Ov-Chipkaarten samenvoegen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
mabit
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 16:41

Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door mabit »

Ik heb op dit moment twee verschillende OV-chipkaarten;
  • een GVB kaart met foto en jaarabo (Centrum, 2 sterren)
  • een NS kaart met foto en voordeelurenabo.

Beide kaarten zijn volgens mij persoonlijke kaarten.

Kan ik het GVB reisproduct op de NS-kaart laten zetten of andersom?!
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door huibf »

Wat ik weet is dat je NS abbo (elke vorm) vooralsnog niet op 'vreemde' kaarten kan laten zetten, maar dit gaat zeker wel gebeuren. De rest kan wel op de NS kaart worden gezet.

Ik heb er ook 2. ik heb 2 jaar-trajectkaarten van NS, waarvan 1 is verlopen, maar het OV chipgedeelte is 5 jaar geldig.
Op dit moment reis ik dus 'op zicht' met mijn geldig jaar-trajectkaart van NS. Mijn verlopen jaar-trajectkaart is mijn ov chipkaart voor de busreizen. Ik heb hier auto-reload op staan en 2 tal producten.
Als ik met de trein op een ander traject rijdt moet ik dus nog steeds een kaartje kopen met korting.
mabit
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 16:41

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door mabit »

Net ook een mailtje gehad van de OV-Chipkaart helpdesk, ze wisten het eigenlijk ook niet..

Ben toch vast niet de enige met dit 'probleem'?!

Maar zoals ik het nu begrijp dat schiet het ook niet op om producten op de NS kaart te zetten, als je elk jaar een nieuwe NS-kaart krijgt... Dan blijf je producten heen en weer schuiven...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door Ronald »

Je krijgt niet ieder jaar een nieuwe chipkaart van NS, de kaart zelf is vijf jaar geldig. Dit heeft niets te maken met eventuele producten die erop staan, deze kunnen eerder hun geldigheid verliezen. Je kunt, zoals huibf zegt, de kaart gewoon blijven gebruiken voor bijvoorbeeld GVB-producten of reizen-op-saldo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door Daniel »

Ronald schreef:Je krijgt niet ieder jaar een nieuwe chipkaart van NS, de kaart zelf is vijf jaar geldig.
Met een VDU misschien niet meer (was wel zo in het begin overigens), maar met alle andere verchipte abonnementen wel degelijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mabit
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 16:41

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door mabit »

Dat idee had ik ook, volgens mij krijg je nog steeds ieder jaar een nieuwe chipkaart met VDU abo van de NS...
Laatst gewijzigd door Daniel op vr 04 mar 2011, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quotes verwijderd
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door Ronald »

Nou, ik niet hoor. Ik heb nu al mijn derde VDU op dezelfde chipkaart. Ik hoef alleen maar het product "VDU" op de kaart te laden. Hoe het bij andere abonnementen is, weet ik inderdaad niet, dan zou het best eens anders kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door Daniel »

Jaarabonnementen zijn naast chipkaart ook nog zichtkaart dus tja, die moeten ze wel vervangen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door Ronald »

Ok, dat wist ik niet. Maar jaarabonnementen zouden toch net als een VDU op dezelfde manier gecontroleerd kunnen worden?

Nu ik het typ bedenk ik me dat de andere vervoerders dan NS dat dan waarschijnlijk niet kunnen, dus dan kunnen zij de kaart niet op geldigheid controleren. Eigenlijk is dat bij een VDU ook zo, als ik een kaartje-met-korting koop bij Veolia, kunnen ze niet zien of mijn VDU wel geldig is...
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door huibf »

Ronald schreef:Ok, dat wist ik niet. Maar jaarabonnementen zouden toch net als een VDU op dezelfde manier gecontroleerd kunnen worden?
Uiteindelijk komt ALLES van NS uit als 'product'. De jaaatrajectkaart-houders (JTK) zijn ik dacht vanaf juli aan de beurt om verchipt te worden. en dan moet je dus in en uitchecken. 2 ch
Opzich verstandig om in fasen alles uit te voeren, niks mis mee, maar de overgangssituatie geeft dus 'kromme' zaken weer.
Zoals ik dus met 2 JTK en niet de mogelijkheid om met korting te kunnen in en uitchecken.
Overigens staat op een nieuwe JTK dus -4 euro . (zat in mijn portemonee bij de andere, 2x ingechecked (hoorde 2 snelle piepen) nieuwe JTK dus -4 euro te zijn (gaan ze dat nog verhalen????).

De huidige JTK is maar een jaar geldig (datum staat erop) en het Chipgedeelte 5 jaar.
De VDU is dacht ik 5 jaar geldig (elke jaar je product afhalen bij de chipoplaadpaal). en volgensmij kaarten die uit zijn gegeven vanaf halfweg 2009 ofzo.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door hauptbahnhof »

Niet zo slim van je om in te checken met je portomonee terwijl je meerdere chipkaarten erin hebt zitten. Waar is het eigenlijk gebeurd? Je moet het namelijk bij het betreffende vervoerbedrijf terugvragen.

GVB doet hier wel moeilijk over (als het bij GVB gebeurd is).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door reisthijs »

Ronald schreef:Ok, dat wist ik niet. Maar jaarabonnementen zouden toch net als een VDU op dezelfde manier gecontroleerd kunnen worden?

Nu ik het typ bedenk ik me dat de andere vervoerders dan NS dat dan waarschijnlijk niet kunnen, dus dan kunnen zij de kaart niet op geldigheid controleren. Eigenlijk is dat bij een VDU ook zo, als ik een kaartje-met-korting koop bij Veolia, kunnen ze niet zien of mijn VDU wel geldig is...
Bij de jaarabonnenten is het nog wat ingewikkelder, die kaart moet niet alleen in alle treinen, maar ook nog bij alle busvervoerders bruikbaar zijn (als je OV-supplement er bij hebt). Logisch dus dat het nu nog een zichtkaart is. Gelukkig nog wel. Ik vrees chaos in de ochtendspits als alle jaarabonnementhouders moeten gaan in/uitchecken bij NS.
huibf schreef:De huidige JTK is maar een jaar geldig (datum staat erop) en het Chipgedeelte 5 jaar.
De VDU is dacht ik 5 jaar geldig (elke jaar je product afhalen bij de chipoplaadpaal). en volgensmij kaarten die uit zijn gegeven vanaf halfweg 2009 ofzo.
Natuurlijk is een jaartrajectkaart maar een jaar geldig. Het heet niet voor niets zo. De VDU is vervangen door een doorlopend abonnement dus geen jaarkaart meer (wel vreemd als je bij een doorlopend abonnement toch ieder jaar een product moet afhalen?).

En ja, ik vind het ook wel heel onhandig dat je bij NS steeds een nieuwe kaart krijgt terwijl die dingen 5 jaar bruikbaar zijn. Ik heb nu al m'n vierde kaart in twee jaar tijd omdat ik steeds een nieuwe krijg van NS. Begin 2009: SOV, eind 2009: VDU-jaarabo (toen kon dat nog voor één jaar), eind 2010: VDU (nieuwe kaart want vorige abo kon niet verlengd worden), begin 2011: JTK.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef:Begin 2009: SOV, eind 2009: VDU-jaarabo (toen kon dat nog voor één jaar), eind 2010: VDU (nieuwe kaart want vorige abo kon niet verlengd worden), begin 2011: JTK.
Die eind 2009 VDU abo, bedoel je daarmee het gratis uitgestudeerd aanbod van het ministerie?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door reisthijs »

Dat aanbod bedoel ik inderdaad. Omdat het voor één jaar gratis was heb ik toen een abonnement van 1 jaar gekozen met het idee, dat ik eerst een jaartje zou kijken of ik die VDU veel zou gebruiken en daarna wel zien of ik 'm zou verlengen. Maar na dat jaar bleek verlengen dus niet mogelijk, en tot mijn verbazing kon een nieuwe op dezelfde pas laden ook niet. :? Dus heb ik maar een hele nieuwe aangevraagd.
(Wat NS dan wel weer mooi geregeld heeft is dat je niet een nieuwe pasfoto hoeft in te sturen, je krijgt gewoon dezelfde foto op een nieuwe pas)

Misschien gaat het ondertussen anders maar het leek er op dat het simpelweg niet mogelijk was een VDU op een chipkaart te laden of dat nu een NS-kaart is of niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef:Dat aanbod bedoel ik inderdaad. Omdat het voor één jaar gratis was heb ik toen een abonnement van 1 jaar gekozen met het idee, dat ik eerst een jaartje zou kijken of ik die VDU veel zou gebruiken en daarna wel zien of ik 'm zou verlengen. Maar na dat jaar bleek verlengen dus niet mogelijk, en tot mijn verbazing kon een nieuwe op dezelfde pas laden ook niet. :? Dus heb ik maar een hele nieuwe aangevraagd.
Wat is hier gek aan?

Die kaart is gefinancierd door het Ministerie voor 1 jaar. Natuurlijk kan de kaart dan niet verlengd worden of worden overgeplaatst naar een nieuwe financierder.

Dat is allemaal extra administratieve rompslomp en zou nog een hoop ellende extra kunnen opleveren.

Wees blij dat je een jaar lang gratis 40% korting hebt ontvangen en dat het aanvragen van je nieuwe VDU kaart probleemloos is verlopen.

Overigens ben ik zelf fanatiek tegenstander voor automatisch stilzwijgend verlengen.

Daar valt die molensteen wat voordeelurenkaart wordt genoemd ook onder.
Zonder dat ik was geïnformeerd of überhaupt ooit toestemming had gegeven voor automatisch verlenen was er doodleuk 55 euro van mijn rekening afgeschreven en 4 dagen later lag een nieuwe kaart op de mat.

Even de NS Klantenservice opgebeld en met een huilende stem voor elkaar gekregen dat de 55 euro is terug gestort.

Voordeelurenabo is toen nooit van de kaart verwijderd, dus heb een jaar 40% korting gekregen voor 0 euro
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Wat is hier gek aan?

Die kaart is gefinancierd door het Ministerie voor 1 jaar. Natuurlijk kan de kaart dan niet verlengd worden of worden overgeplaatst naar een nieuwe financierder.

Dat is allemaal extra administratieve rompslomp en zou nog een hoop ellende extra kunnen opleveren.

Wees blij dat je een jaar lang gratis 40% korting hebt ontvangen en dat het aanvragen van je nieuwe VDU kaart probleemloos is verlopen.
Dit meen je toch niet serieus he? Als ze dalurenkortingen of fietsdagkaartjes op elk type ov-chipkaart weten te plempen, dan moet een VDU-reisproduct ook kunnen. In plaats van dat NS - voor een nieuwe klant - een chipkaart opsturen met het VDU-reisproduct kunnen ze ook best vragen of je al een chipkaart hebt en het reisproduct klaarzetten voor de chipkaart met het nummer dat je doorgegeven hebt. NS zet dat in hun eigen administratie en klaar is Kees. :pos:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:en het reisproduct klaarzetten voor de chipkaart met het nummer dat je doorgegeven hebt. NS zet dat in hun eigen administratie en klaar is Kees. :pos:
Dan kom je terug op het feit dat alle vervoerbedrijven sinds 2004 al wisten: de kaart is de kraken.

De enige controle voor een voordeelurenabonnement en alsmede een studenten kaart is dat de kaart zelf een andere opdruk is.
Momenteel is het zeer gemakkelijk om een anonieme of persoonlijke kaart (maakt niet uit wat voor opdruk) te voorzien van een voordeelurenabonnement of een studentenreisrecht product.

Als je het niet eens bent met dat de NS hun producten als mede de kaarten zelf produceren als erop laden moet ik je doorverwijzen naar het NS hoofdkantoor.

De NS wilt vreemd genoeg de hele productie van OV-chipkaarten in eigen beheer houden.
Waar alle andere kaarten al sinds 2007 in Amersfoort worden geproduceerd, komen alle NS OV-chipkaarten nog steeds uit het hoofdkantoor uit Utrecht rollen.

Geeft maar weer aan hoe ze het hele systeem vertrouwen door de gehele productie in eigen beheer te houden.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door Geert »

Je kunt ook een chipkaart van NS kraken als het VDU-abonnement wat daarop staat is verlopen, dus ik zie niet in waarom een NS-kaart veiliger zou zijn dan een niet-NS-kaart.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door reisthijs »

find_your_spot schreef:Die kaart is gefinancierd door het Ministerie voor 1 jaar. Natuurlijk kan de kaart dan niet verlengd worden of worden overgeplaatst naar een nieuwe financierder.
Nee, jouw redenering klopt niet. Ik kon namelijk bij het aanvragen iezen of ik een abonnement voor 1 jaar wilde, of een abonnement dat na een jaar automatisch verlengd werd.
Daarom was ik er van uitgegaan dat ik, bij het kiezen voor een kaart voor 1 jaar, deze na een jaar zelf zou kunnen verlengen.
find_your_spot schreef:Wees blij dat je een jaar lang gratis 40% korting hebt ontvangen en dat het aanvragen van je nieuwe VDU kaart probleemloos is verlopen.
Daar heb ik ook helemaal geen klachten over. Ik vind het alleen héél raar dat ik een kaart kreeg die 5 jaar geldig is maar die dus niet 5 jaar lang kan gebruiken.
find_your_spot schreef:Overigens ben ik zelf fanatiek tegenstander voor automatisch stilzwijgend verlengen.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Daarom had ik ook juist, toen ik de keus had, niet gekozen voor een abonnement dat automatisch verlengd zou worden. :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:dus ik zie niet in waarom een NS-kaart veiliger zou zijn dan een niet-NS-kaart.
Dit zei ik ook helemaal niet.


Het gaat erom dat de laatste controle voor het bedrukken van de kaart als VDU kaart nog enigzins controle is dat dit:
Afbeelding
Wel een VDU kaart is of in het verleden was.


Deze regel gaat net zo hard op voor deze kaart:
Afbeelding
Als de controle apparatuur ermee kapt of de kaart is gekraakt kun je er in ieder geval van uit gaat dat het persoon recht heeft op vrij reizen of in het verleden heeft gehad.


Anders kun je namelijk ELKE kaart in de lucht houden.
Gaat erom dat een product op de kaart tegenwoordig helemaal niks meer zegt, idemdito voor het saldo.
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ov-Chipkaarten samenvoegen

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef:Nee, jouw redenering klopt niet. Ik kon namelijk bij het aanvragen iezen of ik een abonnement voor 1 jaar wilde, of een abonnement dat na een jaar automatisch verlengd werd.
Daarom was ik er van uitgegaan dat ik, bij het kiezen voor een kaart voor 1 jaar, deze na een jaar zelf zou kunnen verlengen.
Dan kan ik jouw "ik was er van uitgegaan" direct ontkrachten:

Mijn nichtje is na 8 jaar volledig uitgestudeerd en had gekozen voor automatisch verlengen van haar VDU kaart van NS.
Zei ontving net als jij het eerste jaar een VDU kaart, maar het tweede jaar wat verlengt zou worden ontving ze vlak voor afloop een brief waarin ze op een verknipte aanvraag haar rekeningnummer moest doorgeven waarna ze voor de verlening van het 2e tot 5e jaar een nieuwe kaart kreeg.
En ook tot haar verbazing ontving ze na versturen van haar rekeningnummer 8 dagen later een gloednieuwe VDU kaart.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten