'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
’s-HEERENBERG - De Duitse vervoersmaatschappij NIAG is 'optimistisch' over een directe busverbinding tussen Doetinchem en Emmerik.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... mmerik.ece
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... mmerik.ece
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Vroeger reed de bus vanuit Doetinchem al door naar Emmerich, dus dit zou gewoon herstel betekenen van een opgeknipte lijn.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Wordt die lijn vooral gebruikt voor Duitsers van en naar Nederland, of door Nederlanders naar of van Duitsland?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Deze huidige lijn 24 Doetinchem - s-Heerenberg wordt vooral door Nederlanders gebruikt. De huidige lijn van s-Heerenberg naar Emmerich trek amper reizigers. Wanneer deze lijnen bij elkaar samengevoegd wordt zal de lijn nog steeds het meest door Nederlanders gebruik worden. Hierdoor bestaat er wel een verbinding met Nijmegen. Wellicht zal dit een rol kunnen spelen.Bee schreef:Wordt die lijn vooral gebruikt voor Duitsers van en naar Nederland, of door Nederlanders naar of van Duitsland?
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Ik denk dat de verbinding nu door niemand gebruikt wordt. Wie maakt er voor zijn lol nu een overstap van 26 minuten?
Overigens heb ik al eens opgevangen dat de NIAG ook in overweging heeft om er een verbinding Nijmegen-Doetinchem van te maken. Dus inderdaad de verbinding Nijmegen-Kleve-Emmerich te koppelen aan de lijn Emmerich- 's Heerenberg-Doetinchem
Overigens heb ik al eens opgevangen dat de NIAG ook in overweging heeft om er een verbinding Nijmegen-Doetinchem van te maken. Dus inderdaad de verbinding Nijmegen-Kleve-Emmerich te koppelen aan de lijn Emmerich- 's Heerenberg-Doetinchem
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Dat zou wel een unicum zijn in Nederland denk ik. Een buslijn met beide eindpunten in Nederland maar gereden door een buitenlandse vervoerder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Ik denk het ook, vraag me alleen even af hoe en of dat concessietechnisch allemaal gaat. Denk dat het juridisch knap lastig is. Zeker als het een goed alternatief voor de trein wordt, dan zal Arriva en de toekomstige brengtreindienstboer daar toch niet heel blij van worden.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Concessieoverschrijdende-samen-geexploiteerde buslijnen komen wel vaker voor hoor.
Alleen heb je hier 3 vervoerders in 3 concessies (Duitsland meegerekend), dat zou dan geloof ik wel weer uniek zijn.
Alleen heb je hier 3 vervoerders in 3 concessies (Duitsland meegerekend), dat zou dan geloof ik wel weer uniek zijn.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Buurtbus 566 (Zevenaar - Spijk) wordt dan wel niet door een buitenlandse vervoerder gereden maar heeft wel beide eindpunten in Nederland en rijdt onderweg ook door Duitsland.Bee schreef:Dat zou wel een unicum zijn in Nederland denk ik. Een buslijn met beide eindpunten in Nederland maar gereden door een buitenlandse vervoerder.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Alleen voor het traject 's-Heerenberg-Doetinchem zou volgens mij iets geregeld moeten worden. Maar zoiets komt meer voor (bus Breskens-Brugge bijvoorbeeld). Voor de reis van Doetinchem naar Nijmegen lijkt een bus geen concurrent voor de trein via Arnhem (reistijd zal iets van twee uur worden...).Freek schreef:Ik denk het ook, vraag me alleen even af hoe en of dat concessietechnisch allemaal gaat. Denk dat het juridisch knap lastig is. Zeker als het een goed alternatief voor de trein wordt, dan zal Arriva en de toekomstige brengtreindienstboer daar toch niet heel blij van worden.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Doetinchem-'s Heerenberg is goed met Arriva te regelen. Zorgen dat de OVC geaccepteerd wordt en men kan de NIAG kan de lijn opdracht van Arriva rijden.
Misschien zie ik beren op de weg, maar ik verwacht meer problemen met de concessies (bij een bus Doetinchem-Nijmegen via Emmerich). Om binnen Nederland OV aan te bieden, bus bijvoorbeeld moet men concessiehouder zijn. Meestal is de concessiehouder verplicht om binnen Nederland concessiegrensoverschrijdend vervoer te accepteren. Internationaal vervoer is altijd toe gestaan, mits er komend vanuit Duitsland alleen maar uitstappen is toegestaan. De huidige constructie op bijvoorbeeld Nijmegen-Kleve vereist dus instemming van de concessieverlener en concessiehouder.
Misschien zie ik beren op de weg, maar ik verwacht meer problemen met de concessies (bij een bus Doetinchem-Nijmegen via Emmerich). Om binnen Nederland OV aan te bieden, bus bijvoorbeeld moet men concessiehouder zijn. Meestal is de concessiehouder verplicht om binnen Nederland concessiegrensoverschrijdend vervoer te accepteren. Internationaal vervoer is altijd toe gestaan, mits er komend vanuit Duitsland alleen maar uitstappen is toegestaan. De huidige constructie op bijvoorbeeld Nijmegen-Kleve vereist dus instemming van de concessieverlener en concessiehouder.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Tja, een omgekeerde lijn 19 dus.Bee schreef:Dat zou wel een unicum zijn in Nederland denk ik. Een buslijn met beide eindpunten in Nederland maar gereden door een buitenlandse vervoerder.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Hoe bedoel je dat?Meltrain schreef:Tja, een omgekeerde lijn 19 dus.Bee schreef:Dat zou wel een unicum zijn in Nederland denk ik. Een buslijn met beide eindpunten in Nederland maar gereden door een buitenlandse vervoerder.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Lijn 19 heeft begin- en eindpunt in Nederland, wordt gereden door een Nederlandse vervoerder, maar legt het grootste deel van het traject in het buitenland (België) af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Okee nou snap ik hem.Bee schreef:Lijn 19 heeft begin- en eindpunt in Nederland, wordt gereden door een Nederlandse vervoerder, maar legt het grootste deel van het traject in het buitenland (België) af.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Ik snap eigenlijk het nut niet helemaal. Een treinverbinding tussen Arnhem en Emmerich faalde al eerder, dus waarom zou een bus het ineens wel goed doen?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Het kan aan mij liggen, maar is het niet veel handiger om de lijn Doetinchem Nijmegen niet via Emmerik te laten rijden of misschien 2 (of 3) lijnen te creëren. Een die direct naar Nijmegen gaat en een (of twee) die via Emmerik gaan. Anders is de trein volgens mij een stuk sneller.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
lag dat ook niet voor een behoorlijk deel aan de dienstregeling? iets van 6 keer op een dag of zo op aparte tijden met aansluiting op niks?Pijnackerbus schreef:Ik snap eigenlijk het nut niet helemaal. Een treinverbinding tussen Arnhem en Emmerich faalde al eerder, dus waarom zou een bus het ineens wel goed doen?
Als ze het goed hadden aangepakt zoals nu met de Grenslandexpress had het misschien wel heel anders uitgepakt...
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
De trein naar Emmerich mislukte alleen omdat er geen goed concept voor bedacht was en hij binnen een maand weer was opgeheven. De trein naar Bad Bentheim is al een veel beter voorbeeld hoe je zoiets zou kunnen aanpakken. Het zou voor veel mensen in Oost-Nederland een goedkope manier kunnen zijn om bijvoorbeeld eens een dagje te gaan winkelen in Oberhausen.
Vanuit Emmerich rijdt er elk uur een trein naar Oberhausen, Düsseldorf, Keulen, Bonn en Koblenz waar volgens mij genoeg Nederlanders wel eens een dagje naartoe willen zonder meteen dure ICE-kaartjes te hoeven kopen.
Vanuit Emmerich rijdt er elk uur een trein naar Oberhausen, Düsseldorf, Keulen, Bonn en Koblenz waar volgens mij genoeg Nederlanders wel eens een dagje naartoe willen zonder meteen dure ICE-kaartjes te hoeven kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Ik kan me die proef met een trein tussen Arnhem en Emmerich nog goed voor de geest halen. Er reden 2 treinparen per dag in het weekend. De heenreis was voor 8 uur 's ochtends ofzo en terug al om 14.00 uur de laatste. Die proef is toen dus vakkundig de nek omgedraaid. Verder was de communicatie daarover 0.0, dus dat hielp ook al niet mee.
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
Die treinverbinding faalde helemaal niet, die is gewoon gesaboteerd ende moedwillig de nek omgedraaid door Syntus toen de proef nog niet op een kwart van de beloofde tijd was.Pijnackerbus schreef:Ik snap eigenlijk het nut niet helemaal. Een treinverbinding tussen Arnhem en Emmerich faalde al eerder, dus waarom zou een bus het ineens wel goed doen?
Re: 'Optimisme' over directe bus Doetinchem-Emmerik
En Fles heeft gesproken. Amen! _O_Fles schreef:Die treinverbinding faalde helemaal niet, die is gewoon gesaboteerd ende moedwillig de nek omgedraaid door Syntus toen de proef nog niet op een kwart van de beloofde tijd was.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten