Lees meer: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... lle-144423De ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer is verbaasd over de aanpak van spoorknelpunten rond Zwolle door ProRail. De partij stelt al langer dat de capaciteit van de sporen rond Zwolle te laag is. ProRail ontkende dit tot voorkort, maar erkent nu de capaciteitsproblemen. Volgens de ChristenUnie onderzoekt ProRail te weinig oplossingen.
Esmé Wiegman: “Vorig jaar werd al bekend dat sommige reizigers een langere overstap zullen krijgen en dat de reistijdwinst van de Hanzelijn beperkter zal zijn. Nu blijkt dat er in december nog grotere problemen ontstaan waardoor er een slechtere dienstregeling komt dan de reizigers was beloofd.” Het Kamerlid heeft in schriftelijke vragen de minister opgeroepen in te grijpen. “De verschillende spoorknelpunten rond Zwolle moeten eindelijk eens integraal worden bekeken”.
Christenunie wil maatregelen Zwolle
Christenunie wil maatregelen Zwolle
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Hmm. Ik zie eigenlijk geen optie om in Zwolle alles kruisingvrij te maken zonder dat er een soort noordkant van Utrecht overblijft qua wissels.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Okay. De volgende maatregelen:
- 4 sporen tot Herfte aansluiting, treinen blijven op spoor 15/16
- Stoptrein naar Enschede op spoor 1b
- Stoptrein Groningen spoor 14
- Stoptrein Utrecht spoor 1a
- Sporen 3/5 IC's richting Schiphol en Utrecht
- Sporen 6/7 IC's richting Leeuwarden en Groningen
- Spoor 10 IC Roosendaal?
Voor deze oplossing moet er geloof ik één wisselstraat bij. Misschien een fly-over voor de stoptrein uit Enschede als je die weer aansluiting wil laten geven op de andere treinen, ook daar is wel ruimte voor. Eventueel zou je die dan nog kunnen laten binnenkomen op spoor 16 en de treinen naar Emmen verplaatsen naar spoor 14/15, stoptrein Groningen naar 1b.
- 4 sporen tot Herfte aansluiting, treinen blijven op spoor 15/16
- Stoptrein naar Enschede op spoor 1b
- Stoptrein Groningen spoor 14
- Stoptrein Utrecht spoor 1a
- Sporen 3/5 IC's richting Schiphol en Utrecht
- Sporen 6/7 IC's richting Leeuwarden en Groningen
- Spoor 10 IC Roosendaal?
Voor deze oplossing moet er geloof ik één wisselstraat bij. Misschien een fly-over voor de stoptrein uit Enschede als je die weer aansluiting wil laten geven op de andere treinen, ook daar is wel ruimte voor. Eventueel zou je die dan nog kunnen laten binnenkomen op spoor 16 en de treinen naar Emmen verplaatsen naar spoor 14/15, stoptrein Groningen naar 1b.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
De stoptrein naar Enschede kun je beter op spoor 9 afhandelen. Sporen 1a en 1b zullen straks worden gebruikt door de Sprinters naar Amsterdam en Utrecht.
De treinen naar Emmen zouden de Intercity's naar Leeuwarden en Sprinters naar Groningen in de weg kunnen gaan zitten, als je ze vroeger laat vertrekken. Dat zou tussen Zwolle en Herfte opvolgtijden van één of twee minuten veroorzaken en dat is natuurlijk niet mogelijk. De tegentrein zou hij pas tegenkomen bij Dalfsen in plaats van zoals nu ter hoogte van Herfte. Tussen Zwolle en Herfte zou één extra spoor dus voldoende zijn om de ideale dienstregeling te realiseren. De spitstreinen kunnen over de normale sporen, want die zitten de overige treinen niet in de weg.
De treinen naar Emmen zouden de Intercity's naar Leeuwarden en Sprinters naar Groningen in de weg kunnen gaan zitten, als je ze vroeger laat vertrekken. Dat zou tussen Zwolle en Herfte opvolgtijden van één of twee minuten veroorzaken en dat is natuurlijk niet mogelijk. De tegentrein zou hij pas tegenkomen bij Dalfsen in plaats van zoals nu ter hoogte van Herfte. Tussen Zwolle en Herfte zou één extra spoor dus voldoende zijn om de ideale dienstregeling te realiseren. De spitstreinen kunnen over de normale sporen, want die zitten de overige treinen niet in de weg.
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Twee minuten opvolgtijd redt je wel.. Dan moet je de Noordkant van Zwolle opleuken naar 80 km/h en een seinverdichting bouwen. De boel tussen Zwolle en Herfte ombouwen naar twee losse tweesporige baanvakken is echter meer toekomstvast omdat er dan een maximale ontwerpvrijheid van de dienstregeling ontstaat. Zeker gezien de beperkte afstand waar we hier over praten is het geen slecht idee om zoiets te bouwen. Dan leg je Zwolle-Emmen helemaal vrij van Groningen/Leeuwarden-Utrecht/Schiphol.
Wat eventueel ook nog zou kunnen is Zwolle-Herfte ombouwen tot een driesporig baanvak en dan bij Herfte hogesnelheidswissels aanleggen om doormiddel van DVM de capaciteit optimaal te benutten.
Wat eventueel ook nog zou kunnen is Zwolle-Herfte ombouwen tot een driesporig baanvak en dan bij Herfte hogesnelheidswissels aanleggen om doormiddel van DVM de capaciteit optimaal te benutten.
Laatst gewijzigd door Klaasje op za 09 jun 2012, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Ik zie inderdaad ook meer in twee dubbelsporige baanvakken. Dan moet je wel fly-overs moet bouwen bij Herfte omdat die spoorlijn logischerwijs links van de huidige komt te liggen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Tenzij je die samen met de s7900 en de s3600 op het vierde perron van Zwolle afhandelt. Het maken van perronfases lijkt mij toch iets goedkoper dan het bouwen van een fly-over
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Is het iemand trouwens opgevallen dat het nieuwe perron in Zwolle redelijk kort is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Mij niet. Maar misschien Bastiaan wel..
Edit: Volgens inmiddels verouderde plannen zou het vierde perron ca. 275 meter lang worden.
Edit: Volgens inmiddels verouderde plannen zou het vierde perron ca. 275 meter lang worden.
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Welke opties bekijkt ProRail niet die ze volgens de ChristenUnie wel moeten bekijken? Seinverdichting en ophoging naar 80 staan volgens mij al in de plannen, alleen is dat dit jaar niet af maar (hopelijk) pas in dienstregeling 2014. Dienstregeling 2013 zal dus zeker niet optimaal zijn.
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Ze bekijken alles.: Kijk maar in de overbelastverklaring
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Hmm. Volgens de Netverklaring 2013 heeft Zwolle perrons van 340 meter of langerKlaasje schreef:Mij niet. Maar misschien Bastiaan wel..
Edit: Volgens inmiddels verouderde plannen zou het vierde perron ca. 275 meter lang worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Ja Amsterdam CS ook.. Maar spoor 2B is toch echt maar 150 meter lang.
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Volgens tekeningen die ik een jaar geleden op een bijeenkomst heb zien hangen, zullen spoor 9 en 10 een nuttige perronlengte van 270 meter krijgen. Aangezien veel stations aan de IJssellijn ook die perronlengte hebben, zal dat voor de s3600 niet zo'n probleem zijn.
Het meest 'out of the box' idee voor Zwolle - Herfte dat ik wel eens heb gezien, was om het baanvak driesporig te maken en alle uitgaande treinen over het middelste spoor af te handelen middels kort volgen en de buitenste sporen te gebruiken voor binnenkomende treinen. De rijrichtingen van beide sporen tussen Zwolle en Dalfsen zouden dan omgewisseld zijn. Zie het rapport 'Het spoor van Dalen naar succes' (PDF).
Alleen de spoorbezetting in Zwolle was niet helemaal uitgewerkt in dat idee. Als je de kopsporen wil blijven gebruiken, zal je de rijwegen van/naar Meppel moeten blijven kruisen, alleen zou dat vanuit de richting Emmen niet in Herfte moeten, maar pas voor het inrijden van Zwolle.
Het meest 'out of the box' idee voor Zwolle - Herfte dat ik wel eens heb gezien, was om het baanvak driesporig te maken en alle uitgaande treinen over het middelste spoor af te handelen middels kort volgen en de buitenste sporen te gebruiken voor binnenkomende treinen. De rijrichtingen van beide sporen tussen Zwolle en Dalfsen zouden dan omgewisseld zijn. Zie het rapport 'Het spoor van Dalen naar succes' (PDF).
Alleen de spoorbezetting in Zwolle was niet helemaal uitgewerkt in dat idee. Als je de kopsporen wil blijven gebruiken, zal je de rijwegen van/naar Meppel moeten blijven kruisen, alleen zou dat vanuit de richting Emmen niet in Herfte moeten, maar pas voor het inrijden van Zwolle.
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Ik stel het vijfde perron voor *O*
Even zonder gekheid: Kan het vierde perron niet gewoon wat langer dat je wat aansluitingen aan de westkant laat vervallen richting de hoofdbaan? Als je kunt af- en aanrangeren aan die kant lijkt mij het belangrijkste gerealiseerd en dan kan je het perron straffeloos in fasen scheiden omdat die veel langer is geworden.
Even zonder gekheid: Kan het vierde perron niet gewoon wat langer dat je wat aansluitingen aan de westkant laat vervallen richting de hoofdbaan? Als je kunt af- en aanrangeren aan die kant lijkt mij het belangrijkste gerealiseerd en dan kan je het perron straffeloos in fasen scheiden omdat die veel langer is geworden.
Re: Christenunie wil maatregelen Zwolle
Ja, dat is inderdaad een goed idee.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten