InterCity Brussel wordt verlengd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Karl »

Procentueel n verhouding tot het aantal reizigers overdag waarschijnlijk wel, ja. Maar je denkt dat dit nog meer het geval is voor Almere - Amsterdam?
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Caspar »

Ik heb er dit jaar ook wel eens in de spits ingezeten en zaten er ook niet meer dan 10 tot 15 mensen per rijtuig in. Enige keren dat er wel een goede bezetting was, dat is tijdens stremmingen ed. Oja, heb dat ding honderden keren langs zien rijden Amsterdam uit, en ook in de spits was het altijd rustig (niet meer dan 100 reizigers). Dus mijn beeldvorming
is niet op basis van enkele ritten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Vinny »

Ik geloof dat 100-125 reizigers aardig overeenkomt met de getallen die ik voorbij heb zien komen. Uit mijn hoofd is de drukste trein ongeveer 140 reizigers (dat is in de ochtendspits overigens Rotterdam richting Amsterdam opmerkelijk genoeg) en is dat getal na de verdrievoudiging van de toeslag gekrompen tot net boven de 100.
Maar dan moet ik wel zeggen dat het al weer een tijd geleden is dat ik die tellingen onder ogen heb gezien. Overigens is nu ook de frequentie verdubbeld. Logischerwijze zou het aantal reizigers dan nog eens de helft moeten afnemen.
Maar je denkt dat dit nog meer het geval is voor Almere - Amsterdam?
Mijn ervaring is dat buiten de echte spitsuren er ook nog wel gebruik gemaakt wordt van deze verbinding. Maar wat vooral in de Fyra opvalt is het volkomen gebrek aan "vrije tijd reizigers". Vrijwel iedereen die de trein neemt, doet dit voor zijn werk, maar niet alleen zakenlui. Ik zie ook onderwijzers, ambtenaren en ander "normaal werkvolk" ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Caspar »

En niets vermoedende toeristen die ondanks de omroep op het perron, de CTA, en de omroep in de trein niet weten dat je een toeslag moet betalen. Als je die ook van de tellingen afhaalt, gaan van de 50 reizigers er minstens 10 af.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Dexter »

Terugkomend op de verlenging van de Benelux, vraag ik me af of naast het verlengen van de stammen zelf het anders indelen van rijtuigen ook niet een oplossing kan zijn. Bij de revisie van de Benelux-ICRs zijn de toenmalige AB-rijtuigen omgebouwd en nu zijn er alleen nog uitsluitend 2e en 1e klas rijtuigen. Er rijden nu per trein 2 A-rijtuigen mee, die (zeker buiten de spits) lang niet helemaal gevuld zijn. Misschien geeft het opnieuw invoeren van AB-bakken extra lucht.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Caspar »

In de drukke zomer periode zit de eerste klas ook goed vol heb ik zo het idee. Ik vind het ook opmerkelijk hoeveel mensen er voor Parijs in de Brussel IC zitten, en daar dan overstappen op de Thalys naar Parijs. Omdat in Amsterdam, Rotterdam etc de Thalys al vol is, en er daar meer vertrekken. Een paar extra Thalysstellen of ritten inleggen zal wel moeilijk zijn voor die paar weken per jaar, maar zo kan je wel de drukte van de s9200 een beetje afromen, en bespaar je mensen een overbodige overstap in Brussel.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Lange_Dre »

Caspar schreef:In de drukke zomer periode zit de eerste klas ook goed vol heb ik zo het idee. Ik vind het ook opmerkelijk hoeveel mensen er voor Parijs in de Brussel IC zitten, en daar dan overstappen op de Thalys naar Parijs. Omdat in Amsterdam, Rotterdam etc de Thalys al vol is, en er daar meer vertrekken. Een paar extra Thalysstellen of ritten inleggen zal wel moeilijk zijn voor die paar weken per jaar, maar zo kan je wel de drukte van de s9200 een beetje afromen, en bespaar je mensen een overbodige overstap in Brussel.
Ik vermoed dat de prijs in deze keuze mee speeld.
Naar parijs via IC en thalys/tgv is goed koper als de hele reis met de thalys, men kiest eerder voor een overstap als extra betalen voor de zelfde bestemming :wink:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:In de drukke zomer periode zit de eerste klas ook goed vol heb ik zo het idee. Ik vind het ook opmerkelijk hoeveel mensen er voor Parijs in de Brussel IC zitten, en daar dan overstappen op de Thalys naar Parijs. Omdat in Amsterdam, Rotterdam etc de Thalys al vol is, en er daar meer vertrekken. Een paar extra Thalysstellen of ritten inleggen zal wel moeilijk zijn voor die paar weken per jaar, maar zo kan je wel de drukte van de s9200 een beetje afromen, en bespaar je mensen een overbodige overstap in Brussel.
Ik zeg: Stoppen met combineren in Brusz en uursdienst voor de s9300 vanaf Asd en een uursdienst voor de s9400 vanuit Köln met gekoppelde stellen. Zo heb je dan toch een halfuursdienst tussen Brusz en Paris én de helft meer capaciteit op de uitlopers. Daar is genoeg vraag naar, want wie wil er nou niet naar Parijs? Vooral nu voor Kerstmis!

*O* (Me! Me! Me! Me!)
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ik geloof dat 100-125 reizigers aardig overeenkomt met de getallen die ik voorbij heb zien komen. Uit mijn hoofd is de drukste trein ongeveer 140 reizigers (dat is in de ochtendspits overigens Rotterdam richting Amsterdam opmerkelijk genoeg) en is dat getal na de verdrievoudiging van de toeslag gekrompen tot net boven de 100.
Maar dan moet ik wel zeggen dat het al weer een tijd geleden is dat ik die tellingen onder ogen heb gezien. Overigens is nu ook de frequentie verdubbeld. Logischerwijze zou het aantal reizigers dan nog eens de helft moeten afnemen.
Als de drukste trein inderdaad 140 reizigers vervoert (laten we dat maar even aannemen) dan is het onzin om met 5 of 6 bakken ICR te rijden. Drie bakken is meer dan genoeg, en dat moet ook voldoende zijn om de BNL voldoende op lengte te krijgen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door Wubbo »

Als ik juist ben geinformeerd zijn korte stammen op de HSL niet toegelaten vanwege het rempercentage (maar dat kan een klok-klepel verhaal zijn).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: InterCity Brussel wordt verlengd

Bericht door iljitsch »

Wat is een rempercentage?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten