Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Dit is mijn eerste reportage hier, ik hoop dat jullie het wat vinden :) Haal het gerust weg als het hier niet thuishoort.
Vorige week ben ik 5 dagen in Moskou geweest. Vliegen naar Moskou kan natuurlijk wel, maar het is uiteraard veel leuker en spannender om met de trein te gaan! En aangezien er toch een directe trein gaat van Amsterdam naar Moskou hebben we daar voor gekozen.
De foto's:
1. Na een hoop voorbereidingen gaan we eindelijk op stap. We beginnen simpel, op station Abcoude. We nemen de stoptrein naar Asd. Vanuit Abcoude is het sneller om via Utrecht te gaan, maar via Asd is "veiliger", omdat je meer tijd hebt om je wagon te zoeken. Verder was het Nederlandse stuk van de reis toch gratis, omdat we beiden een weekend-SOV hebben.
Abcoude train station by Timon91, on Flickr
2. Op Asd. Wij hebben rijtuig 183. Van de plek waar de rijtuigen uiteindelijk komen te staan klopte zoals gewoonlijk geen biet. We moesten een eindje lopen, maar daar hadden we nog 20 minuten de tijd voor toen de trein binnengereden werd :)
Train setup at Amsterdam CS by Timon91, on Flickr
3. De CTA. Hij stopt trouwens niet in Duivendrecht. Ik weet niet of dat er altijd op staat. Vorig jaar ging ik met deze trein naar Praag, toen stond het er ook op.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
4. Het gangpad. De wagon heeft geloof ik tien compartimenten van drie plaatsen elk. Bij het binnengaan van de trein worden de kaartjes ingenomen door de Russische "provodnik". Die van ons was een beetje aangeschoten, maar gelukkig begreep hij dat we naar Moskou moesten. We waren de enige die hier instapten (en de enigen die in Nederland al opstapten). De kaartjes krijg je in Moskou weer terug. Je koopt trouwens niet een gewoon retourtje Amsterdam-Moskou, maar het zit iets ingewikkelder. Van Duitsland naar Rusland krijg je namelijk samenreiskorting. Wij hadden dus een retourtje Köln-Moskou, een enkeltje Venlo(Gr.)-Köln, een enkeltje Köln-Venlo(Gr.), een reservering Amsterdam-Moskou en een reservering Moskou-Amsterdam voor de hele rit. Het Nederlandse stuk was zoals ik al eerder zei gratis, gewoon met de SOV-kaart.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
5. Vlak voor vertrek. Bij het wegrijden meteen een wodkatje weggetikt, je gaat toch naar Rusland ;)
Vodka by Timon91, on Flickr
6. Het reisschema. Het klopt niet helemaal i.v.m. de werkzaamheden bij Arnhem, maar wel grotendeels. Bij aankomst in Moskou bevat de trein drie rijtuigen uit West-Europa voor Moskou: uit Amsterdam, uit München (of Innsbruck) en uit Basel. Dat is ook te zien op het schema hier.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
7. Een zelf uitgeprint reisschema. Het was heel handig om het mee te nemen en op te hangen in ons eigen compartiment, dan kun je altijd zien waar je bent, of je op tijd bent, enzovoorts.
Schedule of the train to Moscow by Timon91, on Flickr
8. We kregen ook al meteen dit pakketje van de provodnik. Er zit een laken, een dekbedovertrek, een kussensloop en een handdoekje in.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
9. Tijdens de locwissel in Venlo.
Venlo train station by Timon91, on Flickr
10. Onze coupé. Niet groot, maar ruim genoeg. De stoelen zijn zeer comfortabel.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
11. Het glooiende landschap tussen Venlo en Köln.
Landscape in Germany by Timon91, on Flickr
12. Na een redelijke nacht werd ik weer wakker toen we in Poznań Główny stonden, met 40 minuten vertraging. Dit liep uiteindelijk op tot 54 minuten bij Warszawa, maar omdat de trein daar 3 uur stilstaat is de vertraging daarna weg.
Poznań Główny by Timon91, on Flickr
13. Geen mooie foto, maar dit is ons rijtuig tijdens de lange stop op Warszawa Wschodnia. Af en toe wordt er wat heen en weer gereden om alles in de goede volgorde te zetten. Het is dus wel raadzaam om bij de wagon in de buurt te blijven en niet de stad in te gaan. Tijdens de stop zit het toilet trouwens op slot.
Train at Warszawa Wschodnia by Timon91, on Flickr
14. Toen stonden we opeens op het spoor ernaast. Foto is gemaakt door de open achterdeur van ons rijtuig.
Warszawa Wschodnia by Timon91, on Flickr
15. Na Warszawa volgt nog Siedlce (hier alweer +20 minuten)
Siedlce train station by Timon91, on Flickr
16. Station Terespol, aan de Poolse oostgrens. Hier vindt de Poolse grenscontrole plaats.
Terespol train station by Timon91, on Flickr
17. Het stationsgebouw van Brest. Brest Central bestaat uit twee delen. Na de grenscontrole reden we naar het oude deel, waar mensen konden uitstappen. Dat is hier.
Brest train station by Timon91, on Flickr
18. Daarna werden we achteruit teruggereden, en dan vooruit deze loods in...
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
19. ...alwaar de onderstellen en de koppelingen verwisseld worden. Hier lopen vrouwtjes rond die allerlei dingen als fruit en bier verkopen. Het vrouwtje vooraan draagt inderdaad rode lingerie en een nettruitje. Soms zie je dingen die je liever niet had gezien :N
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
20. De koppelingen. Boven Europese koppeling, onder Russische koppeling.
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
21. De onderstellen worden weggereden en de nieuwe onderstellen worden eronder gereden. De man in het witte overhemd links was één van de twee provodniks uit onze wagon. De andere provodnik zag er precies hetzelfde uit
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
22. Weer buiten. Iemand nog een onderstel nodig?
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
23. Wachtend op het nieuwe deel van Brest Central. Hier stonden we zo'n 45 minuten stil. Dit ziet er wel cool uit
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
24. Wit-Russische CTA.
Brest Central train station by Timon91, on Flickr
25. Even helemaal naar achteren gelopen. Avond in Wit-Rusland. Het spoor wordt in Wit-Rusland niet aan elkaar gelast, waardoor het spoor veel hobbeliger is. Ik moet wel zeggen dat dat veel lekkerder slaapt, je wordt lekker in slaap gewiegd.
Somewhere in Belarus by Timon91, on Flickr
26. Wakker worden in Rusland. Tussen Wit-Rusland en Rusland is geen grenscontrole. De smog is hier al duidelijk zichtbaar. Ondanks dat het pas 9 uur 's ochtends was gaf een thermometer langs het spoor al een temperatuur van 31 graden aan. Onze wagon had gelukkig airco :)
Smog in western Russia by Timon91, on Flickr
27. Station Golitsyno. We zijn nu bijna in Moskou.
Golitsyno train station by Timon91, on Flickr
28. Die smog maakt het best creepy, moet ik eerlijk zeggen.
Smog near Moscow by Timon91, on Flickr
5 minuten te vroeg kwamen we aan in Moskva Belorusskaya, vanwaar we met de metro naar ons hotel zijn gegaan. Met de trein duurt het wat langer dan met het vliegtuig, namelijk 39 uur in plaats van 5, maar het is wel heel veel leuker. Mocht je zelf deze reis willen maken of wil je er meer info hebben, stuur gerust een pb ;)
Ik hoop dat jullie het wat vonden, van de terugweg heb ik ook nog (betere) foto's, die ga ik t.z.t. nog uploaden en posten denk ik. Reacties zijn altijd welkom!
Vorige week ben ik 5 dagen in Moskou geweest. Vliegen naar Moskou kan natuurlijk wel, maar het is uiteraard veel leuker en spannender om met de trein te gaan! En aangezien er toch een directe trein gaat van Amsterdam naar Moskou hebben we daar voor gekozen.
De foto's:
1. Na een hoop voorbereidingen gaan we eindelijk op stap. We beginnen simpel, op station Abcoude. We nemen de stoptrein naar Asd. Vanuit Abcoude is het sneller om via Utrecht te gaan, maar via Asd is "veiliger", omdat je meer tijd hebt om je wagon te zoeken. Verder was het Nederlandse stuk van de reis toch gratis, omdat we beiden een weekend-SOV hebben.
Abcoude train station by Timon91, on Flickr
2. Op Asd. Wij hebben rijtuig 183. Van de plek waar de rijtuigen uiteindelijk komen te staan klopte zoals gewoonlijk geen biet. We moesten een eindje lopen, maar daar hadden we nog 20 minuten de tijd voor toen de trein binnengereden werd :)
Train setup at Amsterdam CS by Timon91, on Flickr
3. De CTA. Hij stopt trouwens niet in Duivendrecht. Ik weet niet of dat er altijd op staat. Vorig jaar ging ik met deze trein naar Praag, toen stond het er ook op.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
4. Het gangpad. De wagon heeft geloof ik tien compartimenten van drie plaatsen elk. Bij het binnengaan van de trein worden de kaartjes ingenomen door de Russische "provodnik". Die van ons was een beetje aangeschoten, maar gelukkig begreep hij dat we naar Moskou moesten. We waren de enige die hier instapten (en de enigen die in Nederland al opstapten). De kaartjes krijg je in Moskou weer terug. Je koopt trouwens niet een gewoon retourtje Amsterdam-Moskou, maar het zit iets ingewikkelder. Van Duitsland naar Rusland krijg je namelijk samenreiskorting. Wij hadden dus een retourtje Köln-Moskou, een enkeltje Venlo(Gr.)-Köln, een enkeltje Köln-Venlo(Gr.), een reservering Amsterdam-Moskou en een reservering Moskou-Amsterdam voor de hele rit. Het Nederlandse stuk was zoals ik al eerder zei gratis, gewoon met de SOV-kaart.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
5. Vlak voor vertrek. Bij het wegrijden meteen een wodkatje weggetikt, je gaat toch naar Rusland ;)
Vodka by Timon91, on Flickr
6. Het reisschema. Het klopt niet helemaal i.v.m. de werkzaamheden bij Arnhem, maar wel grotendeels. Bij aankomst in Moskou bevat de trein drie rijtuigen uit West-Europa voor Moskou: uit Amsterdam, uit München (of Innsbruck) en uit Basel. Dat is ook te zien op het schema hier.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
7. Een zelf uitgeprint reisschema. Het was heel handig om het mee te nemen en op te hangen in ons eigen compartiment, dan kun je altijd zien waar je bent, of je op tijd bent, enzovoorts.
Schedule of the train to Moscow by Timon91, on Flickr
8. We kregen ook al meteen dit pakketje van de provodnik. Er zit een laken, een dekbedovertrek, een kussensloop en een handdoekje in.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
9. Tijdens de locwissel in Venlo.
Venlo train station by Timon91, on Flickr
10. Onze coupé. Niet groot, maar ruim genoeg. De stoelen zijn zeer comfortabel.
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
11. Het glooiende landschap tussen Venlo en Köln.
Landscape in Germany by Timon91, on Flickr
12. Na een redelijke nacht werd ik weer wakker toen we in Poznań Główny stonden, met 40 minuten vertraging. Dit liep uiteindelijk op tot 54 minuten bij Warszawa, maar omdat de trein daar 3 uur stilstaat is de vertraging daarna weg.
Poznań Główny by Timon91, on Flickr
13. Geen mooie foto, maar dit is ons rijtuig tijdens de lange stop op Warszawa Wschodnia. Af en toe wordt er wat heen en weer gereden om alles in de goede volgorde te zetten. Het is dus wel raadzaam om bij de wagon in de buurt te blijven en niet de stad in te gaan. Tijdens de stop zit het toilet trouwens op slot.
Train at Warszawa Wschodnia by Timon91, on Flickr
14. Toen stonden we opeens op het spoor ernaast. Foto is gemaakt door de open achterdeur van ons rijtuig.
Warszawa Wschodnia by Timon91, on Flickr
15. Na Warszawa volgt nog Siedlce (hier alweer +20 minuten)
Siedlce train station by Timon91, on Flickr
16. Station Terespol, aan de Poolse oostgrens. Hier vindt de Poolse grenscontrole plaats.
Terespol train station by Timon91, on Flickr
17. Het stationsgebouw van Brest. Brest Central bestaat uit twee delen. Na de grenscontrole reden we naar het oude deel, waar mensen konden uitstappen. Dat is hier.
Brest train station by Timon91, on Flickr
18. Daarna werden we achteruit teruggereden, en dan vooruit deze loods in...
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
19. ...alwaar de onderstellen en de koppelingen verwisseld worden. Hier lopen vrouwtjes rond die allerlei dingen als fruit en bier verkopen. Het vrouwtje vooraan draagt inderdaad rode lingerie en een nettruitje. Soms zie je dingen die je liever niet had gezien :N
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
20. De koppelingen. Boven Europese koppeling, onder Russische koppeling.
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
21. De onderstellen worden weggereden en de nieuwe onderstellen worden eronder gereden. De man in het witte overhemd links was één van de twee provodniks uit onze wagon. De andere provodnik zag er precies hetzelfde uit
Gauge change in Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
22. Weer buiten. Iemand nog een onderstel nodig?
Brest, Belarus by Timon91, on Flickr
23. Wachtend op het nieuwe deel van Brest Central. Hier stonden we zo'n 45 minuten stil. Dit ziet er wel cool uit
Train to Moscow by Timon91, on Flickr
24. Wit-Russische CTA.
Brest Central train station by Timon91, on Flickr
25. Even helemaal naar achteren gelopen. Avond in Wit-Rusland. Het spoor wordt in Wit-Rusland niet aan elkaar gelast, waardoor het spoor veel hobbeliger is. Ik moet wel zeggen dat dat veel lekkerder slaapt, je wordt lekker in slaap gewiegd.
Somewhere in Belarus by Timon91, on Flickr
26. Wakker worden in Rusland. Tussen Wit-Rusland en Rusland is geen grenscontrole. De smog is hier al duidelijk zichtbaar. Ondanks dat het pas 9 uur 's ochtends was gaf een thermometer langs het spoor al een temperatuur van 31 graden aan. Onze wagon had gelukkig airco :)
Smog in western Russia by Timon91, on Flickr
27. Station Golitsyno. We zijn nu bijna in Moskou.
Golitsyno train station by Timon91, on Flickr
28. Die smog maakt het best creepy, moet ik eerlijk zeggen.
Smog near Moscow by Timon91, on Flickr
5 minuten te vroeg kwamen we aan in Moskva Belorusskaya, vanwaar we met de metro naar ons hotel zijn gegaan. Met de trein duurt het wat langer dan met het vliegtuig, namelijk 39 uur in plaats van 5, maar het is wel heel veel leuker. Mocht je zelf deze reis willen maken of wil je er meer info hebben, stuur gerust een pb ;)
Ik hoop dat jullie het wat vonden, van de terugweg heb ik ook nog (betere) foto's, die ga ik t.z.t. nog uploaden en posten denk ik. Reacties zijn altijd welkom!
Mijn Flickr account.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Leuk verslag! Die compartimenten voor 3 personen, hebben die aan 1 kant een raam? Het ziet er wel een beetje claustrofobisch uit, of in ieder geval een beetje hokkerig. Maar als ik die rijtuigen op Amsterdam zie, dan verwachte ik niet dat ze er van binnen zo modern uit zouden zien. Hoe hard wordt er ongeveer gereden in Wit Rusland en Rusland zelf? En mocht in Wit Rusland ook uitstappen als je dat zou willen ergens onderweg?
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Erg leuk verslag, lijkt me zelf ook nog wel eens leuk om Amsterdam-Moskou per nachttrein af te leggen. Kan je trouwens met euro's betalen aan boord, of heb je Russisch geld nodig? En spreken de provodniks Engels, of is communicatie lastig?
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Bedankt voor de reacties tot nu toe :)
Verder lijken alleen (Wit-)Russen gebruik te maken van deze trein dus in de wagon zelf een praatje maken kan ook lastig zijn, alhoewel we heen en terug wel Duitssprekende buren hadden.
Ja, ze hebben aan één kant een raam en een raamloos deurtje. De meeste mensen laten dat deurtje gewoon altijd open staan overdag, dat maakt het wel een stuk gezelliger. Overigens hebben we veel tijd staand op de gang doorgebracht, dat doen veel mensen. In Wit-Rusland en Rusland rijdt de trein gewone snelheid, ik schat zo'n 120 á 130 km/h. Het schijnt dat ze tussen Hannover en Berlin 200 km/h rijden, maar dat is steeds 's nachts dus dat kan ik niet bevestigen. Tussen Poznan en Warszawa rijdt de trein vaak 160 km/h. Bedoel je uitstappen als in een nachtje ergens blijven of gewoon even een rondje lopen? Op het station van Brest hebben we even een rondje gelopen, omdat we 45 minuten hadden daar. In Baranovichi staat de trein 2 minuten stil dus daar kun je niks doen. In Minsk heb je dan wel weer een half uur, maar dat was laat op de avond en daar regende het. In Orsha sliepen we.Caspar schreef:Leuk verslag! Die compartimenten voor 3 personen, hebben die aan 1 kant een raam? Het ziet er wel een beetje claustrofobisch uit, of in ieder geval een beetje hokkerig. Maar als ik die rijtuigen op Amsterdam zie, dan verwachte ik niet dat ze er van binnen zo modern uit zouden zien. Hoe hard wordt er ongeveer gereden in Wit Rusland en Rusland zelf? En mocht in Wit Rusland ook uitstappen als je dat zou willen ergens onderweg?
Op de heenweg hebben we niks gekocht bij de provodnik, alleen heet water gehaald (gratis). Er rijdt tot Warszawa een Pools restaurant mee, maar dat heb ik niet gezien verder. Van Brest tot Moskou is er een Russisch restauratie-rijtuig, waar je met Euro's, Dollars en Roebels kan betalen. Vanzelfsprekend is het verreweg het voordeligst om in Roebels te betalen, want ze houden geen gewone wisselkoers aan. Als ik het me goed herinner was 1 euro 32,5 roebel (ipv 1:39 normaal) en 1 dollar 20,5 roebel (ipv 1:30 normaal). Onze provodniks spraken drie woorden Duits en geen Engels, maar met handen en voeten en een Russisch taalboekje zijn we er uitgekomen.Cookie-O-Fiel schreef:Erg leuk verslag, lijkt me zelf ook nog wel eens leuk om Amsterdam-Moskou per nachttrein af te leggen. Kan je trouwens met euro's betalen aan boord, of heb je Russisch geld nodig? En spreken de provodniks Engels, of is communicatie lastig?
Verder lijken alleen (Wit-)Russen gebruik te maken van deze trein dus in de wagon zelf een praatje maken kan ook lastig zijn, alhoewel we heen en terug wel Duitssprekende buren hadden.
Mijn Flickr account.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Vet. Wil ik ook nog steeds een keer doen, die rit naar Moskou. Maar ja, dan moet je een uitnodiging en een visum en al die shit hebben, dat maakt het wat lastig om het op eigen houtje te doen. Maar wel erg gaaf verslag inderdaad (inclusief de nodige bordjes :pos: )
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Kan bijvoorbeeld de Treinreiswinkel ook geen uitnodiging voor je regelen? Die dingen zijn gewoon te koop, Rusland is het meest kapitalistische land ter wereld: je kan alles krijgen, als je maar betaalt.
Visum regelen met uitnodiging en paspoort is, gezien het aantal Ruslandgangers in mijn omgeving, volgens mij niet heel lastig.
Visum regelen met uitnodiging en paspoort is, gezien het aantal Ruslandgangers in mijn omgeving, volgens mij niet heel lastig.
Het is een spectrum.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Vaak regelen hotels uitnodigingen voor buitenlanders als ze er maar voor meerdere nachten een kamer boeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
De visa zijn inderdaad een obstakel. Wij hebben de visa laten regelen door Visumwinkel in Den Haag. Voor deze reis heb je een toeristenvisum voor Rusland nodig en een double-transitvisum voor Wit-Rusland. Wat je verder nog nodig hebt is een uitnodiging voor Rusland en een bewijs dat je volledig verzekerd bent in Rusland. Voor het transitvisum heb je alleen bewijs nodig dat je ook weer oprot, een Ruslandvisum is genoeg. MAAR: toen wij gingen (en nog steeds) is het een puinhoop op de Russische ambassade. Je krijgt je paspoort dus niet na een week terug, maar een paar dagen voor vertrek. Dan is er niet genoeg tijd meer om het Wit-Russische visum te regelen (duurt 1 week). Daarom hebben we een uitnodiging van Visumwinkel gekocht. Dat is duur, maar zij kunnen wel met de data spelen. Dan is het wel mogelijk. Ik ben in totaal 5,5 week m'n paspoort kwijt geweest, en dat terwijl ze het officieel niet eens mogen innemen voor een visumaanvraag. Het laatste wat je nog moet doen is bij aankomst binnen 3 werkdagen je visum registreren. Doe je dat niet, dan loop je kans om bij vertrek een boete te krijgen. In ons geval deed het hotel dat gratis.
Het was wat geregel, maar het is ook wel wat om dat een keer mee te maken. Aan die visa wordt grof geld verdiend trouwens. Ik was in totaal 170 euro kwijt voor dit alles.
@Fles: ik heb alles zelf geregeld/uitbesteed, is goed te doen. Treinkaartjes via Treinreiswinkel, hotel via internet en de visa via Visumwinkel.
Het was wat geregel, maar het is ook wel wat om dat een keer mee te maken. Aan die visa wordt grof geld verdiend trouwens. Ik was in totaal 170 euro kwijt voor dit alles.
@Fles: ik heb alles zelf geregeld/uitbesteed, is goed te doen. Treinkaartjes via Treinreiswinkel, hotel via internet en de visa via Visumwinkel.
Mijn Flickr account.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Een uitnodiging om naar Rusland te gaan? En een bewijs dat je ook weer weggaat? Willen ze daar soms geen toeristen ofzo?
Leuk verslag, lijkt me een gaaf avontuur zo'n lange treinreis!
Leuk verslag, lijkt me een gaaf avontuur zo'n lange treinreis!
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Cold War relics jeweet ;) Ze willen weten wat je komt doen. "Gewoon, jullie infrastructuur fotograferen. Uit belangstelling" is misschien niet het meest handige antwoord op zo'n momentDexter schreef:Een uitnodiging om naar Rusland te gaan?
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Dank, dat was het zeker!Dexter schreef:Een uitnodiging om naar Rusland te gaan? En een bewijs dat je ook weer weggaat? Willen ze daar soms geen toeristen ofzo?
Leuk verslag, lijkt me een gaaf avontuur zo'n lange treinreis!
Het bewijs dat je weer weggaat is voor Wit-Rusland, omdat je daar een transitvisum voor hebt. Je mag niet langer dan 3 dagen per keer in het land verblijven. Bovendien is het nog een dictatuur. En je krijgt soms inderdaad wel het idee dat ze daar eigenlijk geen toeristen willen.
Mijn Flickr account.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Ben je ook weer met de trein teruggekomen Timon?
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Ja :) Foto's van de terugreis volgen nog.Fles schreef:Ben je ook weer met de trein teruggekomen Timon?
-edit-
één vakantiekiekje dan:
Red Square in the smog by Timon91, on Flickr
Mijn Flickr account.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Erg leuk verslag Timon. Ik wil ook wel eens die kant op :) . Ky'iv was leuk, maar Moskou via Minsk lijkt me erg gaaf te doen. Ervaring op die nachttrein leert dat ze inderdaad alleen Russisch spreken. Maar goed tot 10 tellen heb je zo onder de knie. Bier weet je ook zo. Probleem opgelost *O*
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Cool! Lijkt me ook erg gaaf, maar het is een lange treinreis en inderdaad hoop gedoe met visa enzo. (Ik heb ook nooit begrepen waarom dan zo lang je paspoort bent, het zal maar je enige identificatiebewijs zijn!) Paar maanden terug met de CNL van Amsterdam naar Warszawa gereisd en door die Russische rijtuigen heengelopen. Werd je niet gek van de ei-met-knoflookwalm? :D
Het Poolse restaurantrijtuig stelt trouwens niet erg veel voor. "Fitness breakfeast" was het enige ontbijt wat ze nog hadden an dat was een bakje yoghurt met cruesli. :N
Het Poolse restaurantrijtuig stelt trouwens niet erg veel voor. "Fitness breakfeast" was het enige ontbijt wat ze nog hadden an dat was een bakje yoghurt met cruesli. :N
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Ja, en toen was de yoghurt op ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Ei-met-knoflookwalm? Niet geroken hoor :) Het enige aparte wat ik geroken heb was op de laatste ochtend, toen de provodniks wat worstjes aan het koken waren in hun hokje, maar dat rook wel lekker
Ik heb inderdaad nog een ID-kaart moeten aanvragen omdat ik tussendoor nog naar Frankrijk ging in de periode dat ik mijn paspoort kwijt was. Zonde van het geld :(
Over de restauratiewagens: het Poolse restaurant ben ik niet heen geweest, maar het Wit-Russische rijtuig had een best uitgebreide menukaart. Jammer dat driekwart niet te krijgen was
Over het Russisch: het alfabet kennen is een must, maar dat is niet zo moeilijk. Verder hadden we een klein taalboekje bij ons voor simpele woorden, maar veel daarvan onthoud je wat weer handig is als je het later nodig hebt. Bier is in bijna alle Slavische talen "piwo"/"pivo", dus dat was inderdaad geen probleem. Wodka in het Russisch is ook niet zo moeilijk trouwens
Ik heb inderdaad nog een ID-kaart moeten aanvragen omdat ik tussendoor nog naar Frankrijk ging in de periode dat ik mijn paspoort kwijt was. Zonde van het geld :(
Over de restauratiewagens: het Poolse restaurant ben ik niet heen geweest, maar het Wit-Russische rijtuig had een best uitgebreide menukaart. Jammer dat driekwart niet te krijgen was
Over het Russisch: het alfabet kennen is een must, maar dat is niet zo moeilijk. Verder hadden we een klein taalboekje bij ons voor simpele woorden, maar veel daarvan onthoud je wat weer handig is als je het later nodig hebt. Bier is in bijna alle Slavische talen "piwo"/"pivo", dus dat was inderdaad geen probleem. Wodka in het Russisch is ook niet zo moeilijk trouwens
Mijn Flickr account.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Toen ik met de CNL op reis ging naar Kopenhagen (is dezelfde trein tussen Amsterdam en dacht Hannover), liep ik ook even door het Russische rijtuig en toen waren er Russische pophits uit de jaren '90 te horen . Bovendien werkte de airco er bovengemiddeld goed in vergelijking met de Duitse slaaprijtuigen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Heel veel (ex-)communistische landen hebben inderdaad visum voor alle mogelijke dingen. Heb je al een werkvergunning bijvoorbeeld, moet je elke keer een uitreisvisum halen om te controleren of je niet delicten gepleegd hebt enzo.
Klinkt als een leuke reis! Volgende keer tot Beijing? ;)
Klinkt als een leuke reis! Volgende keer tot Beijing? ;)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Ja, die airco is inderdaad erg goed in die rijtuigen. Ik zag overigens in een van die rijtuigen bouwjaar 1995 en gebouwd ergens in Duitsland, geen Russische trots maar Duitse degelijkheid dusziggy schreef:Toen ik met de CNL op reis ging naar Kopenhagen (is dezelfde trein tussen Amsterdam en dacht Hannover), liep ik ook even door het Russische rijtuig en toen waren er Russische pophits uit de jaren '90 te horen . Bovendien werkte de airco er bovengemiddeld goed in vergelijking met de Duitse slaaprijtuigen.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Veel keuze in jaartallen is er ook niet bij de fabrikant. In het terugreistopic staat een foto van de productieplaat van de Deutsche Waggonbau AG, en dat bedrijf bestond slechts tussen 1990 en 1998, ontstaan uit een VEB* van de DDR. In 1998 is de hele toko overgenomen door Bombardier, tegenwoordig bouwen ze er dubbeldeksrijtuigen voor de DB.
VEB* = Volkseigener Betrieb, een ondernemingsvorm in de DDR
VEB* = Volkseigener Betrieb, een ondernemingsvorm in de DDR
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Dank voor de reacties!
De rijtuigen vielen me erg mee, dat zeker. Alhoewel ik wel wist dat ze airco hadden, aangezien ik vroeger de trein wel vaak zag rijden en het me al opviel dat er bijna geen raampjes open konden. Over de andere CNL's: in 2008 ben ik naar Wenen geweest met de CNL (toen die nog reed :(), die werd gereden met ÖBB-rijtuigen die wel airco hadden. In 2009 ben ik met de CNL naar Praag geweest, toen zat ik een Duits rijtuig. Die had geen airco. Overigens was het in beide gevallen niet echt nodig aangezien ik in beide jaren in februari ging
De rijtuigen vielen me erg mee, dat zeker. Alhoewel ik wel wist dat ze airco hadden, aangezien ik vroeger de trein wel vaak zag rijden en het me al opviel dat er bijna geen raampjes open konden. Over de andere CNL's: in 2008 ben ik naar Wenen geweest met de CNL (toen die nog reed :(), die werd gereden met ÖBB-rijtuigen die wel airco hadden. In 2009 ben ik met de CNL naar Praag geweest, toen zat ik een Duits rijtuig. Die had geen airco. Overigens was het in beide gevallen niet echt nodig aangezien ik in beide jaren in februari ging
Mijn Flickr account.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Leuk verslag. Mooi om eens een echte hele lange treinreis van binnen- en buitenuit te bewonderen. Denk niet dat ik het zelf ooit ga doen ;). Jammer van die smog, maar je kan niet alles hebben. Denk dat de treinreis op zichzelf dus al heel wat was :pos: *O* .
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Ik heb die trein wel eens gehad naar Praag.
In Duitsland rijdt hij een ontzettend eind om: Eerst naar Keulen en dan weer omhoog via het halve Zuidelijke Ruhrgebied naar Berlijn waar hij een tijd stilstaat om nieuwe samenstellingen te kweken.
Voordeel op de terugweg: Vanaf Berlijn mogen er alleen mensen uitstappen zodat er steeds meer ruimte ontstaat en je lekker een compartiment voor jezelf kunt zoeken.
In Duitsland rijdt hij een ontzettend eind om: Eerst naar Keulen en dan weer omhoog via het halve Zuidelijke Ruhrgebied naar Berlijn waar hij een tijd stilstaat om nieuwe samenstellingen te kweken.
Voordeel op de terugweg: Vanaf Berlijn mogen er alleen mensen uitstappen zodat er steeds meer ruimte ontstaat en je lekker een compartiment voor jezelf kunt zoeken.
Re: Timon91 op reis: met de nachttrein Amsterdam-Moskou
Het stuk naar Praag heb ik vorig jaar gedaan, in februari. Toen was het wel wat kouder dan nu
Dat hij zo ontzettend omrijdt komt volgens mij doordat er veel gebruik van gemaakt wordt als nacht-IC tussen het Ruhrgebiet en Berlin, maar dat weet ik niet zeker.
Dat hij zo ontzettend omrijdt komt volgens mij doordat er veel gebruik van gemaakt wordt als nacht-IC tussen het Ruhrgebiet en Berlin, maar dat weet ik niet zeker.
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten