Dé Ultieme OV-Test

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Tijmen Sarneel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 16:27

Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Tijmen Sarneel »

Dit verhaal en idee begon zo'n ¾jaar geleden. Toen reisde ik iedere dag met de bus en de trein, en las daar de gratis krantjes 'Metro' en 'Spits'. Soms ging de helft van alle ingezonden brieven helaas over het openbaar vervoer, en dan niet in positieve zin. Gemekker langs alle kanten, over wat er allemaal niet goed was, en wat voor prutsers het toch waren. 'Tja, of zij er wat aan kunnen doen? Volgens mij doen ze heus wel hun best om het zo goed mogelijk te regelen' was mijn gedachte.
Maar de brieven bleven komen komen, en werden continu geplaatst in de krant. Ik werd er een beetje knorrig van, en kreeg plots het idee om het openbaar vervoer te testen.

Thuis(Bergambacht, red.) aangekomen legde ik mijn idee voor aan Rik en Maarten. En we startten 9292ov.nl op, om de reis te plannen, en te zien wat er haalbaar zou zijn. Verbazingwekkend genoeg zou het met een strakke planning mogelijk zijn om zowat heel de omtrek van Nederland, met binnenin nog wat omwegen door te reizen in één dag. Waarbij we enkel Zeeland links lieten liggen, omdat dat net niet zou kunnen, én we dan precies dezelfde weg terug moesten nemen(het is een doodlopend spoor, zonder overstapmogelijkheid), dus dat zou een beetje saai zijn.
Nu was ik helemaal enthousiast, we hadden een route!

Afgelopen donderdag was het eindelijk zover, met alle agenda's naast elkaar was er zowaar een dag vrijgemaakt, en het zou gaan gebeuren! De ultieme test, zou het gaan lukken?
De eerste bus ging om 06:12 naar Gouda toe. Die moesten we dus hebben, anders liepen we direct onze eerste vertraging op, en we hadden maar anderhalf uur uitloop over heel de dag. Dat zou ons dus zomaar in de problemen kunnen brengen.
Met de nodige opstartproblemen om uit bed te komen(niet al teveel slaap genomen, slim!) stonden we om tien over zes netjes op de bus te wachten.

Bepakt met; Fototoestel, Asterix, Drinken, Koekjes, Aardbeien, Bananen en vooral goede zin en leuke gesprekken begonnen we aan onze Landreis!
We probeerden bij ieder station een bewijsstuk op de foto te zetten. Dat betekent dat er een heleboel blauwe stationsbordjes gefotografeerd zijn. Soms met een klok erbij als het lukte.

6:12 - 6:35 Naar Gouda
6:45 - 7:05 Naar Utrecht Centraal
7:10 - 8:18 Naar Alkmaar via Amsterdam enzo
8:24 - 10:29 De Bus naar Leeuwarden, over de afsluitdijk Friesland in. Gelukkig hadden we een toffe buschauffeur, dus voorin de bus, en leuke verhalen. Dat maakt de reis wel aangenaam.
10:34 - 11:23 De stoptrein naar Groningen
11:46 - 12:43 Naar Zwolle toe via Assen
12:48 - 13:12 Naar Deventer
13:19 - 13:54 Naar Almelo en Hengelo
14:16 - 14:53 Stoptrein naar Zutphen
15:06 - 15:34 Arnhem Velperpoort
15:40 - 15:45 NS bus naar Arnhem
15:56 - 16:09 Naar Nijmegen Eerste echte vertraging van 6 minuten opgelopen, dus stressen of we om 16:08 de volgende trein zouden halen.
16:09 - 17:27 Stoptrein helemaal naar Roermond. Keihard gerent om deze te halen, maar Rik wist zelfs nog te stoppen voor een foto van het bordje 'Nijmegen'
17:33 - 18:04 Naar Maastricht. In Maastricht waren we 12 uur onderweg, en hadden we toch wel een mooi frietje oorlog verdiend.
18:26 - 19:12 Naar Weert
19:19 - 19:57 NS bus naar Eindhoven
20:02 - 21:40 In één keer naar Den Haag Centraal via Tilburg, Breda(waar Maarten er helaas uitging, de faalhaas), Dordrecht, Rotterdam en Delft
22:08 - 22:26 De laatste trein voor ons naar Gouda Een heerlijk bakje Sushi voor onderweg gehaald, wat goddelijk na zo'n dag!
En in die trein vroeg iemand van een groepje zich hardop af ''hoelang het zou duren van Groningen naar Maastricht?''
Een open deur, dus wij konden ons verhaal kwijt, met succes:-d
23:03 - 23:23 De bus naar Bergambacht. Daar moesten we lang wachten, dus maar een half uurtje vooruit lopen naar een bushalte toe, maar daarna waren we toch echt, THUIS!

Het was een fantastisch leuke dag, en met 19 overstappen op één dag slechts één vertraging hebben, en toch de trein halen:
Een heel groot compliment voor het openbaar vervoer!!
Dankjewel NS, Connexion, Veolia, Arriva en Syntus voor onze reis

Het statement tegen de zeikerds is gemaakt(h)





En ja, er is een zo volledig mogelijk fotoverslag, maar weten niet zo goed waar we dat moeten laten.
Dit verhaal gaat ook naar de ns, en de gratis krantjes, om te laten zien dat het dus ook anders kan!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door find_your_spot »

Gaaf om dit verslag te lezen!

Dat het OV 9/10 keer gewoon super functioneert dat weten velen gebruikers hier op het forum ook!


Wat je er nog bij kan zetten, als een trein 10 minuten vertraging heeft loopt iedereen te mopperen.

Maar als mensen 60 min langer in de file hebben gestaan hoor je er niemand over! :Y
For Your Railroad Adventures
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Bart »

Een enthousiasmerend verhaal. Zulke reizen zijn altijd leuk. Zeker als je het nog nooit hebt gedaan. Met welk vervoerbewijs hebben jullie gereisd?

Helaas hebben jullie niet zo veel bussen gebruikt (buiten de NS-bussen dan), maar goed, ieder zijn voorkeur.

Ondanks jullie reis, vind ik niet dat je echt een statement hebt gemaakt.
1) Veel van de brieven gaan niet over de dagelijkse praktijk, want daar ben ik het met je eens dat de mensen hun best doen. Ze gaan ook over beleid en planning. Nieuwe dienstregelingen, hoge tarieven, te korte treinen of bussen, ov-chipkaart, werkzaamheden etc.
2) Voor een goede test moet je structurele knelpunten uitzoeken. Die vind je niet op zo'n steekproef. Met een schema als dit had ik je van tevoren wel kunnen vertellen dat het waarschijnlijk zou gaan lukken, dat wil zeggen: dat je de reis zou kunnen maken.
3) Je bestemming halen is iets anders dan blij mogen zijn met het ov.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door iljitsch »

Toch niet slecht hoor, dat je al je aansluitingen gehaald hebt.

Wel vraag ik me af hoeveel kilometer je nu in hoeveel tijd afgelegd hebt, ik schat zo in dat je het met de auto in minder dan de helft van de tijd had kunnen doen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Vinny »

Leuk verslag :)
Helaas hebben jullie niet zo veel bussen gebruikt (buiten de NS-bussen dan), maar goed, ieder zijn voorkeur.
Als je op 1 dag "de omtrek van Nederland" wilt reizen dan zijn streekbussen geen ideaal vervoermiddel. Op de Afsluitdijk-expressen na zijn ze wezenlijk langzamer dan de trein, en dus maakt dat de reis minder haalbaar. Vlissingen-Rotterdam duurt per bus ongeveer 3 uur, en is dus killing voor je reisschema bijvoorbeeld. Daar kwam ik ook jaren geleden achter bij het plannen van "Rondje Nederland" ;)
2) Voor een goede test moet je structurele knelpunten uitzoeken. Die vind je niet op zo'n steekproef. Met een schema als dit had ik je van tevoren wel kunnen vertellen dat het waarschijnlijk zou gaan lukken, dat wil zeggen: dat je de reis zou kunnen maken.
Je kunt nooit structurele knelpunten destilleren uit een steekproef van 1 dag (of 1 reis). Je kunt hooguit op basis van geaggregeerde informatie een voorspelling doen hoe groot de kans is dat je je schema moet bijstellen. Een vuistregel zegt dat je in Nederland ongeveer 90% kans hebt om een aansluiting dewelke in het spookboekje vermeld staat ook daadwerkelijk te halen. De kans dat je alle 19 overstappen haalt is dus maar 14%. (0,9^19) Een overstap missen levert in principe in Nederland +30 op (de meeste treinseries hebben een frequentie van 2x per uur). Je zou er dus twee mogen missen. Het gaat me nu even te ver om dat snel uit te rekenen, en wiskunde A is voor mij ook al weer een tijdje geleden dus dat mogen anderen uitrekenen :oops: ), maar ik schat zo in dat je op een kans van ongeveer 25% terecht komt. Dan heb je het toch aardig gedaan.
Wel vraag ik me af hoeveel kilometer je nu in hoeveel tijd afgelegd hebt, ik schat zo in dat je het met de auto in minder dan de helft van de tijd had kunnen doen...
Dat hangt helemaal van de voorwaarden af die je stelt. Als je eist dat de auto minimaal de stations aandoet waar overgestapt moet worden (dan moet je het stadscentrum inrijden) dan heb ik het idee dat de trein best wel eens zou kunnen winnen..., als je op de snelweg mag blijven rijden - ja dan wint de auto natuurlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Ardan »

Structurele knelpunten uitzoeken geeft wel een iets beter beeld van de dagelijkse praktijk. Toch krijg je met een rondreis als dit als niet-ov-kenner wel een steekproefsgewijze visie op het Nederlandse OV. Misschien is het een idee om dit soort dingen vaker te doen, want misschien was het wel toevallig dat alles goed ging..
Maar jullie hebben zo te lezen een prima dag gehad!
Ben erg benieuwd naar jullie fotoverslag. Je bent ermee bekend dat je foto's op sites als Photobucket of Flickr kunt uploaden en dan met een IMG-code hier kunt plaatsen? (moet je in plaats van [IMG] wel [smallimg] gebruiken ivm de fotogrootte ;) )
Ik doe ook maar wat
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Bart »

Vinny schreef:Als je op 1 dag "de omtrek van Nederland" wilt reizen dan zijn streekbussen geen ideaal vervoermiddel. Op de Afsluitdijk-expressen na zijn ze wezenlijk langzamer dan de trein, en dus maakt dat de reis minder haalbaar. Vlissingen-Rotterdam duurt per bus ongeveer 3 uur, en is dus killing voor je reisschema bijvoorbeeld. Daar kwam ik ook jaren geleden achter bij het plannen van "Rondje Nederland" ;)
Oh ja, Rondje Nederland. Dat was dit vijf keer zo lang. Het ligt er natuurlijk aan wat je probeert te bereiken met je reis. Als je een steekproef van het ov in Nederland wilt nemen, had er wel wat busvervoer met krappe overstappen bus-trein in gemogen. Als je gewoon een leuke treinreis wilt maken doe je het zo.
Vinny schreef:Je kunt nooit structurele knelpunten destilleren uit een steekproef van 1 dag (of 1 reis).
Dus is dit niet echt een statement tegenover klagende brievenschrijvers uit de Metro, die elke dag weer problemen hebben.
Vinny schreef:Je kunt hooguit op basis van geaggregeerde informatie een voorspelling doen hoe groot de kans is dat je je schema moet bijstellen. Een vuistregel zegt dat je in Nederland ongeveer 90% kans hebt om een aansluiting dewelke in het spookboekje vermeld staat ook daadwerkelijk te halen. De kans dat je alle 19 overstappen haalt is dus maar 14%. (0,9^19) Een overstap missen levert in principe in Nederland +30 op (de meeste treinseries hebben een frequentie van 2x per uur). Je zou er dus twee mogen missen. Het gaat me nu even te ver om dat snel uit te rekenen, en wiskunde A is voor mij ook al weer een tijdje geleden dus dat mogen anderen uitrekenen :oops: ), maar ik schat zo in dat je op een kans van ongeveer 25% terecht komt. Dan heb je het toch aardig gedaan.
Heb het even voor je uitgerekend, kom met jouw vuistregel dan uit op 71% kans om het te halen. Maar zo'n vuistregel is niet zo veel waard. De lijn en tijd maken toch echt het verschil. En nogmaals, er is meer dan het halen van de eindbestemming waarover je kunt klagen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Vinny »

Tja, je kunt soms gedetailleerde getallen krijgen, ik heb bij ProRail wel eens dagrapporten voorbij zien komen van de dagpunctualiteit uitgesplitst naar vervoersknoop. Heel interessante cijfers. Soms zie je bijvoorbeeld een laag cijfer in Alkmaar (60%) terwijl je in s Hertogenbosch tegen de 100% aanzit. Ik vraag me dan altijd af wat er met de 800 gebeurd is... :lol:

Maar goed, voor dit soort statistieken kun je echt veel beter eens grasduinen in de onderliggende rapporten. Treinreiziger.nl is een website die meestal wel semi-vertrouwelijke informatie op de kop kan tikken, en dus een goede bron om wat tegenwicht te bieden aan de klassieke azijnzeikers in de metro en spits. Merk op dat met vuistregels je ook wel redelijk goed zit hoor. Ik zie dat ook wel een beetje terug aan de cijfers die de forumleden hier soms posten over hun reisgedrag, die komen vaak verbazingwekkend overeen met de officiele cijfers. Al hou je natuurlijk altijd verschillen omdat geaggreerde statistiek nooit afgeleid kan worden uit individuele waarnemingen. Een heel flauw voorbeeld om dat aan te tonen: Stel iemand reist elke dag Breukelen-Woerden, en door uitgelopen werkzaamheden is de directe spoorverbinding twee dagen buiten gebruik. Zijn vertraging in week x, is heel erg hoog, terwijl de NS natuurlijk rapporteert op knooppunt Utrecht en ten opzichte daarvan is de lijn Breukelen - Woerden maar een onbeduidend lijntje dat wegvalt in de statitstiek.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Bart »

Maar soms hebben de klagers wel gelijk, als het niet gaat over vertraging, maar over beleid. Zoals ik al noemde: nieuwe dienstregelingen, hoge tarieven, te korte treinen of bussen, ov-chipkaart, werkzaamheden. Het blijft klagen natuurlijk, maar een test als deze is daar niet voor.

Als een klager opeens een keer vertraging had op zijn vaste trein, of een dagjesmens dat had, kun je het klagen met een korreltje zout nemen. Dan kun je inderdaad tegenwicht bieden met de normale statistiek. Maar als zijn trein dagelijks te laat is, werkt de statistiek juist in zijn voordeel.

En klagen over beleid kan altijd.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door midnet »

kan me herinneren dat in een wat verder verleden wel meer dergelijke recordpogingen gedaan zijn:
1.meer dan 1000 km op NS in 1 dag(in de tijd dat gewoon alles NS was)
2.hele lijnennet NS in 1 dag (scheen ooit net te lukken-zal wel geweest zijn voor nieuwe lijnen als Schiphol en Lelystad opengingen)
3.toen de landelijke buskaart als 2x8 strippies uitkwam (destijds 9,50NLG= net € 4, 30) de langste reis, bvb Roodeschool-Eijsden of ik meen zelfs tot Vlissingen (Scheldetunnel toen nog niet open). en dat helemaal per lijnbus dus. In die tijd waren er geen inter/Q-liners e.d.
Misschien staan er nog steeds wel wat van die rare records in dat Guinness book van de rekorden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Ardan »

Toen het treintijdschrift Rails nog bestond, las ik eens over een wedstrijd waarbij een aantal koppels tegen elkaar streden om met als startpunt Utrecht Centraal, zo snel mogelijk het complete Nederlandse spoorwegnet te berijden. Het snelste koppel deed het geloof ik in 30 uur of zo.
Ik doe ook maar wat
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Bart »

Dat was dus het 'Rondje Nederland', waar Vinny het eerder in dit topic over had. Je had team OHIH, team Fok en team Rails. Maar dat was geen 30 uur. Maandag vertrokken ze van Utm, ik geloof dat vrijdagmiddag pas het eerste team binnensijpelde.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Mark »

Donderdagavond was team Rails klaar, vrijdagochtend team OHIH (bestaande uit ik geloof Hugo, Daantje, Gertjan, Htm-tram, Cookie-o-fiel en Scholier_Gdm) en vrijdagmiddag team Fok (met o.a. Fles en BR628) ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door tsov »

Hugo zat niet in team OHIH, wel Meiziger en ik. :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door STF »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Ardan »

Okee, en wie is wie? Kan er een paar herkennen...
Leuk idee trouwens voor de meetig van het 2,5-jarig bestaan (hint, hint :mrgreen: )
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door find_your_spot »

Wie kan bij bovenstaande foto even een vlnr plaatsen?
For Your Railroad Adventures
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Mark »

htm-tram, Scholier-Gdm, Cookie-o-Fiel, Gertjan, tsov, Meiziger en Bloemkooltje-Waldo
Zittend op de grond is Daantje ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door tsov »

Jemig, wat een broekies :lol: Maarja, het is dan ook alweer vier jaar geleden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Mark »

Haha ja was ook een mooi weekje... fotostop met de museumpendel, Railsgirl die als miss Rondje acteerde, Aking die in een Lint aan de noodrem hing, pannenkoeken van Yuri (wie kent hem nog :P), slapen op het stationsplein van Groningen, de hele dag daarna in Wadlopers, overstappen met -1 op Baarn met een bult zware tassen, een Sprinter aanduwen in Hoek van Holland, aardbeien van Waldo op Htnc, frisbeëen in het nachtnet en een hoop gezelligheid :P
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door STF »

Laatst gewijzigd door Cookie op wo 27 okt 2010, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto vervangen door link vanwege copyright
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door tsov »

Ohja, dat frisbeeën :lol: Dat was ik alweer vergeten :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Daniel »

Herinner me ook nog wel wat rare blikken van reizigers tijdens 't rennen voor een overstap in Zwolle compleet met een grote doos met de lunch. En vooral de HC die gewoon m'n overgang 2-1 stempelde terwijl we in de tweede klas zaten :P
Zelf was ik er als shorecrew bij, compleet met tot diep in de nacht de planning aanpassen en de volgende ochtend weer vroeg op pad om het team van de lunch te voorzien en twee dagen later nog voor zes uur 's ochtends met het ontbijt op Ddrs staan.
Ardan schreef:Leuk idee trouwens voor de meetig van het 2,5-jarig bestaan (hint, hint :mrgreen: )
Drie jaar dan... 2,5-jarig bestaan van OVNL was op 12 september 2010 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door tsov »

En dat het hengsel van Yuri's tas afbrak in de tunnel van Eindhoven terwijl naar de stopper naar Venlo renden. Die we nog haalden dankzij HC Harry :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dé Ultieme OV-Test

Bericht door Vinny »

Railsgirl de mascotte:
Railsgirl! Brings back good memories. Oude vrienden..., waarvan ik een aantal eerder heb leren kennen tijdens het Afscheid van de Hofpleinlijn een jaar eerder.

Ik hoop dat mijn pizzas jullie ook gesmaakt hebben... (was toen tijdens een wat rustiger fase van het rondje) :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten