ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Daniel »

ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen
Geplaatst op: vrijdag 24 september 2010 20:15
Laatst bijgewerkt: vrijdag 24 september 2010 20:16


Persbericht
ROVER wil dat er direct een einde komt aan de chaos die op verschillende spoortrajecten wordt veroorzaakt door te korte stoptreinen. De reizigersvereniging wordt overspoeld met klachten over overvolle treinen en beschouwt de proef “elke tien minuten een trein” als geen succes. ROVER-voorzitter Arriën Kruyt heeft NS gevraagd zich de negatieve berichtgeving rond de proef aan te trekken en het OV geen verdere imagoschade aan te doen.

Sinds de aanvang van de proef “elke tien minuten een trein” wordt ROVER overspoeld met klachten over vertragingen en overvolle stoptreinen. De oorzaak ligt echter voor een groot deel buiten de proef: NS hebben tegelijk met de proef nieuwe sprinters in gebruik genomen en oudere dubbeldekkertreinen van het spoor verwijderd. ROVER vindt de planning van NS onbegrijpelijk, volgens de reizigersvereniging had NS tijdens de proef juist materieel achter de hand moeten houden in plaats van treinen van het spoor te verwijderen.

Maandag voerde ROVER een spoedoverleg met NS over de toestanden op het spoor. Na dit gesprek was de reizigersvereniging positief: de problemen waren bij NS bekend en de vervoerder gaf aan de treinen op een aantal trajecten te zullen verlengen. Sindsdien komen echter nog onophoudelijk klachten bij ROVER binnen waardoor de oplossing nog niet dichterbij lijkt.

“De gang van zaken bevordert wederom een negatief imago van het OV, dat is in niemands belang. De vraag is of het verstandig is om met de proef door te gaan”, schrijft ROVER-voorzitter Arriën Kruyt aan NS. Volgens ROVER is de proef “elke tien minuten een trein” geen succes en kan het alleen worden voortgezet indien NS per direct de dubbeldekkertreinen weer in gebruik nemen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Fles »

de ETMET proef heeft in elk geval geen enkele zin als niet op 2 punten gelet wordt:

1) Oplossen van de problemen die eind 2009 naar voren gekomen zijn
2) constant houden van alle andere omstandigheden.

Ben ik nou de enige die dat ziet? Ik hoop het niet :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Vinny »

Nou schrijf een brief aan de spoorwegen en biedt je diensten aan... :idea:

Mijn ervaring is dat er door de organisaties keihard gewerkt wordt om e.e.a. in goede banen te leiden. In principe is eens in de tienminuten ook echt een uitdaging, aangezien we nog steeds geen metronet hebben in de Randstad. Het beveiligssysteem en de grote hoeveelheid wissels zitten danig in de weg. Eigenlijk zou het corridor denken nog veel verder doorgevoerd moeten worden, het snelheidsverschil tussen sprinters en intercities op twee sporige baanvakken nog veel kleiner worden gemaakt en het overslaan van stations moet een regel worden in plaats van een taboe. Dan kun je pas echt met hogere frequenties werken. En ik heb het er voor over, als ik niet weer 28 minuten sta te verrekken in de kou van Amersfoort Centraal. Dan maar een keer extra overstappen en wat langzamer: eens in de tien minuten naar Amsterdam is een wezenlijke verbetering van het treinproduct... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door iljitsch »

Je bent niet wijs. Er wordt al te langzaam gereden. Als 12 treinen per uur niet kan doe er dan 8 die wel op tijd en snel rijden, die 5 minuten extra wachten heb je er dan zo uit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Wubbo »

Ik zie weer allemaal mensen in treintjes denken. Laten we eens beginnen met aan reizigers te denken. Wat wil die? Dan gaan we daarna verder verzinnen hoe we dat met treintjes kunnen invullen.
Oud forumgebruiker

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dit bericht gaat voornamelijk over de vele opgeheven en te korte treinen op het traject Amsterdam - Uitgeest (kapotte en tekorte SLT's) en over de te korte treinen op Utrecht - Leiden (8800 met ICM is ook niet zo heel slim), aldus RTL Ontbijtnieuws van vandaag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Suus »

Ik moet zeggen dat 3xPlan V in de s5800 nog best goed stand houdt. Setjes van twee stuks zie ik gelukkig niet, want dat is bijna altijd tekort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dit bericht heeft ook niets met de 5800 te maken... ;) - Overigens rijdt er ook een setje 2xV planmatig rond. Volgens somda de afgelopen weken ook consequent dagelijks gezien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Suus »

Het is een tegengeluid tegen het gejank dat dubbeldekkers nooit door enkeldeks vervangen kunnen worden. We weten best dat Rover voor iedereen een pluchen stoel met ruime beenruimte, individuele rugleuning en persoonlijke butler wil in elke spitstrein, maar dat gaat nu eenmaal niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Ruben »

Ik heb de beslissing om voor enkeldeks sprintermaterieel te gaan wel altijd een rare gevonden, te meer omdat er nu juist dubbeldeks materieel rondrijdt in de vorm van DDAR. Nu kunnen dingen natuurlijk verlengd worden, maar neem bijvoorbeeld die treinen die nu met 2x DDAR rijden en nog uitpuilen ook, moet dat straks allemaal opeens enkeldeks kunnen? Als het idee hierachter bevestigend is, dan zullen er dus nog meer staanplaatsen komen. Dan mag je een ROVER-lid zijn of niet, maar staan in een trein is nooit ontspannend.
Dit in schril contrast met het aantal dubbeldekkers op Intercitytrajecten. En dan vooral de beslissing om datzelfde DDAR als Intercity te gaan gebruiken, terwijl zoveel dubbeldeks ICs niet eens nodig zijn.

Nou, misschien is het het analogie denken met het buitenland. Ik zie daar dubbeldeks RERs en dubbeldeks RBs, en men gaat hier de andere kant op, ondanks dat de treinen niet leeg rondrijden.
SLTs zijn leuk hoor, maar ik zie ze enkel als vervanging voor Mat '64 en niet voor DDAR.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Daniel »

NS-Reiziger schreef:Nu kunnen dingen natuurlijk verlengd worden, maar neem bijvoorbeeld die treinen die nu met 2x DDAR rijden en nog uitpuilen ook, moet dat straks allemaal opeens enkeldeks kunnen?
Je kunt met SLT tot 12 bakken als ik me niet vergis en daarnaast is het natuurlijk een misverstand dat je een 2x zo lange enkeldekstrein nodig heb om een dubbeldekstrein te vervangen: in die dubbeldekker verlies je immers ruimte bij de trappen (en in DDAR ook nog met de technische ruimte beneden in de Bvk) die je in het enkeldeksstel wel kunt gebruiken.
En ja, SLT is ingericht op het hebben van meer staanplaatsen op kortere sprintertrajecten...

In de s8800 is weer sprake van iets wat ook op de Zaanlijn een rol speelt: de eeuwigdurende problemen van NS om drietjes en viertjes (of viertjes en zesjes) uit elkaar te houden. In aantal zitplaatsen kan je best een IRM-VI door 8 bakken ICM vervangen maar als je dat met 6 bakken probeert wordt het toch wel erg krap.
Daarnaast schijnt men zo slim geweest te zijn om ICM in te gaan zetten in treinen die voorheen met 8 bakken IRM reden... da's gewoon onhandige planning want in andere treinen had dat ICM allicht probleemloos kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door AOD »

Wubbo schreef:Ik zie weer allemaal mensen in treintjes denken. Laten we eens beginnen met aan reizigers te denken. Wat wil die? Dan gaan we daarna verder verzinnen hoe we dat met treintjes kunnen invullen.
En als ik de uit de hand gelopen mobiliteit aan de orde stel, krijg ik een PB van je. Vertel dan maar hoe het verder moet. (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ik zie weer allemaal mensen in treintjes denken. Laten we eens beginnen met aan reizigers te denken. Wat wil die? Dan gaan we daarna verder verzinnen hoe we dat met treintjes kunnen invullen.
De reiziger wil gewoon van A naar B op een tijd die hem of haar het beste uitkomt. Je kunt nooit een systeem aanbieden dat alles doet. Of eigenlijk wel, maar dat heet "taxi"... 8-)

Op het spoor moet je gewoon keuzes maken. Bij een dienstregeling van 12 treinen per uur (6 ic, 6 sprinter) moet je echt keuzes maken die niet voor iedereen prettig zijn..

Overigens begrijp ik het probleem niet zo. De SLT treinen lijken mij perfect voor de Zaanstreek en de lijn naar Almere. Zo lang hoef je ook niet te staan in dat materieel..., je bent zo in Amsterdam...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Overigens begrijp ik het probleem niet zo. De SLT treinen lijken mij perfect voor de Zaanstreek en de lijn naar Almere. Zo lang hoef je ook niet te staan in dat materieel..., je bent zo in Amsterdam...
Ja.. Een half uur staan van Almere Centrum naar Duivendrecht of Amsterdam Centraal is prettig... Als het nou alleen om het stukje Almere Muziekwijk - Weesp of (en dus niet "en") Weesp - Amsterdam CS/Duivendrecht zou gaan heb je helemaal gelijk.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door iljitsch »

NS-Reiziger schreef:Ik heb de beslissing om voor enkeldeks sprintermaterieel te gaan wel altijd een rare gevonden, te meer omdat er nu juist dubbeldeks materieel rondrijdt in de vorm van DDAR. Nu kunnen dingen natuurlijk verlengd worden, maar neem bijvoorbeeld die treinen die nu met 2x DDAR rijden en nog uitpuilen ook, moet dat straks allemaal opeens enkeldeks kunnen?
Als iedereen staat vast wel. :-)

Groot voordeel van de SLT is dat in- en uitstappen heel snel kan in vergelijking met een dubbeldekker. Eigenlijk zijn het gewoon opgevoerde metro's.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Geert »

Als NS nog steeds van plan is om het aantal IC-stations uit te breiden (zie Oude Lijn) zal het vast ook wel minder druk worden in de stoptreinen/sprinters. Immers een groot deel van de reizigers stapt dan al meteen in de intercity of hoeft dan een korter stukje in de stoptrein te reizen.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door AOD »

Komt allemaal goed als de komende regering z'n bezuinigingsmaatregelen doorzet. Bv, de subsidie op kinderopvang afbouwen. Dan blijft de helft van de forensen thuis om de kinderen op te voeden. En of dat erg is..... ?

De komende regering, als ie er ooit komt, is niet mijn keuze, maar deze maatregel zou wel heel doeltreffend kunnen zijn voor de congestie op weg en spoor.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door iljitsch »

Nee, je ziet het verkeerd. Mensen blijven wel werken maar moeten nu een groter deel van de kinderopvang zelf betalen dus geen geld meer voor de tweede auto dus moeders moet dan met de trein naar 't werk. (Uiteraard piekert de heer des huizes er niet over om ofwel zelf thuis te blijven ofwel de auto te laten staan.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Daniel »

Of ze passen de werktijden aan zodat er altijd iemand thuis kan zijn als de kinderen thuis komen uit school, houd je net zoveel forensen maar krijg je wel een langere spits. Geen kinderen nemen is ook nog een optie...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Karl »

Daniel schreef:(...)Geen kinderen nemen is ook nog een optie...
Jij hebt zeker geen vriendin met rammelende eierstokken? Ondanks dat je tegenwoordig kan 'kiezen' voor kinderen, is voortplanting toch nog steeds een biologische drang.
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Caspar »

Het beveiligssysteem en de grote hoeveelheid wissels zitten danig in de weg. Eigenlijk zou het corridor denken nog veel verder doorgevoerd moeten worden, het snelheidsverschil tussen sprinters en intercities op twee sporige baanvakken nog veel kleiner worden gemaakt en het overslaan van stations moet een regel worden in plaats van een taboe.
Liever niet, het bijsturen wordt dan nog moeilijker. Vandaag stond er een trein kapot op Maarssen, dat betekent dan automatisch dat de stoptreinen tussen Utrecht en Breukelen over de buitensporen moeten rijden, en niet kunnen stoppen op Utrecht Zuilen en Maarssen. Haal je nog meer wissels weg, dan krijg je nog vaker dat soort toestanden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Daniel »

Je kunt aan de Utrechtse kant van station Maarssen anders gewoon van het ene naar het andere binnenspoor doorwisselen en dienstregelingstechnisch gezien past het dan net om enkelsporig te pendelen op Mas - Bkl v.v. Moet je in Breukelen alleen kort langs het perron keren want via 't keerspoortje haal je niet (tenzij je de keringen handhaaft en 2x i.p.v. 4x/uur gaat rijden, maar weet niet of het in Utrecht handig uitkomt als je als s7400 heen en s17400 teruggaat, dan moet in Ut immers de s17400 weer op de s7400 keren)
En ja, dat zal voor vertraging zorgen voor de richting waarin de defecte trein er staat maar een vertraagde trein is altijd nog beter als geen trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Dexter »

@Caspar: Onhandige plek om kapot te staan daar ja. Bij Ac en Bkl kunnen stoptreinen vanaf de buitensporen doorwisselen naar de binnen(perron)sporen, maar bij Mas weer net niet. Edit: Daniël was me weer eens net voor. :wink:
Karl schreef:
Daniel schreef:(...)Geen kinderen nemen is ook nog een optie...
Jij hebt zeker geen vriendin met rammelende eierstokken? Ondanks dat je tegenwoordig kan 'kiezen' voor kinderen, is voortplanting toch nog steeds een biologische drang.
@Karl: <Off-topic> Doe zoals ik en stap eens op een chartervlucht met 35 krijsende baby's aan boord, dan is die drang meteen weg en ben je gelijk genezen. :|
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Wubbo »

Ik ben er van overtuigd dat we met minder wissels toekunnen. Ik ben er ook van overtuigd dat je niet rucksichtlos wissels moet saneren, maar baanvak voor baanvak, traject voor traject en corridor voor corridor moet kijken waar je wat hebt aan wissels.

Overigens begrijp ik ook die recente bezuinigingsdrang niet waarbij we nog maar aan twee van de vier sporen perrons bouwen, dat is volgens mij een typisch geval van penny wise, pound foolish omdat het de meest draconische versperringsmaatregelen en treindiensten rondom onderhoudsroosters oplevert. Dat zie je bijvoorbeeld bij de late/vroege stoptreinen tussen Utrecht en Amsterdam, waarbij er eentje een minuut of 10 tussen Breukelen en Abcoude staat te wachten totdat ie naar het perronspoor kan.

@Daniel: op dat stuk enkelspoor rijden waarbij je 4*2*5 minuten rijtijd plus 4*3 minuten keertijd op Breukelen plus 4*3 minuten wachttijd/overkruistijd aan de Maarssense zijde hebt (je staat daar tenslotte te wachten tot de tegentrein op het middenspoor is) betekent 64 minuten per uur proberen te plannen, en dat lukt niet. Overigens komt er dan ook nog een conflict tussen goederen en IC's richting Amsterdam boven water, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Bericht door Daniel »

Daarom schreef ik ook al dat je wellicht dan 2x/uur moet gaan rijden, anders wordt de boel inderdaad erg krap. Maar hoe zit het dan met het conflict van goederen met een IC ri. Amsterdam? Ontstaat dat dan niet zowiezo als je een defecte trein op de binnensporen hebt staan (goederentrein zal daar immers ook omheen moeten)

Maar nog eens een blik in het spoorboekje geworpen wat me de volgende vraag oplevert: kan je op station Maarssen keren? Dat zou namelijk de mogelijkheid bieden nog 2x/uur Utrecht - Utrecht Zuilen - Maarssen v.v. te rijden, je keert dan alleen op de trein van een halfuur eerder vergeleken met de normale kering in Bkl en hebt dan in Mas een mooie 6 minuten keertijd. De andere twee treinen per uur rijden dan net als nu via de buitensporen in de richting waar de defecte trein staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten