Trans-Mongolië-Express

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Trans-Mongolië-Express

Bericht door visgraat »

Eind dit jaar nemen we de Trans-Mongolië-Express naar Ulaanbaatar (Mongolië). Wat opvalt is dat we de kaarten pas 45 dagen van te voren kunnen bestellen. Maar ik verwacht dat dat wel goed komt. Heeft iemand ervaring met een dergelijke reis?
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Kuba »

Al op seat61.com gekeken? Daar staat wat praktische informatie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Reiziger Delft »

visgraat schreef:Wat opvalt is dat we de kaarten pas 45 dagen van te voren kunnen bestellen.
Treinen in Rusland kan je maximaal 45 dagen van tevoren boeken, dus dat klopt.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door visgraat »

Ik hoorde dat Engelsen bij hun visum een kopie van het treinticket moeten voegen. Nu weet ik niet voor wie dat precies geldt. Maar dat lijkt me dan lastig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Suus »

Sowieso is mij altijd verteld dat je je voor een bezoek aan Rusland uitgenodigd moet worden. Dat is vooral een papieren tijger, want je laat je uitnodigen door een hotel en je hebt volgens mij al een uitnodiging voor een visa, maar ik zou dat toch goed uitzoeken, de Russen staan niet echt als echte vriendelijke douaniers bekend :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Kuba »

visgraat schreef:Ik hoorde dat Engelsen bij hun visum een kopie van het treinticket moeten voegen. Nu weet ik niet voor wie dat precies geldt. Maar dat lijkt me dan lastig.
Dat geldt alleen voor een transitvisum. Dan moet je je tickets tonen.
Voor een toeristenvisum moet je een uitnodiging voorleggen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door visgraat »

Bedankt voor de reacties tot zo ver al. Goed te horen over het niet benodigde visum. En ik ga eens een kijkje nemen op de site van de man op zitplaats 61 :p. Meer tips zijn nog steeds welkom! Ik zal tegen de tijd ook een blog starten, waar reiservaringen op komen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door webguy »

Je kan misschien proberen wat info los te peuteren bij Treinreiswinkel, die kunnen dat organizeren, maar het is twijfelachtig of je dat wel wil... (als je belt onder het mom van geïnteresseerd zijn)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door deadlock »

visgraat schreef:Bedankt voor de reacties tot zo ver al. Goed te horen over het niet benodigde visum. En ik ga eens een kijkje nemen op de site van de man op zitplaats 61 :p. Meer tips zijn nog steeds welkom! Ik zal tegen de tijd ook een blog starten, waar reiservaringen op komen.
Een transitvisum is slechts 7 dagen geldig!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Jay20 »

Meestal kan het hotel in Rusland waar je wilt gaan verblijven zo'n uitnodiging verstrekken voor de Russische ambassade, je hoeft niet perse in dat hotel te blijven en dan kan je gewoon rondreizen in Rusland. Het is trouwens ook verplicht om een kopie van je zorgverzekeraar bij te voegen.

http://www.visum.nl/rusland-info.htm
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Kuba »

Jay20 schreef:Meestal kan het hotel in Rusland waar je wilt gaan verblijven zo'n uitnodiging verstrekken voor de Russische ambassade, je hoeft niet perse in dat hotel te blijven en dan kan je gewoon rondreizen in Rusland.
Ze gaan je geen uitnodiging verstrekken als je daar niet minstens één nacht gaat slapen, hoor.
Jay20 schreef:Het is trouwens ook verplicht om een kopie van je zorgverzekeraar bij te voegen.
Die kun je telefonisch aanvragen bij je zorgverzekeraar. Het moet per se in het Engels zijn. Een zorgpasje tonen is dus niet voldoende. Toen ik mijn aanvraag deed waren ze wel zo vriendelijk om de aanvraag in behandeling te nemen, maar moest ik mijn verzekeringsbewijs wel tonen bij het ophalen van mijn paspoort.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door tsov »

Kuba schreef:Ze gaan je geen uitnodiging verstrekken als je daar niet minstens één nacht gaat slapen, hoor.
Maar je kunt wél een reservering maken en vervolgens niet op komen dagen :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Caspar »

Ik ben ook in een reis met de Transsiberië expres aan het voorbereiden al gaat de reis zelf pas in juni 2013 plaats vinden. Het is de bedoeling om ook Noord Korea aan te doen, maar dat wordt nog een beste uitdaging. Las bv dat je mobiele telefoon uit moet en wordt verzegeld aan de grens, en pas bij het verlaten van het land weer aan kan.

Zag trouwens foto's van treinkaartjes vanaf Berlijn naar Vladivostok met de Transsiberië expres maar ook vanaf Wenen die daar aan een gewoon loket waren verkocht. Blijkbaar kunnen ze dus ook gewoon in West Europa zo'n trein boeken inclusief de slaapplaats reserveringen... Alleen denk ik dat Hispeed daar geen trek ik heeft?
DB en OBB in ieder geval blijkbaar wel... :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Suus »

Dat soort kaartjes zijn in Nederland vermoedelijk alleen via de Treinreiswinkel verkrijgbaar, die zijn een agent van de DB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Geert »

Caspar schreef:Zag trouwens foto's van treinkaartjes vanaf Berlijn naar Vladivostok met de Transsiberië expres maar ook vanaf Wenen die daar aan een gewoon loket waren verkocht. Blijkbaar kunnen ze dus ook gewoon in West Europa zo'n trein boeken inclusief de slaapplaats reserveringen... Alleen denk ik dat Hispeed daar geen trek ik heeft?
DB en OBB in ieder geval blijkbaar wel... :)
Je kunt het eens proberen bij Hispeed, ik heb daar wel eens vaker vreemde reserveringen laten maken. Anders kun je altijd nog naar de treinreiswinkel tuigen natuurlijk :)
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door menno47 »

Dat herinnert mij aan een mopje dat hier wel de ronde heeft gedaan.:

Veenkoloniaal vraagt om een enkele reis op het station van Peking naar Pekela. Vraag de man achter het loket: Ol- of Nijpekel ? :lol:
Laatst gewijzigd door menno47 op do 13 okt 2011, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Fles »

Ik heb niet zulke goeie ervaringen met de treinreiswinkel eigenlijk :N Weet iemand misschien of het tegenwoordig WEL een fatsoenlijke club is die dingen kan regelen zoals je hebt hebben wilt? Dat was in 2007 duidelijk niet zo namelijk.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door webguy »

De grens over naar een agentschap in Duitsland? 't is vanaf Arnhem maar 20 km fietsen *O* (en ja, heb dat wel eens gedaan met mn gebrekkige duits)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Geert »

Ik heb wel eens in Keulen met een paar vrienden een Interrail gekocht tijdens het plaatselijke carnaval, en inclusief een paar reserveringen in het Oostblok. Ging prima, en een Interrail van DB met als land 'Niederland' er op is toch wel bijzonder vind ik :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Suus »

Fles schreef:Ik heb niet zulke goeie ervaringen met de treinreiswinkel eigenlijk :N Weet iemand misschien of het tegenwoordig WEL een fatsoenlijke club is die dingen kan regelen zoals je hebt hebben wilt? Dat was in 2007 duidelijk niet zo namelijk.
Als je er bij zit kan je het allemaal direct controleren, heb geen ervaring via internet of over de telefoon met die toko.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door waldo79 »

Je kunt ook via Tiara Tours reizen samenstellen. IS wellicht minder avontuurlijk, maar er zijn legio mogelijkheden.
fpeeters
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 11:14

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door fpeeters »

Heb onlangs zelf deze reis gemaakt en dacht wellicht helpt dit ook nog anderen in de toekomst. Vergeet niet om je visum voor Rusland aan te vragen. Ook een uitnodigigingsbrief is vereist zaoals tsov al zegt (zie ook https://visumbuitenland.nl/rusland/docu ... urist-visa). Opzich is het visum zo geregeld in enkele dagen, maar ik kwam er 1 week van te voren achter... :)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door waldo79 »

Welkom hier, dat er voor Rusland een visum nodig is mag wel bekend zijn ruim voor vertrek. Hoort wat mij betreft bij een degelijke voorbereiding.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door Willem »

Het schijnt dat het vanaf volgend jaar makkelijker wordt om een visum aan te vragen. Hoe het exact zit weet ik niet, maar een e-visum is dan geldig voor de hele federatie, zonder uitnoding.

Wellicht is het voor jou dan praktischer om de reis een jaar later te maken.
travelneliz

Re: Trans-Mongolië-Express

Bericht door travelneliz »

Het e-visum voor Rusland is nu enkel maar voor twee steden, in 2021 komt er een e-visum wat geheel voor Rusland https://www.stl.news/russia-will-launch ... 21/325197/ Als het goed.. en Corona geen roet in het eten gooit. Anders mag ik weer een regulier duur visum aanvragen. Dit duurt ook stuk langer de aanvraag en vergeet vooral niet de documentatie goed aan te leveren en lees ook heel goed wat een uitnodigingsbrief is TIP! ( https://e-visums.nl/rusland/uitnodigingsbrief-rusland)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten