Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Einde strippenkaart: 18 november
vrijdag 03 september 2010 | 14:21 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 03 september 2010 | 15:11
ARNHEM - Reizigers in Oost-Nederland kunnen vanaf 18 november niet meer reizen met de strippenkaart. Daar koersen de overheden in Oost-Nederland op aan. Of dit ook geldt voor de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is nog niet zeker. Daar bestaat veel weerstand en moet volgende week een definitief besluit genomen worden.
lees verder
Bus blijft met ov-chip duurder
NIJMEGEN - De definitieve overstap van strippenkaart op ov-chipkaart zal in Nijmegen leiden tot prijsverhogingen. Daar valt volgens voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen niet aan te ontkomen. Uit nieuw onderzoek van de commissie Kist blijkt dat de chipkaart het reizen met de bus in de Stadsregio gemiddeld niet duurder maakt.
lees verder
Op de website van de Stadsregio zijn diverse brieven en documenten te downloaden. Hier onder de belangrijkste voor meer en andere documenten klik hier
advies rocov
concept rapport cie Kist
verzoek aan minister
vrijdag 03 september 2010 | 14:21 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 03 september 2010 | 15:11
ARNHEM - Reizigers in Oost-Nederland kunnen vanaf 18 november niet meer reizen met de strippenkaart. Daar koersen de overheden in Oost-Nederland op aan. Of dit ook geldt voor de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is nog niet zeker. Daar bestaat veel weerstand en moet volgende week een definitief besluit genomen worden.
lees verder
Bus blijft met ov-chip duurder
NIJMEGEN - De definitieve overstap van strippenkaart op ov-chipkaart zal in Nijmegen leiden tot prijsverhogingen. Daar valt volgens voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen niet aan te ontkomen. Uit nieuw onderzoek van de commissie Kist blijkt dat de chipkaart het reizen met de bus in de Stadsregio gemiddeld niet duurder maakt.
lees verder
Op de website van de Stadsregio zijn diverse brieven en documenten te downloaden. Hier onder de belangrijkste voor meer en andere documenten klik hier
advies rocov
concept rapport cie Kist
verzoek aan minister
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
In Amsterdam verhoogden ze de kosten stiekem maar in Gelderland ontrekken ze zich nu openlijk aan de afspraak dat de kosten gelijk zouden blijven?
Misschien kan het CDA in de laatste weken dat ze het land besturen deze hoogmoed afstraffen?
Misschien kan het CDA in de laatste weken dat ze het land besturen deze hoogmoed afstraffen?
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
De onderzoeken van de commissie kist zijn erop gericht dat de gemiddelde reiziger met de ov-chipkaart niet duurder uit is dan met de strippenkaart. Hiervoor wordt o.a. in kaart gebracht hoe veel reizigers op welke afstanden reizen. Doordat het km-systeem natuurlijk nogal wat anders werkt dan een zonesysteem is het logisch dat er zowel negatieve als positieve prijseffecten optreden. De mensen aan de negatieve kant van het verhaal schreeuwen natuurlijk harder dan de mensen aan de positieve kant van het verhaal. Dat er een positief advies van de Commissie Kist is geeft aan dat er onderzoek naar prijsverhogingen en verlagingen geweest is.
Los van de discussie strippenkaart/Ov-chipkaart lijkt het mij niet de bedoeling om tegelijk met de chipkaart de prijs van regionale kaartjes te verhogen. Dat is namelijk gewoon een normale (of ordinaire, vul in wat je zelf wilt) prijsverhoging waar we allemaal veel van kunnen vinden.
Los van de discussie strippenkaart/Ov-chipkaart lijkt het mij niet de bedoeling om tegelijk met de chipkaart de prijs van regionale kaartjes te verhogen. Dat is namelijk gewoon een normale (of ordinaire, vul in wat je zelf wilt) prijsverhoging waar we allemaal veel van kunnen vinden.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Ik vind dit wel een heel goede grap... ik ken mensen in het oosten die zelfs nog nooit van de OVC hebben gehóórd
Voer het eerst eens op de regionaallijntjes van de trein in, zodat ook de alleen-treinreizigers ermee vertrouwd kunnen raken, en ga dán pas over op verplicht chippen.
Voer het eerst eens op de regionaallijntjes van de trein in, zodat ook de alleen-treinreizigers ermee vertrouwd kunnen raken, en ga dán pas over op verplicht chippen.
Ik doe ook maar wat
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
DOETINCHEM/ ZEVENAAR - Het is op zijn vroegst pas begin 2011 mogelijk om in de Syntus-treinen met de ov-chipkaart te reizen. De installatie van incheckpalen op de stations langs de lijnen Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Arnhem-Tiel heeft vertraging opgelopen, aldus Syntus-woordvoerder Remko ten Brinke.
Nadat de Syntus-bussen eerder dit jaar over gingen op de chipkaart, was het de bedoeling dat de trein in de tweede helft van 2010 zou volgen. Dat wordt niet gehaald, omdat het langer duurt om alle palen te plaatsen, aldus woordvoerder Ten Brinke.
Treinreizigers moeten straks in- en uitchecken bij palen op de stations. Op de grotere stations langs de lijn, zoals Arnhem, Zevenaar, Doetinchem, Winterswijk en Zutphen komen meer palen. "Het moet niet zo zijn dat mensen straks een half uur vroeger moeten zijn om in te checken." Hoeveel palen er komen, is nog niet bekend.
Nu kan er op één kaartje worden gereisd van bijvoorbeeld Doetinchem naar Amsterdam. Wie straks met de ov-chipkaart op deze route reist, moet bij de overstap in Arnhem zowel uit- als weer inchecken, doordat er twee verschillende vervoerders rijden: Syntus en NS. Volgens Ten Brinke is daarvoor gekozen, zodat meteen duidelijk is welke opbrengsten naar welke vervoerder gaan.
De invoering van de chipkaart in de Syntusbussen is tot nu toe gladjes verlopen. Er zijn nauwelijks klachten binnengekomen over prijsverhogingen of niet-werkende apparatuur, aldus Ten Brinke. Het bedrijf steunt het voornemen om op 18 november de strippenkaart af te schaffen, zoals de overheden in oost-Nederland vorige week bekend maakte.
Bron: dagblad Gelderlander, d.d. 08-09-2010
Nadat de Syntus-bussen eerder dit jaar over gingen op de chipkaart, was het de bedoeling dat de trein in de tweede helft van 2010 zou volgen. Dat wordt niet gehaald, omdat het langer duurt om alle palen te plaatsen, aldus woordvoerder Ten Brinke.
Treinreizigers moeten straks in- en uitchecken bij palen op de stations. Op de grotere stations langs de lijn, zoals Arnhem, Zevenaar, Doetinchem, Winterswijk en Zutphen komen meer palen. "Het moet niet zo zijn dat mensen straks een half uur vroeger moeten zijn om in te checken." Hoeveel palen er komen, is nog niet bekend.
Nu kan er op één kaartje worden gereisd van bijvoorbeeld Doetinchem naar Amsterdam. Wie straks met de ov-chipkaart op deze route reist, moet bij de overstap in Arnhem zowel uit- als weer inchecken, doordat er twee verschillende vervoerders rijden: Syntus en NS. Volgens Ten Brinke is daarvoor gekozen, zodat meteen duidelijk is welke opbrengsten naar welke vervoerder gaan.
De invoering van de chipkaart in de Syntusbussen is tot nu toe gladjes verlopen. Er zijn nauwelijks klachten binnengekomen over prijsverhogingen of niet-werkende apparatuur, aldus Ten Brinke. Het bedrijf steunt het voornemen om op 18 november de strippenkaart af te schaffen, zoals de overheden in oost-Nederland vorige week bekend maakte.
Bron: dagblad Gelderlander, d.d. 08-09-2010
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
wat een drama die ov chipkaart
ze gaan wel erg snel daar in het oosten.
ze gaan wel erg snel daar in het oosten.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Volgens een eerdere planning zou in het KAN de strippenkaart er in februari al uitgegaan zijn en zouden de KAN-kaartjes en dalkaartjes Arnhem en vorige herfst al uitgegaan zijn (vandaar de komst van de SAN enkeltjes). Dat is toen ook vooralsnog niet doorgegaan, dus het is eerst zien en dan geloven.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
ik kan me nog goed herinneren dat bij invoering van het chip-systeem een folder in de bussen hing, die al de definitieve invoering van enkel sjippen ruim een jaar GELEDEN aankondigde-en de afschaffing van ABO's etc. being dit jaar.
Maar hoe ze het in hun hoofd halen om juist in deze regio-Achterhoek-waar integratie van trein+bus een essentieel gegeven is om al verplicht te sjippen terwijl dat op de treinen nog niet eens kan-dat is typisch ambtenarendenken.
In Fryslan is het juist uitgesteld omdat de vele overstappers/doorgaande reizigers naar Groningen dan met 2 systemen zouden worden opgezadeld.
Maar hoe ze het in hun hoofd halen om juist in deze regio-Achterhoek-waar integratie van trein+bus een essentieel gegeven is om al verplicht te sjippen terwijl dat op de treinen nog niet eens kan-dat is typisch ambtenarendenken.
In Fryslan is het juist uitgesteld omdat de vele overstappers/doorgaande reizigers naar Groningen dan met 2 systemen zouden worden opgezadeld.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Nee, de strippenkaarten zouden er samen met de abonnementen per 1 februari uitgaan. Vorig jaar in oktober zouden alle kaartjes uit de bus bij de chauffeur verdwijnen en alleen de SAN enkeltjes te koop zijn. Uiteindelijk zijn alleen de grijze strippenkaarten verdwenen maar zijn de KAN-kaartjes en dalkaartjes van Arnhem gebleven.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
En dat is ook niet zo heel gek. Er was geen alternatief zoals een wegwerp chipkaart of iets dergelijks.fogeltje schreef:Nee, de strippenkaarten zouden er samen met de abonnementen per 1 februari uitgaan. Vorig jaar in oktober zouden alle kaartjes uit de bus bij de chauffeur verdwijnen en alleen de SAN enkeltjes te koop zijn. Uiteindelijk zijn alleen de grijze strippenkaarten verdwenen maar zijn de KAN-kaartjes en dalkaartjes van Arnhem gebleven.
De stadsregio kwam wel aan zetten met de zogeheten RIT kaartjes. Maar ja dat maakte het bussen veel te duur dat ze daar snel genoeg heel veel commentaar op kwam.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Het alternatief zijn wel de RIT-kaartjes. Duurder of niet, dat is wel meegenomen bij de OVC toetsing door de commissie Kist. Reken er dus maar niet op dat je nog heel lang van de KAN-Kaartjes kan genieten.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Ik geloof niet dat dit zo'n vaart loopt. 18 november halen ze nooit.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
De stadsregioraad is gisteren akkoord gegaan. Dat betekent dus dat alleen Eurlings nog goedkeuring moet geven.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Ik denk dat Eurlings eerst het spoeddebat even afwacht.
Het is een spectrum.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Dat denk ik ook.
Ik denk dat de Tweede Kamer net zoals bij Amsterdam een latere datum afdwingt.
Ik denk dat de Tweede Kamer net zoals bij Amsterdam een latere datum afdwingt.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Gisteravond had ik een stadsbus in Apeldoorn met niet werkende chipkaartlezers. Iets met 'error transferring card information". Dus maar niet in- en uitgecheckt. Chauf vond het op zicht allang best.
Dat soort probleempjes vind ik niet in lijn met een ambitie zo'n ding permanent in te voeren.
Dat soort probleempjes vind ik niet in lijn met een ambitie zo'n ding permanent in te voeren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Ik zag overigens wel een bus van Veolia in Ede nu met de tekst "Checkin verboden" ofzoiets. Kennelijk zit er dus een functie in dat je aan het einde van de rit alleen kan uitchecken, en niet meer inchecken...
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Klopt, Arriva heeft dit ook. Zodra je bij de eindhalte in de buurt komt staat er inderdaad "Check-in niet toegestaan" op de displays. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Opzich is het natuurlijk geen probleem als de apparatuur niet werkt mits de reiziger er maar geen last van heeft. Ik vind het veel problematischer als de apparatuur het lijkt te doen maar tijdens een rit uitvalt. Dag, dag borg... -o-
Nou vraag ik me af wat het nut is van het verbieden van een check-in vlak voor de laatste halte.
Nou vraag ik me af wat het nut is van het verbieden van een check-in vlak voor de laatste halte.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Mensen die nooit zijn ingecheckt kunnen niet per ongeluk wel inchecken... Het heeft voornamelijk te maken geloof ik met de koppelingen van de boordcomputer met omlopen/ritte enzo, want op dat moment heeft 'ie waarschijnlijk geen rit ingeladen ofzoiets. Verder gebeuren er rare dingen met de Veolia lezers: die hebben slechte filters op het lezen van de kaart: een ID kaart ziet 'ie ook en probeert 'ie dan ook te lezen. Vaak betekent dat dat je een rood lampje krijgt, gevolgd door een groen lampje. Dan zit het wel goed, maar kan 'ie de ID kaart niet lezen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Voor de duidelijkheid: de lezers bij Arriva (en vast ook Veolia) tonen dat alleen als de laatste halte ook al op de lezers staat. En tja, 't lijkt me toch vrij onzinnig om op het eindpunt van een bus in te checken... ver kom je niet.
Zoals webguy ook al zegt: dan is de nieuwe rit dus ook nog niet geladen. De chauffeur moet dan op z'n boordcomputer namelijk nog even controleren of het systeem de juiste volgende rit heeft geladen.
Wat hier wel weer opvallend bij is: op de ringlijnen in de oostelijke wijken van Dordrecht gaan de lezers wel direct naar de volgende rit op het virtuele eindpunt, zonder "Check-in niet toegestaan" te tonen.
Zoals webguy ook al zegt: dan is de nieuwe rit dus ook nog niet geladen. De chauffeur moet dan op z'n boordcomputer namelijk nog even controleren of het systeem de juiste volgende rit heeft geladen.
Wat hier wel weer opvallend bij is: op de ringlijnen in de oostelijke wijken van Dordrecht gaan de lezers wel direct naar de volgende rit op het virtuele eindpunt, zonder "Check-in niet toegestaan" te tonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Nouja, tenzij je een "ring"lijn hebt. Zo is van lijn 1 naar Matenveld de halte Burgersveld het "eindpunt" terwijl je wel verder door de buurt "De Velden" rijdt.
En dit is een voorbeeld, maar dat is in Apeldoorn geen uitzondering natuurlijk
En dit is een voorbeeld, maar dat is in Apeldoorn geen uitzondering natuurlijk
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Ik schreef dan ook al...
...wat daarmee dus ook in Apeldoorn op zal gaan. De software van Veolia en Arriva is immers dezelfdeDaniel schreef:Wat hier wel weer opvallend bij is: op de ringlijnen in de oostelijke wijken van Dordrecht gaan de lezers wel direct naar de volgende rit op het virtuele eindpunt, zonder "Check-in niet toegestaan" te tonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Overheen gelezen
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart
Ik reis zelf met Lijn 91/92 van Arriva maar heb die melding nog nooit gezien. Maar misschien omdat het eindpunt ook meteen de plek is waar de bus meteen weer terug rijdt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten