Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Woepje »

Gelukkig wordt die studieschuld van je SOV kwijtgescholden als je je diploma binnen 10 jaar haalt. Je moet er immers wel voor presteren. Geen stakingen of wel stakingen, je zult moeten presteren. Je hebt een groter probleem als je geen diploma haalt dan dat je een paar weken geen gebruik kan maken van die SOV.

Voor de mensen met abonnementen is het inderdaad een ander verhaal. Het is een feit dat die abonnementen al peperduur zijn iedere maand en dat het wel erg duur wordt als je er ook geeneens fantsoenlijk gebruik van kan maken. Je kunt gelukkig wel een claim indienen (zie http://www.stopdestaking.nl/), maar het is maar zeer de vraag of dat enig nut heeft.... ik heb sterk mijn twijfels.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Provincie beboet stakende streekvervoerders
3 juni 2008

De provincie Zuid-Holland gaat het stakend streekvervoer korten op de subsidie. Dit komt neer op een bedrag van 250.000 euro per dag dat de bussen niet rijden. De vervoerders Connexxion en Arriva zijn schriftelijk op de hoogte gesteld van de maatregel.

De provincie is opdrachtgever voor de buslijnen in de Drechtsteden, de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee. Anders dan Groningen spant Zuid-Holland voorlopig geen proces aan tegen de vervoerders. Mogelijk zal dat later alsnog gebeuren.

De provincie laat zich ook niet uit over het cao-conflict tussen de werkgevers en de chauffeurs, omdat dat een zaak is tussen werkgevers en werknemers. Wel zegt gedeputeerde Van Dijk de actie te betreuren, omdat reizigers de dupe zijn.

De chaufferus in het streekvervoer zijn deze week begonnen met een staking voor onbepaalde tijd.

Bron: Rijnmond.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Zeeuwse scholen stellen vervoerders aansprakelijk
dinsdag 03 juni 2008 | 15:20 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 juni 2008 | 07:32

GOES (ANP) - Middelbare scholen in Zeeland stellen de busvervoerders aansprakelijk voor de schade die ze lijden door de busstaking. Dat zei Bert Vogel van de Stichting Scholierenvervoer Zeeland dinsdag.

De stichting koopt altijd grootschalig abonnementen op bij Connexxion en Veolia, waardoor kinderen er goedkoop een kunnen kopen op school. Omdat de stichting zich verantwoordelijk voelt voor het vervoer van de kinderen, heeft ze nu zelf vier bussen geregeld om het vervoer te waarborgen. Ze vraagt ook de ouders van kinderen gemaakte kosten voor schoolvervoer bij te houden. Ook die wil ze claimen bij de busvervoerders.

,,Wij zijn in elk geval al 2000 euro per dag kwijt voor de bussen die we hebben geregeld. Wat er van de ouders, door treinkaartjes, autoritten en dergelijke nog bijkomt, weet ik niet'', aldus Vogel. De problemen in Zeeland spitsen zich met name toe in de lijnen in en tussen Zeeuws-Vlaanderen en Midden-Zeeland. Elders heeft Connexxion altijd al particuliere tourningcarbedrijven ingeschakeld, waar de chauffeurs niet staken.

Bron: Eindhovens Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Noordelijke busabonnees kunnen met de trein
GRONINGEN - Groningse en Friese scholieren kunnen zolang de examens en herexamens nog duren op hun busabonnement gebruikmaken van het treinvervoer. Het initiatief van vervoersbedrijf Arriva en de noordelijke provincies is bedoeld om door de busstaking gedupeerde scholieren tegemoet te komen.
,,Het zal door deze actie een stuk drukker worden in de treinen, maar we willen de examenkandidaten graag helpen'', aldus een woordvoerster van Arriva. Scholieren die in dorpen wonen waar geen spoorlijn doorheen loopt, zullen zelf vervoer naar het dichtstbijzijnde station moeten regelen.
De einddatum van de regeling is afhankelijk van de duur van de stakingen. ,,We hopen zo snel mogelijk met de bonden tot een oplossing te komen. Mocht die er snel komen, dan spreekt het vanzelf dat iedereen gewoon weer met de bus kan'', aldus de zegsvrouw.

Bron: Algemeen Dagblad

Examenkandidaten wordt alternatieve reismogelijkheid aangeboden in verband met stakingen

Examenkandidaten die hinder ondervinden van de busstaking wordt een alternatieve reismogelijkheid aangeboden. Als de scholieren kunnen aantonen dat ze in het examenjaar zitten en ze in het bezit zijn van een geldig busabonnement, dan mogen ze reizen met de trein op de trajecten in Groningen en het traject Groningen - Leeuwarden en vice versa. De alternatieve reismogelijkheid is een intiatief van de provincies Groningen Friesland en Arriva.

Vooral MBO-scholieren en examenkandidaten die herexamen(s) moeten doen zijn hiermee geholpen.

Bron: Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Boze buschauffeurs houden voettocht
Uitgegeven: 4 juni 2008 14:16
Laatst gewijzigd: 4 juni 2008 14:24

UTRECHT - Twee teleurgestelde chauffeurs van streekbussen beginnen woensdagmiddag in Hoorn aan een demonstratieve wandeltocht naar Utrecht.

Daar houden de vakbonden CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten donderdag een manifestatie waar duizenden stakende chauffeurs uit het streekvervoer worden verwacht.

De chauffeurs in het streekvervoer staken, omdat de onderhandelingen over de nieuwe cao muurvast zitten. De twee wandelaars worden onderweg op diverse locaties aangemoedigd door collega's.

Onthaal

Donderdag wacht hen een warm onthaal op het Jaarbeursplein in Utrecht. De verwachting is dat het duo daar in de loop van de ochtend arriveert, waarna om 12.00 uur de manifestatie begint.

Bron: Nu.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Dubbele P »

Hmm, vandaag zag ik in Heerlen in ieder geval een lesbus van Veolia rijden, dus men is blijkbaar nog altijd in die mate postief gezind, dat men vermoedt dat er ooit weer bussen zullen rijden. Anders reed die lesbus immers niet rond ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Hmm, kennelijk staakte de instructeur dan niet nee. Maareh, moest die nieuwe chauffeur dan niet leren staken :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Dubbele P »

Misschien had hij dat onderdeel al met een voldoende afgesloten :P
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daan »

Op z'n eerste lesdag :lol:

Het is nu trouwens wel een stuk rustiger in Groningen, vooral bij kruisingen met verkeerslichten :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

Woepje schreef:Voor de mensen met abonnementen is het inderdaad een ander verhaal. Het is een feit dat die abonnementen al peperduur zijn iedere maand en dat het wel erg duur wordt als je er ook geeneens fantsoenlijk gebruik van kan maken.
Een SOV kost je in feite ook geld, tenzij je je diploma haalt (wat de meerderheid van de studenten gelukkig wel lukt).
Je kunt gelukkig wel een claim indienen (zie http://www.stopdestaking.nl/), maar het is maar zeer de vraag of dat enig nut heeft.... ik heb sterk mijn twijfels.
Ik ben ook benieuwd in hoeverre die claim rechtsgeldig is, ik heb in ieder geval nog geen verhalen gehoord van mensen die al geld terug gekregen hebben.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Ik ben ook benieuwd in hoeverre die claim rechtsgeldig is, ik heb in ieder geval nog geen verhalen gehoord van mensen die al geld terug gekregen hebben.
Dergelijke claims hebben ook vergaande consequenties voor de vervoerders. Het is namelijk maar de vraag of je moet aankloppen bij de vervoerders om geld terug te vragen; je betaalt een abonnement immers aan VBN BV, niet aan de vervoerders direct. Mochten de vervoerders besluiten om tot restitutie over te gaan, zal dat unaniem moeten zijn en duurt het voorlopig nog wel enkele weken voordat je daarvan resultaat ziet.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Karl »

Geert schreef: Een SOV kost je in feite ook geld, tenzij je je diploma haalt (wat de meerderheid van de studenten gelukkig wel lukt).
Je kunt gelukkig wel een claim indienen (zie http://www.stopdestaking.nl/), maar het is maar zeer de vraag of dat enig nut heeft.... ik heb sterk mijn twijfels.
Dat klopt:
IBG schreef:Lukt dit niet, dan moet je ervoor betalen: € 79,97 per maand plus rente voor de maanden dat
je de OV-studentenkaart in je bezit had.


Zou je dan per stakingsdag 1/25 van bovengenoemd bedrag kunnen claimen bij de vervoerders òf bij de NVB? Of bij de IB groep, zij leveren jou een OV studentenkaart, maar ze bieden de dienst niet aan zoals gezegd. Namelijk dat je gebruik van het OV kan maken....
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

En dan zou je dat bedrag nog moeten opsplitsen in het gedeelte voor de trein en het deel voor het streekvervoer, want alleen dat laatste rijdt niet :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Chauffeurs gaan terug in tijd
woensdag 04 juni 2008 | 13:22 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 juni 2008 | 21:33

DEN BOSCH - "We gaan veertig jaar terug in de tijd", klonk het woensdagochtend uit de mond van een van de stakende buschauffeurs in Den Bosch.

Dat gebeurde bij de start van een ludieke actie, waarbij de chauffeurs een paardenkoets inzetten als 'vervanging' van de stilstaande stad- en streekbussen. 'Vervoer van de toekomst', staat onder meer op de koets geschreven. Vooral dagjesmensen maken deze woensdag dankbaar gebruik van de gratis paardenkoets die pendelt tussen het Centraal Station en de Markt. Met de ludieke actie willen de stakende buschauffeurs nog eens onderstrepen waar het om gaat: loonsverhoging met 3,5 procent. "Op deze manier willen we ons toch van een positieve kant laten zien", aldus Robbim Heins, vakbondsbestuurder van CNV. "De werkgevers zijn bezig met negatieve beeldvorming richting ons, dat willen we nu even rechtzetten." De paardentram rijdt woensdag tot 15.00 uur.

Donderdag staat een grote demonstratie gepland in Utrecht. Daar verzamelen dan om 11.00 uur honderden chauffeurs op het Jaarbeursplein.

Bron: Brabants Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door playertwo »

Als je enkel met de bus reist en niet met de trein kan je je OV ook inleveren op het postkantoor (en je studiefinanciering stopzetten bij de IBG). OV-rechten kan je daarna later terug gaan gebruiken en in de tussentijd loopt je 'schuld' niet op. Handige truc om 5 jaar studiefinanciering + OV te krijgen als je dat iedere keer in de zomermaanden doet. :mrgreen: en je geen zin hebt om het 5e jaar (meeste doen 5 jaar over de studie ipv 4 jaar) een 0-lening te hebben om je OV te houden.

Let op: OV werkt per 2 weken, studiefinanciering per maand dus truc werkt tot de 5e werkdag na ingang van de maand.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

Stakers Arriva met snoeischaar aan de slag in De Tobbe
ARKEL - Een grote container bij de ingang van zwembad De Tobbe in Arkel puilt uit met grote takken. ,,Ze hebben hard gewerkt,’’ lacht badjuffrouw Jeannet de Wild. Woensdagochtend snoeiden zo’n vijftien stakende buschauffeurs van Arriva struiken en bomen in het Arkelse zwembad.
Vanaf zondagmorgen rijden zij hun bussen niet meer uit de remise aan de Nieuwe Wolpherensedijk in Gorinchem, omdat de onderhandelingen vastlopen over hun CAO. ,,Dat niks doen werden we nu gewoon zat,’’ zegt chauffeur Ben de Groot.

Eén van de chauffeurs stelde daarom voor om de handen uit de mouwen te steken. ,,Op andere plekken worden ook activiteiten ondernomen,’’ weet Teunis Kreeft. ,,Zij gaan bijvoorbeeld aan de slag in bejaardenhuizen.’’

Kreeft vond dat het zwembad in zijn woonplaats wel wat hulp kon gebruiken. ,,Ik ben hier ook al heel wat jaren als vrijwilliger. Ik wist dat het hoog tijd was om de bomen en struiken te snoeien, dus daarom stelde ik mijn collega’s voor hier aan de slag te gaan.’’

Ondertussen kijkt De Wild tevreden toe. ,,Het was inderdaad hard nodig. Het lijkt soms wel alsof het met dit weer nog harder groeit.’’ Ze vindt het soms weleens jammer dat ze niet de tijd heeft om het zelf bij te houden. ,,Zodra er mensen in het zwembad zijn, moet ik langs de rand van het bad staan,’’ legt ze uit. ,,Dan kan ik niet de heg snoeien, ook al is dat zo hard nodig.’’ Ze is daarom dolblij met deze ludieke actie van de stakende buschauffeurs. ,,Wat mij betreft mogen ze dat wel drie keer per jaar doen, maar dan moeten ze wel hier komen snoeien,’’ voegt ze er lachend aan toe.

Na een kleine twee uur werken zijn alle bomen en struiken gesnoeid. Hiervoor hadden de chauffeurs zelf heggeschaar en harken meegenomen.

Met een harde kreet springt hij met een grote zwemband het bad in. ,,Daar hadden we natuurlijk op gerekend.’’ Zijn collega’s Teunis Kreeft en Cees Tukker hebben voor de gelegenheid ook hun zwembroek meegenomen.

De chauffeurs willen de komende dagen meer van dit soort acties ondernemen. ,,Als het allemaal gaat lukken, delen we vrijdag Hollandse nieuwe uit in het Piazza Center in Gorinchem,’’ zegt De Groot. ,,Zo kunnen we ook iets doen voor onze reizigers, tenzij er een akkoord wordt bereikt.,’’ voegt hij er stellig aan toe. ,,Daar draait het natuurlijk allemaal om. We staken echt niet voor ons plezier, want we willen allemaal dolgraag gewoon weer achter het stuur kruipen en aan de slag.’’

Bron: Algemeen Dagblad
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door waldo79 »

playertwo schreef: Handige truc om 5 jaar studiefinanciering + OV te krijgen als je dat iedere keer in de zomermaanden doet. :mrgreen: en je geen zin hebt om het 5e jaar (meeste doen 5 jaar over de studie ipv 4 jaar) een 0-lening te hebben om je OV te houden.
Waarom zou je die 0-lening willen vermijden? Als je je studie afrond dan heb je er geen centje pijn aan :idea:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

En daarnaast, je moet het ook maar net treffen dat alles goed gaat bij de IBG als je elke zomer je studiefinanciering even wilt stopzetten... bij mij was 't elke maand weer opnieuw proberen de wijziging naar een 0-lening voor elkaar te krijgen in de drie maanden studie-uitloop die ik heb gehad :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:En dan zou je dat bedrag nog moeten opsplitsen in het gedeelte voor de trein en het deel voor het streekvervoer, want alleen dat laatste rijdt niet :P
En zelfs dan klopt het nog niet, omdat ook andere modaliteiten geldstromen krijgen ;) En, je kan heel goed als argument aanvoeren dat je met de SOV alleen met de bus reist, in dat geval heb je dus helemaal niets te maken met een eventuele onderverdeling.

De GtbV-regeling van de NS hanteert een vergoeding van €2,27 cq €4,54, omgerekend is dat laatste iets meer dan de dagelijkse waarde van de kaart.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door webguy »

Over de stakende buschauffeurs van Arriva: ik hoorde gisteren van klasgenoten dat CXX chauffeurs (in Arnhem?) bejaarden aan het duwen waren in hun rolstoel ;) En ik las ook dat ze ergens een paardenkoets hebben ingezet :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Chauf21 »

Er zijn door het hele land tal van ludieke acties opgezet. De paardentram was in Den Bosch en in Zwartsluis hebben chauffeurs het busstation opgeknapt :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Samen naar rechter over busstakingen
ROVER vindt dat busreizigers onevenredig worden gedupeerd door de stakingsacties in het streekvervoer. Daarom is het nu tijd geworden om bij de rechter te trachten af te dwingen dat het busverkeer weer wordt hervat. ROVER zoekt samenwerking met andere gedupeerden van de stakingen (scholieren-, studenten- en ouderenbonden, overheden) bij de gang naar de rechter.
De werkgevers en bonden in het streekvervoer hebben ernstige meningsverschillen over een nieuwe CAO. De gesprekken zijn vastgelopen. ROVER wil zich niet inhoudelijk mengen in het conflict, maar is ontevreden over het feit dat de bonden het voorstel, een bemiddelaar aan te stellen, al wekenlang van de hand wijzen, maar intussen wel het streekvervoer voor onbepaalde tijd hebben lamgelegd. Daarmee wordt de samenleving onevenredig geschaad.

Naar verwachting zal een kort geding aan het begin van de komende week dienen.

Bron: Rover
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Woepje »

Als de rechter de boel enigszins kan verbeteren door keiharde uitspraken te doen, dan moet dat maar. Tempo graag, want die acties beginnen nu wel zolangzamerhand behoorlijk te vervelen voor veel mensen. Je wilt toch niet zeggen dat we het de hele zomer zonder bussen moeten doen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

„Het lijkt erop dat we worden misbruikt”

Bericht door Geert »

„Het lijkt erop dat we worden misbruikt”
05-06-2008 11:10 | Niek Sterk

UTRECHT - De werkgevers in het streekvervoer redeneren: wat we niet hebben, kunnen we niet geven. De stakende chauffeurs vinden, bij monde van hun bonden, de looneisen bijzonder reëel. De ene partij noemt de andere „verwende kereltjes”, andersom heten het „zakkenvullers.” Onderwijl wachten passagiers op hun bus, die maar niet komt. Hoe lang nog?

„Wij willen niets liever dan dat de staking morgen voorbij is”, zegt landelijk onderhandelaar Wyb Kusters van CNV Bedrijvenbond. Kusters (54) verdiende zijn sporen met het afsluiten van cao’s in de vervoersector. Recent nog, bij de grote cao voor bijna alle NS’ers.

Vanmiddag sprak hij op het Jaarbeursplein de verzamelde stakers toe, samen met collega-onderhandelaar Janny Koppens van de FNV. Bij het CNV zijn 2300 buschauffeurs aangesloten, van de in totaal 13.000. De organisatiegraad in de sector is hoog. Een chauffeur van middelbare leeftijd verdient -inclusief onregelmatigheid- zo’n 1750 euro netto, aldus Kusters.

Dat zei u woensdag ook: Wij willen niets liever...
„Is dat zo? Nou ja, het ís ook echt zo. Maar er wordt niet formeel gesproken met de werkgevers. In het weekend gebeurde dat voor de laatste keer. Ze deden maandag een loonbod dat wij afwezen. Omdat er na herberekening van iets wat leuk leek, onder de streep te weinig overbleef.”

Inmiddels een dikke maand gedoe. Onbestaanbaar toch?
„De werkgevers roepen dat er geen geld is. Er wordt bezuinigd op het ov, de prijs van de strippenkaart mag onvoldoende stijgen en de dieselprijs is torenhoog. Zou dat ons moeten weerhouden van een fatsoenlijke looneis? Wat wij vragen is niet exorbitant, maar normaal. In verwante sectoren is 3,5 procent de norm. Dat willen wij ook. Om de koopkracht op peil te houden.”

Flexibeler inzetbaarheid en iets langer werken zijn ook hete hangijzers. In andere sectoren wordt dat ook gevraagd.
„Terug naar veertig uur en flexibeler inzetbaar zijn. En dat dan zelf betalen. Dat heet een sigaar uit eigen doos. Werkgevers willen af van de atv. Dat vinden wij niet erg. Maar bied de werknemer dan keuzevrijheid. Dat atv niet meer nodig is om banen te scheppen, prima. Maar het is wel een arbeidsvoorwaarde, die je er niet zomaar uit kunt slopen. Bij de NS leveren werknemers vrijwillig atv in, die wordt betaald én ze ontvangen een bonus. Dat is een mooi model.”

Het kwartier onbetaald pauzeren, hoe erg is dat?
„De pauze werd altijd doorbetaald. In alle sectoren met ploegendiensten gebeurt dat. Wie in het ov werkt, kent dubbele onregelmatigheid: vroege, late en heel late diensten, waarbij het aanvangstijdstip nog kan variëren. Dat is zwaar. Is jouw bus te laat -wat door drukte vaak gebeurt-, dan is je pauze weg. In andere branches gaat een toeter, is de rust hard. Hier niet.”

Waarom niet veel langer publieksvriendelijke acties? Nu zijn kwetsbare groepen de dupe.
„Omdat de werkgevers niet reageerden, moesten we de druk wel opvoeren. Heel lastig is dat niemand weet of en hoe zwaar ze worden getroffen. Provincies, de opdrachtgevers, roepen wel dat ze claims gaan indienen, maar niemand kan zeggen of er ook daadwerkelijk sprake is van schade. Eerlijk gezegd hebben wij het gevoel dat we worden misbruikt door de werkgevers: om dingen gedaan te krijgen van de diverse overheden.”

Krijgen jullie veel boze reacties van reizigers?
„De reizigers balen er natuurlijk van dat de bussen niet rijden. Maar we hebben het nog steeds goed uit kunnen leggen. Veel mensen kennen het verhaal van de 2,5 en 3,5 procent uit eigen ervaring. De looneis is -afgezet tegen alle andere- absoluut normaal. Dat zien ze.”

Connexxion, Arriva en Veolia zijn onderdeel van Franse en Britse concerns. Dat maakt de financiële huishouding er niet doorzichtiger op.
„Op de internationale sites valt wel te lezen dat de top van Arriva dit jaar met 35 procent méér naar huis gaat en dat drie leden van de raad van bestuur van Connexxion 21 procent plussen. Onze leden zien dat ook. En vinden het uitermate zuur, vanwege die geluiden dat er niets kan.”

Wat kan de analyse van De Vries betekenen die morgen openbaar wordt?
„Ik vermoed dat er aanbevelingen in staan die voor de langere termijn goed kunnen werken. Een heldere analyse maken is altijd goed. Voor de korte termijn, het huidige conflict, denk ik niet dat hij veel soelaas kan bieden.”

Bron: Reformatorisch Dagblad
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

‘Stakende chauffeurs intimideren werkwilligen’
REPORTAGE, Van onze verslaggever Michiel Haighton
gepubliceerd op 06 juni 2008 08:01, bijgewerkt op 6 juni 2008 09:05


Purmerend - Buschauffeurs die ondanks de acties in het streekvervoer aan het werk willen, vinden boze collega's op hun weg.

Terwijl de meeste van hun 450 collega’s donderdagochtend naar het Jaarbeursplein zijn getrokken (per gehuurde bus) om actie te voeren voor een betere cao, is een klein groepje buschauffeurs op de remise van Arriva in Purmerend achtergebleven. ‘Wij houden hier de wacht’, zegt chauffeur Bart Siersema (57).

Wat dat betekent, wordt duidelijk als een werkwillige chauffeur met zijn bus de remise uit wil rijden. Een twaalftal chauffeurs posteert zich pontificaal voor de uitgang. ‘Als je wat actie wilt beleven moet je nu opletten. We gaan het deze chauffeur wat lastig maken om uit te rijden,’ zegt chauffeur Paul Ros (44).

Maar er valt uiteindelijk weinig te beleven. De directie besluit op het laatste moment de bus niet te laten uitrijden. Ros: ‘Het plan was om héél langzaam voor de bus te gaan lopen. Of een autoband te verwisselen, pal voor de uitgang. De doorgang blokkeren mogen we niet volgens het stakingsrecht. Dus zoeken we de grenzen op.’

Maar wat de directie van Arriva betreft zijn de chauffeurs op deze vestiging al lang de grens gepasseerd.

‘Chauffeurs die wél gewoon willen werken, en die zijn er gelukkig ook nog, worden keihard geïntimideerd door de stakers’, zegt Liesbeth de Vries, woordvoerder van Arriva. ‘We hebben diverse meldingen gehad van werkwilligen op deze vestiging.

‘Het is echt beangstigend als dertig tot vijftig chauffeurs om je bus heen lopen als je wilt wegrijden. En foto’s van je nemen. Want dat schijnen de chauffeurs hier ook te doen. Wat ze daarmee willen, weet ik overigens niet, maar de werkwilligen voelen zich er heel onprettig bij.’

De chauffeurs ontsteken in woede als ze aantijgingen van Arriva horen. ‘Intimidatie? Wij gooien geen stenen door de ruiten! Het enige dat we doen, is de bussen die willen vertrekken, wat vertraging bezorgen. En we applaudisseren als zo’n bus uiteindelijk de weg op gaat. Okay, zo’n chauffeur voelt zich dan misschien een beetje lullig, maar dat is dan ook alles’, zegt staker Rob Janmaat. ‘Als de staking voorbij is, moeten we toch weer met z’n allen door een deur. Dus we zoeken geen ruzie met elkaar.’

Foto’s worden er inderdaad gemaakt, erkennen de chauffeurs. ‘Maar de werkgever is daarmee begonnen. Die maakt foto’s als wij een bus proberen te vertragen. Die probeert daarmee bewijsmateriaal tegen ons te verzamelen’, zegt Ros. Het stakingsrecht bepaalt dat stakers werkwilligen niet mogen belemmeren in hun werkzaamheden.

Ook Connexxion en Veolia maken melding van ‘oplopende spanning’ tussen stakende chauffeurs en werkwilligen. ‘De emoties lopen soms erg hoog op. Maar van echt grove intimidatie zoals bedreigingen of fysiek geweld heb ik nog niet gehoord’, laat een woordvoerder van Veolia weten.

In Purmerend zijn donderdag welgeteld twee bussen van Arriva de weg op gegaan. De chauffeurs kregen begeleiding van kantoorpersoneel. Niet zozeer vanwege de stakende collega’s, maar tegen eventueel gefrustreerde passagiers.

Werknemers in het streekvervoer voeren sinds eind april actie voor een betere cao. Sinds zondag hebben de vakbonden een algehele staking voor onbepaalde tijd uitgeroepen. Gisteren kwamen op het Jaarbeursplein in Utrecht volgens vakbond FNV 4.500 stakende buschauffeurs bijeen. Reizigersvereniging Rover en enkele provincies willen via de rechter proberen een einde aan de busstaking te maken. Mogelijk dient aanstaande maandag een kort geding.

Bron: Volkskrant
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten