Omlopen van bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Omlopen van bussen

Bericht door Bart »

Ik zit al een tijdje de omlopen van bussen bij Connexxion bij te houden (iets als het oude Somda is er voor bussen niet). Ik heb wel wat vragen, misschien weet iemand hier het antwoord.

Alle bussen hebben drie cijfers achter de voorruit, ik neem aan dat dat het nummer van de omloop is. Ik stel me dan voor dat 's ochtends in de garage die nummers worden gedraaid en dat dat bepaalt op welke omloop een bepaalde bus rijdt. Klopt dit?

Ik kwam ook een aantal keer twee hetzelfde nummer tegen op een andere bus. Kan dat of heb ik dat fout gezien? Ook zag ik bussen rijden zonder een nummer, kan dat planmatig zijn?

Ik geloof dat het systeem van de nummers is dat 400-nummers uit Gouda komen, 600-nummers uit Alphen a/d Rijn, 700-nummers uit Leidschendam, 800-nummers uit Haarlem of Lisse en 900-nummers uit Leiden. Kan dat kloppen?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Omlopen van bussen

Bericht door marvinkok »

In principe heeft iedere bus zijn eigen omloopnummer, inderdaad die bordjes achter de voorruit.
Bij de eerste uitruk bepaald het omloopnummer inderdaad wat die bus de rest van de dag doet. Na de ochtendspits keert een deel van de bussen terug naar de garage omdat ze niet meer nodig zijn, en die keren dan 's middags weer terug op de dienst, vaak in een andere omloop. Het kan dus zijn dat een bus 's morgens op bijv. omloop 212 rijdt, en 's middags omloop 313. Daarnaast zou het kunnen zijn dat je bijvoorbeeld een omloop 114 hebt in de ochtend, die dan eindigt op de garage en 's middags weer een omloop 114 die weer begint op de garage, maar wat dan dus weer een andere bus kan zijn.
twee keer kort achter elkaar verschillende bussen met dezelfde omloopnummers tegenkomen kan ook komen doordat een bus defect was en uitgewisseld is tijdens de dienst...

Die specifieke nummers weet ik niet, ken alleen de 100 en 200 serie vanuit Enschede en de 300 serie uit Almelo.

Hopelijk schept dit wat duidelijkheid :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omlopen van bussen

Bericht door Daniel »

marvinkok schreef:Na de ochtendspits keert een deel van de bussen terug naar de garage omdat ze niet meer nodig zijn, en die keren dan 's middags weer terug op de dienst, vaak in een andere omloop.
In principe zou de bus natuurlijk in dezelfde omloop weer terug op de dienst moeten verschijnen. Immers, daar is 'ie op ingedeeld en dat geldt in principe voor de hele dag. Vaak houdt men bij het indelen van de bussen ook rekening met bussen die onderhoud nodig hebben of die een kleine storing hebben: die worden dan zodanig ingedeeld dat ze na de spits automatisch weer terugkeren naar de garage. Dan is 't natuurlijk wel handig dat de monteur dan ook voldoende tijd voor z'n werkzaamheden heeft en niet halsoverkop weer vanalles moet terugmonteren omdat een chauffeur de bus mee wil nemen. En als een bus relatief weinig kilometers gemaakt heeft dan kunnen ze 'm bijvoorbeeld op een lange omloop indelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Omlopen van bussen

Bericht door Chauf21 »

Bart schreef:Alle bussen hebben drie cijfers achter de voorruit, ik neem aan dat dat het nummer van de omloop is. Ik stel me dan voor dat 's ochtends in de garage die nummers worden gedraaid en dat dat bepaalt op welke omloop een bepaalde bus rijdt. Klopt dit?
Grotendeels wel ja. Nadat de bussen zijn ingedeeld kan de chauffeur het omloopnummerbordje veranderen. Met de komst van de nieuwe technieken (Infoxx bijvoorbeeld) vervalt echter de noodzaak om die bordjes consequent te gebruiken; je kan het omloopnummer immers ook van het scherm aflezen. Dat is daarbij ook een stuk minder gevoelig voor fouten e.d.
Bart schreef:Ik kwam ook een aantal keer twee hetzelfde nummer tegen op een andere bus. Kan dat of heb ik dat fout gezien? Ook zag ik bussen rijden zonder een nummer, kan dat planmatig zijn?
Naast de hiervoor al genoemde mogelijkheden, kan het dus ook gewoon zijn dat dat nummer niet is aangepast.
Bart schreef:Ik geloof dat het systeem van de nummers is dat 400-nummers uit Gouda komen, 600-nummers uit Alphen a/d Rijn, 700-nummers uit Leidschendam, 800-nummers uit Haarlem of Lisse en 900-nummers uit Leiden. Kan dat kloppen?
Op zich zijn die omloopnummers wel gebonden aan stallingen, maar het kan bij defecten en bijsturing e.d. ook voorkomen dat er tijdelijk een bus op een andere omloop rijdt. Ook krijgen de bussen van sommige stallingen elders onderhoud waardoor bussen nog wel eens 'verdwalen'.
Daniel schreef:In principe zou de bus natuurlijk in dezelfde omloop weer terug op de dienst moeten verschijnen. Immers, daar is 'ie op ingedeeld en dat geldt in principe voor de hele dag.
Ach waarom? Omloopnummers worden ook gebruikt om alle geplande ritten in te delen. Als je alle ritten in een omloop wegschrijft, kan je daarna heel makkelijk opmaken hoeveel bussen er nodig zijn. Ga je aparte omlopen voor middagsecties maken, zit je ook weer met een hoop geklooi. Als er om 15 uur 's middags acht vergelijkbare bussen in de garage staan, maakt het over het algemeen vrij weinig uit welke je op welke omloop zet (en ja, ongetwijfeld dat jij hierop wel weer uitzonderingen weet, maar daar gaat het nu even niet over).
Oud forumgebruiker

Re: Omlopen van bussen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wat bij het GVB nog weleens gebeurd (maar heel weinig nog), is dat een wagen gepland eindigt op een eindpunt, laat ik zeggen de 64/2 (lijn 64, dienstwagen 2). Een uur of wat stilstaat en daarna planmatig verandert in de 64/8. Waarom dit is: geen idee. Waarschijnlijk voor de duidelijkheid voor het personeel. Als een wagen van omloopcode veranderd, weet je dat de wagen eerst een flinke tijd stilstaat op het eindpunt, en je dus geen aflosser hoeft te zoeken. Het kan ook te maken hebben met het onderhoud van het materieel. Lijkt me bijna niet te doen: die omlopen uitzoeken. Tenzij je bij het bedrijf werkt natuurlijk, dan heb je alles op een presenteerblaadje klaar ;).
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Omlopen van bussen

Bericht door Bart »

Bedankt voor de antwoorden!
ziggy schreef:Lijkt me bijna niet te doen: die omlopen uitzoeken.
Waarschijnlijk niet nee. Het is vergeleken bij treinomlopen zo enorm onregelmatig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omlopen van bussen

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Als er om 15 uur 's middags acht vergelijkbare bussen in de garage staan, maakt het over het algemeen vrij weinig uit welke je op welke omloop zet (en ja, ongetwijfeld dat jij hierop wel weer uitzonderingen weet, maar daar gaat het nu even niet over).
Tja, daarom noemde ik ook geen specifieke voorbeelden. De uitzonderingen zijn er natuurlijk vooral als het in de garage aanwezige materieel niet gelijksoortig is, maar meestal worden daar dan al afwijkende serienummers in de omlopen gebruikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Omlopen van bussen

Bericht door WSM »

Bart schreef:Ik kwam ook een aantal keer twee hetzelfde nummer tegen op een andere bus. Kan dat of heb ik dat fout gezien? Ook zag ik bussen rijden zonder een nummer, kan dat planmatig zijn?
Omloopbordjes worden niet altijd goed gezet door de chauffeurs, het kan dus zijn dat het nummer op het bordje niet correct is. Infoxx (en vroeger de combo ;) ) zijn een betere bron.
Bart schreef:Ik geloof dat het systeem van de nummers is dat 400-nummers uit Gouda komen, 600-nummers uit Alphen a/d Rijn, 700-nummers uit Leidschendam, 800-nummers uit Haarlem of Lisse en 900-nummers uit Leiden. Kan dat kloppen?
400 = Gouda
700 = Leidschendam
800 = Lisse
900 = Leiden.
Alphen is ook 800 bij mijn weten, alhoewel op interliners ook weer 700 voorkomt.

Ik was overigens een aardig eind met de Delftse omlopen toen ik nog dagelijks per bus reisde, dus er is zeker hoop. Voor spots van bussen is er ook een website: spots.busfreaks.nl .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Omlopen van bussen

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef:
Chauf21 schreef:Als er om 15 uur 's middags acht vergelijkbare bussen in de garage staan, maakt het over het algemeen vrij weinig uit welke je op welke omloop zet (en ja, ongetwijfeld dat jij hierop wel weer uitzonderingen weet, maar daar gaat het nu even niet over).
Tja, daarom noemde ik ook geen specifieke voorbeelden. De uitzonderingen zijn er natuurlijk vooral als het in de garage aanwezige materieel niet gelijksoortig is, maar meestal worden daar dan al afwijkende serienummers in de omlopen gebruikt.
Ik sprak vanuit de ervaringen bij de stalling Enschede, en daar rijden alleen maar 12 meter standaardbussen, op 3 geledes na die ook enkel in de spits rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten