Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Dries van Agt opent een offensief tegen het busbedrijf VeoliaTransdev.
NIJMEGEN - Dries van Agt opent een offensief tegen het busbedrijf VeoliaTransdev. Hij vindt dat Nederlandse overheden dit busbedrijf en al haar dochterondernemingen niet meer mogen inschakelen. Een dochter van Veolia doet werk voor Israel op de westelijke Jordaanoever en overtreedt daarmee het internationaal recht, stelt Van Agt vast.
lees verder in De Gelderlander: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/8 ... edrijf.ece
Dries van Agt opent een offensief tegen het busbedrijf VeoliaTransdev.
NIJMEGEN - Dries van Agt opent een offensief tegen het busbedrijf VeoliaTransdev. Hij vindt dat Nederlandse overheden dit busbedrijf en al haar dochterondernemingen niet meer mogen inschakelen. Een dochter van Veolia doet werk voor Israel op de westelijke Jordaanoever en overtreedt daarmee het internationaal recht, stelt Van Agt vast.
lees verder in De Gelderlander: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/8 ... edrijf.ece
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Zie ook:
'Zet Hermes buitenspel in Stadsregio'
Hermes Eindhoven dingt mee naar de ov-concessie in de stadsregio. Foto: ED
NIJMEGEN - Stadsregio Arnhem Nijmegen moet vervoersbedrijf Hermes buitenspel zetten en niet laten meedingen naar het openbaar vervoer in de regio. Dat bepleit de mensenrechtenactiviste Adri Nieuwhof. Ze vindt dat Hermes moet worden gestraft voor werkzaamheden van moederconcern VeoliaTransdev in de westelijke Jordaanoever.
Lees verder: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... sregio.ece
'Zet Hermes buitenspel in Stadsregio'
Hermes Eindhoven dingt mee naar de ov-concessie in de stadsregio. Foto: ED
NIJMEGEN - Stadsregio Arnhem Nijmegen moet vervoersbedrijf Hermes buitenspel zetten en niet laten meedingen naar het openbaar vervoer in de regio. Dat bepleit de mensenrechtenactiviste Adri Nieuwhof. Ze vindt dat Hermes moet worden gestraft voor werkzaamheden van moederconcern VeoliaTransdev in de westelijke Jordaanoever.
Lees verder: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... sregio.ece
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Oh ja, en die nieuwe partij die Noord-Holland gaat rijden? Is die an ook slecht?
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Ik ben benieuwd naar uw meningen.
Mijn eigen standpunt:
Met verbazing heb ik kennis genomen van de berichtgeving in De Gelderlander, omtrent de oproep van diverse personen om Hermes te boycotten bij de aanbesteding.
Ik heb niet de intentie om enige invloed uit te oefenen op welke besluitvorming dan ook, maar ik wil wel graag mijn visie kenbaar maken, als burger die betrokken bij en gebruik maakt van het openbaar vervoer.
Ik heb dhr Van Agt altijd hooggeagt, maar deze keer zit hij er echt falikant naast. Hoe begrijpelijk ik zijn reactie ook vind, en wie zich sterk maakt voor de Palestijnse zaak zal elke vorm van schending van de mensenrechten aankaarten. Maar om de Palestijnse zaak door te trekken naar de OV-aanbesteding in Arnhem-Nijmegen, is heel erg overtrokken. Echter, Connexxion en Hermes hebben zich nooit schuldig gemaakt aan enige vorm van schending, noch zijn deze bedrijven in Israël actief. Pas dit jaar is Connexxion onderdeel van Transdev-Veolia geworden. Deze fusie was een Frans besluit. Hermes is een Nederlands bedrijf en bestaat al decennialang. Hermes en Connexxion kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor iets wat Veolia jaren geleden al heeft ingezet, toen Hermes en Connexxion nog niet eens bij Veolia hoorden.
Bovendien is Veolia onder eigen naam reeds vele jaen actief in Nederland. Nog nooit heb ik enig protest gehoord tegen de activiteiten van dat bedrijf hier in Nederland. Bovendien protesteerde er ook niemand tegen de mededinging van Novio naar de huidige concessie. Novio is nu immers ook onderdeel van Transdev-Veolia. Maar nu krijgt wel Hermes iets op zijn bordje waar het totaal niets mee te maken heeft. Kortom, Van Agt slaat de plank volledig mis.
Als burger heb ik naleving van mensenrechten hoog in het vaandel staan. Maar ik heb niet de illusie dat boycot van Hermes in Arnhem-Nijmegen er ook maar op enige manier toe bijdraagt dat het complexe probleem in Israël wordt opgelost. Ik zou dan ook graag zien dat de Israël-kwestie voor de Stadsregio niet meespeelt bij de keuze voor de vervoerder. Bovendien zou het naar beide inschrijvers toe niet eerlijk zijn om op voorhand één inschrijver uit te sluiten.
Mijn eigen standpunt:
Met verbazing heb ik kennis genomen van de berichtgeving in De Gelderlander, omtrent de oproep van diverse personen om Hermes te boycotten bij de aanbesteding.
Ik heb niet de intentie om enige invloed uit te oefenen op welke besluitvorming dan ook, maar ik wil wel graag mijn visie kenbaar maken, als burger die betrokken bij en gebruik maakt van het openbaar vervoer.
Ik heb dhr Van Agt altijd hooggeagt, maar deze keer zit hij er echt falikant naast. Hoe begrijpelijk ik zijn reactie ook vind, en wie zich sterk maakt voor de Palestijnse zaak zal elke vorm van schending van de mensenrechten aankaarten. Maar om de Palestijnse zaak door te trekken naar de OV-aanbesteding in Arnhem-Nijmegen, is heel erg overtrokken. Echter, Connexxion en Hermes hebben zich nooit schuldig gemaakt aan enige vorm van schending, noch zijn deze bedrijven in Israël actief. Pas dit jaar is Connexxion onderdeel van Transdev-Veolia geworden. Deze fusie was een Frans besluit. Hermes is een Nederlands bedrijf en bestaat al decennialang. Hermes en Connexxion kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor iets wat Veolia jaren geleden al heeft ingezet, toen Hermes en Connexxion nog niet eens bij Veolia hoorden.
Bovendien is Veolia onder eigen naam reeds vele jaen actief in Nederland. Nog nooit heb ik enig protest gehoord tegen de activiteiten van dat bedrijf hier in Nederland. Bovendien protesteerde er ook niemand tegen de mededinging van Novio naar de huidige concessie. Novio is nu immers ook onderdeel van Transdev-Veolia. Maar nu krijgt wel Hermes iets op zijn bordje waar het totaal niets mee te maken heeft. Kortom, Van Agt slaat de plank volledig mis.
Als burger heb ik naleving van mensenrechten hoog in het vaandel staan. Maar ik heb niet de illusie dat boycot van Hermes in Arnhem-Nijmegen er ook maar op enige manier toe bijdraagt dat het complexe probleem in Israël wordt opgelost. Ik zou dan ook graag zien dat de Israël-kwestie voor de Stadsregio niet meespeelt bij de keuze voor de vervoerder. Bovendien zou het naar beide inschrijvers toe niet eerlijk zijn om op voorhand één inschrijver uit te sluiten.
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Waar komt dit vandaan en waarom kwam Van Agt niet in actie bij Waterland dan. Beetje selectief dit :-S
[Mobiele post]
[Mobiele post]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Dit is inderdaad wel erg selectief. Als er nu zoiets op tafel komt van (heb het ergens ooit eerder gelezen) dat Hermes niet mee mag doen omdat Novio hiermee opzij wordt gezet, wat tegen de afspraken is tussen Connexxion en de stadsregio, dan kan ik me daar wel wat bij inleven. Die afspraken waren (even zo uit mijn hoofd) gemaakt tijdens de verkoop van Novio aan Connexxion en daarin stond dat bij elke aanbesteding van de stadsregio, Novio mee moet doen. Maar ja, dan is het ook hetzelfde liedje als deze kwestie en is het niet eerlijk tegenover beide vervoerders om bij voorhand al een vervoerder te kiezen.
Maar ja van Agt, moet nu gewoon zijn mond houden en zich meer zorgen maken over de kwestie van Israël in Israël zelf en niet bij bedrijven die ook gewoon hun geld willen verdienen. Of dit nu tegen de regels is of niet. In deze tijden mag je naar mijn mening blij zijn als je nog iets kunt verdienen.
Maar ja van Agt, moet nu gewoon zijn mond houden en zich meer zorgen maken over de kwestie van Israël in Israël zelf en niet bij bedrijven die ook gewoon hun geld willen verdienen. Of dit nu tegen de regels is of niet. In deze tijden mag je naar mijn mening blij zijn als je nog iets kunt verdienen.
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Het originele verhaal is dat Veolia in een internationaal consortium zit dat een tramlijn in Jeruzalem zou gaan aanleggen en exploiteren. Delen van die lijn zijn echter niet in het Joodse, maar in het Arabische gedeelte van de stad, meer bepaald het deel dat voor 1967 Jordaans grondgebied was en dus officieel tot de bezette Palestijnse gebieden behoort. Hiermee zou Veolia mee werken aan illegale bouw in bezet gebied, en daarmee actief mensenrechten schaden. Dat vinden de Palestijnen althans.Waar komt dit vandaan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Waren het niet juist de buurlanden die Israel aanvielen (en verloren) ipv andersom?
immer kwaliteits posts
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Nee, in 1967 valt Israel Egypte en Syrië aan, dat is de Zesdaagse Oorlog. Israel roept Jordanië op niet aan te vallen, maar de koning van dat land doet het toch. Toen heeft Israel de Westelijke Jordaanoever en delen van Jerusalem die nog niet in handen waren van Israel bezet. Een situatie die nog steeds van toepassing is.
In 1973 vallen vervolgens Egypte en Syrië Israel aan in de zogenaamde Jom Kipoeroorlog. Dat is een Joodse feestdag dus men kon niet direct reageren. Israel sloeg terug en na de oorlog was er niets veranderd...
In 1979 sluit men vrede met Egypte. Sindsdien ligt de zuidelijke grens van het land vast ten noorden van de Sinaï.
In 1981 annexeert Israel de Golanhoogten van Syrië. In 1982 valt Israel Libanon binnen op de PLO van Yassar Arafat te verdrijven. In 1983 trekt men een stuk terug in Libanon en is alleen het zuiden nog bezet.
In 2000 werd Libanon verlaten, op een klein stuk na.
Sinds 2002 bouwt men een muur om de Westelijke Jordaanoever, echter worden de illegale nederzettingen van "kolonisten" niet ontruimd. In 2004 wordt de Gazastrook wel ontruimd maar door Israel volledig van de rest van de wereld afgesloten.
In 1973 vallen vervolgens Egypte en Syrië Israel aan in de zogenaamde Jom Kipoeroorlog. Dat is een Joodse feestdag dus men kon niet direct reageren. Israel sloeg terug en na de oorlog was er niets veranderd...
In 1979 sluit men vrede met Egypte. Sindsdien ligt de zuidelijke grens van het land vast ten noorden van de Sinaï.
In 1981 annexeert Israel de Golanhoogten van Syrië. In 1982 valt Israel Libanon binnen op de PLO van Yassar Arafat te verdrijven. In 1983 trekt men een stuk terug in Libanon en is alleen het zuiden nog bezet.
In 2000 werd Libanon verlaten, op een klein stuk na.
Sinds 2002 bouwt men een muur om de Westelijke Jordaanoever, echter worden de illegale nederzettingen van "kolonisten" niet ontruimd. In 2004 wordt de Gazastrook wel ontruimd maar door Israel volledig van de rest van de wereld afgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Nou ja, de Gazastrook gresnt in het zuiden aan Egypte. Ik neem aan dat dat niet door Israël van de wereld kan worden afgesloten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
De PA heeft de grens met Egypte volledig vergrendeld op twee grensposten na. Er wordt echter veelvuldig gesmokkeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Waarom zouden ze dat doen? Daar wordt Palestina toch alleen maar slechter van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Van Agt trekt ten strijde tegen busbedrijf
Omdat er ook wapens en dergelijke werden gesmokkeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten