Google laat Nederlanders complete reis plannen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Google laat Nederlanders complete reis plannen
Google laat Nederlanders complete reis plannen
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 11:15
Laatst bijgewerkt: donderdag 25 november 2010 11:15
AMSTERDAM – Op 1 december voegt Google speciaal voor Nederland de dienst Google Transit toe aan Google Maps. Transit maakt het plannen van een complete reis, inclusief openbaar vervoer, via Maps mogelijk. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.
Op dit moment wordt de dienst nog uitvoerig getest en wordt alles klaargemaakt voor de lancering. Op 1 december maakt Google meer details bekend over de service.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 11:15
Laatst bijgewerkt: donderdag 25 november 2010 11:15
AMSTERDAM – Op 1 december voegt Google speciaal voor Nederland de dienst Google Transit toe aan Google Maps. Transit maakt het plannen van een complete reis, inclusief openbaar vervoer, via Maps mogelijk. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.
Op dit moment wordt de dienst nog uitvoerig getest en wordt alles klaargemaakt voor de lancering. Op 1 december maakt Google meer details bekend over de service.
Lees verder
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Men gaat dus toch de concurrentie met 9292 aan. Dat zou echt supertof zijn, dan heb ik alleen nog maar Google Maps op mijn telefoon nodig :o
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken. Herkent Google dan ook mijn huidige locatie van mijn telefoon? Als je dan alleen maar de postcode of straat van je bestemming hoeft in te tikken is het wel makkelijk.
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
waar halen ze dan de informatie vandaan ?
Cxx was al niet meer van plan om te leveren aan de reisinformatiegroep (9292), dus of ze dat dan wel aan google gaan doen, weet ik nog zo net niet...
Cxx was al niet meer van plan om te leveren aan de reisinformatiegroep (9292), dus of ze dat dan wel aan google gaan doen, weet ik nog zo net niet...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Denk dat het net zo zal werken als met de gewone routeplanner, dus je geeft een startpunt en bestemming op en in plaats van een reis per auto of per benenwagen kies je voor het OV. Overigens is Google al langer bezig met zo'n dienst in andere landen/gebieden onder de naam Google Transit.
Brussel zit er bijvoorbeeld al in, dan krijg je dit soort reisadviezen: klik
Brussel zit er bijvoorbeeld al in, dan krijg je dit soort reisadviezen: klik
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Dat ziet er nog niet heel handig uit, of het moet nog een kwestie van wennen zijn. En tarief info?
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Ben je er zeker van dat Connexxion eruit gestapt is?lex1975 schreef:Cxx was al niet meer van plan om te leveren aan de reisinformatiegroep (9292), dus of ze dat dan wel aan google gaan doen, weet ik nog zo net niet...
9292OV is namelijk wel uit de voorbereiding van de NDOV (Nationale Database Openbaar Vervoergegevens) gestapt zodat zij begin 2011 mee kan doen met de aanbesteding (belangenverstrengeling, bedrijfsgeheimen etc.).
Het is overigens bij wet geregeld (of dat wordt binnenkort van kracht) dat openbaar vervoerbedrijven actuele reisinformatie moeten aanbieden.
Zie voor beide punten: Stand van zaken reisinformatie openbaar vervoer (Kamerstuk 23645, nr. 374).
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Het enige onderdeel waar Connexxion boos is uitgestapt is TLS.
Aangezien Connexxion voor het grootste gedeelte TLS had opgericht en vervolgens kwamen Arriva, Veolia en Syntus alsnog even mee profiteren van het al klaar opgezette bedrijf.
Ik blijf waarschijnlijk toch 9292ov Pro op mijn iPhone gebruiken.
Van Google Transit wordt ik nog niet zo blij als uit ervaringen die ik heb uit Florida.
Aangezien Connexxion voor het grootste gedeelte TLS had opgericht en vervolgens kwamen Arriva, Veolia en Syntus alsnog even mee profiteren van het al klaar opgezette bedrijf.
Ik blijf waarschijnlijk toch 9292ov Pro op mijn iPhone gebruiken.
Van Google Transit wordt ik nog niet zo blij als uit ervaringen die ik heb uit Florida.
For Your Railroad Adventures
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Hopelijk doet Google wel dat wat bij 9292 ontbreekt: vertellen hoe je voor/na je OV-reis moet lopen.
Ik ben ook erg benieuwd naar hun algoritme, of ze betere adviezen geven dan 9292.
Ik ben ook erg benieuwd naar hun algoritme, of ze betere adviezen geven dan 9292.
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Domper: Alleen de NS en het GVB doen mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Komt Google ook met tarieven (inclusief alle verschillende varianten daarvan)? En hoe gaan ze aan die data komen? Gaan de vervoerbedrijven (ik lees zojuist alleen NS en GVB) die leveren of gaat Google die zelf "oogsten" van bijvoorbeeld de NS reisplanner.
Liever zou ik zien dat er bij 9292OV een koppeling met maps gemaakt wordt die een beter detail kaartje van de looproute kan printen. De exacte routebeschrijving heb ik dan niet nodig.
EDIT: dat is er al zie ik net (al een tijdje niet meer naar die kaartjes gekeken). Dus ik zei weinig toevoeging aan een dienst van Google. Het enige wat nog mist is accuraatheid wanneer ik een huisnummer opgeef.
Liever zou ik zien dat er bij 9292OV een koppeling met maps gemaakt wordt die een beter detail kaartje van de looproute kan printen. De exacte routebeschrijving heb ik dan niet nodig.
EDIT: dat is er al zie ik net (al een tijdje niet meer naar die kaartjes gekeken). Dus ik zei weinig toevoeging aan een dienst van Google. Het enige wat nog mist is accuraatheid wanneer ik een huisnummer opgeef.
"Een touringcar is geen bus"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
9292ov gebruikt nu Google Maps...
Overigens is Google Transit een tikkeltje Amerikaans en niet altijd even handig. 9292Ov Pro is op de Android een ramp: werkt echt slecht.
Ik probeer het net op m'n Android toestel en het werkt prima eigenlijk. Leiden naar Arnhem werkt prima. Wat ik handig vind en anderen misschien minder is dat de treinserie wordt genoemd met begin en eindpunt. De s3000 wordt dus weergegeven als "Transfer to Den Helder - Nijmegen, At: Utrecht Centraal, Direction: Nijmegen".
Overigens is Google Transit een tikkeltje Amerikaans en niet altijd even handig. 9292Ov Pro is op de Android een ramp: werkt echt slecht.
Ik probeer het net op m'n Android toestel en het werkt prima eigenlijk. Leiden naar Arnhem werkt prima. Wat ik handig vind en anderen misschien minder is dat de treinserie wordt genoemd met begin en eindpunt. De s3000 wordt dus weergegeven als "Transfer to Den Helder - Nijmegen, At: Utrecht Centraal, Direction: Nijmegen".
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
In Amerika (nu even Florida genomen) werkt het prima aangezien een halte daar alleen bestaat uit een bord wat aan een paal gespijkerd zit...webguy schreef: Overigens is Google Transit een tikkeltje Amerikaans
For Your Railroad Adventures
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Zolang het achterop de bussen blijft staan vraag ik me af of ze ook echt niet meer gaan leveren aan 9292. Daarnaast zijn er in een aantal concessies eisen opgenomen dat de reisinformatie geleverd moet worden aan bedrijven die een informatiesysteem willen opzetten. Afgezien daarvan wordt actuele informatie over niet al te lange tijd in een groot gedeelte van Nederland gewoon openbaar beschikbaar door GOVI.lex1975 schreef:waar halen ze dan de informatie vandaan ?
Cxx was al niet meer van plan om te leveren aan de reisinformatiegroep (9292), dus of ze dat dan wel aan google gaan doen, weet ik nog zo net niet...
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Inderdaad wat Klaasje zegt, Connexxio zal gewoon leveren. Meeste nieuwe bestekteksten staat opgenomen dat men moet leveren aan 9292, recent in ieder geval gezien in de bestekken van de Veluwe, Achterhoek-Rivierenland, Arnhem-Nijmegen (zowel 2010-2013 als de nieuwe aanbesteding).
Dat deze bedrijven niet aan Google leveren kan ik mij voorstellen. Het kost gewoon geld. dus of de bedrijven moeten verplicht worden, of Google moet gaan betalen. De vraag is dan of Google dat wil gaan doen, zoveel inkomsten heeft dat bedrijf volgens mij ook weer niet.
Dat deze bedrijven niet aan Google leveren kan ik mij voorstellen. Het kost gewoon geld. dus of de bedrijven moeten verplicht worden, of Google moet gaan betalen. De vraag is dan of Google dat wil gaan doen, zoveel inkomsten heeft dat bedrijf volgens mij ook weer niet.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Een en ander is ook gewoon bepaald in de Wet Personenvervoer 2000, artikel 14 en
het Besluit personenvervoer 2000, artikelen 10 en 11:
het Besluit personenvervoer 2000, artikelen 10 en 11:
Artikel 10
1.Een vervoerder die openbaar vervoer verricht, verstrekt aan een exploitant van een reisinformatiesysteem op diens verzoek ten minste gegevens inzake:
a. de door de vervoerder gehanteerde dienstregeling met de geldigheidsduur daarvan,
b. de door de vervoerder gegarandeerde overstapmogelijkheden binnen de dienstregeling,
c. de wijzigingen van de dienstregeling als gevolg van geplande werkzaamheden ten behoeve van aanleg van en onderhoud aan de door de vervoerder benodigde infrastructuur,
d. de wijzigingen van de dienstregeling die ten minste 24 uur van tevoren bekend zijn, gerekend vanaf de eerste dienst die op een dag wordt verzorgd en de door de vervoerder gehanteerde tarieven en de daarbij behorende zone-indeling.
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Google heeft extreme hoeveelheden inkomsten. Het kan niet op. 6,5 miljard dollar in 2009 noem ik niet weinig.Freek schreef:Dat deze bedrijven niet aan Google leveren kan ik mij voorstellen. Het kost gewoon geld. dus of de bedrijven moeten verplicht worden, of Google moet gaan betalen. De vraag is dan of Google dat wil gaan doen, zoveel inkomsten heeft dat bedrijf volgens mij ook weer niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
En artikel 10 wordt per 1 januari 2011 uitgebreid met de verplichting tot het aanbieden van actuele reisinformatie: Staatsblad 695, 2010 :)
Interessant leesvoer is overigens ook deze pagina:
Interessant leesvoer is overigens ook deze pagina:
http://9292ov.wordpress.com/2010/09/17/cs-online-databank-ov-reisinformatie-is-een-%E2%80%98megalomaan-project%E2%80%99/ schreef:De overheid gaat een Nationale Databank Openbaar Vervoergegevens (NDOV) opzetten. Niet iedereen ziet dat zitten: ‘Het is een megalomaan project, in vergelijking hiermee is de chipkaart eenvoudig.’ Bovendien laat de overheid het wiel opnieuw uitvinden, want we hebben al 9292ov en GOVI, stelt een aantal deskundigen.
De bedoeling van de databank NDOV is dat er actuele reisinformatie beschikbaar komt voor alle leveranciers van dergelijke informatie. En actueel oftewel real time wil zeggen: inclusief informatie over vertragingen en verstoringen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Als 9292ov het probleem nou eens _goed_ oploste. Volgens mij hebben die lui een grote mate van grootheidswaanzin: hun systeem is de laatste 5 jaar niet dramatisch veranderd of verbeterd, maar de technologie wel met 10 stappen. Verder staan wijzigingen en verstoringen er maar willekeurig op (ik wil niet weten hoe het met de bus in lutjebroek zit), en alles staat in kleine letters, hoofdtekens kennen ze niet...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Nou ja, daarom is het alleen maar goed als Google probeert te concurreren. Geeft 9292 een drive om weer eens wat te innoveren. :)
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
De grootste faal van 9292 vind ik toch wel dat ze afgelopen weekend ondanks de grote verstoring bij Utrecht (die ook nog eens doodleuk op de homepage als link vermeld stond) geen reisadvies gaven dat niet met de trein naar Utrecht ging :X
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Dat doen ze wel eens vaker ja, dat vind ik zwaar frustrerend aan 9292ov.nl. En het gemis aan actuele vertraging bij bussen van meer dan +5.... Maar ja...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Het nummer nog wel, maar als website staat er alleen nog maar www.connexxion.nl op de bussen in Zuid-Holland...Klaasje schreef:Zolang het achterop de bussen blijft staan vraag ik me af of ze ook echt niet meer gaan leveren aan 9292. Daarnaast zijn er in een aantal concessies eisen opgenomen dat de reisinformatie geleverd moet worden aan bedrijven die een informatiesysteem willen opzetten. Afgezien daarvan wordt actuele informatie over niet al te lange tijd in een groot gedeelte van Nederland gewoon openbaar beschikbaar door GOVI.lex1975 schreef:waar halen ze dan de informatie vandaan ?
Cxx was al niet meer van plan om te leveren aan de reisinformatiegroep (9292), dus of ze dat dan wel aan google gaan doen, weet ik nog zo net niet...
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Het grootste nadeel van 9292 is, dat ze bepaalde parameters (moeten) gebruiken, waardoor menig reisadvies niet optimaal is.
Vooral als iemand bekend is met de looproute, kan een overstap vaak veel sneller plaatsvinden, zodat dan vaak een eerdere trein, tram, bus of metro gehaald kan worden, waardoor de reis sneller verloopt.
Ook is 9292 afhankelijk van de verschillende vervoerbedrijven voor het aangeleverd krijgen van de juiste gegevens.
Hier gaat het vaak mis.
9292 krijgt de juiste gegevens niet of niet op tijd en kan zodoende niet de juiste adviezen geven.
Echter worden dan mensen die blind op 9292 vertrouwen wel op het verkeerde been gezet.
Vooral als iemand bekend is met de looproute, kan een overstap vaak veel sneller plaatsvinden, zodat dan vaak een eerdere trein, tram, bus of metro gehaald kan worden, waardoor de reis sneller verloopt.
Ook is 9292 afhankelijk van de verschillende vervoerbedrijven voor het aangeleverd krijgen van de juiste gegevens.
Hier gaat het vaak mis.
9292 krijgt de juiste gegevens niet of niet op tijd en kan zodoende niet de juiste adviezen geven.
Echter worden dan mensen die blind op 9292 vertrouwen wel op het verkeerde been gezet.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen
Ik vind 9292OV behoorlijk waardeloos; het is bijna altijd een omslachtige route. Vorige week typte ik eens een "reisje" van het Damrak Amsterdam naar de Plantage Middenlaan in wat gewoon rechtstreeks met tram 9 of 14 zou kunnen maar 9292OV dacht er anders over; lopen naar de Prins Hendrikkade, een bus naar Amsterdam Noord nemen en dan bij de ingang van de IJtunnel uitstappen, vanaf daar lopend via het Waterlooplein naar de Plantage Middenlaan... :?
Of probeer maar eens met 9292OV van Amsterdam Centraal naar Holendrecht te komen in de nacht; laat hij je bij metrostation Gein uit de nachtbus stappen en een uur later weer instappen terwijl het in werkelijkheid een rechtstreekse verbinding is...
Of probeer maar eens met 9292OV van Amsterdam Centraal naar Holendrecht te komen in de nacht; laat hij je bij metrostation Gein uit de nachtbus stappen en een uur later weer instappen terwijl het in werkelijkheid een rechtstreekse verbinding is...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten