Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

ENKHUIZEN - B en W van Enkhuizen hebben geen geld om te investeren in een betere busverbinding met Lelystad.

Buslijn 650 (Wervershoof-Enkhuizen-Lelystad) rijdt maar twee keer per dag, ’s ochtends naar Lelystad en ’s middags weer terug. Lelystad was kandidaat om lijn 650 van de provincie Noord-Holland over te nemen. Een volwaardige verbinding van zeven dagen per week ieder uur (tot 20 uur) kost €348.000. Lelystad stelde voor om deze kosten de delen met Enkhuizen en de provincies Noord-Holland en Flevoland. Dat kwam neer op een bedrag van €87.000 per jaar.

De provincie Noord-Holland wil echter niet investeren, maar juist verder bezuinigen op openbaar vervoer. De verwachting dat de jaarlijkse kosten dan kunnen oplopen tot €116.000 of zelfs €174.000, heeft nu ook Enkhuizen doen afhaken.

Bron:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... r-Lelystad
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

Ik snap niet waar de provincie Noord-Holland mee bezig is. De provincie heeft lijn 150 totaal kapot gemaakt. Nu zijn er twee gemeentes bereid om mee te betalen aan deze lijn, terwijl het hun taak niet eens is, en dan nog zegt de provincie Noord-Holland nee. Deze lijn is een ontbrekende schakel in het landelijke openbaarvervoernetwerk, en zou dus op zich een hogere prioriteit moeten hebben dan een stadslijn naar Haarlem Schalkwijk waar ook al de Zuidtangent rijdt, om maar een voorbeeld te noemen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door iljitsch »

Maar er is dus duidelijk maar minimale behoefte aan zo'n verbinding, anders zouden de overheden er nooit bijna 1000 euro per dag bij hoeven leggen. Geef dat geld liever uit om een dorp een verbinding naar de stad te geven of een buitenwijk naar het station. Het OV is er voor het algemeen nut, niet om die paar mensen die over het IJsselmeer forenzen een cadeautje te geven.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

iljitsch schreef:Maar er is dus duidelijk maar minimale behoefte aan zo'n verbinding, anders zouden de overheden er nooit bijna 1000 euro per dag bij hoeven leggen. Geef dat geld liever uit om een dorp een verbinding naar de stad te geven of een buitenwijk naar het station. Het OV is er voor het algemeen nut, niet om die paar mensen die over het IJsselmeer forenzen een cadeautje te geven.
Tja, met dat uitgangspunt kun je ook de 350 tussen Alkmaar en Leeuwarden wel opdoeken. Die kost nog veel meer, en is ook voor een tochtje over het IJsselmeer.
En de 315 tussen Lelystad en Groningen is ook veel duurder, die kan er dan ook wel uit.

Helaas moet er bij het streekvervoer altijd veel geld bij. Maar nu met de bezuinigingen door het rijk, dreigen vooral de concessiegrensoverschrijdende lijnen steeds meer de klos te worden, omdat alle betrokken overheden naar elkaar wijzen.

Maar snij dan liever in zinloos vervoer, zoals de dure FFF tussen IJmuiden en Amsterdam, waar ook al een bus rijdt.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door BR628 »

Flevolander schreef:Tja, met dat uitgangspunt kun je ook de 350 tussen Alkmaar en Leeuwarden wel opdoeken. Die kost nog veel meer, en is ook voor een tochtje over het IJsselmeer.
En de 315 tussen Lelystad en Groningen is ook veel duurder, die kan er dan ook wel uit.
Nee dus, want lijn 350 en 315 zijn buslijnen die wel elk uur flink gevuld zijn.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door find_your_spot »

Volgens mij is er geen vraag naar een nieuwe lijn 150.

Overigens hebben niet zo lang geleden Michael, htm_tram en ik zelf de reis gemaakt met Scholierenlijn 650 om te zien of er behoefte aan kan zijn.

Er zou misschien iets met een belbus geregeld kunnen worden voor de vaste reizigers die buiten de normale 650 over de Houtribdijk willen.
For Your Railroad Adventures
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door willy84 »

Ik reed toevallig vorig weekend met de auto over die dijk. Leuk ritje. FYS hoeveel mensen zaten er in die rit?
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Klaasje »

Wat jammer dat ik in deze hele discussie de H-naam mis. Iets met een spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle waarover in december 2012 treinen gaan rijden.

Op de relatie Alkmaar-Groningen levert dit iets kortere tot ongeveer gelijke reistijden op wanneer een reiziger Alkmaar-Enkhuizen per trein doet, daar in de bus stapt, en in Lelystad in de IC stapt. De nieuwe potentiële relatie Zwolle-Alkmaar komt daar gratis bij. Het is een beetje voorbarig om te stellen dat een bus Enkhuizen/Hoorn-Lelystad kansloos is wanneer het nu een bus van "niets naar nergens" is terwijl er in december 2012 een mooie trein in Lelystad is om op aan te sluiten. De buslijn (en dus de reisketen) is nog te optimaliseren door hem vanuit Hoorn over de N506 naar de N302 te laten rijden zonder Enkhuizen in te gaan. De reiziger moet toch overstappen in Hoorn, of dat nou de trein of de bus is maakt niet veel uit. De bus is vanaf Hoorn waarschijnlijk sneller wanneer die goed kan doorrijden dan met een overstap in Enkhuizen.

Sterker nog: het rijden van de 150 zou in theorie zelfs een mogelijkheid kunnen wezen om de 350 lekker met pensioen te sturen in het kader van de bezuinigingen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

BR628 schreef:
Flevolander schreef:Tja, met dat uitgangspunt kun je ook de 350 tussen Alkmaar en Leeuwarden wel opdoeken. Die kost nog veel meer, en is ook voor een tochtje over het IJsselmeer.
En de 315 tussen Lelystad en Groningen is ook veel duurder, die kan er dan ook wel uit.
Nee dus, want lijn 350 en 315 zijn buslijnen die wel elk uur flink gevuld zijn.
Het ging niet om goed gevuld zijn, maar om de benodigde subsidie. Volgens mij steken de provincies Noord-Holland en Fryslan bijna anderhalf miljoen per jaar aan subsidie in de 350. Voor de 315 geldt ongeveer hetzelfde. Dan is die 348.000 euro voor Enkhuizen-Lelystad beduidend minder.
Over goed gevuld zijn kun je het helemaal niet hebben als het om de bus Enkhuizen-Lelystad gaat, want daar rijdt nu geen normale bus. Wel kun je constateren dat het autoverkeer over deze route redelijk druk is; dat scheelt niet veel met de Afsluitdijk.

Trouwens: waarom is de 350 goed gevuld? Dat zijn vooral scholieren en studenten, andere reizigers zijn er nauwelijks. Als het niet de moeite waard is om voor een aantal forenzen een bus te laten rijden, dan al helemaal niet een dure lijn voor vooral scholieren en studenten, terwijl de overheid ook al zoveel geld kwijt is aan de OV-studentenkaart.
Begrijp me goed: het geld was niet mijn argument. Iljitsch had het over de kosten. Ik wil juist aantonen dat die 348.000 euro relatief meevalt in vergelijking met andere verbindingen die we allemaal wel normaal schijnen te vinden.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door find_your_spot »

willy84 schreef:FYS hoeveel mensen zaten er in die rit?
Even met de natte vinger zo'n 25 scholieren van een bepaalde school in de leeftijd van 12 t/m 15 jaar. En verder nog 3 arbeiders die aan de omgang met de buschauffeur te zien de reis iedere dag maken.

Dit was dan van Lelystad naar Wervershoof. Maar is aan te nemen dat exact dezelfde reizigers deze reis ook dezelfde ochtend hebben gemaakt.
For Your Railroad Adventures
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

BR628 schreef:Nee dus, want lijn 350 en 315 zijn buslijnen die wel elk uur flink gevuld zijn.
Ik zie de 315 (en tot voor kort de 345) overigens vooral vrijwel helemaal leeg rondrijden in Lelystad. Waar baseer je dat flink gevuld zijn op?
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door renevisscher »

Ik vind het jammer dat er niet een buslijn komt op deze toch wel drukke autoweg. Ik denk dat er zeker wel vraag is naar deze verbinding, alleen door de lage frequentie welke nu geboden wordt (1x 's ochtends heen en 1x 's middags terug) is het voor een heel grote groep reizigers nu gewoon geen aantrekkelijke verbinding. Niet iedereen moet al/pas om 8.00 in Lelystad zijn of is om 16.00 uur klaar voor de terugreis. Ik denk dat een verbinding met een basis frequentie van 1x/2uur wel goed uitvoerbaar kan zijn, eventueel in de spits aangevuld tot 1x/uur. Ook doorrijden naar Harderwijk (Walibi, Dolfinarium, Lelystad airport/Aviodrome) en eventueel verder de Veluwe in kan nog een extra impuls geven voor een verbinding als deze, ook buiten de spits.

Wel snap ik het standpunt van de gemeente Enkhuizen hierin, een verbinding als deze moet niet alleen vanuit de gemeenten ondersteund worden. De provincies, en wellicht zelfs het rijk dienen hier ook aan bij te dragen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Vinny »

Ik ben er voor om de verbinding (net als andere Q liners die een shortcut tussen twee intercitystations bieden) in de Hoofdnet-rail concessie te stoppen: Het oude Interlinermodel min of meer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door willy84 »

renevisscher schreef: Wel snap ik het standpunt van de gemeente Enkhuizen hierin, een verbinding als deze moet niet alleen vanuit de gemeenten ondersteund worden. De provincies, en wellicht zelfs het rijk dienen hier ook aan bij te dragen.
Het Rijk heeft het OV juist gedecentraliceert naar de provincies. Deze kijken in overleg met gemeentes en reizigersorganisaties waar de bussen moeten rijden. Indien een gemeente extra vervoer wil, kan dat natuurlijk altijd alleen dan uit de gemeentekas. Zo simpel is dat.

Als Lelystad niet wil en Enkhuizen wel dan wordt de behoefte blijkaar onvoldoende gevoeld of zijn er verschillen in (politieke) prioriteiten. Dan moet Enkhuizen het alleen betalen, eventueel met steun van de provincie, of het gaat niet door.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Vinny »

Enkhuizers gaan niet naar Lelystad denkt de politiek. Er is ook geen vliegveld, pretpark of funshopcentre of zo...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef:Er is ook geen vliegveld, pretpark of funshopcentre of zo...
Schiphol, Sprookjes Wonderland, Hoorn.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Caspar »

Trouwens: waarom is de 350 goed gevuld? Dat zijn vooral scholieren en studenten, andere reizigers zijn er nauwelijks.
Die bussen zitten ook aardig gevuld met toeristen en dagjes mensen vanuit Noord Nederland naar de Noord Hollandse badplaatsen, en andersom vanuit Noord Holland richting de Waddeneilanden of naar de Friese meren, Sneekweek etc etc.
Op een vrijdagmiddag met mooi weer in het verschiet rijdt er soms een versterkingsbus vanaf Alkmaar achter de 350 aan naar Harlingen.

Sterker nog: het rijden van de 150 zou in theorie zelfs een mogelijkheid kunnen wezen om de 350 lekker met pensioen te sturen in het kader van de bezuinigingen.
Het viel mij altijd op dat er niet zo veel mensen verder doorreizen naar Groningen vanuit bus 350, maar dat de meeste studenten Leeuwarden als eindpunt hebben. Kan je altijd mooi zien als je zelf overstapt op de trein in Leeuwarden en je van de 25 passagiers er slechts 1 of 2 ook de trein in ziet stappen in Leeuwarden.
Verder valt me in Den Oever altijd op hoeveel reizigers er vanuit de bus uit Den Helder en Hoorn op de 350 overstappen, die dus ook vrijwel allemaal Leeuwarden of Harlingnen (in de weekenden en zomermaanden) als eindbestemming hebben. Die zouden met een buslijn via Lelystad met overstap op Hanzelijn toch langer en vooral duurder (want meer km) uit zijn.
Tot slot heeft bus 350 in Noord Holland ook nog een sterk regionaal karakter voor reizigers uit de Wieringermeerpolder richting hun werk/school in Alkmaar.

Verder staan in de drukkere ochtend en middaguren de wegen tussen Hoorn en Enkhuizen aardig vast, waardoor een bus op die uren misschien wel 15 minuten langer onderweg is. De trein naar Enkhuizen met een overstap aldaar op een bus is zeker op die uren sneller.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door willy84 »

Het is wat ot maar ik vind de verkeerssituatie in Noord-Holland boven het Noorzeekanaal behoorlijk drama. Drukbevolkt en weinig snelwegen. Vanuit Huizen ben ik sneller in Leeuwarden dan Almaar (A)
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Klaasje »

Caspar schreef: Verder valt me in Den Oever altijd op hoeveel reizigers er vanuit de bus uit Den Helder en Hoorn op de 350 overstappen, die dus ook vrijwel allemaal Leeuwarden of Harlingen (in de weekenden en zomermaanden) als eindbestemming hebben. Die zouden met een buslijn via Lelystad met overstap op Hanzelijn toch langer en vooral duurder (want meer km) uit zijn.
Tot slot heeft bus 350 in Noord Holland ook nog een sterk regionaal karakter voor reizigers uit de Wieringermeerpolder richting hun werk/school in Alkmaar.
Voor eigenlijk alle functies die je beschrijft zou de bus andere frequenties en bedieningstijden moeten hebben. Voor het regionaal vervoer zou de bus in de ochtendspits en de brede middagspits tussen Den Oever en Alkmaar toch echt een halfuursdienst moeten rijden. Voor het studentenvervoer moet de bus vooral op Zondag, Maandag, Donderdag en Vrijdag veel ritten rijden. Verder is er kennelijk weekendvervoer wat over de dag verspreid is. Wat blijft staan is dat deze bus niet persé de hele week een uursdienst over het hele traject hoeft te bieden. Er is dus afgezien van belangrijke randvoorwaarden best iets te wijzigen aan deze lijn.
De route via de Hanzelijn is al niet meer duurder als een reiziger een VDU-kaart heeft. Alkmaar-Leeuwarden is met de trein nu al, via Amersfoort, goedkoper dan met de bus, als je op de bus vol-tarief betaald en in de trein 40% VDU-korting krijgt.
Caspar schreef:Verder staan in de drukkere ochtend en middaguren de wegen tussen Hoorn en Enkhuizen aardig vast, waardoor een bus op die uren misschien wel 15 minuten langer onderweg is. De trein naar Enkhuizen met een overstap aldaar op een bus is zeker op die uren sneller.
Nog wel, maar de uitbreiding van de West-frisiaweg komt er natuurlijk aan. :wink:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Caspar »

De route via de Hanzelijn is al niet meer duurder als een reiziger een VDU-kaart heeft. Alkmaar-Leeuwarden is met de trein nu al, via Amersfoort, goedkoper dan met de bus, als je op de bus vol-tarief betaald en in de trein 40% VDU-korting krijgt.
Ja maar dan moet je wel een eerlijke vergelijking maken. Je kan ook een kortingskaart hebben voor de Qliner waardoor een rit Alkmaar-Leeuwarden €10,49 kost. Dus dat lijkt me een betere vergelijking.

In dat geval zou je met Qliner korting en NS VDU kaart uitkomen op:

Alkmaar- Leeuwarden per bus: €10,49
Alkmaar- Leeuwarden per NS: €14,-

Een enkele reis Alkmaar- Hoorn is 2,60€ plus de bus naar Lelystad zal zo'n €7,20 kosten afgaand op een reis van 55 kilometer plus daar dan een rit Lelystad- Leeuwarden bij NS zal zo'n €11,- kosten per enkele rit met 40% korting.
Dan kom je via de Hanzelijn dus uit op 2,60€+7,20€+11€ = €20,80 met kortingskaart.

Een rit Alkmaar- Friesland blijft dus veruit het goedkoopste met de bus over de afsluitdijk.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

De gemeente Lelystad wil een volwaardige busverbinding met Enkhuizen.

Nu nog rijdt twee maal per dag een bus tussen Lelystad en Enkhuizen. En die verbinding wordt bekostigd door de provincie Noord-Holland. De gemeente Lelystad wil de verbinding verbeteren naar een buslijn die overdag elk uur rijdt.

De gemeente wil dat de provincie Flevoland, de provincie Noord-Holland en de gemeente Enkhuizen elk een deel van de kosten gaan dragen. Noord-Holland en Enkhuizen hebben al laten weten niet in te stemmen met het voorstel.

Bron (13 juni):
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/82 ... en-onzeker

Ziet ernaar uit dat de gemeente Lelystad het zelf ook graag wil. Misschien moeten Enkhuizen en Lelystad de koppen eens bij elkaar steken om met een wat goedkopere variant te beginnen, bijvoorbeeld alleen tijdens de brede spitsen voor forenzen en scholieren, en op zaterdag overdag voor toeristen richting Zuiderzeemuseum, Bataviastad en Aviodrome. Dan heb je nog maar de helft van de kosten. En Noord-Holland kan dan de kostprijs van de huidige lijn 650 inbrengen.
Mocht de lijn groei vertonen, dan kun je hem geleidelijk uitbouwen, zeker met de komst van de Hanzelijn. Want voor reizigers uit Hoorn en Enkhuizen wordt dit toch echt de beste route naar het Oosten en Noorden.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

Caspar schreef:
Trouwens: waarom is de 350 goed gevuld? Dat zijn vooral scholieren en studenten, andere reizigers zijn er nauwelijks.
Die bussen zitten ook aardig gevuld met toeristen en dagjes mensen vanuit Noord Nederland naar de Noord Hollandse badplaatsen, en andersom vanuit Noord Holland richting de Waddeneilanden of naar de Friese meren, Sneekweek etc etc.
Op een vrijdagmiddag met mooi weer in het verschiet rijdt er soms een versterkingsbus vanaf Alkmaar achter de 350 aan naar Harlingen.
Zoveel toeristen en dagjesmensen zijn het niet. Juist op de zaterdagen is de 350 zeer rustig. En vroeger reed de 350 altijd langs Harlingen, maar dat is een aantal jaar geleden vervangen door de huidige route. Dat zal niet zijn omdat Harlingen zoveel publiek trekt...

Overigens wel mee eens dat de 350 ook een regionale functie binnen Noord-Holland heeft, maar daar rijdt de 130 grotendeels parallel.
Laatst gewijzigd door Flevolander op vr 15 jul 2011, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

Vinny schreef:Ik ben er voor om de verbinding (net als andere Q liners die een shortcut tussen twee intercitystations bieden) in de Hoofdnet-rail concessie te stoppen: Het oude Interlinermodel min of meer.
Dat is misschien wel een hele goede suggestie voor de ontbrekende schakels in het spoorwegnet. Het zijn immers bovenregionale verbindingen. Maar ik vraag me af of het rijk deze taak terugwil, en of de provincies deze taak af willen staan.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door Flevolander »

Ik heb de brief van het college van Enkhuizen aan de gemeenteraad van Enkhuizen gevonden (lastig te vinden op die website).
Het is heel simpel: Enkhuizen is bang meer te moeten betalen als Noord-Holland niet meedoet, en Enkhuizen heeft dat geld niet. Drieëneenhalve ton gedeeld door 4 is minder dan hetzelfde bedrag gedeeld door 3.
Tijd dus om een goedkopere variant uit te werken. Enkhuizen heeft het al over 'geen middelen om een volwaardige busdienst vorm te geven'. Niet-volwaardig kan dus wel?

Overigens: wat zou lijn 650 nu kosten? Lijkt me ook niet echt een efficiënte lijn, een rit heen, leeg terug, later die dag weer leeg heen, dan weer terug. Een normale lijn zou relatief goedkoper te bieden moeten zijn, zeker als je het traject naar Andijk-Wervershoof eraf knipt.

http://www.enkhuizen.nl/ris/websites/co ... opId=15508
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Enkhuizen steekt geen cent in bus naar Lelystad

Bericht door find_your_spot »

Flevolander schreef:zeker als je het traject naar Andijk-Wervershoof eraf knipt.
Eeeeeh. Toen ik met lijn 650 reisde stapte 80% van de reizigers uit in die twee plaatsen!

Lijkt mij dat dat stuk er absoluut niet afgeknipt kan worden. Dan hebben de scholieren geen direct verbinding meer naar hun school in Lelystad.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten