Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Dienstregeling 2012

Per dienstregeling 2012 zullen er vooral wijzigingen zijn rond de treindienst Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Vlissingen. Tussen Leiden en Hoofddorp / Schiphol zullen er meer treinen gaan rijden. Daarnaast zullen er meer treinen gaan rijden via de HSL Zuid. In andere delen van het land blijft de dienstregeling 2012 vrijwel gelijk aan de dienstregeling 2011.

De nieuwe dienstregeling zal op 11 december 2011 ingaan. Dan zal de formule "Sneltrein" definitief verdwijnen. Eigenlijk wilde NS de sneltrein al per 2007 afschaffen, maar door de vertraagde ingebruikname van de HSL is dit 5 jaar vertraagd.

Bron
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Wat mij hier vooral opvalt is: "De huidige sneltreinen Amsterdam - Dordrecht / Breda zal als intercity gaan rijden en komen te vervallen tussen Dordrecht en Breda. Frequentie blijft 2x per uur."
Verderop in het artikel lees ik niks over de bediening op Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe en Brede Prinsenbeek. Iemand enig idee?
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

De s5000 gaat doorrijden.

Meer informatie staat trouwens op de pagina dienstregeling 2012 op de wiki. Ik post dit mobiel, een link geven lukt me helaas niet dus je moet even zoeken...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ronald »

Tussen Haarlem en Hoorn komt twee keer per uur een intercity welke zal stoppen te Beverwijk, Uitgeest, Castricum, Heiloo, Alkmaar, Alkmaar Noord, Heerhugowaard en Obdam.
Weer zo'n nep-intercity. Ervan uitgaande dat de s3000 en s800 niet wijzigen, krijg je vanuit Alkmaar dus één intercity die stopt in Castricum, één die stopt in Heiloo en Castricum en één die stopt in Heiloo, Castricum en Uitgeest :? .
Tussen Amersfoort en Ede-Wageningen zal Connexxion mogelijk het station Hoevelaken in gebruik nemen.
Inderdaad, mogelijk. De eerste schop moet de grond nog in.

En ik dacht dat de routewijziging van de IC Amsterdam-Vlissingen afhankelijk was van het schrappen van de Benelux. Is het dan al zeker dat dit per december 2011 gebeurt?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Ronald schreef:
Tussen Haarlem en Hoorn komt twee keer per uur een intercity welke zal stoppen te Beverwijk, Uitgeest, Castricum, Heiloo, Alkmaar, Alkmaar Noord, Heerhugowaard en Obdam.
Weer zo'n nep-intercity. Ervan uitgaande dat de s3000 en s800 niet wijzigen, krijg je vanuit Alkmaar dus één intercity die stopt in Castricum, één die stopt in Heiloo en Castricum en één die stopt in Heiloo, Castricum en Uitgeest :? .
De 800 en 3000 stoppen allebei in Castricum ;)
Komt wel goed schatje.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daan »

Zo te zien dus geen vier treinen per uur op Groningen - Zwolle? :(
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Ronald schreef:En ik dacht dat de routewijziging van de IC Amsterdam-Vlissingen afhankelijk was van het schrappen van de Benelux. Is het dan al zeker dat dit per december 2011 gebeurt?
Het is zeker dat dat niet per december 2011 gebeurt. Wanneer wel: geen idee.

@Daan: buiten de omklap Oude Lijn verandert er inderdaad weinig, dus geen extra's op Zwolle - Groningen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ronald »

Thom91 schreef:
Ronald schreef:
Tussen Haarlem en Hoorn komt twee keer per uur een intercity welke zal stoppen te Beverwijk, Uitgeest, Castricum, Heiloo, Alkmaar, Alkmaar Noord, Heerhugowaard en Obdam.
Weer zo'n nep-intercity. Ervan uitgaande dat de s3000 en s800 niet wijzigen, krijg je vanuit Alkmaar dus één intercity die stopt in Castricum, één die stopt in Heiloo en Castricum en één die stopt in Heiloo, Castricum en Uitgeest :? .
De 800 en 3000 stoppen allebei in Castricum ;)
Ja, dat zeg ik inderdaad. Castricum wordt een volwaardig IC-station, Heiloo een 2/3 IC-station en Uitgeest een 1/3 IC-station *O* . En in Alkmaar komen ('s avonds en zondags uitgezonderd) alleen nog maar Intercity's, waarvan de meeste praktisch stoptreinen zijn ...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Ronald schreef:[..]
Ja, dat zeg ik inderdaad. Castricum wordt een volwaardig IC-station, Heiloo een 2/3 IC-station en Uitgeest een 1/3 IC-station *O* . En in Alkmaar komen ('s avonds en zondags uitgezonderd) alleen nog maar Intercity's, waarvan de meeste praktisch stoptreinen zijn ...
Er komen nu ook al geen stoptreinen/sprinters in Alkmaar, daarmee misschien wel de grootste plaats in Nederland waar dat het geval is.

Je moet wel bedenken dat het niet voor niets is dat die treinen daar stoppen, er zijn daar reizigers in het naar het noorden toe steeds legere land. Noord-Holland heeft meer land boven het Noordzeekanaal dan ten zuiden ervan, maar de meerderheid woont ten zuiden ervan, wat het behoorlijk lastig maakt om daar iedereen een snelle verbinding te geven en niet aan overbediening te doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door The best »

Daan schreef:Zo te zien dus geen vier treinen per uur op Groningen - Zwolle? :(
Dat was toch pas in de dienstregeling van 2013.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daan »

O ja, tegelijk met de Hanzelijn natuurlijk... :oops:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Meltrain »

En er is maar één station dat er qua bediening op achteruit gaat: Rotterdam Lombardijen... :x :cry:
Doordeweeks overdag van 6x/uur naar 4x/uur en 's avonds en in het weekend van 4x/uur naar 2x/uur.
Er waren ooit plannen om de s1900 dan maar op Rlb te laten stoppen, maar daar heb ik ook nooit meer iets over gehoord.... :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door webguy »

Verhuis naar Delft joh...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Er waren ooit plannen om de 1900 dan maar op Rlb te laten stoppen, maar daar heb ik ook nooit meer iets over gehoord.... :roll:
Dat was toen die trein nog met ICRm reed. Het zou erg onpraktisch zijn om dit materieel in Blaak te laten stoppen, zo niet onmogelijk. De trein zou dan nauwelijks tegen de tunnelhelling op kunnen. Vandaar dat Lombardijen als alternatief werd genoemd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Meltrain »

Tja, nu is dus besloten om hem op Rtb noch Rlb te laten stoppen.
Ik snap ook niet echt waarom Rtb 4 IC's per uur nodig heeft: beter kan men de s2100 in Rtb laten stoppen en de s2200 in Rlb. In mijn ogen een stuk eerlijker.

Maar goed: dat gaat toch niet gebeuren. :(
Waar ik nog steeds wel op hoop is dat de 5000 ook op zaterdag overdag gaat rijden tussen Gvc en Ddr. Dat lijkt me niet meer dan redelijk voor de halvering van het aanbod en volgens mij zit er nog best veel potentieel in. 's Avonds en op zondag is 2x per uur wel voldoende, lijkt mij.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Michael »

Vinny schreef:
Er waren ooit plannen om de 1900 dan maar op Rlb te laten stoppen, maar daar heb ik ook nooit meer iets over gehoord.... :roll:
Dat was toen die trein nog met ICRm reed. Het zou erg onpraktisch zijn om dit materieel in Blaak te laten stoppen, zo niet onmogelijk. De trein zou dan nauwelijks tegen de tunnelhelling op kunnen. Vandaar dat Lombardijen als alternatief werd genoemd.
De s1900 rijd nog steeds volop met ICRm 8-)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door visgraat »

Thom91 schreef:Dienstregeling 2012

De nieuwe dienstregeling zal op 11 december 2011 ingaan. Dan zal de formule "Sneltrein" definitief verdwijnen. Eigenlijk wilde NS de sneltrein al per 2007 afschaffen, maar door de vertraagde ingebruikname van de HSL is dit 5 jaar vertraagd.

Bron
Volgens mij gebruikt Veolia de term sneltrein ook tussen Maastricht en Heerlen. Wordt dit dan een intercity? Andere vervoerders dan de NS zijn lijkt mij vrij om de term Sneltrein te blijven gebruiken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Alleen NS schaft de sneltreinen af, de andere vervoerders hoeven dat natuurlijk niet te doen. Arriva heeft tussen Leeuwarden en Groningen ook nog een sneltrein rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door reisthijs »

En dat geldt natuurlijk net zo goed voor de 'stoptrein' die NS ook afschaft.

Ondertussen blijft NS stiekem toch de term "Sneltrein" nog even gebruiken in 2012 (voor Zwolle-Emmen). :wink:

Overigens stond Maastricht-Heerlen als IC in het spoorboekje van 2007, da's later toch weer Sneltrein geworden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

Bee schreef:
Ronald schreef:[..]
Ja, dat zeg ik inderdaad. Castricum wordt een volwaardig IC-station, Heiloo een 2/3 IC-station en Uitgeest een 1/3 IC-station *O* . En in Alkmaar komen ('s avonds en zondags uitgezonderd) alleen nog maar Intercity's, waarvan de meeste praktisch stoptreinen zijn ...
Er komen nu ook al geen stoptreinen/sprinters in Alkmaar, daarmee misschien wel de grootste plaats in Nederland waar dat het geval is.

Je moet wel bedenken dat het niet voor niets is dat die treinen daar stoppen, er zijn daar reizigers in het naar het noorden toe steeds legere land. Noord-Holland heeft meer land boven het Noordzeekanaal dan ten zuiden ervan, maar de meerderheid woont ten zuiden ervan, wat het behoorlijk lastig maakt om daar iedereen een snelle verbinding te geven en niet aan overbediening te doen.
Bee: in het weekend en doordeweeks 's ochtends vroeg en 's avonds laat is Alkmaar wel een stoptreinstation.

Het laat maar weer eens zien dat de NS een ontzettend inconsistent bedrijf is:
1. Wat betreft IC-stations in de Kop van Noord-Holland:
- Uitgeest: de s3400 stopt er, maar de s800 en de s3000 niet.
- Castricum: zowel de s800, de s3000 als de s3400 stoppen er.
- Heiloo: zowel de s800 als de s3400 stoppen er, maar de s3000 weer niet.
- In Zaandam zie je de s800 en de s3000 stoppen, maar de s4500 doet dat alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat.
2. En dan hebben we het niet eens over de stationsnamen gehad...
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Reiziger Delft »

-Heiloo stopt de s3000 niet vanwege een brugopening op het baanvak
-Uitgeest stoppen de intercity's richting Haarlem wel, die richting Amsterdam niet
-Zaandam stoppen de intercity's richting Alkmaar wel, die richting Hoorn niet

Ok, de eerste is richting reizigers misschien niet helemaal logisch, maar de andere twee kan je toch zo uitleggen. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Heet de s3400 trouwens ook niet gewoon sneltrein... probleem opgelost :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Wees nou maar gewoon blij dat de NS niet een te ver doorgevoerde simplificering van de dienstregeling heeft. Ik vind dat je treinen op een bepaald station moet laten stoppen om zoveel mogelijk reizigers te bedienen, niet omdat het "mooi in het systeem" past :!:

Eigenlijk ben ik ook voor het IC-flex model, waarbij je nog meer varieert in tussenstops... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Meltrain »

Ik ook. :D
Bijvoorbeeld dat tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht de s2100 alleen op Rotterdam Blaak stopt en de s2200 alleen op Rotterdam Lombardijen stopt. Dat zou nog eens mooi zijn. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Helemaal met je eens :) Ook het perfecte voorbeeld :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten