Aanbesteding concessie Waterland 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Je moet er alleen niet van uit gaan dat succesvolle concepten uit het buitenland hier ook een succes worden: dat is lang niet zeker. Zie ook de afbraak van de lange-afstands-bussen die we in Nederland wel gehad hebben (Interliners).
Dat is ook de nek omgedraaid dat concept. Over het oorspronkelijke idee was ik zeker tevreden. Maar Israelische bussen in Waterland, dat wordt interessant :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door midnet »

weet iemand of die Egged ueberhaupt al ergens in wat voor hun buitenland is rijdt? En daarbij is dan geheel nog niet gezegd dat er dan Israeli bussen komen. Bovendien is juist ISR heel lang een goede klant geweest van-wist je dat-in NL gebouwde bussen.
Overigens is luxe tour(achtige) bussen op langere streeklijnen beslist niet enkel daar sprake van. In nogal wat dichterbij liggende landen als Spanje, GB=UK, en vooral (beetje ook mijn smaak) de Scandinaven kun je heel luxe en toch op de dienst toegesneden bussen vinden. Maar daar zijn de haltes ook veel minder in aantal.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door midnet »

Oh-en nog iets-die EGGED is een co"operatief- net zo als de Griekse KTEL. Als chauffeur moet je je inkopen met flinke geld-aandelen en meestal rij je dan min of meer je eigen bus (gedeeld met vaste collega). Dat zie ik nou zo gauw in NL niet van de grond komen............
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Vinny »

In de jaren '70 werd het busbedrijf dan ook een "Kibbutz op wielen" genoemd :mrgreen:
Maar volgens mij is er ook in Israel behoorlijk geprivatiseerd de laatste tijd. Ach ik moet er nog eens heen en foto's maken :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Chauf21 »

midnet schreef:weet iemand of die Egged ueberhaupt al ergens in wat voor hun buitenland is rijdt?
Zie het overzicht van Egged zelf: http://www.egged.co.il/Eng/main.asp?lngCategoryID=2786. Ze rijden dus ook in Oost-Europa.
midnet schreef:En daarbij is dan geheel nog niet gezegd dat er dan Israeli bussen komen.
Het wagenpark van Egged bestaat uit MAN, Mercedes, Scania en Volvo bussen. En inderdaad is er bij Egged Ta'avura ook een grote vloot Ambassadors geleverd.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door mijack1985 »

Chauf21 schreef:
midnet schreef:weet iemand of die Egged ueberhaupt al ergens in wat voor hun buitenland is rijdt?
Zie het overzicht van Egged zelf: http://www.egged.co.il/Eng/main.asp?lngCategoryID=2786. Ze rijden dus ook in Oost-Europa.
midnet schreef:En daarbij is dan geheel nog niet gezegd dat er dan Israeli bussen komen.
Het wagenpark van Egged bestaat uit MAN, Mercedes, Scania en Volvo bussen. En inderdaad is er bij Egged Ta'avura ook een grote vloot Ambassadors geleverd.
bedankt voor de link, zag ik trouwens nou daarop ook van die Berkhof Procities er op staan. Je weet wel, van die CXX Fryskers. Nou ik wil ze wel een kans geven, ze hebben wel wat weg van Connexxion, ook groen en de dubbele XX'en.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Dafdriver »

mijack1985 schreef:bedankt voor de link, zag ik trouwens nou daarop ook van die Berkhof Procities er op staan. Je weet wel, van die CXX Fryskers. Nou ik wil ze wel een kans geven, ze hebben wel wat weg van Connexxion, ook groen en de dubbele XX'en.
Dat is geen VDL product maar volgens de bijgevoegde gegevens een maaksel van de Lithogroup. Wel een vreemd gezicht die grote spiegelarmen op dat miezerige busje.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Snorkel »

Inderdaad geen gezicht, zulke spiegel armen. Hoe gaat dat met trillingen, drempels, etc ?

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Dafdriver »

Snorkel schreef:Inderdaad geen gezicht, zulke spiegel armen. Hoe gaat dat met trillingen, drempels, etc ?

Groet, Michel
Tjah goeie vraag. Misschien de bus eens een keer lenen en in Sint Oedenrode de nodige rondjes op de testbaan van DAF rond laten jakkeren. Ze hebben daar nog een leuk stukje op die baan wat uit kinderkopjes ( Belgische straatweg ) bestaat.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Snorkel »

Goed idee. Ik ben vrijwilliger om zo'n ding gelijk grondig af te serveren.

Bij Syntus hebben we de TüV al bij de Optare's gehad, om het wegliggingsprobleem te annaliseren.
Er zit i.i.g. 7cm stuuruitslag speling op de hele stuurinrichtings constructie !!!! :evil:
Er is al een chauffeur aangehouden ......... of ie effe wou blazen ....... :neg:

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Dafdriver »

Snorkel schreef:Goed idee. Ik ben vrijwilliger om zo'n ding gelijk grondig af te serveren.

Bij Syntus hebben we de TüV al bij de Optare's gehad, om het wegliggingsprobleem te annaliseren.
Er zit i.i.g. 7cm stuuruitslag speling op de hele stuurinrichtings constructie !!!! :evil:
Er is al een chauffeur aangehouden ......... of ie effe wou blazen ....... :neg:

Groet, Michel
Goeiedag dan ga je je meer een kapitein op een boot voelen met zo'n stuuruitslag je blijft bezig met corrigeren. Dan zo'n blaastest er overheen als chauffeur zijnde dan voel je je eigen ook goed voor schut staan als je van je zelf weet dat je geen druppel achter de kiezen heb.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Snorkel »

Er schijnen bij Syntus al 40 klachten te zijn binnen gekomen, over mogelijk dronken chauffeurs. Zo slingerden zij ...........

Je blijft jezelf inderdaad continue corrigeren. Vooral leuk als je spoorvorming en/of windvlagen er boven op krijgt. Ik kom gebroken van een Optare af, en toer relaxt rond met een Amba ( in Veolia tijd had ik de pest aan Amba's, ra ra ..... )

Optare is OK in de stad, zoals in Hwk, maar niet op 60 en 80 km wegen.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Caspar »

Over Arriva in Waterland, ik heb laatst weer een paar ritten gemaakt met buslijn 114 van Amsterdam naar Hoorn. Het valt me op dat zonder uitzondering, die bussen zo vreselijk hard rondcrossen door Hoorn en Purmerend. Zeker in vergelijking met Connexxion die hier ook rond rijd. Als je vanuit de Arriva bus overstapt op Connexxion is het haast alsof je na een dagje Amsterdam ineens uitstapt in Klarenbeek. Hebben die chauffeurs zo'n strak schema ten opzichte van de collega's van connexxion?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Klaasje »

Dat komt omdat ze de vertraging die veroorzaakt wordt door het trage-chipkaart systeem dat Arriva gebruikt moeten goedrijden.. :') Bij CXX hoeft dat niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Suus »

Ik kan wel beamen dat de chauffeurs in Waterland behoorlijk doorscheuren, op zich is daar ook weinig mis mee zolang het maar veilig gebeurt natuurlijk. Er zitten ook wel uitdagingen in de rijtijden af en toe.

Amsterdam CS - Busstation Edam moet bijvoorbeeld in 26 minuten afgelegd worden door lijn 117. Een routeplanner geeft daar minimaal 28 minuten rijtijd voor en de N247 wil behoorlijk druk zijn tussen Amsterdam en Volendam, dus dat is nog flink doorblazen dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Busfoto.nl »

Morgen wordt bekend wie heeft gewonnen. Ik ben benieuwd!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door find_your_spot »

Volgens de laatste geruchten gaat er op safe gespeeld worden en zal Arriva opnieuw worden herkozen.

We gaan het mee maken.
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door find_your_spot »

En de winnaar is bekend:

*O* Egged Bus Systems *O*

Gefeliciteerd!

http://www.egged.co.il/eng/

Afbeelding

Voor iedereen een gratis cursus Hebreeuws!
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door find_your_spot »

EBS wint aanbesteding openbaar vervoer in Waterland

Amsterdam, 11 maart

Het busvervoer in de concessie Waterland zal vanaf 11 december worden uitgevoerd door EBS. Dat is het resultaat van de aanbesteding van de concessie Waterland door de Stadsregio Amsterdam. De Stadsregio verwacht dat met het bod van EBS de kwaliteit van het openbaar vervoer verder zal verbeteren. Portefeuillehouder Wiebes ondertekende vandaag de uitvoeringsovereenkomst. De looptijd van de concessie Waterland is van 11 december 2011 tot en met 8 december 2019, met een mogelijkheid tot verlenging van maximaal twee jaar.

‘We zijn zeer tevreden met het bod van EBS’, aldus portefeuillehouder Openbaar Vervoer van de Stadsregio, Eric Wiebes. ‘EBS deed een bod van hoog niveau, dat een zeer goede beoordelingsscore heeft gehaald.’

De Stadsregio heeft de bieding beoordeeld op basis van criteria zoals het aanbod van openbaar vervoer, de te verwachten groei van reizigers en opbrengsten, de kwaliteit en betrouwbaarheid, marketing en duurzaamheid. Van de vier vervoerbedrijven die meedongen naar de concessie Waterland heeft EBS op de meeste onderdelen de beste aanbieding gedaan en behaalde het de hoogste score. Deze aanbestedingsprocedure heeft daarmee geleid tot meer openbaar vervoer met comfortabelere en schonere bussen en meer dienstverlening, voor vrijwel hetzelfde bedrag.

Gratis internet in de bus
EBS biedt meer openbaar vervoer dan de andere bedrijven. Daarnaast scoorde EBS goed op het onderdeel marketing. Zo biedt de vervoerder meerdere bemande loketten waar reizigers terecht kunnen voor informatie en handelingen rond de OV-chipkaart. Ook voor het materieel haalde EBS een hoge score. Zo komen er nieuwe bussen met een beter systeem voor klimaatbeheersing, meer beenruimte, comfortabele stoelen en gratis internet (wifi) voor de reizigers. De bussen zijn voorzien van de schoonste motoren (EEV en Euro 5) en de vervoerder zet zich in voor verdere CO2 reductie.

Als uitgangspunt voor de aanbesteding is het eerder vastgestelde programma van eisen gehanteerd, waarover inspraak is geweest. Naar aanleiding van inspraakreacties is het programma van eisen vorig jaar aangepast, waardoor het vervoerbedrijf ook scholierenlijnen moest aanbieden. Ook dit is in de bieding van EBS opgenomen.

Vervolgstappen
Aangezien de exacte door het Rijk opgelegde bezuinigingstaakstelling bij de voorbereiding van de aanbesteding Waterland nog niet bekend was, heeft de Stadsregio hier geen rekening mee kunnen houden tijdens de aanbestedingsprocedure. De komende weken zal het definitieve vervoersaanbod worden bepaald. Uiteraard gebeurt dit binnen de juridische kaders van de aanbesteding en de verleende concessie. Daarna zal het definitieve OV-pakket, waaronder de lijnvoering, bedieningsperioden en frequenties, bekend worden gemaakt.

EBS voor het eerst de Nederlandse markt
EBS/Mobilis is een combinatie van een in 2010 opgerichte Nederlandse onderneming EBS Public Transportation B.V. en het in Polen gevestigde bedrijf Mobilis Sp. z.o.o. Beide zijn onderdeel van de Egged Group uit Israël. Met in totaal bijna 5.000 bussen is Egged een van de grootste vervoerbedrijven ter wereld. Met de concessie Waterland zet het bedrijf zijn eerste stap op de Nederlandse markt.

EBS/Mobilis heeft veel aandacht voor het personeel (onder meer met cursussen, opleidingen en teambuilding) en het leefmilieu (recycling, groene stroom en zuinige dienstauto’s). Het bedrijf heeft een specifiek milieubudget en streeft ISO-certificering na om als eerste vervoerbedrijf in Nederland MVO-gecertificeerd te worden.

Personeel
Op basis van de Wet Personenvervoer is de nieuwe vervoerder verplicht om al het personeel van de huidige vervoerder Arriva over te nemen. Daarbij zal EBS zich aan alle bepalingen rond arbeidsomstandigheden en arbeidsvoor­waarden (CAO) houden.

De concessie Waterland
Een concessie is het exclusieve recht dat een vervoerbedrijf krijgt om in een bepaald gebied openbaar vervoer te verrichten. Het concessiegebied Waterland bestaat uit de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zeevang.



http://www.stadsregioamsterdam.nl/@141061/ebs_wint/
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Vinny »

Madehiem!
Mazzel tof. *bus*

Wel een zeer verrassende uitkomst moet ik zeggen.
Zo komen er nieuwe bussen met een beter systeem voor klimaatbeheersing,
Dat verbaast me nou niets. In Israel, waar EBS vandaan komt moet je dus gewoon met een jas aan in de bus zitten omdat het anders te koud wordt... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door willy84 »

Geweldige uitkomst! Een nieuwe speler op de markt is voor alle reizigers positief.

Super ook wifi in de bus :lol:
immer kwaliteits posts
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door find_your_spot »

Ik zie het al helemaal voor me...

1. Ze kennen de sabbat, vandaar goedkoop gewonnen
2. Groot aandeelhouder van joden koken
3. Chauffeurs moeten een keppeltje dragen
4. Voor december worden bij een aantal chauffeurs een versnelde bar mitswa uitgevoerd
5. Bij het inchecken verschijnt de tekst Shalom! *O*
6. Pauzes worden alleen nog voorzien van challe
7. En bij de inluiding van de concessie krijgt iedereen matzes met boter en suiker
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Caspar »

Wel erg veel propaganda in dat verhaal hierboven. Moet nog maar zien of het ook zo positief uitpakt. Ik heb liever iets minder maatschappelijk verantwoorde bussen maar wel de huidige goede frequentie. Een MVO-Iso certificering kan me gestolen worden zolang er bezuinigd wordt op een aantal ritten, zoals tussen de regels door gelezen toch gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Vinny »

Dat laatste zul je in meer concessiegebieden gaan zien, aangezien na de stakingen van het personeel in 2008 de kosten voor de vervoerders/overheid explosief zijn gestegen en de opbrengsten niet. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Bericht door Meltrain »

Een verrassende, maar leuke uitkomst. :)
Ik ben echt zeer benieuwd met welk materieel EBS zal willen rijden en wat hun kleurstelling zal zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten