door Gerben Kuitert. woensdag 04 juni 2008 | 03:13 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 juni 2008 | 11:23
Rob van Holten is één van de oprichters van Qbuzz. Het nu nog kleine Qbuzz moet een grote speler worden in de wereld van het openbaar vervoer. Foto: Lenneke Veerbeek
Als het aan de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland had gelegen, waarin Connexxion, Arriva en Veolia samenwerken, was Qbuzz er nooit gekomen. De federatie protesteerde althans in een brief aan de Tweede Kamer tegen de deelname van de NS in Qbuzz, omdat het om een verkapte vorm van kruissubsidiëring en staatssteun zou gaan. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels echter laten weten er geen bezwaar tegen te hebben.
Vooral voor Connexxion moet de oprichting van Qbuzz even slikken zijn geweest. De oprichters Van Holten en Struijk van Qbuzz zijn beiden afkomstig van 's lands grootste streekvervoerder. Onlangs werd duidelijk dat Van Holten begin dit jaar als vice-voorzitter van de Raad van Bestuur bij Connexxion een vertrekpremie van 821.000 euro heeft meegekregen. Een deel van die vertrekpremie gebruikt Van Holten nu als aanvangsinvestering voor zijn nieuwe bedrijf en dat vinden ze bij Connexxion niet leuk.
Van Holten zegt dat Qbuzz zichzelf 'een paar jaar' de tijd geeft om voet aan de grond te krijgen. "Als de twee concessies die er dit jaar te vergeven zijn aan onze neus voorbijgaan, is dat op zich geen ramp. De komende vijf jaar wordt er voor in totaal 450 miljoen euro aanbesteed in Nederland. Het moet wel gek zijn als wij ons deel daar niet van mee weten te pakken."
Lees meer in onze krant van woensdag.
Bron: TC Tubantia