"Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

"Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Meltrain »

In Nederland zijn vier stations die alleen door een buitenlandse vervoerder (DB of NMBS) worden bediend, namelijk Enschede De Eschmarke, Glanerburg, Eygelshoven Markt en Eijsden.
Ik vraag me af hoe het reizen per OV-Chipkaart naar deze stations gebeurt: staan er op deze stations überhaupt OVC-lezers en zo ja, zijn deze dan van NS of DB/NMBS? En in het laatste geval, kun je bij je beginstation (van NS) dan gewoon inchecken bij NS en uitchecken bij deze stations of moet je tussendoor nog uit- en inchecken?

(Als er ook bij de NMBS apart ingecheckt moet worden, wordt Mtr wel erg leuk: dat heeft dan OVC-lezers van drie maatschappijen* :lol: . )
*(oke, vanaf eind 2012 heeft Zutphen dat ook :roll: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door huibf »

Meltrain schreef:In Nederland zijn vier stations die alleen door een buitenlandse vervoerder (DB of NMBS) worden bediend, namelijk Enschede De Eschmarke, Glanerburg, Eygelshoven Markt en Eijsden.
Ik vraag me af hoe het reizen per OV-Chipkaart naar deze stations gebeurt: staan er op deze stations überhaupt OVC-lezers en zo ja, zijn deze dan van NS of DB/NMBS? En in het laatste geval, kun je bij je beginstation (van NS) dan gewoon inchecken bij NS en uitchecken bij deze stations of moet je tussendoor nog uit- en inchecken?

(Als er ook bij de NMBS apart ingecheckt moet worden, wordt Mtr wel erg leuk: dat heeft dan OVC-lezers van drie maatschappijen* :lol: . )
*(oke, vanaf eind 2012 heeft Zutphen dat ook :roll: )
Nou denk maar niet dat DB/NMBS zuilen gaat plaatsen. maar voor zover ik weet beschikken de stations niet over cico's, maar dat weet ik dus niet zeker.
Wat ik wel zeker weet is dat Groningen – Leer (arriva) op de duitse station wel Cico's hebben.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Ronald »

Mm, wel een goeie vraag trouwens. Naar deze stations is gewoon binnenlands NS-tarief geldig, dus reizen met OVC zou mogelijk moeten zijn. Eygelshoven Markt ligt dan ook nog eens in Veolia-gebied, maar er rijdt geen trein van Veolia.
Leuke vraag om bij NS of TransLinkSystems neer te leggen lijkt me zo.
Oud forumgebruiker

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Oud forumgebruiker »

als er een NS-automaat staat, dan moeten er ook cico's staan of komen te staan...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door MdJ »

Glanerbrug heeft geen(!) cico's.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door marvinkok »

Voor zover ik weet de Eschmarke en perron 5 van Enschede ook niet...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Fles »

Misschien is het wel goedkoper om op die trajecten gratis vervoer aan te bieden dan om apparatuur te gaan plaatsen ;)
Oud forumgebruiker

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Oud forumgebruiker »

de eigenaar van de stations moet daar voor zorgen en als die er misschien zelf niet rijdt, zal er geen haast mee gemaakt worden...
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Stéphane »

Als je bij de NMBS naar een chipkaart vraagt denken ze dat je wil pinnen. Daar werken ze nog steeds met papieren ticketjes. OJa, voor fans van de strippenkaart.

Afbeelding
De NMBS versie van de strippenkaart.

Tegen 2014 wil men het Mobib-systeem invoeren, een soort chipkaart. Nog wel wat werk dus.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door reisthijs »

lex1975 schreef:de eigenaar van de stations moet daar voor zorgen en als die er misschien zelf niet rijdt, zal er geen haast mee gemaakt worden...
Is het niet juist de vervoerder die die paaltjes regelt?

Daarin zit wel een verschil met deze "buitenlandse" stations, tussen Heerlen/Maastricht en de grens is formeel NS Reizigers de vervoerder maar tussen Enschede en Gronau is dat DB Regio.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Fles »

De "eigenaar" van de stations is volgens mij in alle gevallen NS Poort.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Anne »

Heerlen De Kissel en Landgraaf vallen ook nog in deze grenscategorie.
Want behalve Veolia komt daar ook de Euregiobahn/DB.
Die trein naar Aachen zal je niet met een incheck bij Veolia mogen nemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Meltrain »

Uit eigen waarnemingen van vandaag: Eghm heeft geen CICO's en Lg heeft geen CICO's van NS.
Toen ik eenmaal in Eijsden was, was het al donker, dus ik heb niet gezien of daar CICO's staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door paolie »

Eijsden heeft een ov-chipkaart-paal met NS-logo. En een NS kaartautomaat, met NS tarieven.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door huibf »

Dat landgraaf geen CiCo heeft is logisch. Immers ns rijdt daar niet. Dat is zo op alle lijnen van Veolia...
Laatst gewijzigd door huibf op do 29 dec 2011, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Freek »

Fles schreef:De "eigenaar" van de stations is volgens mij in alle gevallen NS Poort.
De OVC poortjes en paaltjes staan in de transferruimte, eigendom van ProRail.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door hm00 »

paolie schreef:Eijsden heeft een ov-chipkaart-paal met NS-logo. En een NS kaartautomaat, met NS tarieven.
Ik kan dus reizen van Rotterdam naar Eijsden met de OV-chipkaart en nu ook nog met een gewoon kaartje. Hoe zit het dan met de verdeling van de opbrengsten tussen NMBS en NS? En kan de Belgische conducteur ook uitlezen of iemand is ingecheckt?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Meltrain »

huibf schreef:Dat landgraaf geen CiCo heeft is logisch. Immers ns rijdt daar niet. Dat is zo op alle lijnen van Veolia...
Maar de NS is in Nederland wel de verantwoordelijke voor de treindienst Heerlen - Aachen (en verder), uitgevoerd door de DB. En ja, die stopt ook in Landgraaf (en Heerlen De Kissel)... :wink:
Als er dan in Landgraaf (en Heerlen De Kissel) geen NS CICO's staan en in Eghm alleen CICO's van NS, zou je vanaf deze stations dus nooit naar Eghm kunnen reizen, tenzij je moet omreizen via Hrl. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Joshua »

Ik heb in Eijsden goed uit het raam gekeken maar ik heb er toch echt geen CICO zien staan. Even als alle andere stations waar wel een buitenlandse vervoerder rijdt maar de NS zelf niet.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Anne »

De Euregiobahn wordt in Heerlen gewoon aangegeven als NS-stoptrein.
Zie ook de foto van Meltrain http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... &start=150
Als je met die info in die trein stapt mag je dus verwachten dat als je bij NS bent ingecheckt je op de Nederlandse stations ook kan uitchecken.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door Joshua »

Dat mag je verwachten ja. Maar het feit is dat de CICOs niet aanwezig zijn.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door midnet »

hm00 schreef:
paolie schreef:Eijsden heeft een ov-chipkaart-paal met NS-logo. En een NS kaartautomaat, met NS tarieven.
Ik kan dus reizen van Rotterdam naar Eijsden met de OV-chipkaart en nu ook nog met een gewoon kaartje. Hoe zit het dan met de verdeling van de opbrengsten tussen NMBS en NS? En kan de Belgische conducteur ook uitlezen of iemand is ingecheckt?
DAT deel is no pwobwem: want daar rijdt weliswaar NMBS, maar voor de NS-het is geen privaat stukje van hun. Precies hetzelfde als IC treinen naar Berlijn binnen NL.
net zo geldt dat op de Euregio treinen Heerlen-Aachen e.v.-die gelden tot Egm als NS. (tot het grenspunt als je met andwere kaartjes reist).
In de BNL moeten de BE treinwachten ook NL chipkaarten kunnen checken-dat doen ze vrijwel nooit. Omgekeerd: Belgen kunnen online tiketjes op hun eigen ID-kaart laden (met chip en een soort thuis checker)-ik denk niet dat een NS-HS-conducteur dat ooit zal controleren tussen brussel en mechelen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door paolie »

Joshua schreef:Ik heb in Eijsden goed uit het raam gekeken maar ik heb er toch echt geen CICO zien staan.
Dat jij geen CICO zag staan, wil niet zeggen dat er geen is. Hij staat rechts naast de kaartautomaat.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door bartjemestrom »

huibf schreef:Dat landgraaf geen CiCo heeft is logisch. Immers ns rijdt daar niet. Dat is zo op alle lijnen van Veolia...
Wel een keer per jaar. Met Pinkpop plaatst NS ook eigen chipkaart lezers in Lg :wink:
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: "Buitenlandse" Nederlandse stations (en de OV-Chipkaart)

Bericht door tjitte19 »

Als je via de NS Reisplanner een reis pland naar bijv Eijsden dan kan je gewoon een E-ticket kopen van de NS, ook al moet je overstappen op de NMSB (of hoe heet die Waalse versie?). Maar als je van Groningen naar Leer wilt dan moet je plotseling een kaartje kopen bij NS-Hispeed, terwijl deze wordt aangedaan door Arriva NL. Een beetje vaag soms.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten