Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Is de lijnfilm nou digitaal of gewoon weer een rol?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

Het lijnnummer is een rol, de bestemming is digitaal. Net zo praktisch, de lijnen zullen niet heel vaak veranderen, maar de bestemmingen wel (denk aan 'Amstelstation' of 'Bullewijk', die met werkzaamheden met kartonnetjes achter het raam getoond moesten worden..)
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Het lijnnummer is een rol, de bestemming is digitaal. Net zo praktisch, de lijnen zullen niet heel vaak veranderen, maar de bestemmingen wel (denk aan 'Amstelstation' of 'Bullewijk', die met werkzaamheden met kartonnetjes achter het raam getoond moesten worden..)
Dat de bestemming digitaal is is wel duidelijk ja... :P
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Een rol vind ik eigenlijk toch wel mooier (klassieker, scherper, 'echter') dan een scherm.

Aan de andere kant snap ik niet waarom men, na de 11G en 12G trams, niet ook de CAF's en BN-wagens meteen van een lijnnummerdisplay heeft voorzien. Dan waren de kleuren van de metrokaart meteen zichtbaar op alle treinen, wat de herkenbaarheid en gebruiksvriendelijkheid weer ten goede was gekomen. Maar ja, het blijft Amsterdam natuurlijk...
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:Aan de andere kant snap ik niet waarom men, na de 11G en 12G trams, niet ook de CAF's en BN-wagens meteen van een lijnnummerdisplay heeft voorzien. Dan waren de kleuren van de metrokaart meteen zichtbaar op alle treinen, wat de herkenbaarheid en gebruiksvriendelijkheid weer ten goede was gekomen. Maar ja, het blijft Amsterdam natuurlijk...
Bij GVB zijn ze aanhanger van het geloof dat Onze Lieve Heer de wereld vernietigt als ze één consistente huisstijl hanteren. Het zogenaamde Onebiginconsistentmesstology.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 01 dec 2011, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

R-Flow schreef: (...) Onebiginconsistentmesstology (...)
:lol: Briljant!
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ben blij dat je 'm leuk vindt. Moest er zelf ook wel stiekem beetje om lachen. :P Ben het helemaal met je eens. Vind het onbegrijpelijk waarom de helft van het net nog zo'n tramsymbool naast het cijfer heeft staan. Gaat helemaal nergens over. En hoezo die "M" nou opeens voor het lijnnummer? Alsof we een tram of bus 51 hebben. Er zijn steden waar hetzelfde lijnnummer meerdere malen opnieuw gebruikt wordt dus dan is het logisch dat je T2 en M2 krijgt.

Vinden ze vast interessant staan of zo. :roll:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ruben »

Ze hadden die lijnen ook allang moeten omnummeren naar M1, M3, M4 en M5. M5 zou wel een leuke zijn voor de 51 eigenlijk, als koppeling met de T5. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Die M gebruiken ze ook bij de borden op de stations...

Anyway...
Ik ben maar ff alvast op Youtube gaan zoeken naar filmpjes om alvast een idee te krijgen van de M5:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-pduFbA7 ... re=related[/youtube]

De Metropolis van Barcelona...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

Een aantal dingetjes in de nieuwe huisstijl zijn rechtstreeks uit Duitsland gejat. Het rode tramblokje en het roze busbolletje zie je in Duitsland overal. Ook het metrolijnnummer met de M ervoor zie je in Duitsland met een U ervoor.

Waarom je het tramsymbool nog overal ziet is een beetje vanuit vroeger. In het donker was een kleur makkelijker herkenbaar dan een nummer, én heul heul vroegâh kon nog niet iedereen lezen. Ook in de andere tramsteden zag je zo'n systeem, maar in Amsterdam is het 'voor de leuk' blijven bestaan. Niks mis mee toch? Als ik bijvoorbeeld op het Weesperplein op de tram sta te wachten zie ik 's avonds aan een rood blokje in de verte eerder dat de 10 eraan komt in plaats van de 7, want die is blauw-wit.
En waarom je die symbolen ook op de BN- en CAF-wagens ziet, in plaats van oranje en groen? Juist, omdat dat geen metrolijnen 'mochten' zijn.
Voor alle lijnen 1-30 zijn er symbolen, plus voor de metrolijnen 50-59. En langs welk stadion komt de M54, en welke kleur heeft het symbool? Juist, wit-rood-wit ;)
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is wel heeeeeeeel erg doordenken Ardan, dat laatste... :lol:
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door tsov »

Neehoor, Ardan heeft zeker een punt, zie ook hier.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Lijn 51 bestond eerder (1990) dus de lijnkleuren bestonden voor de metro toen al. ArenA is er pas sinds 1996...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

De ArenA is niet zomaar uit de lucht komen vallen natuurlijk :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:een lang verhaal
De geschiedenis was al bekend bij me maar mis de relevantie van je verhaal. De filmrollen van de sneltrams en CAFs hadden al lang aangepast moeten worden aan de standaarden anno 2011. Gewoon weer z'n typisch voorbeeld van hoe GVB totaal geen eenduidige huisstijl doorvoert. Wat is in godsnaam de moeite nou om die rolletjes te vervangen met nieuw gedrukte versies? De helft van de CAFs rijden sowieso al rond met een geklapte strip, zet er dan gelijk eentje in die M50 zegt met groene achtergrond i.p.v. de oude variant.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 01 dec 2011, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Omdat ze het motto If it ain't broken enough don't fix it hanteren :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Omdat ze het motto If it ain't broken enough don't fix it hanteren :wink:
Dan hadden ze die nieuwe kleuren nooit ingevoerd en de Zilvermeeuwen niet aangepast. Amateuristische bende bij GVB. Ze zullen een keer wat afmaken waar ze aan begonnen zijn...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door willy84 »

R-Flow schreef: Amateuristische bende bij GVB. Ze zullen een keer wat afmaken waar ze aan begonnen zijn...
Je hebt gelijk. Laat Connexxion het maar overnemen. Slechter kan het er toch niet op worden.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik snap echt het probleem niet. Er staat een nummer, een leuk lijnnummerlogo'tje en de bestemmingen worden aangegeven. De belangrijkste afwijkende bestemmingen (zoals Spaklerweg en station Zuid-WTC) zijn in een gele lijnfilm. Prima te lezen, mocht er nog een andere afwijking zijn dan kun je het beste op de lijnfilm: "Gewijzigde Dienst" tonen. Digitalisering (zoals bij de trams) is volkomen zinloos gegeven het feit dat de metro's nog maximaal 5 jaar dienst doen op het netwerk.., en eigenlijk zouden de nieuwe metro's al eerder komen, maar dat is vanwege onzekerheid over aanbesteden, bezuinigingen bij de stadsregio en uitstel van de opening van de Noord Zuidlijn steeds op de lange baan geschoven. Je kunt het GVB veel verwijten, maar dat niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Ben ik de enige die die nieuwe metro spuuglelijk vindt? Alsof iemand een model van Lego heeft gebouwd en dat gewoon heeft vergroot, zonder het dan een beetje af te werken.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Ik snap echt het probleem niet. Er staat een nummer, een leuk lijnnummerlogo'tje en de bestemmingen worden aangegeven.
Idd, en anders dan bij de tram heeft de metro nog iets veel waardevollers: 'dynamische' treinaanwijzers boven de perrons. En dat op elk station! Leuk hoor al die displays op de metro, maar momenteel is de informatie al voldoende, straks wordt het perfect.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door find_your_spot »

Voor een LHB 2.0 vind ik hem zeer goed gelukt.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

De ongezouten mening van Vriendlief toen ik hem de foto's liet zien:
> 'Kijk hier eens, is-ie niet schitterend?'
< 'Wat is dat..'
> 'Da's de nieuwe metro voor Amsterdam.'
< 'Lelijk ding.'

-o-
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door find_your_spot »

Vriend lief staat nu met z'n dekbedje buiten in de achtertuin?

Ardan,
Ben jij alweer wakker?
Of ben je nog wakker?

Ga ik maar is wat mensen van À naar B verslepen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Met digitalisering van de lijnnummers doelde ik niet op de LHB's maar op de BN's en nog meer op de CAF's. De eerste zijn (maximaal) net zo oud als de 11G- en 12G trams, de tweede nog een jaar of vijf jonger. Op het moment dat de ombouw van de trams voltooid was (2007-2008) had men in ieder geval de CAF's in een moeite door mee kunnen nemen. De CAF's zijn op dit moment ongeveer halverwege hun levensduur, dus waarom niet? De LHB's kregen in 2000 hun huidige lijnfilms en hebben daar straks toch ook bijna 15 jaar mee rondgereden.
足元にご注意下さい
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten