Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

Zoals sommige van jullie weten ben ik gek op OV-chipkaarten in alle kleuren, geuren, smaken en vormen.

Afbeelding
Deze kaart ontbrak nog uit mijn verzameling en ik had gezien dat deze kaart verkrijgbaar is uit alle Arriva kaartautomaten die staan in het noorden van ons land.
Even een leuk ritje naar het noorden van ons land dus.

Uit de automaat heb ik voor mijzelf maar ook voor enkele andere OV-chip spaarders een aantal kaarten getrokken voor 7,50.

Ook wilde ik graag zien hoe de automaten reageren als je bijvoorbeeld 1 euro saldo op je kaart laadt.
De Arriva kaartautomaten zijn afschuwelijk lomp en het WIndows gehalte spat er vanaf...

Nadat ik met moeite en gepriegel 1 euro had ingetoetst kom je terug in het hoofdscherm (het werkt als een webshop).
Als je klaar bent moet je op Winkelwagen drukken om alles af te rekenen.
Bij producten die je kon bestellen stond ook een Arriva Noord 40% Korting product.
Dit product heb ik geselecteerd (gewoon leuk om naast de Veolia Transport 40% korting, Connexxion Dal Oost, RET en GVB nachtbusproduct erbij te hebben.

Netjes 1 euro betaald en het Arriva product was bij mijn kaart geplaatst.

Totdat ik wilde inchecken bij Arriva om richting Rode School te reizen.
GOEDE REIS -6,00
Inmiddels had ik al door hoelaat het was... Op de kaartautomaat gekeken:
- U bent nog ingecheckt bij NS
Maar de tekst ingecheckt stond bij ARRIVA product.

Oftewel dat ARRIVA product heeft mijn Studenten Week Vrij overschreven /of van mijn kaart afgetieft!

Daar sta je dan in Groningen met een pasje zonder studentenreisrecht (althans de Week Vrij is verdwenen)

Samen met de dame van de Arriva balie 50 minuten naar mijn kaart gekeken en heb ook zelf door hun systeem mogen bladeren, maar nergens een functie om het ARRIVA product er weer af te gooien....

Ondertussen over en weer gelopen naar de NS balie en ook daar 20 minuten gevraagd wat zij voor mij konden betekenen waarna ik zelf de telefoon heb gepakt en 27 min a 0,38 cent per minuut met de Studenten OV-chipkaart infolijn aan de lijn heb gehangen.
Er is mij beloofd dat ik morgen terug gebeld zal worden.... eerst zien, dan geloven.

Inmiddels maar een kaartje gekocht en een student lief aangekeken of ik op haar korting mee mag reizen terug naar Amsterdam.

Je kan begrijpen dat ik woest ben aangezien ik nu geen kant meer op kan.....

Oftewel een tip van mij: STOP NOOIT PERSOONLIJKE OV-CHIPKAARTEN IN DE ARRIVA KAARTAUTOMATEN!!!!

Wordt vervolgd....
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Fles »

Zo, da's lekker dan :?

Maar zoiets moet toch veel meer mensen getroffen hebben? Waarom blijkt dat nu pas dan? :?:
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Gekko123 »

Omdat die dingen in het noorden van het land pas een paar dagen werken misschien? Kan best zijn dat FYS de eerste student was...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

De Arriva kaartautomaten staan sinds 14 januari 2011 aan.

Verder was ik in die 2 uur tijd de enige die op,rond,tussen en onder de automaat bezig was...
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door webguy »

Hoe zit dat trouwens met teveel producten uberhaupt? Je kan nooit er automatisch producten afhalen?
Verder was er ooit gezegd dat de kaart verschillende blokken had die afzonderlijke beveiligd waren (functie van de kaart/MIFARE op zich, niet de OVC toepassing). Die wordt dus duidelijk nooit gebruikt door de OVC om het schrijven van andere bedrijven te beveiligen, erg knullig allemaal. Het gaat altijd ergens mis als ieder bedrijf eigen of bijna eigen software heeft voor een kaart.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

Om het sipel uit te leggen:

Arriva dumpt zonder wat te vragen hun eigen ARRIVA product op je kaart dit betekent:

- Elke student die bij een Arriva kaartautomaat saldo oplaadt raakt zijn Reisrecht kwijt bij inchecken!
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Suus »

Dat lijkt mij niet te kloppen. Je geeft zelf aan dat je er zelf voor gekozen hebt het Arriva-product op te laden. Als je dat niet doet zal er ook geen Arriva-product op je kaart gezet worden, dunkt me.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Je geeft zelf aan dat je er zelf voor gekozen hebt het Arriva-product op te laden.
Zal wat foto'tjes plaatsen van de kaartautomaat... dan piep je wel anders.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Geert »

Dit is ook precies de reden waarom ik voorlopig nog geen automatisch opladen inschakel...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Suus »

find_your_spot schreef:
Bee schreef:Je geeft zelf aan dat je er zelf voor gekozen hebt het Arriva-product op te laden.
Zal wat foto'tjes plaatsen van de kaartautomaat... dan piep je wel anders.
Uit je bericht kan ik echter niet iets anders halen dan dat je vrijwillig voor het opladen van het Arriva-product hebt gekozen. Bij gewoon geld opladen kan er toch nooit zomaar een Arriva-product op een kaart geschreven worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Thijs »

Het is toch werkelijk onbegrijpelijk dat een Arriva-kaartautomaat het studentenreisrecht kan verwijderen? Ben heel benieuwd wat hier precies achterzit: lijkt me toch een bug c.q. stommiteit van Arriva-kant.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Chauf21 »

Ik snap het hele verhaal niet, want je begint erover dat je OV-chipkaart van Arriva uit een automaat hebt gekocht. Later zeg je dat je studentenreisrecht niet meer op je kaart staat. Uhh? Volgens mij ben je dan zelf aan het klooien geweest. En, tweede vraag, waarom check je in bij Arriva met je studentenkaart? Er staat nergens vermeld dat dat zonder problemen kan. Sterker nog, je wordt geadviseerd niet in te checken. Bij de NS scheen je als student ook Reizen op Saldo te kunnen activeren, maar dan betaalde je ook het volle tarief. Ik zie niet in waarom je dit bericht zo nadrukkelijk naar voren moet brengen?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Reiziger Delft »

Heb je dat Arriva kortingsproduct op die nieuwe OV-Chipkaart van Arriva proberen te zetten, of op je studenten-OV?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door MdJ »

Heb/Had je wel uitgecheckt bij de NS dan?

Soortgelijk verhaal heb ik met mijn VDU-kaart gehad.. toen mijn product verlopen was (en er dus opnieuw erop moet zetten)

Als je eerst heb ingecheckt en dan het (VDU-)product erop zet, dan s die check-in eraf. Het VDU-gedeelte gaat daar blijkbaar overheen...Uiteindelijk met hulp van wat mensen van S&V (die ook geprobeerd hebben wat ze konden, evenals naar een bepaald buro gebeld) de HC overtuigd dat ik "zwart" naar Hilversum kon en mocht reizen. Godzijdank was het vanaf Apeldoorn een s1600... Als het de s1700 was, mocht ik alles nog een keer kijken...

En ja.. Uiteindelijk na een nachtje voor het kantoor van TransLink geslapen te hebben ( (A) ) mijn geld teruggekregen...
Bij twijfel: gebruik beton.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef: Uit je bericht kan ik echter niet iets anders halen dan dat je vrijwillig voor het opladen van het Arriva-product hebt gekozen.
Je wordt door een soort ""webshop"" geen geloodst waarin dat ARRIVA product voor je neus wordt voorgeschoteld, het ziet er logisch uit dat je het moet aanklikken, een andere knop had dan waarschijnlijk Volgende geweest. Maar of de gemiddelde gebruiker dat begrijpt...
Chauf21 schreef:Ik snap het hele verhaal niet, want je begint erover dat je OV-chipkaart van Arriva uit een automaat hebt gekocht.
Correct, zie foto bovenaan.
Chauf21 schreef: Later zeg je dat je studentenreisrecht niet meer op je kaart staat. Uhh?
Ook correct dat was handeling 2.
Chauf21 schreef: Volgens mij ben je dan zelf aan het klooien geweest.
Wat jij klooien noemt, noem ik gewoon gebruik maken van de automaat waarvoor die bedoelt is. Nee, dat was niet klooien.
Chauf21 schreef: En, tweede vraag, waarom check je in bij Arriva met je studentenkaart? Er staat nergens vermeld dat dat zonder problemen kan. Sterker nog, je wordt geadviseerd niet in te checken.
Omdat ik in november 2010 al eens eerder had ingecheckt op station Leeuwarden en dit prima zonder problemen ging.
Chauf21 schreef: Bij de NS scheen je als student ook Reizen op Saldo te kunnen activeren, maar dan betaalde je ook het volle tarief. Ik zie niet in waarom je dit bericht zo nadrukkelijk naar voren moet brengen?
Reizen op Saldo laden verwijderde NIET je Studenten Week Vrij Reizen product!
Dat heeft dit ARRIVA product wel gedaan!

Ik kan nu helemaal niet meer inchecken bij NS, dat ARRIVA product overruled zegmaar alles.
Reiziger Delft schreef:Heb je dat Arriva kortingsproduct op die nieuwe OV-Chipkaart van Arriva proberen te zetten, of op je studenten-OV?
Dat Arriva 40% kortingsproduct kan alleen maar op een persoonlijke kaart geladen worden, oftewel mijn Studenten OV-chipkaart.
MdJ schreef:Heb/Had je wel uitgecheckt bij de NS dan?

En ja.. Uiteindelijk na een nachtje voor het kantoor van TransLink geslapen te hebben ( (A) ) mijn geld teruggekregen...
Mijn reis vanaf Amsterdam naar Groningen had ik uitgecheckt op mijn Student Week Vrij Reizen.

Die 6 euro van Arriva heb ik ook terug gekregen door weer na 3 minuten uit te checken.
Maar het ARRIVA product (zoals het NS het noemt) blijft er nog steeds op staan en mijn Studentenreisrecht blijft foetsie.

Voor het kantoor van TransLink slapen, kan je daar meer over vertellen? Ben bang dat dit verhaal daar ook op uitloopt.
For Your Railroad Adventures
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door MdJ »

Was een grapje..

Uiteindelijk bij de NS de claim neergelegd... Weekje later stond mijn 20 euro (incheck buiten mijn VDU om..) mooi op mijn rekening.
Bij twijfel: gebruik beton.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Chauf21 »

Op de website http://www.studentenov-chipkaart.nl (het officiële communicatiekanaal over studentenov-chipkaarten) staat dat je bij de treinen van Arriva NIET moet in- en uitchecken. Dat jij nou allerlei handelingen en producten op je kaart zet, moet je zelf weten, maar je wordt vanuit geen enkele instantie aangemoedigd om dat te doen (en waarom zou je ook?). Ik vind dit verhaal een beetje eigen schuld, dikke bult... Het is niet voor niets dat de kaart stapsgewijs wordt ingevoerd en dat je wordt geadviseerd om NIET in te checken.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Reiziger Delft »

find_your_spot schreef:Bij producten die je kon bestellen stond ook een Arriva Noord 40% Korting product.
Dit product heb ik geselecteerd (gewoon leuk om naast de Veolia Transport 40% korting, Connexxion Dal Oost, RET en GVB nachtbusproduct erbij te hebben.
Tja, volgens mij is het ook niet handig om kortingsproducten op je kaart te zetten, waar je toch niets aan hebt, en die in conflict zouden komen met je studentenproduct. Je krijgt immers al 40% korting op de tijden dat je vrij-reizen niet geldig is. Hoe weet die OV-Chipkaart nu welk product hij moet selecteren als je incheckt, als er zoveel op je pas zijn. Zou logisch zijn als dat het laatste product is waarvoor je hebt gekozen, en dat is dus nu ook gebeurd. :wink:
Laatst gewijzigd door Reiziger Delft op wo 19 jan 2011, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Thijs »

Chauf21 schreef:Op de website http://www.studentenov-chipkaart.nl (het officiële communicatiekanaal over studentenov-chipkaarten) staat dat je bij de treinen van Arriva NIET moet in- en uitchecken. Dat jij nou allerlei handelingen en producten op je kaart zet, moet je zelf weten, maar je wordt vanuit geen enkele instantie aangemoedigd om dat te doen (en waarom zou je ook?).
Arriva zelf adviseert studenten in- en uit te checken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Chauf21 »

Dan zit daar een tegenstrijdigheid, maar dan nog word je door geen enkele instantie (en al helemaal niet door DUO/SOV) aangemoedigd om allerlei extra producten op je studentenkaart te laden. Bij sommige producten wordt zelfs expliciet vermeld dat deze niet werken in combinatie met een studentenov-chipkaart (Dalkorting Oost bijvoorbeeld). Het is mij een raadsel waarom je dan nog steeds moedwillig dergelijke producten op je kaart gaat laden. Dat is vragen om problemen.

FYS, hoeveel producten heb je in totaal op je kaart staan? Je moet zowel de actieve als inactieve producten meetellen. Mogelijk zit je aan het maximum aantal (zou me bij jou niets verbazen) en heeft Arriva je oudste product overschreven. Maar dat is slechts een pure speculatie van mijn kant.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:(Dalkorting Oost bijvoorbeeld)
Nu noem je ook wel een hardnekkig product... die wordt bij mij ook herkend in elke Connexxion-bus waarin ik incheck. Zo ook in...
Check-uit 15:46 Houten, De Molen bij Connexxion
Check-in Nieuwegein, Stadscentrum bij Connexxion
Product: Dalkorting Oost-Nederland
Ritprijs € 1,53 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € 2,47)
...Houten en Nieuwegein dus :P Voor de duidelijkheid: hij berekend er (helaas) geen korting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
GTW
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 17:06

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door GTW »

De kaartautomaten op station Valkenburg die herkent geen OV chipkaart.
spoorkilometers 2011: 1458 km.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door find_your_spot »

Chauf21 schreef: FYS, hoeveel producten heb je in totaal op je kaart staan? Je moet zowel de actieve als inactieve producten meetellen. Mogelijk zit je aan het maximum aantal (zou me bij jou niets verbazen) en heeft Arriva je oudste product overschreven. Maar dat is slechts een pure speculatie van mijn kant.
Ik denk dat ik jou hier 100% gelijk in moet geven....

Ja, ik zat al over mijn maximum aantal producten.

En waarom producten laden? Omdat het kan, juist om vervoerbedrijven op dit soort knullige fouten te wijzen.
For Your Railroad Adventures
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Thijs »

Wat is het maximaal aantal producten op een OVC dan?

Wel raar dat een ander (maar welk?) product dan wordt overschreden: je zou een melding moeten krijgen dat je aan het maximum aantal producten zit en vervolgens zelf een product moeten kunnen verwijderen.
[nog beter: geen maximum]
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten, mijdt Arriva kaartautomaten!

Bericht door Geert »

Er zal wel een maximum aan zitten omdat zo'n chip maar een beperkt geheugen heeft, maar het is kennelijk vrij laag (ik meende ooit iets van 12 producten gelezen te hebben, maar wellicht kan iemand dat even bevestigen cq. ontkrachten). Zo'n automaat zou gewoon moeten weigeren om een product op te laden als je maximum al overschreden is, het zou vreemd zijn als de Arriva-automaat dat niet doet (daar lijkt het wel op nu).
Thijs schreef:
Chauf21 schreef:Op de website http://www.studentenov-chipkaart.nl (het officiële communicatiekanaal over studentenov-chipkaarten) staat dat je bij de treinen van Arriva NIET moet in- en uitchecken.
Arriva zelf adviseert studenten in- en uit te checken.
Handig weer die tegengestelde berichten :roll:
Chauf21 schreef:Dan zit daar een tegenstrijdigheid, maar dan nog word je door geen enkele instantie (en al helemaal niet door DUO/SOV) aangemoedigd om allerlei extra producten op je studentenkaart te laden. Bij sommige producten wordt zelfs expliciet vermeld dat deze niet werken in combinatie met een studentenov-chipkaart (Dalkorting Oost bijvoorbeeld). Het is mij een raadsel waarom je dan nog steeds moedwillig dergelijke producten op je kaart gaat laden. Dat is vragen om problemen.
Als bepaalde combinaties niet mogelijk zijn dan moet dat technisch ook geblokkeerd worden. Het is allemaal software, dus hoe moeilijk is het om een check in te bouwen die bijvoorbeeld Dalkorting verbiedt in combinatie met een studentenreisproduct? Of een studentenproduct met een kortingsproduct van Arriva?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten