Google laat Nederlanders complete reis plannen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Edwin »

Daniel schreef:Interessant... Google Transit blijkt namelijk wel met realistische looptijden te rekenen op Utrecht Centraal :) Alleen de weergave van de routes daar loopt nog niet helemaal lekker zoals te zien op deze link. Zie nu net dat lijn 74 volgens dat kaartje zelfs aan spookrijden doet daar :P
Ik heb wel eens aan 9292 gevraagd waarom er op stations zoveel overstap-/looptijd wordt gerekend, mede daardoor zie je namelijk sommige reisadviezen niet die wel te halen zijn.. Kreeg ik dit antwoord op terug:
Wij houden de overstaptijd bij grote stations op een looptijd die voor de gemiddelde Nederlander haalbaar is. Als wij bij Den Haag Centraal* 2 minuten overstaptijd zouden aanhouden, zouden velen in de problemen komen.

Uw suggestie om de overstaptijd beïnvloedbaar te maken, zullen wij op de wensenlijst zetten.


*= Had ik als voorbeeld gebruikt aangezien ik op DH CS maar 2 minuten overstaptijd nodig heb en er standaard 2 minuten wordt aangegeven.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door reisthijs »

Ik snap best dat ze het niet té krap willen plannen maar 9292 overdrijft soms gewoon te veel. 10 minuten lopen voor een overstap bus->trein op Utrecht centraal is echt onzin, daardoor krijg je dus dat een bus die prima aansluit op de trein met 7 minuten overstaptijd niet getoond wordt.
Bij google krijg ik nu tenminste wel het juiste advies.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door iljitsch »

Niet zo lang geleden maakte ik toevallig zo'n overstap van de trein op de bus bij Utrecht CS, en ik denk niet dat ik een aansluiting van 10 minuten gehaald had. Allereerst nam ik de verkeerde uitgang, ten tweede liep ik de verkeerde kant op voor ik na flinke studie achterhaald had waar mijn bus precies stopte. Bij bussen op grote stations moet je echt wel de situatie kennen om snel over te kunnen stappen.

Ook als je achteraan een ver perron uitstapt kan de overstaptijd flink oplopen, zeker bij een kopstation als Den Haag CS (waar nu ook de treinen soms 40 meter voor het eind van het spoor stoppen) of bij smalle perrons op andere stations waar je moet wachten voor de roltrap.

Dus helemaal idioot is die 10 minuten niet, maar een overstap van 7 minuten niet tonen is ook verre van ideaal.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Gekko123 »

Het grootste probleem bij Utrecht Centraal is dat de looptijden totaal niet gebaseerd zijn op de werkelijke afstand. Zo is het prima mogelijk om een overstap van 5 minuten te halen van/naar spoor 1 t/m 4. Vanaf spoor 18/19 zijn die 10 minuten hard nodig wegens de afstand in combinatie met de verbouwing, al helemaal in de spits. Persoonlijk vind ik die looptijd van 10 minuten van busstation Noord of Zuid naar Jaarbeursplein wel aan de korte kant, en dan ben ik nog een jong en vitaal persoon...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door 010jongen »

10 minuten overstap tijd heb je wel nodig op trein bus op utrecht centraal, met 5 minuten mag je al gaan rennen... kom je van spoor 1 tm 4 dan zijn die 5 minuten wel te doen. naar de tram heb je ook al 10 minuten nodig
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Daniel »

Niet overdrijven, als je gewoon gezonde benen hebt is het met minder ook prima te doen... 7.28 aankomen op spoor 9 en de bus van 7.31 halen is me al vaak zat gelukt. Als m'n trein met z'n gebruikelijke -3 aan komt gebeurt het me weleens dat ik zelfs nog moet wachten omdat de bus er nog niet is :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Edwin »

Het ligt er inderdaad aan of je de situatie kent. Ik heb gistermiddag ook lopen zoeken naar Busstation Zuid op Utrecht om eventueel bus 138 te pakken. Maar wanneer je de situatie wel kent weet je al of je voorin, halverwege of achterin de tram, bus, trein of metro moet uitstappen om de kortste weg te nemen voor de overstap. Ik heb op DH CS als ik aankom met de tram (2, op Hoog) maar gemiddeld 2 minuten overstaptijd nodig, ligt er net even aan van welk spoor mijn trein vertrekt (meestal van spoor 9 dus kan ik voorin tram 2 uitstappen, trap af, om 1 perron heen en in de trein). Maar Utrecht Centraal is een andere verhaal met verschillende busstations e.d.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Suus »

Vaste reizigers plannen hun reis niet met 9292ov, die kennen de situatie al. Voor reizigers die zelden in Utrecht komen is 7 minuten echt niet overdreven, die busstations zijn groot en bijvoorbeeld het stadsbusstation is niet heel erg overzichtelijk vind ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Daniel »

Ik kijk anders nog geregeld in de reisplanners als ik eens een andere trein heb. Nu komt dat ook wel doordat ik in dat soort gevallen in het verleden erg goed bleek in het gokken op de verkeerde bus... Met zo gigantisch veel bussen in het uur die ik kan nemen en vijf verschillende vertrekperrons van die bussen vallen de patroontijden echt niet te onthouden.

(Ik heb er hooguit drie, de bus van 7.31, 7.32 en 7.35 uur in m'n hoofd zitten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten