Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Roelof88 »

De provincie Fryslân is gestart met het aanbestedingstraject voor een nieuwe busconcessie. Hiermee wordt bepaald welke vervoerder het busvervoer mag verzorgen in de regio's Noord- en Zuidwest-Fryslân, de stad Leeuwarden, Schiermonnikoog en de lijn Groningen-Heerenveen-Lelystad. De concessie gaat in op 9 december 2012 en geldt voor een periode van tien jaar.

De eerste stap in het aanbestedingstraject is het opstellen van een nota van uitgangspunten.

Lees meer
Laatst gewijzigd door Roelof88 op di 11 dec 2012, 16:46, 3 keer totaal gewijzigd.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door BR628 »

Emmeloord-Lelystad valt buiten deze concessie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door visgraat »

Is bewust gekozen het treinvervoer hier niet in te betrekken. Of is dat een hele domme vraag? Als je een visgraatmodel wilt creëren zou dat wel handig zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daniel »

Treinconcessie loopt nog veel langer door (tot 2020) :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Alle treindiensten rondom Groningen en Leeuwarden zijn in een concessie geplaatst. Een goed idee aangezien de concessie daardoor veel aantrekkelijker wordt voor vervoerders :) Je hoeft niet alles bij een vervoerder te hebben om buslijnen op de treinen aan te sluiten, als er goede coördinatie plaatsvind door de concessieverlener en de vervoerders hoeft dat geen enkel probleem te zijn.

Ik vind Friesland overigens vreemd ingedeeld, deze concessie is bijna 3x zo groot als de concessie Zuid-Oost Friesland :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Ronald »

Als je de "nota van uitgangspunten" bekijkt, vermoed ik dat het resultaat van de aanbesteding richting "Gooi- en Vechtstreek-model" gaat. Het hoofdstukje "financieel" ziet er namelijk niet bepaald hoopvol uit (maar dat had ik eigenlijk ook niet anders verwacht).
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door willy84 »

Ik heb het nog niet gelezen maar wat bedoel je daarmee te zeggen?
Te weinig geld en te hoge eisen of ?
immer kwaliteits posts
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Ronald »

Juist lagere eisen en de verwachting dat de prijzen die de vervoerders rekenen zullen stijgen. Minder vervoer voor meer geld dus. Het minimale voorzieningenniveau wordt (voor zover ik begrepen heb) het niveau van 2006, dus voordat de uitbreiding van de dienstregeling heeft plaatsgevonden toen Connexxion er ging rijden in 2007.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door willy84 »

Ik heb het gelezen. Het ziet er niet best uit voor het OV in Fryslan. Aan de andere kant: er rijden daar toch behoorlijk wat lege of nauwelijks bezetten bussen rond. Dat moeten we dan ook maar onder ogen zien en de gevolgen accepteren. Jammer maar het is niet anders.

Wat een slecht geschreven stuk trouwens, die Nota. :neg:
immer kwaliteits posts
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

willy84 schreef:Ik heb het gelezen. Het ziet er niet best uit voor het OV in Fryslan. Aan de andere kant: er rijden daar toch behoorlijk wat lege of nauwelijks bezetten bussen rond. Dat moeten we dan ook maar onder ogen zien en de gevolgen accepteren. Jammer maar het is niet anders.

Wat een slecht geschreven stuk trouwens, die Nota. :neg:
Ja, viel mij ook al op, zo'n standaard Word-documentje. Ik heb het gevoel dat Zuidoost Friesland het wat beter doet dan N-en ZW-Friesland, hoewel die concessie de afgelopen jaren ook aardig is uitgekleed. Wel goed dat de provincie eindelijk de busstations gaat overnemen van Arriva / Erfpacht NS want enkele zijn al jaren zwaar verpauperd (b.v. Leeuwarden, Heerenveen, Oosterwolde).
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Flevolander »

Vreemde, achterhaalde redenatie dat Leeuwarden te klein zou zijn voor een aparte concessie. Lelystad heeft duidelijk gemaakt dat er wel degelijk veel belangstelling is voor concessies van middelgrote steden. Grote concessies als Stadsregio Arnhem-Nijmegen zijn daarentegen helemaal niet zo gewild. Trouwens: ook Almere had door de samenvoeging van stads- en streekvervoer maar 1 inschrijver, en BRU (stad en streek Utrecht samengevoegd) twee.
Lijkt me eerder een gezocht argument van de provincie Fryslan om de concessiebeheertaken van de gemeente Leeuwarden over te nemen. Voor Leeuwarden een groot risico, want de stadsdienst zal dan ongetwijfeld in moeten leveren voor het streekvervoer. Dat ging bij de samengevoegde concessie IJsselmond (waar ook stadsvervoer Lelystad en tram Zwolle-Kampen bijgevoegd waren) ook niet goed. Misschien kan Fryslan binnen de concessie toch beter met aparte percelen werken voor streeklijnen, stadsvervoer Leeuwarden, Schiermonnikoog (en andere Wadden) en kleinschalig vervoer.
En als er nu veel overlap tussen stad en streek zit, een ander gebruikt argument, dan kun je dat ook in je PvE goed regelen. Daar hoef je concessies niet voor samen te voegen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door willy84 »

Roelof88 schreef:
willy84 schreef:Ik heb het gelezen. Het ziet er niet best uit voor het OV in Fryslan. Aan de andere kant: er rijden daar toch behoorlijk wat lege of nauwelijks bezetten bussen rond. Dat moeten we dan ook maar onder ogen zien en de gevolgen accepteren. Jammer maar het is niet anders.

Wat een slecht geschreven stuk trouwens, die Nota. :neg:
Ja, viel mij ook al op, zo'n standaard Word-documentje.
Het boeit mij niet of het in word, pdf, open office of wat dan ook staat. Ik doelde meer op het slecht leesbare verhaal:
-geen kop-romp-staart opbouw waardoor het verhaal moeilijk is te volgen.
-vreemde zinsopbouw wat gewoon slecht leest.
-spelfouten, dat staat gewoon onprofessioneel.
-afkortingen die niet eerst één keer voluit worden geschreven.
Al met al een slecht geschreven stuk dat niet uitnodigd om te lezen. De burger bij de politiek betrekken lukt ook niet makkelijk als je niet door een stuk heen komt zonder ingevoerd te zijn.
immer kwaliteits posts
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Cygnum »

willy84 schreef:
Roelof88 schreef:
willy84 schreef:Ik heb het gelezen. Het ziet er niet best uit voor het OV in Fryslan. Aan de andere kant: er rijden daar toch behoorlijk wat lege of nauwelijks bezetten bussen rond. Dat moeten we dan ook maar onder ogen zien en de gevolgen accepteren. Jammer maar het is niet anders.

Wat een slecht geschreven stuk trouwens, die Nota. :neg:
Ja, viel mij ook al op, zo'n standaard Word-documentje.
Het boeit mij niet of het in word, pdf, open office of wat dan ook staat. Ik doelde meer op het slecht leesbare verhaal:
-geen kop-romp-staart opbouw waardoor het verhaal moeilijk is te volgen.
-vreemde zinsopbouw wat gewoon slecht leest.
-spelfouten, dat staat gewoon onprofessioneel.
-afkortingen die niet eerst één keer voluit worden geschreven.
Al met al een slecht geschreven stuk dat niet uitnodigd om te lezen. De burger bij de politiek betrekken lukt ook niet makkelijk als je niet door een stuk heen komt zonder ingevoerd te zijn.
Mee eens, dat spelfouten onprofessioneel zijn (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Flevolander schreef:Vreemde, achterhaalde redenatie dat Leeuwarden te klein zou zijn voor een aparte concessie. Lelystad heeft duidelijk gemaakt dat er wel degelijk veel belangstelling is voor concessies van middelgrote steden. Grote concessies als Stadsregio Arnhem-Nijmegen zijn daarentegen helemaal niet zo gewild. Trouwens: ook Almere had door de samenvoeging van stads- en streekvervoer maar 1 inschrijver, en BRU (stad en streek Utrecht samengevoegd) twee.
Lijkt me eerder een gezocht argument van de provincie Fryslan om de concessiebeheertaken van de gemeente Leeuwarden over te nemen. Voor Leeuwarden een groot risico, want de stadsdienst zal dan ongetwijfeld in moeten leveren voor het streekvervoer. Dat ging bij de samengevoegde concessie IJsselmond (waar ook stadsvervoer Lelystad en tram Zwolle-Kampen bijgevoegd waren) ook niet goed. Misschien kan Fryslan binnen de concessie toch beter met aparte percelen werken voor streeklijnen, stadsvervoer Leeuwarden, Schiermonnikoog (en andere Wadden) en kleinschalig vervoer.
En als er nu veel overlap tussen stad en streek zit, een ander gebruikt argument, dan kun je dat ook in je PvE goed regelen. Daar hoef je concessies niet voor samen te voegen.
Je kan niet alles over een kam scheren.
Almere is een moeilijke concessie: Strenge eisen, heel erg strak gebudgetteerd. Hetzelfde voor Gooi- en Vechtstreek en eerder de Zaanstreek.
BRU stelde een aantal loodzware eisen, zoals hybride bussen en bovendien zit je daar met die sneltram. Daar moet je maar net zin in hebben.
Arnhem-Nijmegen heeft naast de bus ook nog trein en trolleybus. Daarvan is bekend dat Arriva niet wilde omdat ze geen ervaring hadden met trolleybussen.

Kortom, niet elke concessie ligt in het straatje van elke vervoerder.

Ik verwacht in Friesland minstens inschrijvingen van Connexxion (die rijdt er nu) en Arriva (die wil heel graag Friesland terug). Ook Qbuzz zou mij niet verbazen omdat het goed aansluit op twee andere concessiegebieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Flevolander »

Het feit dat je inschrijvingen verwacht, wil niet zeggen dat de redenatie klopt dat je concessies samen moet voegen.
De stadsdienst kan prima apart. En Schiermonnikoog maakt deze concessie misschien ook wel weer nodeloos ingewikkeld.
Inderdaad: je kunt niet alles over een kam scheren. Maar er is geen enkel bewijs dat concessies te klein kunnen zijn. Wel dat ze nodeloos ingewikkeld/ te complex/ te groot kunnen zijn.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Flevolander »

Overigens: je belangrijkste argument is strakke budgettering. Dat speelt in Fryslan dus juist ook...
Dat staat juist in de NvU te lezen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Flevolander »

De enigen die altijd hameren op grote concessies, dat zijn vervoerders als Connexxion. Maar die willen dan ook juist voorkomen dat nieuwkomers tot de markt toetreden. Daar moet je als OV-autoriteit niet in meegaan. Geef touringcarbedrijven en taxi-ondernemers de kans om kleine concessies te winnen. Meer concurrentie leidt tot lagere kostprijzen.
Geef Taxi Centrale Renesse weer een kans op de Wadden. Of Noot/ Regiotaxi De Vallei dat in Lelystad ook meedeed, en ook wel interesse zal hebben in Leeuwarden.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Zou het niet mooi zijn als heel Friesland in 1 concessie terecht komt?
Komt een beetje de oude FRAM weer terug.

De 315 concessie hoort hier dan ook bij. Het zou wel goed zijn om de 315 samen met IJsselmond als één lijn te rijden. Overstappen in Emmeloord is niet goed voor de reizigersontwikkeling. Reis zelf van Lemmer naar Lelystad of van Joure naar Groningen en overstappen betekend dat ik weer de auto ga pakken voor die verbindingen (en verder).

Je zou evt de waddeneilanden in één aparte concessie kunnen doen om de eilanders een kans te geven om dit vervoer te regelen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Klaasje »

Het integraal doorrijden van Groningen-Lelystad is helemaal niet zinnig. Lelystad-Heerenveen is namelijk sneller met de trein. De enige reizigers die je treft met een knip in Emmeloord zijn de reizigers tussen Lelystad en Lemmer/Joure. Ik kan me niet voorstellen dat dit er meer dan een handje vol reizigers per dag is.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Voor doorgaande reizigers van Lelystad naar Heerenveen en Groningen heeft de 315 zeker geen toegevoegde waarde meer maar het knippen van lijnen is tot op heden altijd op een drama uitgelopen, aansluitingen die niet kloppen enz. ? gevolg de geknipte lijnen worden zwakker en nog zwakker. Voor mij zou de knip in Emmeloord (tussen Lemmer en Lelystad) meer onzekerheid over het verloop van de reis betekenen en dus aanleiding om de auto te pakken, en ik weet dat er zo meer over denken. En natuurlijk is de vervoerswaarde tussen Lelystad en Emmeloord cq tussen Heerenveen en Groningen aanzienlijk groter. Nogmaals knippen koste reizigers niet knippen levert reizigers op!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Klaasje »

Verkoop toch niet zoveel onzin.. Door dat "Sightseeing Emmeloord" en "Sightseeing Lemmer" zijn er sowieso al bijna geen reizigers tussen Joure en Lelystad. Die bus is op die manier al bijna 2 x zo traag als de auto. Dat is een snelheid waarbij je al bijna geen reizigers meer trekt buiten de mensen die op het ov aangewezen zijn bij het gebrek aan een auto. In de huidige situatie lijkt er al een vervoersbreuk te zijn bij Emmeloord en dat wordt straks alleen maar sterker.
Ik durf zelfs te zeggen dat het knippen voor meer reizigers op Emmeloord-Lelystad zorgt omdat de betrouwbaarheid van de lijn toeneemt doordat de bus, die dat stuk rijdt, niet meer in de file kan staan bij Joure.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Klaasje > sightseeing Lemmer?!?!?
Je ziet bij de halte Lemmer eigenlijk niets van Lemmer. OK het zou sneller kunnen als de bus naast de vluchtstrook kon stoppen en er een trapje naar beneden was (scheelt snel een paar minuten op deze stop maar er is 1 stop bij Lemmer in de lus van de oprit richting Emmeloord.

Emmeloord is een ander verhaal daar ga je inderdaad (net als Lelystad en Heerenveen en Groningen echt de stadskern in en dat kost zeker tijd.

Vroeger reden er gelede bussen tussen Amsterdam - Lelystad - Emmeloord (en dat minstens elke kwartier in de spits/157).
Meest onbetrouwbare schakel in de verbinding Lelystad Emmeloord Groningen is de brug bij het Ketelmeer (heb daar tot nu toe meer vertraging opgelopen dan op andere punten in dit traject).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Klaasje »

Van de provincie hoor ik anders dat er meer fout gaat bij Joure dan bij de ketelbrug..
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Wat is er op dit moment bekend mbt de nieuwe concessie Friesland/Leeuwarden.

Wanneer moet er ingeleverd worden, wanneer is de bekendmaking van de nieuwe vervoerder, wie gaan inschrijven enz.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

De inschrijving is op 20 februari 2012, de gunning op 20 maart 2012. Wie er gaan inschrijven is niet bekend.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten