Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Meltrain »

Hallo, ik heb een vraagje over het reizen met 40% korting op het Nederlandse gedeelte van internationale reizen.
Stel je voor dat ik (zonder SOV) naar Antwerpen ga. Iemand anders (met een SOV) reist tot Essen met me mee. Mag ik dan toch een kaartje naar Antwerpen kopen met 40% korting voor het Nederlandse deel?
Immers, mijn reispartner reist op het gehele stuk waarop ik de korting gebruik met me mee, maar daarna niet meer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daniel »

Samenreiskorting is ook mogelijk op internationale reizen ja, maar in het voorbeeld dat je nu noemt zou je wel twee enkeltjes nodig hebben (tenzij je reispartner op de terugweg weer in Essen instapt natuurlijk...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Meltrain »

Ja, ik ging uit van het scenario dat mijn reispartner een leuk dagje heeft in het altijd bruisende Essen. :P
Maar het ging me over de vraag of de NMBS moeilijk doet over het feit dat ik wel met korting reis, maar er niemand is waardoor ik korting heb.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daan »

meltrain schreef:Maar het ging me over de vraag of de NMBS moeilijk doet over het feit dat ik wel met korting reis, maar er niemand is waardoor ik korting heb.
Da's toch geen punt meer na de grens?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daniel »

Ligt eraan welke kant op je de grens over gaat... richting België heb je de VDU-korting tot aan de grens en vanaf daar indien van toepassing de Belgische jongerenkorting. Uit België naar Nederland heb je pas vanaf Roosendaal weer VDU-korting, maar nog wel jongerenkorting tussen Roosendaal Grens en Roosendaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daan »

Hoezo vaag :shock: Waarom is van/naar de grens niet gewoon hetzelfde?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daniel »

Geen idee, logisch is 't inderdaad niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Vinny »

Antwoord is simpel: op het Nederlandse traject: Nederland - Roosendaal grens moet je geheel aan de voorwaarden voldoen voor de NS korting (het bezit van een kortingskaart of meereizen met iemand die recht heeft op meereiskorting), vanaf het grenspunt moet je geheel voldoen aan de eventuele voorwaarde van buitenlandse korting (in België is dat bijvoorbeeld jonger zijn dan 26 jaar), als je voor dat stuk een kortingsbiljet hebt.

De meeste mensen halen uit de automaat echter een kaartje dat vanaf het grenspunt het CIV-tarief berekend, en dat is 'all inclusive', zodat je op het buitenlandse traject geen zorgen hoeft te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Vinny »

Daan schreef:Hoezo vaag :shock: Waarom is van/naar de grens niet gewoon hetzelfde?
In principe is het ook hetzelfde, alleen in België kennen ze het principe VDU niet, dus kun je in België (en in Duitsland) simpelweg geen vervoersbewijs met VDU korting kopen voor Nederlandse trajecten; maar ze kunnen eventueel wel kortingen geven die volgens de CIV gelden.
(Merk op dat dit de situatie van enkele jaren geleden was, toen ik eens trachtte om in Duitsland een kaartje naar Amsterdam te kopen voor een Servische reisgenote van mij. Uiteindelijk heb ik dat toen gewoon bij de Nederlandse conductrice van de s140 gedaan...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daniel »

Alleen gaat die situatie niet op voor de reis waaraan ik m'n voorbeeld ontleende... dat betrof toen een enkele reis Dordrecht - Antwerpen Agglo en een enkele reis terug (ons weekendje Antwerpen liep van za t/m ma, dus dat kon niet met een weekendretour) die allemaal in één keer bij NSI Rotterdam gekocht zijn.
En ook NSI kon me toen dus voor de terugreis pas korting vanaf Roosendaal verkopen voor m'n beide ouders (met VDU). Dat was gewoon een doorgaand kaartje, alleen ging de korting pas in Rsd i.p.v. bij Rsdg in.

Ikzelf (met SOV) had toen ook Dordrecht - Antwerpen Agglo heen (met NL-korting tot de grens en jongerenkorting vanaf de grens) en voor de terugweg Antwerpen Agglo - Roosendaal, want kennelijk kon het vrij reizen ook niet vanaf de grens. Je zou toch verwachten dat zoiets wel mogelijk moet zijn, of kennen ze in het buitenland helemaal geen netkaarten?

Edit: m'n kaartjes zelf kunnen zien zegt wellicht meer :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Vinny »

Hmm interessant; je hebt voor het Nederlandse gedeelte 25% korting zie ik. Weet je ook waar je dat aan te danken hebt?
off topic: een OV-dagkaart voor 11 euro? Dat is nog eens goedkoop :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daan »

Vinny schreef:Hmm interessant; je hebt voor het Nederlandse gedeelte 25% korting zie ik. Weet je ook waar je dat aan te danken hebt?
Ja, en daar gaat het hele verhaal dus over, waarom heb je vanuit NL tot de grens 40%, maar kan dat op de terugweg niet? Blijkbaar krijg je daar van de Belgen 25% korting, maar daar zie ik ook de logica niet van in...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Vinny »

Ik heb wel gekkere dingen meegemaakt op internationale treinreizen; zo werd mijn OV-studentenkaart destijds geaccepteerd als geldig vervoerbewijs tussen Bad Bentheim en Hengelo. Officieel had ik natuurlijk een enkeltje Bad Bentheim - Bentheim grens moeten kopen bij de conducteur (aangezien de loketten in Bad Bentheim allang gesloten waren en de automaat niet werkte). Ook heb ik naar Brussel luchthaven op de heenweg het voorelkaar gekregen om Essen - Brussel Luchthaven te kopen (zodat ik het Belgische binnenlandse tarief zonder conducteurstoeslag betaalde); op de terugweg moest ik aan het loket een internationaal ticket kopen tot Roosendaal (dus niet R'daal grens). Eén van de weinige keren dat ik bij de conducteur goedkoper uit was dan bij het loket ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Hmm interessant; je hebt voor het Nederlandse gedeelte 25% korting zie ik. Weet je ook waar je dat aan te danken hebt?
Geen idee eigenlijk, maar met wat zoeken op het internet kwam ik wel tegen dat de jongerenkorting een afspraak is die in de hele Benelux geldt. Dan zou het dus gewoon het percentage voor de jongerenkorting in NL zijn?
off topic: een OV-dagkaart voor 11 euro? Dat is nog eens goedkoop :o
Mja he... jammer dat je die kaart alleen op de TTB-dag kan kopen eigenlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: In principe is het ook hetzelfde, alleen in België kennen ze het principe VDU niet, dus kun je in België (en in Duitsland) simpelweg geen vervoersbewijs met VDU korting kopen voor Nederlandse trajecten; maar ze kunnen eventueel wel kortingen geven die volgens de CIV gelden.
Maar kun je in een Belgisch station als Oostende dan wel een enkele reis naar Rotterdam kopen met 40% korting voor het Nederlandse deel? Of kan dat niet en moet je (helaas) de volle prijs betalen, ondanks dat jij (of een medereiziger) in het bezit is van VDU of SOV?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Vinny »

Het is me destijds in Duitsland niet gelukt; maar goed dat lag ook omdat alle loketten al gesloten waren en de automaat alleen maar ging zeuren over bahnkaarten en dergelijke..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door playertwo »

meltrain schreef:Maar kun je in een Belgisch station als Oostende dan wel een enkele reis naar Rotterdam kopen met 40% korting voor het Nederlandse deel? Of kan dat niet en moet je (helaas) de volle prijs betalen, ondanks dat jij (of een medereiziger) in het bezit is van VDU of SOV?
Ja ik heb het zelf namelijk ook kunnen doen aan het internationaal loket in Oostende. Oostende - Roosendaal 25% reductie en Roosendaal - Tilburg 40% reductie. Als je dit duidelijk aangeeft aan het loket, zal deze beambte dat netjes voor je invoeren.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Daantje »

Aan het loket in Belgie kennen ze de Nederlandse voordeelurenkaart en kan je zonder problemen een kaartje met korting in Nederland kopen is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vraagje over 40% korting in NL op Int. tickets

Bericht door Meltrain »

Ja, dat heb ik nu ook gemerkt.
Toen mijn moeder en ik eergisteren in Antwerpen een kaartje naar Rotterdam kochten, vroeg de dame achter de balie nog of we ook met korting in Nederland reisden. Dat moesten we echter ontkennen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MetroRET en 29 gasten