'Foute fietsen' bij station ineens weg

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'Foute fietsen' bij station ineens weg

Bericht door Wubbo »

'Foute fietsen' bij station ineens weg
door Nicolai Lensen. vrijdag 27 juni 2008 | 03:15 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 27 juni 2008 | 19:03

DEVENTER - Lang werd er gewaarschuwd, maar gisterochtend was de periode van slechts vermanen voorbij.
Medewerkers van buurtbeheerbedrijf Cambio laadden in opdracht van de gemeente Deventer zonder pardon alle fietsen in die niet in en klem waren gestald.

Uren later, zo rond drie uur 's middags, stapt Jens Ledeboer nietsvermoedend de stationshal uit. Het stationsplein is leeg, terwijl de Deventenaar zeker weet dat hij 's ochtend zijn fiets pal vóór het monumentale stationsgebouw heeft achtergelaten. Ledeboer kijkt om zich heen. De verslaggever kan snel uitleggen wat er is gebeurd. Ook zijn tweewieler is opgehaald en bevindt zich zonder twijfel in de opslag van Cambio. "Daar ben ik mooi klaar mee", foetert Ledeboer.

Toch rest hem rest hem weinig anders dan koers te zetten naar de werkplaats van Cambio aan de Diepenveenseweg (aan de andere zijde van het station). Daar zijn een paar uur eerder alle opgehaalde fietsen heen gebracht om zijn rijwiel tegen betaling van enkele euro's weer op te halen.

Ledeboer zal niet de enige zijn die de gang naar de opslag moet maken. 's Ochtends zijn in opdracht van de gemeente Deventer tientallen verkeerd gestalde fietsen verwijderd. Dat gebeurde in een rap tempo. Meer dan eens kwam er een slijptol aan te pas om een vastgelegde fiets open te breken.

De opruimactie moet weer een einde maken aan de fietsenchaos op het stationsplein. Her en der neergekwakte fietsen zijn al jaren een bron van ergernis. En dus keek Cambio de afgelopen weken opnieuw kritisch naar alle fietsen in de rekken. Tweewielers waarvan vast kwam te staan dat niemand ze meer gebruikte, werden opgehaald. In totaal werden er zo ook al zo'n 175 fietsen verwijderd. Ook zijn er 120 extra rekken bijgeplaatst. Er moet nu weer voldoende stallingsruimte zijn.

Daarom wordt er weer opgetreden tegen 'verkeerd' geparkeerde fietsen die niet niet in de klem staan. Cambio waarschuwde dagenlang door aan alle fout gestalde tweewielers een hangertje te hangen met daarop een berisping. Ook werden er forse knalgele borden opgehangen waarop duidelijk staat dat fietsen in de stallingen thuis horen. De volgende stap was het schoonvegen van het Stationsplein, zoals dat gisteren gebeurde.

Deze werkwijze wordt in de loop van de zomer herhaald. Cambio gaat eerst weer waarschuwingen uitdelen, maar komt binnenkort ook weer langs om fietsen op te halen. Hun komst zal dan niet vergeefs zijn. Alle waarschuwingsborden ten spijt werden gisteravond pal voor het station al weer een stuk of tien fietsen neergekwakt.

Bron: De Stentor
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: 'Foute fietsen' bij station ineens weg

Bericht door Mark »

Netjes, mag men ook weleens in Hengelo gaan doen. Het is een grote puinhoop hier :(
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Foute fietsen' bij station ineens weg

Bericht door Suus »

Lijkt mij een probleem op bijna alle stations, zelfs op kleine stationnetjes zoals het door mij vaak bezochte Boskoop :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Foute fietsen' bij station ineens weg

Bericht door Daniel »

En wat te denken van het stuk tussen busstation en de toegang bij de tunnel van station Dordrecht... vlak voor er weer een opruimactie komt kan je daar soms amper nog lopen. Zelfs nu er recht voor 't stationsgebouw een grote hoeveelheid extra fietsenrekken is geplaatst blijft 't daar maar vol staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'Foute fietsen' bij station ineens weg

Bericht door STF »

In Castricum zijn/waren die weghaal acties altijd onterecht vind ik. Mijn fiets is daar ook al eens weggehaald, omdat ie naast de stalling stond. Maar zie jij maar een plek te vinden in de stalling als je op bijvoorbeeld maandag rond 11 uur op het station aankomt. Er is geen plek te vinden...
Zolang er niet genoeg fietsenrekken zijn bij een station, moeten ze ook niet fietsen gaan weghalen vind ik.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'Foute fietsen' bij station ineens weg

Bericht door Justin »

Lijkt wel op Db... daar staan de fietsenrekken aan Utrechtse-Zeister zijde bijna altijd leeg, de Arnhemse-Driebergse zijde daarentegen overvol :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Foute fietsen' bij station ineens weg

Bericht door webguy »

In Ede staat de zuidzijde ook 3x zo vol als de noordzijde. Dat heeft er geloof ik wat mee te maken dat de (hoge)scholen aan de zuidzijde kant van de stad (nja, dorp) zitten, en Wageningen ook. Aan de noordkant kan ik altijd m'n fiets kwijt, na 4-en zelfs in de 1e rij bij het station (ja, ik ben lui, is minder lopen ;) )
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Foute fietsen' bij station ineens weg

Bericht door deadlock »

Tijdens de busstakingen hebben ze dit beleid in Zwolle gewoon doorgezet terwijl er binnen een straal van 1 km rondom het station geen vrije klem meer was (n). En ik heb mijn gelijk gekregen in een bezwaarschrift. Ze zeggen altijd dat er genoeg klemmen zijn (en in Zwolle verwijzen ze naar de achterkant als alternatief, NOT, dat is 2km verder fietsen) maar dat is uiteraard niet het geval.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 37 gasten