Concessie Regio Utrecht
Concessie Regio Utrecht
Zoals waarschijnlijk al bekend is de concessie regio Utrecht (incl. stadsvervoer) voor acht jaar aan Qbuzz gegund. Ook de tram gaat over naar de nieuwe vervoerder. Connexxion heeft echter nog wel bezwaar gemaakt en mocht dat niet lukken, overweegt Connexxion nog een kort geding.
Veel is er verder nog niet bekend, maar toch maar alvast een draadje geopend om het allemaal wat bij elkaar te houden als er straks echt meer bekend wordt omtrent deze concessie.
De huidige 142 gele bussen gaan mee naar de nieuwe concessie. Er worden 218 nieuwe bussen aangeschaft, onderverdeeld in de volgende typen:
*5 8-persoonsbussen
*4 midibussen
*33 hybride standaardbussen
*139 hybride gelede bussen
*37 hybride dubbelgelede bussen
De nieuwe hybride bussen worden gestald op het terrein aan de Europalaan waar nu GVU haar bussen stalt. De circa 200 bussen die nu voor het stadsvervoer worden gebruikt, dienen uiterlijk per 11 december 2011 vervangen te zijn. Je mag dus wel verwachten dat de nieuwe bussen al eerder te zien zijn, gezien de ruimte aan de Europalaan.
Dat de hybride bussen op de Europalaan worden gestald, wil niet zeggen dat ze alleen op de huidige stadslijnen worden ingezet. Er bestaat straks geen onderscheid meer tussen stad en regio. Een aantal lijnen wordt ook met elkaar gecombineerd en de koppelingen op CS worden opnieuw bekeken.
In de opbouw van het OV-netwerk kent de concessie de volgende onderdelen:
· Railnet: rail (trein en sneltram) vormen de basis van de regionale OV-structuur.
· Radiale busnet: van zo direct, snel en frequent mogelijke verbindingen via Utrecht Centraal,
zo mogelijk doorgekoppeld met de Utrechtse binnenstad, tot een transversaal
busnet.
· Tangentiële busnet: dat aanvullend is op het radiale netwerk en reizigers een directere
en daarmee snellere route biedt dan via Utrecht Centraal. Ook moeten deze lijnen zorgen
voor ontlasting van de drukke radiale buslijnen.
· Aanvullend openbaar vervoer-net (Kleine Kernen): dat zorgt voor de ontsluiting van de
Kleine Kernen en aansluit op OV-knooppunten in de regio. Daarnaast rijdt in de regio
Utrecht de Regio Taxi Utrecht voornamelijk voor speciaal doelgroepenvervoer.
· Streekbuslijnen: binnen de regio rijden diverse streekbuslijnen komend vanuit de omliggende
concessiegebieden.
· Nachtnet: voor de bediening van het Utrechtse centrum met de omliggende gemeenten
wordt er een nachtnet aangeboden op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht.
Het busnet wordt compleet omgegooid. Het zal de eerste dagen ook wel flink wennen worden voor de reizigers. Alleen al de lijnnnummers worden opnieuw bekeken en daarvoor hanteert BRU de volgende criteria:
· Tramlijnen krijgen de letters A, B, C …etc.
· De buslijnen krijgen nummers, die zoveel mogelijk aansluiten bij de huidige nummering
met inachtneming van de volgende logica:
· De lijnnummers 1 t/m 9 zijn bestemd voor alle radiale en transversale lijnen via de
binnenstadsas. Uitzondering vormt mogelijk de huidige lijn 2 (museumkwartierlijn)
en lijnnummer 5, (gecombineerd met de provinciale lijn 50).
· De lijnnummers 10 t/m 19 zijn bestemd voor alle radiale en transversale lijnen via
de Noordcorridor.
· De lijnnummers 20 t/m 29 zijn bestemd voor alle resterende radiale lijnen aan de
west- en zuidzijde (incl. Vleutensewegcorridor).
· De lijnnummers 30 t/m 39 zijn bestemd voor alle tangentlijnen.
· De lijnnummers 40 t/m 49 zijn bestemd voor alle resterende radiale lijnen aan de
oostcorridor.
· De lijnnummers 100 t/m 199 zijn bestemd voor alle lijnen uit het aanvullende net
(kleine kernen).
· De lijnnummers 200 t/m 299 zijn bestemd voor alle spitslijnen.
· De lijnnummers 400 t/m 499 zijn bestemd voor alle nachtlijnen.
Als het goed is, wordt er in juni meer bekend over het lijnnet. Het BRU heeft wel een plan gemaakt, maar daarvoor is nog niet alle infrastructuur gereed. Nog ruim elf maanden voor het een gekkenhuis wordt hier in Utrecht.
Veel is er verder nog niet bekend, maar toch maar alvast een draadje geopend om het allemaal wat bij elkaar te houden als er straks echt meer bekend wordt omtrent deze concessie.
De huidige 142 gele bussen gaan mee naar de nieuwe concessie. Er worden 218 nieuwe bussen aangeschaft, onderverdeeld in de volgende typen:
*5 8-persoonsbussen
*4 midibussen
*33 hybride standaardbussen
*139 hybride gelede bussen
*37 hybride dubbelgelede bussen
De nieuwe hybride bussen worden gestald op het terrein aan de Europalaan waar nu GVU haar bussen stalt. De circa 200 bussen die nu voor het stadsvervoer worden gebruikt, dienen uiterlijk per 11 december 2011 vervangen te zijn. Je mag dus wel verwachten dat de nieuwe bussen al eerder te zien zijn, gezien de ruimte aan de Europalaan.
Dat de hybride bussen op de Europalaan worden gestald, wil niet zeggen dat ze alleen op de huidige stadslijnen worden ingezet. Er bestaat straks geen onderscheid meer tussen stad en regio. Een aantal lijnen wordt ook met elkaar gecombineerd en de koppelingen op CS worden opnieuw bekeken.
In de opbouw van het OV-netwerk kent de concessie de volgende onderdelen:
· Railnet: rail (trein en sneltram) vormen de basis van de regionale OV-structuur.
· Radiale busnet: van zo direct, snel en frequent mogelijke verbindingen via Utrecht Centraal,
zo mogelijk doorgekoppeld met de Utrechtse binnenstad, tot een transversaal
busnet.
· Tangentiële busnet: dat aanvullend is op het radiale netwerk en reizigers een directere
en daarmee snellere route biedt dan via Utrecht Centraal. Ook moeten deze lijnen zorgen
voor ontlasting van de drukke radiale buslijnen.
· Aanvullend openbaar vervoer-net (Kleine Kernen): dat zorgt voor de ontsluiting van de
Kleine Kernen en aansluit op OV-knooppunten in de regio. Daarnaast rijdt in de regio
Utrecht de Regio Taxi Utrecht voornamelijk voor speciaal doelgroepenvervoer.
· Streekbuslijnen: binnen de regio rijden diverse streekbuslijnen komend vanuit de omliggende
concessiegebieden.
· Nachtnet: voor de bediening van het Utrechtse centrum met de omliggende gemeenten
wordt er een nachtnet aangeboden op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht.
Het busnet wordt compleet omgegooid. Het zal de eerste dagen ook wel flink wennen worden voor de reizigers. Alleen al de lijnnnummers worden opnieuw bekeken en daarvoor hanteert BRU de volgende criteria:
· Tramlijnen krijgen de letters A, B, C …etc.
· De buslijnen krijgen nummers, die zoveel mogelijk aansluiten bij de huidige nummering
met inachtneming van de volgende logica:
· De lijnnummers 1 t/m 9 zijn bestemd voor alle radiale en transversale lijnen via de
binnenstadsas. Uitzondering vormt mogelijk de huidige lijn 2 (museumkwartierlijn)
en lijnnummer 5, (gecombineerd met de provinciale lijn 50).
· De lijnnummers 10 t/m 19 zijn bestemd voor alle radiale en transversale lijnen via
de Noordcorridor.
· De lijnnummers 20 t/m 29 zijn bestemd voor alle resterende radiale lijnen aan de
west- en zuidzijde (incl. Vleutensewegcorridor).
· De lijnnummers 30 t/m 39 zijn bestemd voor alle tangentlijnen.
· De lijnnummers 40 t/m 49 zijn bestemd voor alle resterende radiale lijnen aan de
oostcorridor.
· De lijnnummers 100 t/m 199 zijn bestemd voor alle lijnen uit het aanvullende net
(kleine kernen).
· De lijnnummers 200 t/m 299 zijn bestemd voor alle spitslijnen.
· De lijnnummers 400 t/m 499 zijn bestemd voor alle nachtlijnen.
Als het goed is, wordt er in juni meer bekend over het lijnnet. Het BRU heeft wel een plan gemaakt, maar daarvoor is nog niet alle infrastructuur gereed. Nog ruim elf maanden voor het een gekkenhuis wordt hier in Utrecht.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie regio Utrecht
Ik heb eens zitten kijken wat GVU nu in het wagenpark heeft, en zover ik kan zien worden er nu meer gelede bussen en dubbelgelede bussen besteld dan het huidige wagenpark en minder standaardbussen. Hopelijk past alles dadelijk wel op de stallingen. Volgens mij zijn het ook meer bussen in totaal, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
PS. Welk bedrijf produceert eigenlijk naast van hool nog meer hybride gelede en welk bedrijf produceert hybride dubbelgelede bussen (van Hool heeft ze niet in de catalogus staan)?
PS. Welk bedrijf produceert eigenlijk naast van hool nog meer hybride gelede en welk bedrijf produceert hybride dubbelgelede bussen (van Hool heeft ze niet in de catalogus staan)?
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op vr 07 jan 2011, 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9192
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie regio Utrecht
Ik wil eigenlijk wel weten wat het GVU met het huidige materieel doet. Vooral die AGG300's (dubbelgeleed). Het zou toch zonde als al die wagens eruit gingen? Of zouden ze elders in Nederland nog ingezet kunnen worden?
En gaan de huidige trams mee naar Qbuzz (Qtram misschien), weet iemand dit?
En gaan de huidige trams mee naar Qbuzz (Qtram misschien), weet iemand dit?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
29-08-2024 --> 63 nieuwe foto's
11-08-2024 --> 15 nieuwe foto's
31-07-2024 --> 69 nieuwe foto's
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
29-08-2024 --> 63 nieuwe foto's
11-08-2024 --> 15 nieuwe foto's
31-07-2024 --> 69 nieuwe foto's
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie regio Utrecht
Gezien de leeftijd van de AGG300's (van 2002 en 2003) denk ik richting Womy moerdijk of een andere handelaar en dan richting buitenland. Of Connexxion moet ze gaan gebruiken voor een HOV-netwerk (Zuidtangent of Schiphol Sternet bijvoorbeeld)Milco1995 schreef:Ik wil eigenlijk wel weten wat het GVU met het huidige materieel doet. Vooral die AGG300's (dubbelgeleed). Het zou toch zonde als al die wagens eruit gingen? Of zouden ze elders in Nederland nog ingezet kunnen worden?
En gaan de huidige trams mee naar Qbuzz (Qtram misschien), weet iemand dit?
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
- Locatie: Almere
Re: Concessie regio Utrecht
Voor Schiphol moeten ze denk ik omgebouwd worden i.v.m emissie eisen etc. Voor de Zuidtangent zijn ze sowieso niet geschikt omdat de bussen lastig zijn in Haarlem. Misschien voor eventuele spitsritten.Michael 1988 schreef:Gezien de leeftijd van de AGG300's (van 2002 en 2003) denk ik richting Womy moerdijk of een andere handelaar en dan richting buitenland. Of Connexxion moet ze gaan gebruiken voor een HOV-netwerk (Zuidtangent of Schiphol Sternet bijvoorbeeld)Milco1995 schreef:Ik wil eigenlijk wel weten wat het GVU met het huidige materieel doet. Vooral die AGG300's (dubbelgeleed). Het zou toch zonde als al die wagens eruit gingen? Of zouden ze elders in Nederland nog ingezet kunnen worden?
En gaan de huidige trams mee naar Qbuzz (Qtram misschien), weet iemand dit?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie regio Utrecht
- Er scheen in Nijmegen wel belangstelling in die dubbelgeledes te bestaan voor lijn 10.
- De trams (inclusief de Weense) gaan mee over naar Qbuzz.
- Hess is de enige producent van dubbelgelede hybrides, een enkelgelede versie is er o.a. bij Mercedes.
- De trams (inclusief de Weense) gaan mee over naar Qbuzz.
- Hess is de enige producent van dubbelgelede hybrides, een enkelgelede versie is er o.a. bij Mercedes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
- Locatie: Almere
Re: Concessie regio Utrecht
Hess (geleed en dubbelgeleed)Michael 1988 schreef:Ik heb eens zitten kijken wat GVU nu in het wagenpark heeft, en zover ik kan zien worden er nu meer gelede bussen en dubbelgelede bussen besteld dan het huidige wagenpark en minder standaardbussen. Hopelijk past alles dadelijk wel op de stallingen. Volgens mij zijn het ook meer bussen in totaal, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
PS. Welk bedrijf produceert eigenlijk naast van hool nog meer hybride gelede en welk bedrijf produceert hybride dubbelgelede bussen (van Hool heeft ze niet in de catalogus staan)?
Deze was tijdje terug te gast in utrecht
VDL (Citea's voor standaardbussen)
Volvo (7700, geloof ook geleed)
En de hybrides staan in grote maten op de site van VanHool http://www.vanhool.be/Home%20NL/autocar ... iefNL.html of bedoelde je dat de dubbel geledes er niet in staan
Laatst gewijzigd door someone-unreal op za 08 jan 2011, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie regio Utrecht
Dat van Citaro en Hess kwam ik ook net achterDaniel schreef:- Er scheen in Nijmegen wel belangstelling in die dubbelgeledes te bestaan voor lijn 10.
- De trams (inclusief de Weense) gaan mee over naar Qbuzz.
- Hess is de enige producent van dubbelgelede hybrides, een enkelgelede versie is er o.a. bij Mercedes.
We hebben dus maar 1 kandidaat voor de dubbelgeleed. Hopelijk komt daar verandering in, want als je hiervan afhankelijk moet zijn kun je geen kwaliteit gaan vergelijken met een andere fabrikant. Het liefst heb ik trouwens van Hool's dan Citaro's. Die rijden (naar mijn gevoel) fijner. Maar dat van Hess kan ik zo niet zeggen, ben nog niet naar Arnhem geweest afgelopen jaar.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
- Locatie: Almere
Re: Concessie regio Utrecht
Ja dat hoop ik inderdaad ook. Beetje concurrentie is wel leuk zo nu en dan. Maar ik denk ook niet dat een hybride met een trolly moet vergelijken.Michael 1988 schreef:Dat van Citaro en Hess kwam ik ook net achterDaniel schreef:- Er scheen in Nijmegen wel belangstelling in die dubbelgeledes te bestaan voor lijn 10.
- De trams (inclusief de Weense) gaan mee over naar Qbuzz.
- Hess is de enige producent van dubbelgelede hybrides, een enkelgelede versie is er o.a. bij Mercedes.
We hebben dus maar 1 kandidaat voor de dubbelgeleed. Hopelijk komt daar verandering in, want als je hiervan afhankelijk moet zijn kun je geen kwaliteit gaan vergelijken met een andere fabrikant. Het liefst heb ik trouwens van Hool's dan Citaro's. Die rijden (naar mijn gevoel) fijner. Maar dat van Hess kan ik zo niet zeggen, ben nog niet naar Arnhem geweest afgelopen jaar.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie regio Utrecht
De Volvo 7700 Hybrid is er trouwens alleen in 12 meter-uitvoering, niet als gelede.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie regio Utrecht
Nee maar het is wel dezelfde fabrikant. We zien wel waar Qbuzz mee komt. Misschien met alleen maar van hools (als die tenminste een hybride dubbelgelede gaan ontwikkelen) of citaros gelede, standaard en dan die Hess. Het handigste lijk mij allemaal dezelfde fabrikant (i.v.m. korting bij ordergrootte en dezelfde technieken zijn bij elke bus hetzelfde). Of BRU moet de dubbelgelede hybride terug gaan draaien (wegens te weinig concurentie).someone-unreal schreef:
Ja dat hoop ik inderdaad ook. Beetje concurrentie is wel leuk zo nu en dan. Maar ik denk ook niet dat een hybride met een trolly moet vergelijken.
Re: Concessie regio Utrecht
Ik meen ooit wel eens iets te hebben gehoord over hybride Mercedes bussen, maar ik heb geen idee of dat idee ook concreet was. Ze leveren nu in ieder geval nog geen dubbelgeledes..
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie regio Utrecht
Ik herinner me zojuist 1 bustype, maar dat was eigenlijk in Nederland meer een flop. De Phileas. Deze was hybride, is geleed en er is zelfs een dubbelgelede versie. Maar ja zoals ik al zei, hij was in Nederland een flop, maar in een paar andere landen volgens mij niet. Dus hopelijk heeft APTS (VDL Berkhof) dit probleem ondertussen opgelost. Zo is er toch wederom een kandidaat bijgekomen (al vond ik de problemen met de eerste versie wel zeer ernstig).
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie regio Utrecht
Sorry voor de dubbele reactie, maar ik bedoelde idd dat de dubbele hybride geledes niet bij Van hool stonden.someone-unreal schreef:En de hybrides staan in grote maten op de site van VanHool http://www.vanhool.be/Home%20NL/autocar ... iefNL.html of bedoelde je dat de dubbel geledes er niet in staan
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
- Locatie: Almere
Re: Concessie regio Utrecht
Ja die bestaan, er rijden er twee van rond in Rotterdam (Citaro G). Maar geen dubbelgeledes. Enige wat Mercedes verder heeft is de capacity maar daar heb je niet zoveel aan omdat die niet in hybride bestaan en lang niet zo veel ruimte hebben als een dubbelgelede.Stephan schreef:Ik meen ooit wel eens iets te hebben gehoord over hybride Mercedes bussen, maar ik heb geen idee of dat idee ook concreet was. Ze leveren nu in ieder geval nog geen dubbelgeledes..
-
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Concessie regio Utrecht
Vertel mij is waarom die oude dubbel geledes in Haarlem "lastig" zijn? Volgens mij is Haarlem even ruim opgezet als Utrecht.someone-unreal schreef: Voor Schiphol moeten ze denk ik omgebouwd worden i.v.m emissie eisen etc. Voor de Zuidtangent zijn ze sowieso niet geschikt omdat de bussen lastig zijn in Haarlem. Misschien voor eventuele spitsritten.
For Your Railroad Adventures
Re: Concessie regio Utrecht
Dubbelgelede bussen rijden nog altijd met een speciale ontheffing van de wegbeheerder rond. Vraag me af of Rijkswaterstaat erop zit te wachten dat dit soort bussen moeten invoegen op de volle A9.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie regio Utrecht
Is dat zo? De eerste wagens hadden inderdaad wel een ZZ-kenteken voor speciale voertuigen, maar de laatste nieuwe dubbelgeledes hebben dat bv. al niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie regio Utrecht
Ontheffing zit hem in de lengte van de bussen. Toen de eerste dubbelgelede bussen werden geleverd stond heel het 25,25 meter voertuigen verhaal nog in de kinderschoenen, zowel voor bussen als voor het goederenvervoer. Alleen hadden die laatste geen ZZ nummers omdat die grotendeels met gestandaliseerd matrieel konden rijden op de eventuele dolly's na welke gewoon als aanhanger of oplegger bij de RDW werden geregistreerd.Daniel schreef:Is dat zo? De eerste wagens hadden inderdaad wel een ZZ-kenteken voor speciale voertuigen, maar de laatste nieuwe dubbelgeledes hebben dat bv. al niet meer.
Re: Concessie regio Utrecht
Pics? Ik weet niet helemaal niks van Utrecht en er is hier inderdaad eigenlijk nogal wat raar spul te gast af en toe, maar deze ken ik nietsomeone-unreal schreef:Hess (geleed en dubbelgeleed)Michael 1988 schreef:Ik heb eens zitten kijken wat GVU nu in het wagenpark heeft, en zover ik kan zien worden er nu meer gelede bussen en dubbelgelede bussen besteld dan het huidige wagenpark en minder standaardbussen. Hopelijk past alles dadelijk wel op de stallingen. Volgens mij zijn het ook meer bussen in totaal, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
PS. Welk bedrijf produceert eigenlijk naast van hool nog meer hybride gelede en welk bedrijf produceert hybride dubbelgelede bussen (van Hool heeft ze niet in de catalogus staan)?
Deze was tijdje terug te gast in utrecht
Re: Concessie regio Utrecht
Een 'bewijs' dan maar:
http://busfoto.nl/foto/displayimage.php?album=21&pos=43
http://busfoto.nl/foto/displayimage.php?album=21&pos=44
Allebei genomen op de stalling van het GVU.
http://busfoto.nl/foto/displayimage.php?album=21&pos=43
http://busfoto.nl/foto/displayimage.php?album=21&pos=44
Allebei genomen op de stalling van het GVU.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Re: Concessie regio Utrecht
Ik vind hem door al die spullen op het dak nogal "zwaar en traag" ogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6424
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Concessie regio Utrecht
Luxemburg heeft er ook twee rondrijden, opvallend daarbij is dat er van buiten een achterraam lijkt te zijn maar van binnen daar niks van te zien is. De meeste chauffeurs geven veel te veel gas bij het optrekken waardoor de dieselmotor direct al gaat helpen i.p.v. elektrisch te rijden. Traag zijn ze volgens mij niet, misschien wel als ze vol passagiers zitten maar in Luxemburg rijden ze op tamelijk rustige lijnen (vraag me niet waarom ze met dubbel-geledes rijden...).
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie regio Utrecht
Volgens deze website deze website] (let op is Duits) en deze website is het ook een trolleybus. En volgens de eerste komt/kwam die ook voor in een aantal Duitse Steden, maar ik weet niet in hoeverre mate dit zo is. Trouwens mij is een ding zojuist opgevallen aan die bus. Ik weet niet of dat meer mensen opviel maar de midden-bak heeft dus schijnbaar wel degelijk een wiel. Hij zit net achter een schortplaat. Lijkt me leuk met het wisselen van een band.
Laatst gewijzigd door Geert op zo 09 jan 2011, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote weggehaald
Reden: Overbodige quote weggehaald
-
- Berichten: 6424
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Concessie regio Utrecht
Ja het viel mij ook al op dat de wielen van de 2e en 3e as bijna niet te zien zijn. Maar of ze dat er bij een voor Nederland bestemd exemplaar ook opbouwen? In Luxemburg rijden er genoeg (Hess niet) bussen met kleppen voor de niet sturende assen rond, terwijl je dat bij precies hetzelfde type in Nederland niet ziet. Een band verwisselen is overigens geen punt; twee vierkantslotjes los draaien en het luik kan omhoog geklapt worden.
De Luxemburgse staat zelfs op de 2e website die je vermelde:
In Utrecht rijden ze toch weleens dubbel-geledes klem? Die Hess bussen schijnen veel eenvoudiger achteruit te kunnen rijden dan een van Hool.
De Luxemburgse staat zelfs op de 2e website die je vermelde:
In Utrecht rijden ze toch weleens dubbel-geledes klem? Die Hess bussen schijnen veel eenvoudiger achteruit te kunnen rijden dan een van Hool.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten