst, zou ik ook een goed idee vinden of nog beter: een combinatie van beiden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

Ja, en zo hoop ik dat er in Nederland ooit nog automaten komen waar je gewoon een handje munten in kan gooien en dat de automaat het dan verder allemaal maar uitzoekt, maar helaas blijft dat soort technologie altijd ergens oostelijk van de Chinese Zee steken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door marvinkok »

Had vandaag een vrouw in de bus die het een heel slecht systeem vond omdat een chipkaart kan breken :')
Net ervoor stapte er namelijk een meisje in met een chipkaart bijna in tweeën die het dus niet meer deed... Tja, als je dat ding met sleutels en wet ik het wat ergens onder in je veel te grote handtas stopt :X
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Geert »

Niet gevraagd wat ze dan van de papieren strippenkaart vond? Daar kon ook genoeg mee mis gaan :)
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Mark Knoester »

Even een vraagje over een combinatie van producten op de OVC.

Ik heb nu een 1e klas WeekendVrij en een week studentenreisproduct. Ik ben helaas net mijn WeekendVrij kaart verloren. Ik las op skyscrapercity wel dat iemand die succesvol een 2e klas weekend vrij met een week studentenreisproduct gecombineerd had. Maar zou het ook mogelijk zijn om een 1e klas WeekendVrij en studentenreisproduct conflictvrij op een kaart te laden? Het zou mij een hoop gedoe schelen, want ik moet nu in het weekend 2 kaarten gebruiken(WeekendVrij voor de trein en studentenreisproduct voor de 34% korting in BTM). Bijkomend voordeel is dat ik dan geen vervangende kaart hoef aan te vragen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

De NS raadt het combineren af, lijkt mij dan duidelijk toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door nvdw »

marvinkok schreef:Net ervoor stapte er namelijk een meisje in met een chipkaart bijna in tweeën die het dus niet meer deed... Tja, als je dat ding met sleutels en wet ik het wat ergens onder in je veel te grote handtas stopt :X
Daar breekt die kaart niet van. Mensen vouwen het ding wel zowat dubbel bij het in- en uitchecken en dan gaat hij inderdaad vroeg of laat stuk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door marvinkok »

Geert schreef:Niet gevraagd wat ze dan van de papieren strippenkaart vond? Daar kon ook genoeg mee mis gaan :)
Probeerde dat nog, maar er kwam een brok negativiteit van dat mens af, dus ben er maar snel mee opgehouden. Zelfs dat ze door een fout 2 maanden gratis kon reizen was een nadeel van die kaart :') Zeuren om het zeuren...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Fles »

De poortjes bij Rotterdam Centraal gaven bij mij gisteren tot 3 keer toe "probeer opnieuw". Je moet daar echt je kaart uit je portemonnee halen voordat het werkt. Plus dat driekwart van de poortjes sowieso niet in gebruik is. Lekker geregeld, op 1 van de grootste stations van het land :? :N
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Edwin »

Fles schreef:De poortjes bij Rotterdam Centraal gaven bij mij gisteren tot 3 keer toe "probeer opnieuw". Je moet daar echt je kaart uit je portemonnee halen voordat het werkt. Plus dat driekwart van de poortjes sowieso niet in gebruik is. Lekker geregeld, op 1 van de grootste stations van het land :? :N
Vele poortjes op Amsterdam Centraal geven dat ook steeds vaker aan. Ook al heb je je OVC nergens in zitten. Krijg je gelijk een mensen achterop als je het toch nog een keer probeert.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door ODRAIL »

Fles schreef:De poortjes bij Rotterdam Centraal gaven bij mij gisteren tot 3 keer toe "probeer opnieuw". Je moet daar echt je kaart uit je portemonnee halen voordat het werkt. Plus dat driekwart van de poortjes sowieso niet in gebruik is. Lekker geregeld, op 1 van de grootste stations van het land :? :N
@ Fles: Heb je het hier over het treinstation of het metrostation?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Fles »

het treinstation
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door ODRAIL »

Aha, juist ja. Dit had ik niet verwacht :? . Bij de Poortjes van de metro is namenlijk ook vaak het geval. Het spreekwoord over de ezel en de steen gaat dus in dit geval (helaas) niet op.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door webguy »

Ze waren toen ik er donderdag was nog vollop met de poortjes van het treinstation bezig...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daantje »

Fles schreef:De poortjes bij Rotterdam Centraal gaven bij mij gisteren tot 3 keer toe "probeer opnieuw". Je moet daar echt je kaart uit je portemonnee halen voordat het werkt. Plus dat driekwart van de poortjes sowieso niet in gebruik is. Lekker geregeld, op 1 van de grootste stations van het land :? :N
Ik heb dat ook heel vaak (maar alleen als ik het station uit wil), in of uit m'n hoesje halen maakt niet uit. Heel irritant vind ik het. Bij mij is het trouwens bij de metro.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten