(Bus)Lijnnetkaarten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

(Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door TheKnitter »

Hallo ieder,

Ik ben op zoek naar een aantal lijnnetkaarten van Nederland. Gaat mij voornamelijk om regionaal vervoer. Ik heb hier al een kaart liggen van een hele regio die uitgegeven is door RET, Qbuzz en Connexxion. Dat is dus de kaart "Openbaar Vervoer Stadsregio Rotterdam 2011". Zijn er meer van zulke uitgebreide kaarten te verkrijgen, en zo ja, waar?
Ik heb hier ook een kaart van Zuid-Oost Brabant, maar dat zijn enkel wat lijntjes met nummertjes erbij. Ik zoek meer een kaart waar ook de regio opstaat, zoals de kaart van Stadsregio Rotterdam.

Alvast bedankt!
Oud forumgebruiker

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ben je dan op zoek naar papieren versies of is een digitale versie (zeg maar een pdf-bestand) ook goed.

Bij de meeste vervoerders zijn lijnenkaarten als pdf-bestand gewoon van de site te downloaden.
Papieren versies worden nog wel uitgegeven, maar tegenwoordig moet je daarvoor toch vaak naar een verkooppunt van de vervoerder, omdat opsturen tegenwoordig niet meer zo 1-2-3 door de bedrijven gedaan wordt.

Een tegenstijdig voorbeeld kan ik echter nog wel noemen.
Ik heb half december alle busboekjes (incl. lijnenkaarten) van Cxx besteld.
Tussentijds nog 2 of 3 keer hetzelfde gedaan.
Heb 2 keer bericht via e-mail ontvangen, dat Cxx via de klantenservice geen busboekjes meer verkoopt.
Tussendoor is dit ook telefonisch medegedeeld.
Enkele weken geleden ook per post nog een keertje hetzelfde te horen gekregen.
Totdat ongeveer 2 weken geleden de postbode langs kwam en die bezorgde mij een doosje met alle busboekjes van Cxx (incl. Hermes, Breng en lijnenkaarten).

Wat mij betreft het toppunt van tegenstrijdig handelen, maar ik ben er wel blij mee, want ik heb geen tijd om alle verkooppunten af te gaan om de busboekjes daar af te gaan halen.

Terugkomend op de lijnenkaarten.
Ik bewaar alle kwaarten die ik als -df-bestand of als afbeelding download.
Als je er interesse in hebt, moet je je e-mailadres even doorgeven, dan kan ik deze map naar je mailen/sturen.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door TheKnitter »

Hoi,

Het gaat mij voornamelijk om de papieren versie. Het liefst een versie die regionaal is, en ook zeg maar de natuur aangeeft zoals de kaart van Stadsregio Rotterdam. Jammer dat de Connexxion ze eigenlijk niet meer toestuurt.

Ik zal je ook even een PB sturen met mijn mailadres, dan mag je de PDF'jes wel even toesturen.

Groet,
Durk
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door fogeltje »

TheKnitter schreef:Hallo ieder,

Ik heb hier ook een kaart van Zuid-Oost Brabant, maar dat zijn enkel wat lijntjes met nummertjes erbij. Ik zoek meer een kaart waar ook de regio opstaat, zoals de kaart van Stadsregio Rotterdam.

Alvast bedankt!
Hoezo is de kaart van het SRE niet uitgebreid. Het hele vervoersgebied met alle lijnen staat er op. Ik weet niet wat je verder wilt. Elke straat apart met straatnaam aangegeven? De kaarten van Hermes zijn vrij accuraat en gedetailleerd.
"Een touringcar is geen bus"
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door TheKnitter »

Het is beter iets dan niets. Zoals ik al aangaf zoek ik niet zo'n soort kaart. Als er niet anders is, dan dat.
Ik zoek meer de ideeën als deze: http://www.connexxion.nl/data/upload/St ... 11_v8i.pdf
Maar dan voor meerdere regio's. Die zijn er zo te zien ook. Dan is mijn vraag, zijn zulke kaarten alleen via Connexxion te krijgen met de regio's die op de site van CXX staan, of ook van meer regio's, en zoja, waar dan?

Edit: Ik zie dat de kaart van Hermes regio's daar bij de CXX website anders zijn als ik heb. Ik eb hier een A3 formaat met wat simpele strepen die dus de lijnen voorstellen.
Oud forumgebruiker

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Oud forumgebruiker »

Durk,

Stuur je morgen gewoon alles wat ik heb.
Wat je niet nodig hebt, kun je dan gewoon weer weg gooien...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Suus »

Zover ik weet is dat ook de enige echt regionale lijnennetkaart. De HTM en Veolia hebben wel iets gezamelijks, maar dan is de ene kant Den Haag stad en de andere keer Haaglanden streek. En Qbuzz heeft maar een kaart voor heel Groningen en Drenthe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Chauf21 »

TheKnitter schreef:Het is beter iets dan niets. Zoals ik al aangaf zoek ik niet zo'n soort kaart. Als er niet anders is, dan dat.
Ik zoek meer de ideeën als deze: http://www.connexxion.nl/data/upload/St ... 11_v8i.pdf
Maar dan voor meerdere regio's. Die zijn er zo te zien ook. Dan is mijn vraag, zijn zulke kaarten alleen via Connexxion te krijgen met de regio's die op de site van CXX staan, of ook van meer regio's, en zoja, waar dan?
Pin me er niet op vast, maar volgens mij is deze lay-out kenmerkend voor het bedrijf Carto Studio. Als een ander bedrijf de opdracht heeft gekregen om een lijnennetkaart te maken, is 'ie er dus simpelweg niet in de uitwerking die je zoekt.
Oud forumgebruiker

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Oud forumgebruiker »

Je kunt op de site van Carto Studio zien welke grote opdrachtgevers ze hebben.
Daarbij horen o.a. Cxx en RET.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door fogeltje »

TheKnitter schreef:Het is beter iets dan niets. Zoals ik al aangaf zoek ik niet zo'n soort kaart. Als er niet anders is, dan dat.
Ik zoek meer de ideeën als deze: http://www.connexxion.nl/data/upload/St ... 11_v8i.pdf
Maar dan voor meerdere regio's. Die zijn er zo te zien ook. Dan is mijn vraag, zijn zulke kaarten alleen via Connexxion te krijgen met de regio's die op de site van CXX staan, of ook van meer regio's, en zoja, waar dan?

Edit: Ik zie dat de kaart van Hermes regio's daar bij de CXX website anders zijn als ik heb. Ik eb hier een A3 formaat met wat simpele strepen die dus de lijnen voorstellen.
Ik wilde al net zeggen, die kaart van de SRA ziet er precies zo uit als mijn papieren SRE en de PDF die ik gedownload heb. Die SRE versie van jou ken ik niet, waar heb je die vandaan gehaald? Als je naar hermes.nl gaat en onder Service en Contact kijkt, dan vind je de lijnnetkaart zoals ik hem ook heb en die is gelijk aan de opbouw van de SRA kaart.
Laatst gewijzigd door fogeltje op wo 30 mar 2011, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Raymond »

Op de site van [url=http://www.vbn-bv.nl/content.php?pagina_id=386]VBN-BV/[url] staan diverse lijnennetkaarten die ingescand zijn van de papieren versie. Sommigen zijn wel verouderd, ondanks dat er al een nieuwer exemplaar beschikbaar is.
Laatst gewijzigd door Raymond op wo 30 mar 2011, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door TheKnitter »

fogeltje schreef:Ik wilde al net zeggen, die kaart van de SRA ziet er precies zo uit als mijn papieren SRE en de PDF die ik gedownload heb. Die SRE versie van jou ken ik niet, waar heb je die vandaan gehaald? Als je naar hermes.nl gaat en onder Service en Contact kijkt, dan vind je de lijnnetkaart zoals ik hem ook heb en die is gelijk aan de opbouw van de SRA kaart.
Ik heb die kaart bij de Hermes balie in Eindhoven gehaald. Hun zeiden "Alleen deze is te krijgen voor deze regio". Eenieder in ieder geval al bedankt voor de informatie.
Om die papieren lijnnetkaarten te krijgen zal ik ook even Connexxion mailen cq bellen. Anders even langs een aantal loketten enzo.
Laatst gewijzigd door TheKnitter op wo 30 mar 2011, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door huibf »

TheKnitter schreef: Edit: Ik zie dat de kaart van Hermes regio's daar bij de CXX website anders zijn als ik heb. Ik eb hier een A3 formaat met wat simpele strepen die dus de lijnen voorstellen.
Hermes heeft twee kaarten:
- Een regionale kaart. Daarbij hebben aan aantal dorpen nog wat details.
- Een gedetaileerde van Eindhoven en Helmond en omgeving.
Volgensmij is er geen een lijnenkaart van een vervoerder die ook de hele regio heeft gedetailleerd. Dat worden anders veel te grote kaarten.
De gedrukte versie is dezelfde als die op het WWW. Voor en achterkant zijn bedrukt. (detail en regio)
Detail: De kaarten in de abries in Eindhoven zijn iest anders. Hierop staat lijn 153 (van Arriva) ook vermeld.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 30 mar 2011, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door huibf »

Raymond schreef:Op de site van VBN-VB staan diverse lijnennetkaarten die ingescand zijn van de papieren versie. Sommigen zijn wel verouderd, ondanks dat er al een nieuwer exemplaar beschikbaar is.
ja dat is echt BEUN-werk. Inscannen. terwijl ze ook gewoon simpel digitaal zijn te verkrijgen !
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door huibf »

Chauf21 schreef: Pin me er niet op vast, maar volgens mij is deze lay-out kenmerkend voor het bedrijf Carto Studio. Als een ander bedrijf de opdracht heeft gekregen om een lijnennetkaart te maken, is 'ie er dus simpelweg niet in de uitwerking die je zoekt.
Jep. Hermes is ook over naar de 'Connexxion'-style. Tot die tijd had men dezelfde studio als Veolia Limburg, maar die layout stamt uit de tijd dat Hermes hier ook nog reed.
Veolia heeft ook kaarten van zijn gebieden. In ieder geval van Limburg, met stadsplannen en regiokaarten.

Persoonlijk vindt ik die van Veolia Limburg (en dus Hermes tot 2011) een beter contrast hebben. Dacht dat dat Via-Plan is.
Wel fijn dat Brabant ook nu goede kaarten hebben. Die van de afgelopen jaren waren echt verschrikkelijk !
Laatst gewijzigd door huibf op wo 30 mar 2011, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door TheKnitter »

De kaart die ik van Hermes heb is deze:
Afbeelding
Afbeelding
Aan de ene kant staat busdiensten in Eindhoven en de andere kant de streeklijnen
Deze kaart heb ik afgelopen vrijdag bij de Hermes balie bij station Eindhoven gehaald.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door huibf »

TheKnitter schreef: Edit: Ik zie dat de kaart van Hermes regio's daar bij de CXX website anders zijn als ik heb. Ik eb hier een A3 formaat met wat simpele strepen die dus de lijnen voorstellen.
Oh nu begint me te dagen welke kaart je hebt ! Deze is van http://www.oveindhoven.nl
een site van een particulier. De kaart is zeer accuraat en bevat ALLE halten van Eindhoven en omstreken.
De Kaart wordt zeer zorgvuldig gemaakt door een enthausteling en gecontroleerd door Hermes !
De kaarten worden ook via elk VVV kantoor in Peel/Kempen verspreid.
De site heeft overigens meer bezoekers dan Hermes zelf.
Op bovengenoemde site kan je kaarten downlaoden van Eindhoven Stad zowel van Hermes als de schematische kaarten van bovengenoemde site.

PS. ook leuk en schematisch: http://www.ovdepeel.nl/101212/lijnenkaart.html op http://www.ovdepeel.nl
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door huibf »

TheKnitter schreef:De kaart die ik van Hermes heb is deze:
Afbeelding
Afbeelding
Aan de ene kant staat busdiensten in Eindhoven en de andere kant de streeklijnen
Deze kaart heb ik afgelopen vrijdag bij de Hermes balie bij station Eindhoven gehaald.
EDIT:

Dat dacht ik dus al. Deze is van http://www.oveindhoven.nl
Ik heb onlangs de serie gekregen van 1996 t/m nu ! Bij elke wijziging komt er een update, dus 2 a 3x per jaar.

Een site van een particulier. De kaart is zeer accuraat en bevat ALLE halten van Eindhoven en omstreken.
De Kaart wordt zeer zorgvuldig gemaakt door een enthausteling en gecontroleerd door Hermes !
De kaarten worden ook via elk VVV kantoor in Peel/Kempen verspreid.
De site heeft overigens meer bezoekers dan Hermes zelf.
Op bovengenoemde site kan je kaarten downlaoden van Eindhoven Stad zowel van Hermes als de schematische kaarten van bovengenoemde site.

PS. ook leuk en schematisch: http://www.ovdepeel.nl/101212/lijnenkaart.html op http://www.ovdepeel.nl
Laatst gewijzigd door huibf op wo 30 mar 2011, 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Oud forumgebruiker

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zijn ze bij Hermes weer terug gegaan naar gestyleerde lijnenkaarten...

Ik ben in 1990 begonnen met het verzamelen van busboekjes.
De meeste boekjes (incl. lijnenkaarten) zijn van na 1990 tot nu, ook al heb ik ook een behoorlijk aantal boekjes van voor die tijd.

Heb dus wel vele lijnenkaarten, maar dit zijn dus meestal papieren versies die ik niet digitaal beschikbaar heb.

Enkele jaren geleden zijn vervoerbedrijven begonnen met het oline beschikbaar stellen van lijnenkaarten.
Op het moment, dat ik zo'n kaart tegenkome, download ik deze en die bewaar ik dan.
De meeste kaarten die mensen van mij krijgen, zijn dus niet uniek en vooral niet extreem oud.

Voor deze kaarten geldt gewoon, dat als je er niets aan hebt, gooi je het bestand gewoon weer weg.

Als ik morgen achter de gewone pc zit, zal ik Huub en Durk mijn "voorraadje" mailen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door huibf »

lex1975 schreef:Zijn ze bij Hermes weer terug gegaan naar gestyleerde lijnenkaarten...
Zolang ik weet hebben ze toch al een jaar of 10 gedetailleerde kaarten.
lex1975 schreef: Ik ben in 1990 begonnen met het verzamelen van busboekjes.
De meeste boekjes (incl. lijnenkaarten) zijn van na 1990 tot nu, ook al heb ik ook een behoorlijk aantal boekjes van voor die tijd.
en van Hermes Eindhoven en Hermes Limburg ? ben toch nieuwsgierig.
Oud forumgebruiker

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Oud forumgebruiker »

Je zult tot morgen moeten wachten, want dan zit ik weer achter de pc waarop ik die lijnenkaarten heb staan.

M'n verzameling busboekjes betreft overigens heel Nederland dus ook Brabant en Limburg.

Heb net even gekeken of ik nog een Hermes lijnenkaart bij de hand had.
Het enige wat ik kon vinden was een busboekje uit 2006 maar nog volledig in het plastic.
Ik kon de kaart er dus niet uit halen.
Aan de buitenkant was een landkaart met daarop lijnen ingetekend te zien.
Als dit ook de kaart aan de binnenkant is, dan zou het dus geen gestyleerde kaart zijn zoals te zien op de afbeelding enkele reactie hierboven...
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door huibf »

lex1975 schreef:Je zult tot morgen moeten wachten, want dan zit ik weer achter de pc waarop ik die lijnenkaarten heb staan.

M'n verzameling busboekjes betreft overigens heel Nederland dus ook Brabant en Limburg.

Heb net even gekeken of ik nog een Hermes lijnenkaart bij de hand had.
Het enige wat ik kon vinden was een busboekje uit 2006 maar nog volledig in het plastic.
Ik kon de kaart er dus niet uit halen.
Aan de buitenkant was een landkaart met daarop lijnen ingetekend te zien.
Als dit ook de kaart aan de binnenkant is, dan zou het dus geen gestyleerde kaart zijn zoals te zien op de afbeelding enkele reactie hierboven...
die van 2006 heb ik.
de afbeelding van enkele reacties hierboven is niet van Hermes maar van een enthousiasteling die de kaarten al ruim 15 jaar maakt. Hermes en VVV verkoopt deze kaarten, naast haar eigen busboekje+lijnenkaart.
Enfin dat schreef ik al enkele reakties terug.
Oud forumgebruiker

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Oud forumgebruiker »

Maar kwam dat er niet op neer, dat er gedacht werd, dat dit de offciele lijnenkaart van Hermes is?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Vinny »

Of het nou een particulier is, of een kaartenbureau, wanneer de vervoerder zelf het stempel "officieel" op wilt plakken dan is het dus ook officieel 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Bericht door Oud forumgebruiker »

Maar dit kan wel verwarrend zijn, als deze vervoerder bij z'n eigen busboekje een andere lijnenkaart doet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten