Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Chauf21 »

Treffende foto op Nufoto.nl:
Afbeelding
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Jurjen »

En die mooie nieuwe busbaan in het Alkmaarse ligt er (zoals altijd) verlaten bij. ;-)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daantje »

Uiteraard moet ik weer naar het ziekenhuis als er geen bussen rijden (afgelopen drie keren moest ik steeds als er geen treinen reden). Ik zit nu te denken om m'n fiets mee te nemen in de trein maar dan kost het me twee fiets dagkaarten én kan ik op woensdagavond pas na de avondspits naar huis. Ik hoop echt dat er voor volgende week een akkoord komt. Anders moet ik waarschijnlijk van 9.00 tot 16.00 uur daar zitten terwijl ik om 11.00 uur en om 13.30 uur een afspraak heb :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Vinny »

Daantje schreef:Uiteraard moet ik weer naar het ziekenhuis als er geen bussen rijden (afgelopen drie keren moest ik steeds als er geen treinen reden). Ik zit nu te denken om m'n fiets mee te nemen in de trein maar dan kost het me twee fiets dagkaarten én kan ik op woensdagavond pas na de avondspits naar huis. Ik hoop echt dat er voor volgende week een akkoord komt. Anders moet ik waarschijnlijk van 9.00 tot 16.00 uur daar zitten terwijl ik om 11.00 uur en om 13.30 uur een afspraak heb :?
Moet je twee keer naar het ziekenhuis?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Chauf21 »

Ben je er in ieder geval op tijd :lol:

Ondanks dat iedereen (ook de chauffeurs) wil dat het probleem snel opgelost is, zal een akkoord er niet zo snel in zitten, ben ik bang. Beide partijen zijn stellig en naar wat ik inschat zit het muurvast.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daantje »

Vinny schreef:Moet je twee keer naar het ziekenhuis?
Ik moet regelmatig naar het ziekenhuis maar heb dit keer toevallig twee afspraken op dezelfde dag ja.
Chauf21 schreef:Ben je er in ieder geval op tijd :lol:

Ondanks dat iedereen (ook de chauffeurs) wil dat het probleem snel opgelost is, zal een akkoord er niet zo snel in zitten, ben ik bang. Beide partijen zijn stellig en naar wat ik inschat zit het muurvast.
Je wil niet weten hoelang ik altijd al in dat ziekenhuis zit te wachten ;) (het lulligste is dat ik waarschijnlijk het afdelingsfeest van m'n stage ook wel kan vergeten wat om 18.00 uur begint want als ik pas om 16.00 uur weg kan red ik dat nooit).

Ik ga er eigenlijk ook niet vanuit dat er volgende week weer bussen rijden dus vandaar dat ik ook al aan het denken ben over een alternatief maar dat is nog best lastig.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door WSM »

Chauf21 schreef:Ondanks dat iedereen (ook de chauffeurs) wil dat het probleem snel opgelost is, zal een akkoord er niet zo snel in zitten, ben ik bang. Beide partijen zijn stellig en naar wat ik inschat zit het muurvast.
Ik hoop dan ook eigenlijk op de staking voor onbepaalde tijd op 1 juni. Gelukkig kan ik dan intrek nemen in mijn nieuwe huis, dus kan ik dan op de fiets naar mijn werk.
Iemand zal uiteindelijk toch moeten bewegen. En als het busvervoer voor weken gaat stilliggen, gaat dat zeer grote imagoschade voor alle partijen opleveren. Hopelijk gaat het dan ook klanten en banen kosten en hebben werkgevers en werknemers met hun beider starre houdingen dan bereikt wat ze willen....

De beste reiziger is immers geen reiziger enzo?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Chauf21 »

Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen op korte en de gevolgen op lange termijn ja...
Het toch al fragiele OV-product (of dienst zo je wilt), wordt alleen maar onbetrouwbaarder op deze manier. Erg jammer :(
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Vinny »

dit keer toevallig twee afspraken op dezelfde dag ja.
Dan heb je toch maar één fietsdagkaart nodig?

Ik ga eens kijken of ik wat voor je kan doen; maar ik belóóf niets. Waar moet je eigenlijk heen? Delft?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door WSM »

Precies, het is helemaal geen goede PR.
Praktijkvoorbeeld: is het staking, rijdt ook nog eens mijn bus niet, gevolg +30 waardoor ik de laatste bus naar huis had.
Je zult door zo'n grap maar je laatste bus-voor-de-staking missen zeg.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daantje »

Vinny schreef:
dit keer toevallig twee afspraken op dezelfde dag ja.
Dan heb je toch maar één fietsdagkaart nodig?

Ik ga eens kijken of ik wat voor je kan doen; maar ik belóóf niets. Waar moet je eigenlijk heen? Delft?
Ik zou woensdagavond na m'n stage naar m'n moeder gaan in Middelburg en dan donderdag naar het ziekenhuis in Goes (en daarna weer naar Rotterdam), dan heb ik er twee nodig. Ik red het niet als ik donderdagochtend ga (want ik wil ook wel rekening houden met vertraging ed). Ik moet dus naar Goes :)

Wat zou je willen regelen dan?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Vinny »

Wat zou je willen regelen dan?
Eens kijken of er binnen de organisatie nog ergens een ongebruikte fietsdagkaart ligt.

Maar Goes heeft een OV-fiets (voor 2,85 kun je een fiets huren voor 20 uur, als je je aanmeldt via deze website: http://www.ov-fiets.nl/ en daarnaast is er een treintaxi (voor 4,40 euro enkele reis, en koop er gelijk eentje voor de terugweg anders kost die 5,50).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Staking: niet alleen tegengestelde belangen

Bericht door Wubbo »

Staking: niet alleen tegengestelde belangen
donderdag 22 mei 2008 | 07:50 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 22 mei 2008 | 18:59

Alweer geen bus vandaag buiten de spits. 's Ochtends en 's avonds wordt er wel gereden, vooral ook voor de ploeteraars in de eindexamenklassen. Wie alleen 's ochtends examen heeft, vindt tussen de middag geen busvervoer.

Bonden en bazen rollebollen over straat, zonder echt met elkaar te praten. Ze ruziën over een nieuwe cao. Bazen zeggen: er moet meer flexibiliteit komen, chauffeurs moeten wat harder werken en dan krijgen ze meer loon. Bonden zeggen: wij willen gewoon meer loon, we willen ook best wat flexibeler zijn, maar dat heeft dus een prijs.

En over die prijs wordt dan weer, tot op cijfers achter de komma, heel wat afgesteggeld.

Al weken houden ze elkaar zo in de greep. Ze praten al sinds januari. Dat gesprek hebben de bazen niet zo slim aangepakt, lijkt het. Ze zijn er vrij bot ingekleund met vooral allerlei beperkingen voor het tot nu toe ook best mooie bestaan van buschauffeur. Met De Markt! als argument hebben onderhandelaars van werkgeverskant onvoldoende oog gehad voor de beroepscultuur, de sentimenten en de goed ontwikkelde beroepsopvatting van de chauffeurs die in hun werk ook af en toe best wat voor de kiezen krijgen van sommig publiek.

De chauffeurs op hun beurt bewijzen wel lippendienst aan de nieuwe tijd, ze zien dat modernisering van hun bedrijven nodig is, maar handelen daar eigenlijk nauwelijks naar. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat er ook een omvangrijke 'oudere garde' achter het stuur zit. Die gemiddeld grijzere garde domineert ook de bonden, zoals in veel bedrijfstakken.

De mannen en enkele vrouwen hebben sinds vorige week hun enige echte wapen ingezet: wij rijden niet óf voor niets. Ze zijn, zeker in Brabant, ook nog altijd link op hun bazen die - zo mag worden verondersteld - voor het binnenhalen van de openbaar vervoersregio vorig jaar misschien wel te weinig hebben gekregen. Dat aanbestedingscircus op het provinciehuis heeft het onderlinge vertrouwen tussen bazen en werknemers niet vergroot.

Gisteren kwam het voorstel van het CNV om informeel te praten. Daar hebben de werkgevers nee tegen gezegd.

Ze vertrouwen het niet, ze vrezen een bondsdictaat, zegt de werkgeverswoordvoerster. Maar de bonden vinden het gedoe ook prima, lijkt het wel. Het CNV kwam dus over de afgewezen suggestie voor informeel overleg met een persbericht.

Weer kabaal, ondertussen gaat de staking door en wacht iedereen. Niet op de bus, maar op een vergadering in de Groen van Prinstererzaal in het Tweede Kamergebouw. Daar praat de Kamercommissie Verkeer aanstaande dinsdagmiddag over busvervoer, over marktwerking en de gevolgen daarvan.

De CAO-partijen ontkennen het op zijn allerhardnekkigst, maar ze hebben er allebei wel belang bij dat de komende dagen de druk op de ketel blijft.

De budgetten van de busbedrijven staan zwaar onder druk, ook vanwege de stijgende brandstofprijs. Er is dus niet veel ruimte voor betere lonen, terwijl die uitgerekend het smeermiddel vormen richting noodzakelijke modernisering van de bus-bedrijfstak. Een bemiddelaar inzetten, zoals staatssecretaris Tineke Huizinga vanuit China bijdroeg, daar zit niemand op te wachten. Dat geeft gezichtsverlies.

Maar als de politici, ook financieel, een handje kunnen helpen zou dat mooi zijn. En minstens zo mooi zou het zijn als de acties een handje kunnen helpen om de dames en heren in het parlement op dat idee te brengen!

Bron: BN DeStem
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Toch geen bus buiten de spits

Bericht door Wubbo »

Toch geen bus buiten de spits
door Henk Schol henk.schol@bndestem.nl. dinsdag 20 mei 2008 | 08:40 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 mei 2008 | 12:45

BREDA - Alleen in de spits rijden ze: Buschauffeurs van Veolia in West- en Midden-Brabant sluiten zich toch aan bij de landelijke acties voor een betere CAO. Vanaf vandaag wordt buiten de spitsuren gestaakt. Eind vorige week was er een meerderheid van chauffeurs voor deze dagen wél rijden en na 1 juni weer volop staken.
Dat tij is gekeerd en de chauffeursrijen zijn weer gesloten, bevestigt ook vakbondsman Meindert Gorter (FNV).

Tijdens de spits - 's ochtend tot 09.00 uur en 's middags van 16.00 tot 19.00 uur - moeten passagiers in Brabant gewoon betalen. "Anders kost ons dat te veel inkomen, omdat de werkgever ons afrekent op niet-betaalde kaartjes", verklaart een chauffeur.

Met deze staking willen de chauffeurs een betere cao afdwingen. De onderhandelingen die onder druk van de 48 uursstaking van vorige week tussen bonden en busbedrijven zijn gevoerd, bleven zonder resultaat.

Morgen spreken partijen elkaar weer aan de onderhandelingstafel, zo bevestigt werkgevers-zegsvrouwe Liesbeth de Vries. Als die ronde weer niets oplevert staat voor volgende week dinsdag, woensdag en donderdag een volgende staking buiten de spits op het programma.

Bron: BN DeStem
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daniel »

Provincies korten streekvervoer

door Laurens Kok

DEN HAAG - Een aantal provincies weigert het streekvervoer te betalen voor ritten die door de staking zijn uitgevallen. Drenthe, Groningen, Noord-Brabant en Zeeland stellen dat de busbedrijven contractbreuk plegen en daarom minder geld moeten krijgen.

De provincies zijn verantwoordelijk voor het busvervoer binnen hun grenzen en hebben daartoe contracten (concessies) afgesloten met vervoerders als Veolia, Arriva en Connexxion.

In ruil voor het vervoer van inwoners gaan er jaarlijks miljoenen euro's belastinggeld naar de busbedrijven. De provincies Drenthe, Groningen, Noord-Brabant en Zeeland stellen dat ritten die niet worden gereden, niet worden betaald. Drenthe en Groningen gaan nog verder door ook de misgelopen opbrengst van buskaartjes door te berekenen aan de vervoerder.

Ook in Utrecht ligt een dergelijk voorstel op tafel. Volgens provinciekoepel IPO wordt er op alle provinciehuizen nagedacht hoe met de financiële gevolgen van de staking moet worden omgegaan. Hoewel de provincies de staking behoorlijk beu zijn, is het niet waarschijnlijk dat zij boetes zullen opleggen.

Volgens een IPO-woordvoerster worden die pas uitgedeeld bij wanprestaties. "In dit geval is daar geen sprake van omdat de omstandigheden anders zijn." In Limburg zijn nog geen plannen gemaakt, maar volgens gedeputeerde Bert Kersten zal 'een verrekening zeker een rol spelen'. Kersten houdt het kabinet-Balkenende grotendeels verantwoordelijk voor de onvrede bij de buschauffeurs. Het rijk bezuinigt namelijk op de zogeheten brededoeluitkering waarvan tachtig procent (zo'n 500 miljoen euro) is bestemd voor het streekvervoer.

"Tegelijkertijd rijzen de energieprijzen de pan uit, is de verdere privatisering van het busvervoer stopgezet en slibt het land langzaam dicht. Dat noem ik zwalkend rijksbeleid" , aldus Kerstens.

De gedeputeerde roept verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) op de bezuiniging op het streekvervoer ongedaan te maken. "Ze wil dat een bemiddelaar de onderhandelaars weer aan tafel krijgt, maar laat haar eigen rol onbesproken. Huizinga moet een strakke leiding voeren." Als het aan Kerstens ligt, zijn de stakingen snel voorbij. Hij vreest een financiële strop als de acties aanhouden en reizigers uit frustratie het openbaar vervoer voorgoed de rug toekeren.

Reizigersorganisatie Rover is 'helemaal klaar' met de voortdurende staking in het streekvervoer. "Er komt een moment dat wij naar de rechter stappen omdat de acties buitenproportioneel worden" , aldus een woordvoerder.

Bron: De Stentor
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Dubbele P »

Hmm, maar de hele komende week rijden er nog enkel bussen in de spits?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daniel »

Op dinsdag, woensdag en donderdag inderdaad alleen nog bussen in de spits, vanaf 1 juni zou er helemaal geen bus meer rijden als er dan nog geen akkoord is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Geert »

En 1 juni is dus aanstaande zondag al :!:
Bah, dat gekut met staken ook, heb vanmorgen al helemaal de rest van mijn week lopen plannen om die stakingen te ontwijken :roll: Ik snap die chauffeurs wel, maar erg praktisch is het niet. Ik moet er dus voor zorgen dat ik altijd nog naar mijn fiets kan om thuis te komen :(

Over die provincies die de busvervoerders korten: wel begrijpelijk en terecht vanuit de provincies, maar volgens mij komt de oplossing van het conflict alleen maar verder weg te staan (nog minder geld voor loonsverhoging)...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door WSM »

Geert schreef:Over die provincies die de busvervoerders korten: wel begrijpelijk en terecht vanuit de provincies, maar volgens mij komt de oplossing van het conflict alleen maar verder weg te staan (nog minder geld voor loonsverhoging)...
Dat is dan jammer voor de mensen die het zover laten komen dat er zoveel ritten uitvallen. Als de vervoerder de beloofde diensten niet levert is het niet meer dan terecht dat daar sancties tegenover staan.
Ik hoop in elk geval dat deze acties flink reizigers gaan kosten, dan heeft men hopelijk bereikt wat men wil.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Geert »

Ja, ik schreef ook al dat ik het verder wel terecht vind ;-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Chauf21 »

In ruil voor het vervoer van inwoners gaan er jaarlijks miljoenen euro's belastinggeld naar de busbedrijven. De provincies Drenthe, Groningen, Noord-Brabant en Zeeland stellen dat ritten die niet worden gereden, niet worden betaald. Drenthe en Groningen gaan nog verder door ook de misgelopen opbrengst van buskaartjes door te berekenen aan de vervoerder.
Huh, de inkomsten van wagenverkoop komen direct bij de vervoerder en worden niet verder verdeeld of doorgespeeld. Waarom zou de misgelopen opbrengst dan moeten worden verrekend aan de provincies :? Of zit dat in die genoemde provincies weer anders in elkaar?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door WSM »

En hoe zit het met strippenkaarten in de voorverkoop?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Chauf21 »

Die worden, samen met de abonnnementen en supplementen bij NS-kaartjes, wel verdeeld d.m.v. ingewikkelde verdeelsleutels aan de hand van enquêtes.
Maar aangezien wordt verondersteld dat de wagenverkoop bij iedere vervoerder ongeveer gelijk zal zijn, is besloten die opbrengsten niet te verdelen.

Meer informatie over de verdeling is hier te vinden: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 160786.pdf.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daantje »

In Zeeland heb je bijvoorbeeld Zeelandkaartjes (gehad) die geldig waren in de bus maar ook geldig waren of iig korting gaven in een aantal attracties en musea. Wellicht loopt de provincie daar wel de opbrengst van mis?

Mijn probleem is trouwens opgelost, m'n moeder gaat me brengen en komt me halen (onder werktijd) :) Al hoop ik wel dat de bussen snel weer gaan rijden anders heb ik 6 juni weer hetzelfde probleem.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door JeePee »

Chauf21 schreef:Huh, de inkomsten van wagenverkoop komen direct bij de vervoerder en worden niet verder verdeeld of doorgespeeld. Waarom zou de misgelopen opbrengst dan moeten worden verrekend aan de provincies :? Of zit dat in die genoemde provincies weer anders in elkaar?
Zit daar idd anders in elkaar. OV-bureau Groningen Drenthe is opbrengstverantwoordelijk. Dat houdt in dat de vervoerder ruim 70 miljoen euro per jaar ontvangt van het OV-bureau. Echter krijgen zij geen andere inkomsten. De verkopen van kaartjes op de bus en de WROOV inkomsten zijn voor het OV-bureau. Arriva moet dus de inkomsten van de busverkoop afdragen. Die loopt het OV-bureau nu dus mis. In principe voelt de vervoerder daar dus hetzelfde als in de andere regio's.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten