OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Wat zijn eigenlijk de tien minst gebruikte stations van NRW? Ik geloof dat Praest een goede kans maakt, maar voor de rest geen idee.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Ik ben wel benieuwd naar de minst gebruiktste stations per deelstaat, dat station waar Ardan was met 6 reizigers in Rheinland-Pfaltz maakt een goede kans, Marienhof ofzo :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44385
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef:Wat zijn eigenlijk de tien minst gebruikte stations van NRW? Ik geloof dat Praest een goede kans maakt, maar voor de rest geen idee.
Helaas zijn er geen exacte cijfers bekend, maar in 2016 waren de tien minst gebruikte stations in NRW van DB Netz:
  1. Attendorn Hohen-Hagen
  2. Beringhausen
  3. Messinghausen
  4. Silbach
  5. Hoppecke
  6. Praest
  7. Würgendorf Ort
  8. Menden (Sauerland) Süd
  9. Würgendorf
  10. Siedlinghausen
De volledige lijst staat hier: https://fragdenstaat.de/anfrage/liste-d ... fenNRW.pdf. Alle stations zitten onder de 100 reizigers per dag.

Attendorn Hohen-Hagen is bijna niet te verslaan, die halte is een groot deel van het jaar gesloten. Beringhausen en Messinghausen worden zo weinig bediend dat ze niet eens op de spoorkaart van NRW staan (ze worden enkele keren per dag door de RE17 bediend). Praest heeft sinds 2016 een flink verbeterde bediening gekregen, dus zou zo maar eens flink gestegen kunnen zijn qua aantal reizigers. De rest zijn kleine stationnetjes in kleine plaatsjes waar gewoon niet zoveel is.

Voor andere deelstaten zou ik nog wat verder moeten zoeken, maar blijkbaar heeft Ardan ergens een bron gevonden voor Rheinland-Pfalz?

Edit: Aanvulling. In een datasheet van de regionale opdrachtgever hebben ze een week geteld en kwamen ze in Attendorn Hohen-Hagen uit op zes in- en uitstappers in één week. In Hohen-Hagen woont ook maar één persoon.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15913
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Pff, Attendorn Hohen-Hagen heeft in 9 7 weken dus al meer in- en uitstappers dan British Steel Redcar in een heel jaar.
Amateurs. :mrgreen:

Bron: http://orr.gov.uk/statistics/published- ... -estimates

Edit: ik zat om onduidelijke redenen met 50 in- en uitstappers in mijn hoofd, maar het waren er natuurlijk maar 40. :@
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 16 dec 2018, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44385
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:9 weken
Dit dienstregelingsjaar is Attendorn Hohen-Hagen alleen open van 1 mei t/m 10 juni en van 24 t/m 30 september 2019. Dat is wat, zes of zeven weken dit jaar? Komt wel omdat er tussen Olpe en Attendorn van 11 juni t/m 23 september geen treinen rijden door werkzaamheden. (A)
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9070
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:Pff, Attendorn Hohen-Hagen heeft in 9 weken dus al meer in- en uitstappers dan British Steel Redcar in een heel jaar.
Amateurs. :mrgreen:

Bron: http://orr.gov.uk/statistics/published- ... -estimates
En dan heeft dan alsnog 8 keer meer reizigers dan station Cattenières, dat telde in 2016 vijf reizigers op het hele jaar. (A)
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15913
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Oke, maar toen had Shippea Hill natuurlijk maar 12 in- en uitstappers. :P
Dus dat is maar dan 2,4x zo veel als in Cattenières. ;)
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44385
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Typisch dat in Cattenières 16 treinen per week stoppen (drie op werkdagen en één op zaterdag) terwijl het de helft kleinere en nabijgelegen Wambaix het met 15 treinen per week moet doen (die trein op zaterdag kunnen ze vergeten) maar zes keer zoveel reizigers heeft. Opnieuw een voorbeeld hoe de SNCF niet functioneert.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13422
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Hoezo?

Met mínder treinen, méér reizigers. Dikke prima toch? *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9070
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Suus schreef:Typisch dat in Cattenières 16 treinen per week stoppen (drie op werkdagen en één op zaterdag) terwijl het de helft kleinere en nabijgelegen Wambaix het met 15 treinen per week moet doen (die trein op zaterdag kunnen ze vergeten) maar zes keer zoveel reizigers heeft. Opnieuw een voorbeeld hoe de SNCF niet functioneert.
Die onkunde zit hem toch ook vooral in dat die 16 treinen ook allemaal altijd stoppen, zelfs al zal dat maximaal 0,6% van de tijd nodig zijn. Haltes op verzoek doet men in Frankrijk niet echt aan (alleen bij de Train Jaune).
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1031
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Heeft iemand ervaring met het online bestellen van de Tourist Day Ticket (voor Zuid-Holland)? Krijg je hem de volgende werkdag al opgestuurd of kan het wel een paar dagen duren?
Ferdinand
Berichten: 1925
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

In welke mate dekken de opbrengsten van de vervoerbewijzen de kosten van de NS?
diederickx
Berichten: 1097
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Volgens mij meer dan 100%.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13422
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

:shock:

NS krijgt toch flinke sloten subsidie? Volgens mij zit de winst voornamelijk bij de retailtak (die ze aan het verkopen zijn -o- )
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44385
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

NS betaalt de staat jaarlijks geld voor de concessie, gaat volgens mij om een bedrag nabij de honderd miljoen euro.

Verder is het voor de buitenwereld heel onduidelijk hoe de verdeling van de inkomsten van NS is. NS geeft alleen een verdeling van de inkomsten per land maar blijft verder vaag in de jaarrekening.
Rame à l'approche
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Frank93 schreef:Heeft iemand ervaring met het online bestellen van de Tourist Day Ticket (voor Zuid-Holland)? Krijg je hem de volgende werkdag al opgestuurd of kan het wel een paar dagen duren?
Ik had hem op een donderdag besteld en op de zaterdag daarna in de bus liggen :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Post
Berichten: 622
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Korte vragen

Bericht door Post »

Aking schreef::shock:

NS krijgt toch flinke sloten subsidie? Volgens mij zit de winst voornamelijk bij de retailtak (die ze aan het verkopen zijn -o- )
ProRail krijgt geld van de overheid, wat dan weer doorwerkt in de kostendekkingsgraad van de treinen die gebruik maken van het Nederlandse spoor. Maar dan alleen voor de vervoerder, samenlevingstechnisch zal de som anders uitpakken.

Dus wat mij betreft kun je deze vraag eigenlijk niet goed beantwoorden.
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11392
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Suus schreef:Voor andere deelstaten zou ik nog wat verder moeten zoeken, maar blijkbaar heeft Ardan ergens een bron gevonden voor Rheinland-Pfalz?
Kloster Marienthal, Wikipedia :')
Leuk lijstje, ik ga eens op zoek. Menden-Süd vind ik wel een opvallende, omdat dat een station op verzoek is die wel in bewoond gebied ligt. Binolen is een gewone stop in niks..


1,5 meter

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Van alle sprinters uit treinserie [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] in de richting Zwolle valt het mij op dat trein 14631 een minuut later rijdt vanaf Almere Centrum naar Almere Oostvaarders. In de andere treinen rondom dit tijdstip kan ik echter geen afwijkingen vinden, dus eigenlijk ben ik wel benieuwd of er iemand iets weet van deze planmatige patroonafwijking…
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13422
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik gok op een goederen/LM pad of iets in die richting?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, maar de stop te Almere Centrum is nu 2 minuten in plaats van 1; beide te kort om ingehaald te worden door een goederentrein. Een LM-rit lijkt mij ook raar precies rond dat tijdstip, eindigende treinen in Almere Centrum komen aan om :28 of :58 (vanuit Amsterdam) of :08 of 38 (vanuit Utrecht), terwijl de 14600 om :24/:54 arriveert en 1 minuut later weer vertrekt, uitgezonderd deze ene rit.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
cassie127
Berichten: 4554
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Zit roestrijden nu niet bij de tijd in? De IC Zwolle - Leeuwarden heeft ook rond 14:00 een paar keer een iets langere rijtijd
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km,
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Bij roestrijden worden de rijtijden langer, niet de halteertijden zoals bij de situatie die ik beschreef van toepassing is. ;)
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3610
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Misschien is er een personeelswissel te Alm.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34369
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik denk eerder een onderhoudsrooster, bijvoorbeeld voor het inspecteren van de wissels ten noorden van station Almere, waarvoor het standaard gat tussen de daar passerende treinen kennelijk 1 minuut te kort was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten