We wilden met de t9220, dus dat betekende dat mb90 en ik om 8:41 vanaf Rotterdam Lombardijen moesten vertrekken en dat Joshua zelfs al om 7:48 vanaf Nijmegen moest vertrekken.
mb90 en ik hadden rond 7:35 afgesproken bij de kaartautomaat op spoor 3/4 te Rlb, maar zoals ik vantevoren al had kunnen voorspellen was ik een paar minuten later. ;) Gelukkig had mb90 de avond ervoor al gezegd dat hij het treinkaartje (Rlb – Gent, retour met korting) al zou kopen voordat ik er was, zodat het niet al te erg was dat ik iets later was. Zelfs als ik pas zou aankomen als de trein al binnen kwam, kon ik evt. mijn kaartje (Grens – Gent, retour) nog kopen in Dordrecht. ;)
Toen we goed en wel in de SLT zaten, besloot ik mijn telefoon eens aan te zetten en zag dat Joshua geSMS’t had dat hij de trein niet ging halen… :(.
Na even overleg met mb90, belde ik Joshua om te zeggen dat wij geen zin hadden in een uur wachten in Ddr of Rsd, maar dat wij vast naar Antwerpen zouden gaan en hem daar opwachten. Dat was geen probleem, dus zo geschiedde.
In de t9220 hadden we een mooie tweezitter, met goed uitzicht en a een voorspoedige reis zonder vertraging kwamen we even na 10:00 aan in Antwerpen-Centraal. Na even denken, besloten we om naar de Rooseveltplaats te lopen voor wat bussen en trams, al wilden we wel om 10:36 weer terug zijn om de IR s naar Norderkempen te spotten. ;)
Op de Rooseveltplaats heeft mb90 nog wat foto’s gemaakt en heb ik een boekje van De Lijn meegepakt (wisten jullie bijvoorbeeld dat Antwerpenaren “het Stad” zeggen i.p.v. “de stad”?
![Steekt tong uit :P](./images/smilies/toungue.gif)
Daar aangekomen stond de IR s inmiddels met +10 aangekondigd en vijf minuten later werd hij opgeheven. Ook de Thalys naar Paris van 10:30 stond met +46 aangekondigd. Blijkbaar was er wat gebeurt op de HSL… :S
Inmiddels had Joshua geSMS’t dat hij ook een lichte vertraging had, door een vervelende reiziger. Op de AV (of hoe noem je zo’n ding in Antwerpen?) stond dat hij +6 had en met een overstap van 20 minuten was dat geen enkel probleem. Uiteindelijk kwam Joshua rond 10:10 aan en na een korte begroeting gingen we per liftsnel naar spoor 5 voor onze IC G (naar Oostende) om naar Gent te gaan. :D
Langs deze trein (gereden met 2x AM96/MS96) liepen we helemaal naar voren om een mooie vierzitter met goed zicht te claimen. De rit duurde bijna een uur, dus we waren blij dat we goed zaten. ;)
Rond 11:15 kwamen we aan op station Gent Sint Pieters, waar mb90 en mij gelijk opviel dat het station (en vooral de omgeving) flink verbouwd in de laatste vier jaar.
![Neutral :|](./images/smilies/blank.gif)
![Steekt tong uit :P](./images/smilies/toungue.gif)
We liepen toen maar snel naar een Lijnwinkel voor een dagkaart voor elk voor ons en natuurlijk een Lijnennetkaart. ;)
Toen we eindelijk alles hadden, liepen we maar naar de halte van tramlijn 1 richting Flanders Expo. Waarom? Omdat het kon en we dat stukje nog niet kenden. ;) Helaas begon het op dat moment een beetje te regenen, maar gelukkig niet al te hard.
Met lijn 1 gingen we naar eindhalte Flanders Expo en daar aangekomen was het al weer droog. Door het hek lukte het mij om deze foto van de tram bij het eind-/beginpunt te maken:
Gelukkig was een klein stukje verder een betere foto te maken:
We liepen weer terug naar de halte en gingen met de volgende tram weer terug richting het Sint Pietersstation en verder naar de Korenmarkt, wat als het centrum van Gent gezien kan worden. Daar aangekomen viel gelijk de kerk op:
Ook is de sporensituatie voor lijn 1 hier een beetje apart omdat anders de bochten te smal zijn:
voor mb90 en mij viel gelijk op dat de sporensituatie op de gehele Korenmarkt anders was dan vier jaar geleden, maar dat mag ook wel nadat er geruime tijd aan gewerkt is, voornamelijk voor de mogelijke toekomstige vertramming van buslijn 3.
Op de Korenmarkt wilde ik een foto maken van een tram vlak voor een mooi gebouw, maar net toen ik wilde afdrukken, schoot er ineens een fietser voor de tram langs, met dit als resultaat
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Joshua en ik zochten inmiddels een plek om giraal geld om te zetten in chartaal geld, maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom liepen we maar even iets verder richting het Gravensteen en vonden we een klein stukje van de Korenmarkt af een automaat die onze Nederlandse passen wel slikte. Deze wandeling zorgde er wel gelijk voor dat we even de benen konden strekken en nog wat foto’s konden maken. ;)
Zoals lijn 1 in op leuk bruggetje:
Lijn 4 op dezelfde brug, maar van de andere kant:
Het uitzicht vanaf de brug:
Zoals op de foto van ‘lijn 1 op de brug’ al te zien was, waren we vlakbij het Gravensteen. Hiervoor mocht een PCC op lijn 4 ook nog op de foto:
En na een heel klein stukje langs het water lopen: een HermeLijn op lijn 1 op de hierboven al genoemde brug:
We liepen terug naar het Gravensteen en gingen op een terrasje daartegenover even wat drinken.
Vervolgens liepen we via een andere (mooiere) route terug richting de Korenmarkt.
De volgende foto’s behoeven weinig uitleg, lijkt me:
Stiekem toch nog een bus
![Steekt tong uit :P](./images/smilies/toungue.gif)
We liepen de brug van de laatste foto (de Sint-Michielsbrug) op om daar nog enkele foto’s te maken:
Op deze brug rijden ook bussen:
Op (ex-trolley)buslijn 3 horen hybride bussen te rijden, maar dit schijnt in de praktijk niet altijd het geval te zijn. Nu wel gelukkig: