Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door find_your_spot »

Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Wie voor het eerst het openbaar vervoer gebruikt, belandt in een doolhof van diensten. Intussen wil de overheid het ov de komende tien jaar fors laten groeien. Dan moet er veel veranderen, stelt Robert Jan Roos, ov-expert van adviesbureau Arcadis.

In 2020 moet het spoor, dankzij het Programma Hoogfrequent Spoor, 40 procent meer reizigers vervoeren. De treinen zijn nu al overvol. Dat wordt een chaos.


Lees verder: http://www.depers.nl/wetenschap/557001/ ... er-ov.html
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 29 mar 2011, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ivm copyright ingekort
For Your Railroad Adventures
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Bastiaan »

Zou de gemiddelde lezer van De Pers nou na het lezen van dit artikel begrijpen wat een 'dragende' lijn is en wat dit bijdraagt aan een duidelijker OV-systeem?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Thom91 »

Ik kan dit wel be-amen. De eerste keer dat ik in Amsterdam naar de tram liep, vond ik het best vreemd.
Het is zo onlogisch opgezet en die grote kaarten van Amsterdam met lijnen maken het er niet makkelijker op, sta regelmatig nog te zoeken hoe ik moet reizen.
Wat dat betreft heeft de NS het goed voor elkaar, je vult je plaats in, je eindbestemming en hebt een reisadvies.
Sites als de GVB zouden dat ook moeten invoeren. Wat volgens mij ook vooral de strekking van het verhaal is, is dat er meer samengewerkt moet worden tussen de verschillende OV instanties. Dat de GVB de Connexxion diensten omroept en vice versa, of dat in de bus is te zien waar de trein naar toe vertrekt. Dit heb ik weliswaar al een keer gezien, maar de integratie van dat systeem kan vele malen beter.
Komt wel goed schatje.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door find_your_spot »

Net als het artikel sta ik ook van jouw reactie versteld.

Nog nooit van http://www.9292ov.nl/ gehoord ofzo?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Suus »

Die site is niet bepaald het toonbeeld van moderniteit. Volgens mij in 2001 een keer een redesign gehad en daarna nooit meer naar omgekeken. Bovendien is het ook niet echt behulpzaam. Als je iets niet typt zoals hun het willen krijg je meteen een fout: WIJ KENNEN DIT NIET, IS HET DIT en dan een lijst vol ienieminieverschilletjes. Echt, die site kan veel gebruikersvriendelijker.

Wat ook vervelend is is de van elkaar afwijkende manieren om dingen aan te geven, de chaos in dienstregelingenland (waar blijft die open API voor alle dienstregelingen in Nederland zodat iedereen er leuke dingen mee kan doen), de regels die bij elke vervoerder weer net wat anders zijn, het gezeur met kaartjes die opeens halverwege de rit niet meer geldig zijn of in de ene bus wel en in de ander niet terwijl er voor de normale reiziger geen verschil in zit (maar waarvan wij weten dat de een bij een andere concessie hoort dan de ander) en de informatievoorziening waar vanalles aan schort. En de vervoerders die bijna nooit uit zichzelf excuses aanbieden omdat het de schuld is van de klant.

Ik heb ook een hele lijst met simpele dingetjes waar volgens mij nooit over nagedacht is
- Waarom zit er geen helpknop op een treinkaartjesautomaat.
- Waarom zetten we veiligheidspersoneel op een ondergronds station neer als ze helemaal niets mogen en daarom ook willen doen.
- Waarom doen sommige vervoerders zo geheim over nieuwe dienstregelingen, soms tot slechts 3 dagen voordat hij wordt ingevoerd.
- Waarom zijn er niet voor het hele land vaste richtlijnen over toegankelijkheid zoals voorzieningen voor rolstoelen, kleuren van knoppen en balken en plaatsing van bepaalde objecten
- Waarom gebruikt elke vervoerder weer zijn eigen serie iconen (in Duitsland zijn die gestandaardiseerd in het OV)
- Waarom is er niet een landelijk voorgeschreven model voor reizigersinformatie: hoe roep je een halte om, hoe toon je een nieuwe halte, hoe ga je om met aansluitingen

Wat ik waardeer zijn iniatieven zoals in Overijssel en in Zuid-Holland om bijna elke halte te voorzien van een klein paneel met actuele vertrektijden op zonne-energie. Een goedkope oplossing waarmee bijna elke halte zonder veel aanpassingen bereikt kunnen worden. Dan graag wel allemaal op dezelfde manier als het kan trouwens.
Ook goed is dat er steeds meer bussen zijn waar informatie over de NS wordt getoond in de bus, alleen is daar volgens mij niet echt goed over nagedacht voor kleurenblinden of mensen die moeite hebben met laag contrast.
Ook prettig zijn gebieden waar alle dienstregelingen dezelfde stijl hebben in de bushalte, ookal zijn ze van verschillende vervoerders. Nu nog zorgen dat overal in Nederland dezelfde stijl wordt gebruikt, en dan het liefst gewoon zwart-wit, dat heeft nog altijd een hoger contrast dan donkergroen op lichtgroen (I'm talking to you Connexxion)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:Net als het artikel sta ik ook van jouw reactie versteld.

Nog nooit van http://www.9292ov.nl/ gehoord ofzo?
9292 is wat verouderd en niet super gebruiksvriendelijk, maar binnenkort komt er een gemoderniseerde versie uit. Wat echter blijft is de complexiteit van het 'OV-systeem' en de veelheid aan verschillende gebruikers. De hoeveelheid stations en haltes, keuzes die samenhangen met de routes en tijden en de verschillende reismogelijkheden maken het alleen maar lastiger. Waar de één het liefst zo snel mogelijk reist, wil een ander een zo gemakkelijke reis. Waar de één een stukje lopen niet erg vindt, wil een ander het liefst voor de deur uitstappen. Waar de één wel bekend is, is een ander totaal niet bekend. Het is lastig om al die verschillende wensen in één gebruiksvriendelijke en begrijpelijke interface te gooien. Met de huidige middelen moet het mogelijk zijn om zo veel beter in te spelen op persoonlijke behoeften. Bij Google Maps kan je bv. gewoon in een kaart de halte aanklikken waarvandaan je wilt vertrekken. Ideaal als dit een landelijke dekking krijgt.

Wat je bij het OV vaak ziet, is dat je als reiziger er alleen voor staat; je wordt met een kluitje het riet in gestuurd, zeker bij verstoringen. Waarom toont 9292 of een vervoerder bijvoorbeeld geen actuele plattegronden van stations? Ik zou graag willen weten van welke halte een bus vertrekt, maar ik kan dat nergens vinden (ja, op onze Wiki, maar dat zou eigenlijk bij andere partijen moeten liggen). Laat een onbekende maar eens een bus of tram vinden op Amsterdam Centraal of Den Haag Centraal. Je moet maar net weten waar je moet instappen. Zelfs op het station is die informatie beperkt en hangt er geen plattegrond. (en ja, ik weet dat er bepaalde partijen zijn die heel moeilijk doen over het ophangen van een simpel bordje op het station).
Wat ik me ook wel eens afvraag (of eigenlijk onbegrijpelijk vind), is waarom OV-/treinreisinformatie niet (altijd) bij de verkeersberichten op radio en TV worden meegenomen. Hoe moeilijk is het om naast de files even de treinverstoringen om te roepen? Soms gebeurt het, meestal niet. Het kost vrijwel niets extra's, maar betekent zo veel voor de reiziger.

Wat ik in de toekomst ook nog graag zou willen verwelkomen is een soort van 'suggesties door andere reizigers'; een methode waarbij je als reiziger alternatieve reismogelijkheden kan voorstellen die mogelijk ook voor andere reizigers zinvol zijn. Met behulp van een soort van waarderingstechniek kan je dan goede alternatieven weergeven bij reisadviezen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Reiziger Delft »

Een goede lijnennetkaart op 9292 van heel Nederland zou ook erg handig zijn. Nu zijn deze verspreid over de sites van de verschillende maatschappijen en worden alleen ''eigen'' lijnen aangegeven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Vinny »

Er is toch ergens een openstreepmap versie met OV lijnen? Ik vond dat ding wel handig eigenlijk (maar omdat ik zelf geen gebruik maak van het streekvervoer buiten mijn eigen regio heb ik hem niet in mijn favoriten gezet :oops: )
Ik heb ook een hele lijst met simpele dingetjes waar volgens mij nooit over nagedacht is
We hebben ooit een OV-ambassadeur gehad in Nederland waaromheen een soort van organisatie omheen is gebouwd. Ik vind dat er nog altijd een kleine taakgroep OV moet zijn die landelijk opereert en zich namens de rijksoverheid met dit soort afstemmings- en overige issues bemoeit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door marvinkok »

Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Vinny »

Bizarre linknaam, en bovendien niet meer 100% actueel (er staan nog wat opgeheven busroutes in), maar het is een erg handig kaartje. Lijkt me echt iets voor 9292ov.nl om over te nemen... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Chauf21 »

Persoonlijk vind ik de dynamische lijnennetkaart van de HTM voor verdere uitwerking vatbaar: http://www.htm.net/smartsite.dws?id=169 :Y
Vinny schreef:
Ik heb ook een hele lijst met simpele dingetjes waar volgens mij nooit over nagedacht is
We hebben ooit een OV-ambassadeur gehad in Nederland waaromheen een soort van organisatie omheen is gebouwd. Ik vind dat er nog altijd een kleine taakgroep OV moet zijn die landelijk opereert en zich namens de rijksoverheid met dit soort afstemmings- en overige issues bemoeit.
Tot eind 2010 was dat Jeltje van Nieuwenhoven. Schultz heeft echter besloten om geen nieuwe ambassadeur aan te stellen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Freek »

Vinny schreef:Bizarre linknaam, en bovendien niet meer 100% actueel (er staan nog wat opgeheven busroutes in), maar het is een erg handig kaartje. Lijkt me echt iets voor 9292ov.nl om over te nemen... :Y
lijkt inderdaad niet geupdate te worden. Tijd voor een actuele kaart van NL op de wiki?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
Ik heb ook een hele lijst met simpele dingetjes waar volgens mij nooit over nagedacht is
We hebben ooit een OV-ambassadeur gehad in Nederland waaromheen een soort van organisatie omheen is gebouwd. Ik vind dat er nog altijd een kleine taakgroep OV moet zijn die landelijk opereert en zich namens de rijksoverheid met dit soort afstemmings- en overige issues bemoeit.
Zoiets is er sinds het vorige kabinet in ieder geval op randstedelijk niveau. Dit is het ov-bureau Randstad.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door huibf »

Bee schreef:...Wat ook vervelend is is de van elkaar afwijkende manieren om dingen aan te geven, de chaos in dienstregelingenland ...
- Waarom gebruikt elke vervoerder weer zijn eigen serie iconen (in Duitsland zijn die gestandaardiseerd in het OV)
- Waarom is er niet een landelijk voorgeschreven model voor reizigersinformatie: hoe roep je een halte om, hoe toon je een nieuwe halte, hoe ga je om met aansluitingen...
Helemaal mee eens, maar begin dan aan de standaardisatie van de halten !
Brabant heeft nu weer een nieuwe versie gemaakt.
De gele borden, al dan niet met een restyle zoals in SRE (van Hermes) zijn gewoon goed genoeg !
Bee schreef: Wat ik waardeer zijn iniatieven zoals in Overijssel en in Zuid-Holland om bijna elke halte te voorzien van een klein paneel met actuele vertrektijden op zonne-energie. Een goedkope oplossing waarmee bijna elke halte zonder veel aanpassingen bereikt kunnen worden. Dan graag wel allemaal op dezelfde manier als het kan trouwens.
SRE heeft ze ook, in de vorm van de InfoTin ! 0,0 aanpassingen ze passen onder het haltebord, rondom de paal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Suus »

InfoTin ken ik ook uit Almere, die hebben als nadeel dat ze hoger hangen dan de borden in Overijssel of Zuid-Holland en vanuit een rolstoel dus minder goed leesbaar zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door fogeltje »

huibf schreef: SRE heeft ze ook, in de vorm van de InfoTin ! 0,0 aanpassingen ze passen onder het haltebord, rondom de paal.
Het zou alleen handig zijn als ze ook werken ;) Maar er lijkt eindelijk wat te gebeuren op dat gebied.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Vinny »

Tot eind 2010 was dat Jeltje van Nieuwenhoven. Schultz heeft echter besloten om geen nieuwe ambassadeur aan te stellen.
We hebben er veel van gemerkt inderdaad :')

Maar goed, blijft overeind staan dat als je bijvoorbeeld kijkt naar de Veolia-haltepalensoap, de invoering van de OV-chipkaart, de steeds slechter wordende samenwerking tussen de verschillende partijen in de sector het tijd wordt voor centrale regie. Die boodschap klinkt niet door in Den Haag klaarblijkelijk. :roll:

(ook een reden waarom ik voor meer marktwerking ben trouwens: politici hebben geen verstand van openbaar vervoer, alleen denken ze dat ze dat wel hebben...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:
huibf schreef: SRE heeft ze ook, in de vorm van de InfoTin ! 0,0 aanpassingen ze passen onder het haltebord, rondom de paal.
Het zou alleen handig zijn als ze ook werken ;) Maar er lijkt eindelijk wat te gebeuren op dat gebied.
Zondag lagen ze op storing en ze waren er druk mee bezig. Deze is inmiddels weer verholpen en nu werken ze weer.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door huibf »

Vinny schreef: (ook een reden waarom ik voor meer marktwerking ben trouwens: politici hebben geen verstand van openbaar vervoer, alleen denken ze dat ze dat wel hebben...)
Ik zal je de briefwisseling van de Prov. Limburg besparen van de afgelopen 2 jaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Suus »

En vervoerders denken alleen maar aan de centen en dan pas aan de reizigers.

Zou Vinny doorhebben dat er een contradictie in zijn post zit: wel meer centrale regie maar ook meer marktwerking. Dat gaat dus niet he, want dan gaat iedereen zijn eigen wiel uitvinden!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:wel meer centrale regie maar ook meer marktwerking. Dat gaat dus niet he, want dan gaat iedereen zijn eigen wiel uitvinden!
Hier gaat het interessant worden! :D
Meer marktwerking kan er immers toe leiden dat bedrijven alleen kijken naar het eigen gewin, terwijl het OV opereert als een systeem (een keten, zo je wilt). Zonder een 'neutrale' regisseur zal het systeem als geheel dus slecht functioneren en komt de neerwaartse spiraal in beeld. Wanneer er wel een regisseur wordt aangesteld, zullen de verschillende deelsystemen beter op elkaar aansluiten. Marktwerking kan daar best wel in worden vormgegeven, maar bepaalde taken (vnl. planning) moeten daar dan van worden ontzien.

(voor de liefhebbers: Paul Mees - Transport for Suburbia, een Amerikaan die verschillende OV-systemen van over de gehele wereld met elkaar vergelijkt. Voor ons wellicht niet heel verrassend is dat hij het Zürich-model als een van de beste van de wereld beschouwt.)
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door midnet »

Vinny schreef:[ de steeds slechter wordende samenwerking tussen de verschillende partijen in de sector het tijd wordt voor centrale regie. Die boodschap klinkt niet door in Den Haag klaarblijkelijk. :roll:
(ook een reden waarom ik voor meer marktwerking ben trouwens: politici hebben geen verstand van openbaar vervoer, alleen denken ze dat ze dat wel hebben...)
LIjkt mij nogal in tegenspraak met elkaar. Omdat die busboeren allemaal tot zo'n enorm internationaal konglomeraat horen zijn ze vooral als de dood voor de concurrentie (dat zijn kleine winkeliers trouwens ook-breek me de bek niet open-familie zat) en doen ze alles om elkaar te misgunnen of misleiden. STel je voor dat iemand die volgend jaar op jouw concessie waar je nou net zo lekker op verdient te weten komt hoeveel reizigers er echt opstappen of welke kaartjes ze nemen of hoeveel van die lastige en alles versjterende studenten of zo..... vul maar aan.
En dan wat ik zo leuk daar in de Achterhoek zag: komt ARRIVA-vergeet Syntus om de ouwe troep weg te halen-hangen er 2 lijsten met vertektijden van nog steeds zelfde lijn-mag je als reiziger raden welke nou geldt-een duidelijke datum staat op geen van beiden.........
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door midnet »

marvinkok schreef:Je bedoeld deze?

http://www.xn--pnvkarte-m4a.de/
leuke link-kende ik niet. Maar zoveel is er in DE nou niet opgeheven.
Er is iets dergelijks in FR-NB door een particulier opgezet (er is daar helemaal geen 9292ov o.i.d.-elke departement of region regelt het zelf): www.transportpublic.fr. Kaarten per gebied met links naar de bedrijven of regie die het regelt en soms zelfs tijden/info heeft.
Mogelijk dat gewoon een slimme en goedbedoelende buitenstaander als googlemaps/transit dit gat opvult. Dan heb je pas een wereldstandaard (stom toevallig merkte ik dat ze zelfs in Thailand al enkele regio's hebben weten te bewerken mee te doen-makkelijk zat, want er was daarvoor totaal niks aan www voor die regio's).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Ennes »

Bee schreef:En vervoerders denken alleen maar aan de centen en dan pas aan de reizigers.

Zou Vinny doorhebben dat er een contradictie in zijn post zit: wel meer centrale regie maar ook meer marktwerking. Dat gaat dus niet he, want dan gaat iedereen zijn eigen wiel uitvinden!
Op zich zou het wel kunnen, maar dan zou je wel een soort van landelijke overkoepelende organisatie moeten hebben waarbij alle ov bedrijven verplicht bij zijn aangesloten, die een aantal zaken waarborgt als eenduidigheid in een tal van zaken, zoals al eerder genoemd de gebruikte pictogrammen, halte aanduidingen enz enz.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Gezocht: nieuwe wegen uit het doolhof der ov

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:
Tot eind 2010 was dat Jeltje van Nieuwenhoven. Schultz heeft echter besloten om geen nieuwe ambassadeur aan te stellen.
We hebben er veel van gemerkt inderdaad :')

Maar goed, blijft overeind staan dat als je bijvoorbeeld kijkt naar de Veolia-haltepalensoap, de invoering van de OV-chipkaart, de steeds slechter wordende samenwerking tussen de verschillende partijen in de sector het tijd wordt voor centrale regie. Die boodschap klinkt niet door in Den Haag klaarblijkelijk. :roll:

(ook een reden waarom ik voor meer marktwerking ben trouwens: politici hebben geen verstand van openbaar vervoer, alleen denken ze dat ze dat wel hebben...)
En met allemaal aparte bedrijven die ook allemaal denken de wijsheid in pacht te hebben gaat dat wel goedkomen?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten