Reizigers: Sprinters zijn te vol

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Daniel »

Reizigers: Sprinters zijn te vol
Geplaatst op: woensdag 11 januari 2012 20:12
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 januari 2012 20:12


Treinreizigers merken vooral in de nieuwe generatie sprinters dat treinen te vol zijn. Dat blijkt uit een inventarisatie van bijna 1300 klachten die zijn binnengekomen bij het meldpunt volletreinen.nl. Vandaag worden de klachten door reizigersvereniging Rover aan de NS aangeboden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Meltrain »

Op Rlb (en vermoedelijk ook de andere stations tussen Ddr en Rtd) wordt al drie dagen 's ochtends een flyer uitgedeeld dat gebleken is dat sommige Sprinters wel erg druk zijn, vooral op de verbindingen Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem en Dordrecht - Rotterdam Centraal en dat de NS in de loop van januari een aantal drukke Sprinters op die verbinding gaat verlengen.
Mijn tip: zet gewoon DD-AR in. Toen de t5020 nog met DD-AR reed, paste het altijd makkelijk, terwijl het nu met (meestal) een losse SLT-IV precies zó gaat dat je nog goed kunt ademen, maar als er per ongeluk een losse SLT-IV rijdt, wordt het echt propwerk en tegen de deuren geklemd staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Daniel »

Mijn tip: herstel de IC-aansluitingen op Rotterdam Centraal die nu precies 0 minuten zijn... scheelt waarschijnlijk aardig in het aantal reizigers dat Ddr - Rtd met die Sprinters moet reizen wat ook al wat extra lucht geeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door WSM »

Mijn tip: haal de conducteurs uit die overvolle treinen (daar kunnen ze toch weinig zinvols doen) en zet ze in als aanduwers.
Waarschijnlijk het goedkoopste, daar gaat het uiteindelijk om!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Michael 1988 »

Tja hopelijk krijgen ze toch geen spijt dat ze de DDM-1 uit dienst hebben gehaald. Nu de DD-AR op de planning staat om gereviseerd te worden kun je net zo goed de DDM-1 nog tijdelijk in dienst houden en/of reviseren en behouden. Dus ik denk dat voorlopig de druktes nog wel even blijven daar in Zuid- en Noord-Holland ;)

Maar de hoeveelste probleem is dit eigenlijk met de nieuwe sprinters? Nummer 3?

Ik meen me te herrinneren dat al eerder de volgende problemen waren:
  • -Treinuitval door het winterweer
    - Geen toilet aanwezig
Mochten er meer problemen zijn. Aanvulling is altijd welkom ;)
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door RoelZ1 »

Dit probleem heeft niet zo zeer met SLT te maken, maar met de nieuwe dienstregeling. Dat NS toevallig op de trajecten die zijn veranderd SLT inzet lijkt me toeval. Even alle problemen verklaren:

Rotterdam - Dordrecht:
De Sprinters zijn sowieso drukker geworden doordat reizigers vanuit Rotterdam Lombardije nu ook allemaal met de Sprinter moeten reizen. Ook sluit de Sprinter aan op de IC naar Utrecht, terwijl dat vorig jaar nog een IC was. Daardoor is de Sprinter nog drukker geworden.

Schiphol - Den Haag C:
Volgens de reisplanner wordt iedereen vanuit de s2200 volgens de reisplanner in de Sprinter naar Schiphol gepropt, als je naar Schiphol moet. Dat wordt natuurlijk druk, vandaar ook dat reizigers wordt aangeraden te wachten op de volgende IC.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door iljitsch »

Dat hebben ze ook goed voor elkaar want net een paar minuten voordat de s2200 aankomt in Leiden vertrekt de s3700 richting schiphol. Blijkbaar is een cross platform overstap teveel gevraagd tegenwoordig, en dat terwijl er binnenkort helemaal geen treinen van HS naar schiphol meer rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Suus »

De goede overstappen in Leiden zijn inderdaad gesloopt met de nieuwe dienstregeling, tot grote spijt van iedereen overigens. De hoop is (maar ik weet niet of het ook echt gebeurt) dat er een vernieuwde opzet van de Noord-Oost dat de overstappen in Leiden ook weer hersteld worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door reisthijs »

RoelZ1 schreef:Dit probleem heeft niet zo zeer met SLT te maken, maar met de nieuwe dienstregeling. Dat NS toevallig op de trajecten die zijn veranderd SLT inzet lijkt me toeval.
Dit probleem heeft zeker ook met SLT te maken, of beter gezegd de manier waarop NS de inzet van Sprinters plant: heel erg krap. Het komt nu alleen erg ongelukkig uit dat die overgang naar een krappere planning samenvalt met een reizigersgroei door de nieuwe dienstregeling.

Want er wordt elke keer dat op een traject de oude gele stoptreinen worden vervangen door Sprinters weer geklaagd over (te) volle treinen. Zo hadden we eerder al Utrecht-Geldermalsen, de Zaanlijn, de Flevolijn... waar geen sprake was van een nieuwe dienstregeling, maar wel van een andere materieelinzet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Geert »

Ik had vanochtend trouwens de s2100 vanaf Laan van NOI naar Rotterdam en behalve dat deze vandaag een stuk langer was dan vorige week (10 bakken geloof ik, vorige week maar 6) zag ik ook een paar tellers door de trein lopen. Blijkbaar is NS dus wel bezig met het in kaart brengen van de drukte per trein.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Ennes »

het zou al een slok op een borrel schelen als ze die keuzedag 60+ ook uit de middagspits zouden bannen. Maar verder zullen we het gezeur altijd blijven houden, en oké er zijn treinen die echt van voor tot achter helemaal vol zitten. Maar er zijn ook genoeg treinen waarbij de reiziger te beroerd is om een paar meter verder te lopen, om vervolgens opeengepakt op hetzelfde balkon te gaan staan klagen, terwijl er verderop gewoon zitplaats is. En ja ik ken ook het verhaal van de wisselende treinlengtes waarover er ongetwijfeld iemand zal gaan reageren. Maar ook bij treinen die altijd met 1 stel rijden (en men dus "wel" weet waar hij precies stopt) komt dit nog steeds veelvuldig voor. En dan hebben we natuurlijk nog het hufterige gedrag van reizigers die de plaats naast zich bezet houden met hun tas, waarvan een groot aantal reizigers niets durft te zeggen.

En zoals ik eigenlijk ook al aangaf, er zijn op alle aangegeven punten natuurlijk weer voldoende tegenargumenten te bedenken, en die ken ik ook best allemaal wel. Maar het blijft ook gewoon zo dat zolang iedereen rond de zelfde tijd blijft reizen, dit fenomeen zal blijven bestaan. En natuurlijk meer materieel is een optie, alleen zal dat ergens van betaald moeten worden, en zeker als dit slechts een paar uur per dag gebruikt zal worden, en verder werkeloos in de tuin zal staan, is dit een hele dure optie.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door iljitsch »

Ennes schreef:er zijn ook genoeg treinen waarbij de reiziger te beroerd is om een paar meter verder te lopen, om vervolgens opeengepakt op hetzelfde balkon te gaan staan klagen, terwijl er verderop gewoon zitplaats is.

[...]

En dan hebben we natuurlijk nog het hufterige gedrag van reizigers die de plaats naast zich bezet houden met hun tas, waarvan een groot aantal reizigers niets durft te zeggen.
Tja, zeggen of staan, kiezen of delen. De NS gaat natuurlijk geen treinen verlengen onder bovenstaande omstandigheden.

Ik vraag me ook af of de drukte niet beperkt is tot een deel van het trajekt.

Wat ik zelf overigens altijd irritant vind is stapels mensen die de hele trein doorlopen op zoek naar een zitplaats terwijl 't ding helemaal vol is. Met name als je op het balkon zit en dan steeds in de herrie en vaak ook stank moet zitten als de deur naar de volgende wagon open gaat.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door RoelZ1 »

^^ Daarom is dat SLT zo heerlijk, daar kan je de hele trein doorlopen op zoek naar een zitplaats, zonder lawaaiige en stinkende bakovergangen :).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:En dan hebben we natuurlijk nog het hufterige gedrag van reizigers die de plaats naast zich bezet houden met hun tas, waarvan een groot aantal reizigers niets durft te zeggen.
Ik vind dat juist wel fijn, juist omdat niemand er iets van durft te zeggen heb ik daardoor vrijwel altijd nog wel een zitplaats in een volle trein (of bus).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door reisthijs »

Ik snap ook niet dat niemand er iets van durft te zeggen. Niemand doet moelijk als je gewoon even vraagt of je er kan zitten (vaak hoef je maar te kijken naar die tas of hij is al weg.)
iljitsch schreef:Wat ik zelf overigens altijd irritant vind is stapels mensen die de hele trein doorlopen op zoek naar een zitplaats terwijl 't ding helemaal vol is.
Ik vind het dus altijd irritant als mensen weigeren door te lopen, waardoor de weg geblokkeerd raakt en je dus niet door kan lopen naar een deel van de trein waar het misschien rustiger is.
RoelZ1 schreef:^^ Daarom is dat SLT zo heerlijk, daar kan je de hele trein doorlopen op zoek naar een zitplaats, zonder lawaaiige en stinkende bakovergangen :).
Dat klinkt heel mooi in theorie maar daar merk je in de praktijk nogal weinig van. Ik zie vaak zat SLT's die aan één kant vol staan terwijl er verderop nog lege stoelen zijn.

En dan nog heeft het alleen zin bij treinen die met een los stel rijden. Rijdt SLT gekoppeld dan zie je steeds dat het ene stel veel voller zin dan het andere.
Laatst gewijzigd door reisthijs op do 12 jan 2012, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door M57 »

iljitsch schreef:Wat ik zelf overigens altijd irritant vind is stapels mensen die de hele trein doorlopen op zoek naar een zitplaats terwijl 't ding helemaal vol is. Met name als je op het balkon zit en dan steeds in de herrie en vaak ook stank moet zitten als de deur naar de volgende wagon open gaat.
:lol: Zulke mooie voorbeelden van individualistisch denken zie je maar zelden. Deze ga ik onthouden!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:
iljitsch schreef:Wat ik zelf overigens altijd irritant vind is stapels mensen die de hele trein doorlopen op zoek naar een zitplaats terwijl 't ding helemaal vol is.
Ik vind het dus altijd irritant als mensen weigeren door te lopen, waardoor de weg geblokkeerd raakt en je dus niet door kan lopen naar een deel van de trein waar het misschien rustiger is.
Daarom is het zo belangrijk om scherp onderscheid tussen beide situaties te maken. :-)

In de bus zie je dat wel dat de voorkant helemaal vol zit en dan zijn er een paar mensen die aan de ene kant een hele sloot volk bijna tegen zich aangedrukt hebben staan en aan de andere kant is het leeg en toch schuiven ze niet op. Erg vreemd. (Hoewel je ook niet ergens in het midden gevangen wilt zitten als je er zo uit moet.)
Laatst gewijzigd door iljitsch op do 12 jan 2012, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Suus »

Volgens mij toont jou reactie alleen maar aan dat een andere reiziger geen recht heeft op een zitplek als die elders in de trein zit omdat jij last hebt van zijn speurtocht :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door iljitsch »

Nee hoor, dat zeg ik niet. Ik neem het die mensen ook niet kwalijk, maar het blijft irritant.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Vinny »

Weet je wat pas irritant is? Reizigers die met een tweede klas vervoersbewijs toch door de eerste klas lopen op zoek naar een zitplaats elders. Ze moeten dat gewoon verbieden, want het zijn net kleuters die zich niet stil kunnen verplaatsen en van netjes achter elkaar aan lopen hebben ze ook geen kaas gegeten. In Zwitserland krijg je gewoon een boete van 80 frank. Dat zou hier ook moeten gebeuren.


Disclaimer: Bovenstaande post bedoel ik cynisch
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Michael 1988 »

RoelZ1 schreef:Dit probleem heeft niet zo zeer met SLT te maken, maar met de nieuwe dienstregeling. Dat NS toevallig op de trajecten die zijn veranderd SLT inzet lijkt me toeval.
Hobbyisten en mensen die in het OV en dan met name bij de NS werken, zullen (misschien) wel zo denken als jij. Maar gewone reizigers en leken zullen de problemen wel gewoon bij de treinen en NS leggen. Vooral als je kijkt wat er in de krant van gisteren stond. Daar werd niets gezegd over de nieuwe dienstregeling, maar over de foutieve materieelinzet en het gebruik van (te korte) sprinters. Dus de klachten van de reizigers uit zullen altijd direct op het materieel geschoven worden (ook mensen die niet op die trajecten reizen en het krantenbericht hadden gelezen) als je de precieze achtergrond niet kent.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:Weet je wat pas irritant is? Reizigers die met een tweede klas vervoersbewijs toch door de eerste klas lopen op zoek naar een zitplaats elders. Ze moeten dat gewoon verbieden, want het zijn net kleuters die zich niet stil kunnen verplaatsen en van netjes achter elkaar aan lopen hebben ze ook geen kaas gegeten. In Zwitserland krijg je gewoon een boete van 80 frank. Dat zou hier ook moeten gebeuren.


Disclaimer: Bovenstaande post bedoel ik cynisch
Ik snap dat je het cynisch bedoelt, maar ik wel er toch even op reageren. :)
Wat ik zelf irritant vind (en dat zie je met name bij SLT omdat je daar wel de hele trein door kan kijken) dat mensen als makke schapen en op elkaar gepropt aan beide kanten van de eerste klas blijven staan (dat kan dus alleen bij SLT-6 ;)), terwijl de eerste klas zelf ontzettend rustig is en er zelfs nog zitplekken zijn.
Wat ik dan altijd doe, is toch de eerste klas ingaan en daar blijven staan. Ik mag dan wel niet in de eerste klas zitten, maar zover ik weet is het niet verboden om in de eerste klas te stáán. :wink:
(Dit doe ik ook alleen bij erg grote drukte, als het rustiger is met slechts enkele staanplaatsen, blijf ik gewoon in de tweede klas, omdat de kans op een zitplek dan een stuk groter is.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Thijs »

Meltrain schreef:Ik mag dan wel niet in de eerste klas zitten, maar zover ik weet is het niet verboden om in de eerste klas te stáán. :wink:
Je mag met een tweedeklasse-vervoersbewijs niet in de eerste klasse staan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door webguy »

Als het zo druk is dat je in de eerste klas moet staan, dan gaat er niemand moeilijk over doen... Overigens is "eerste klas staan" ook erg subjectief in diverse materieeltypes. De zijgang van eerste klas coupetjes, telt dat ook als eerste klas bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigers: Sprinters zijn te vol

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Weet je wat pas irritant is? Reizigers die met een tweede klas vervoersbewijs toch door de eerste klas lopen op zoek naar een zitplaats elders.
Kan irritanter... niks zo irritant als "bejaarden" die dan ook een keer met de trein gaan en zien dat elk vierzitje bezet is, waarna ze recht voor de binnenschuifdeur blijven staan zeggend "het is vol" :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten