Verbouwingen en vernummeringen materieel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Meltrain »

Ik loop al een tijdje met de volgende vraag:
Waarom is er bij de verbouwing van SGM-III naar een SGMm-III een vernummering geweest (van 2800 naar 2900) en is dat nu bij de verbouwing van SGM-II naar SGMm-II ook (van 2000 naar 2110), maar is er bij de verbouwing van ICM-III naar ICMm-III geen vernummering geweest (van 4000 naar bijvoorbeeld 4100)? :?
Is dit puur toeval of zit hier een vreemde NS-redenatie achter? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Wubbo »

Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij komt dat doordat verbouwde SGMs niet gecombineerd mochten rijden met onverbouwde soortgenoten. Om ze dan goed uit elkaar te kunnen houden is een vernummering handig. ICMm mocht al vanaf het begin (nadat de testen waren afgerond) gecombineerd rijden met soortgenoten, dus daar speelde dat niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Meltrain »

Hmm, de combinatie Vlaflip+Banaan kwam anders vaak genoeg voor.
En in eerste instantie was het toch ook de bedoeling dat de ICMm'en in het begin een eigen omloop in de s1500 zouden krijgen?
Is er verder noog iemand die een mogelijke verklaring voor deze vreende logica weet? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Geert »

De onverbouwde stellen mochten niet samen met verbouwde stellen rijden omdat het remsysteem van de nieuwe schoon was gemaakt en van de oude stellen niet (en samen rijden zou het remsysteem weer vervuilen). Later is ook het remsysteem van de oude stellen schoongemaakt, waardoor ze samen mochten rijden. Sindsdien waren er regelmatig combi's van vlaflip en banaan te zien.

De oude SGM-II'tjes mogen sinds halverwege dit jaar niet meer samen rijden met SGMm-etjes omdat van de laatste soort de aanzetversnelling is vergroot, het gekoppeld rijden van oude en nieuwe stellen zou de tractieinstallatie beschadigen van de oude stelletjes.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Meltrain »

Ja, dat van dat laatste wist ik.
Maar dat verklaart nog steeds de vernummeringenlogica niet echt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Daan »

Hoezo niet? Die dingen zijn vernummerd om ze goed uit elkaar te kunnen houden in het tijdperk dat ze niet samen mochten rijden. Simpel toch?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Geert »

Overigens is de vernummering van de drietjes redelijk eenvoudig (met 100 ophogen); van bijvoorbeeld 2894 naar 2994. De tweetjes worden met 110 opgehoogd, bijvoorbeeld van 2023 naar 2133. Dat laatste is omdat de protoserie SM'90 genummerd was van 2101-2109 en er anders overlap zou kunnen ontstaan in systemen van NedTrain en NS.

En zoals Daan al zei; het omnummeren op zichzelf is om de oude en nieuwe stellen uit elkaar te kunnen houden. Bij ICMm speelde dat probleem niet (oud en nieuw mocht vanaf dag 1 al gekoppeld rijden) en er was dus geen noodzaak om de nummering van verbouwde stellen aan te passen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Karl »

Deze theorie is opzich toch ook te verklaren door te kijken naar de nummering van VIRM? De nieuwste VIRMs zijn toch ook gewoon 'doorgenummerd' en kunnen ook rijden met oudere VIRMs.
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Daan »

Ja, dat ook inderdaad :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Meltrain »

Oke, dat verklaart een hoop. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door playertwo »

Geert schreef:Dat laatste is omdat de protoserie SM'90 genummerd was van 2101-2109 en er anders overlap zou kunnen ontstaan in systemen van NedTrain en NS.
Waarom is dat nu wel een probleem en bij de instroom van de e-locs serie 1700 niet (toen reed mat'54 immers in de serie 1700), wat om die reden weer werd teruggenummerd naar de serie 700?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door webguy »

Toen was alles nog papier in een NS bedrijf voor exploitatie, onderhoud, herstel, revisie, etc. Nu heb je 3 bedrijven: NedTrain, NS, NSFS en nog wat partijen die alles moeten omnummeren qua systemen en onderdelen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Wubbo »

En bovendien is de automatisering nu veel verder dan in die tijd. Veel meer computersystemen waar van alles in staat dus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Suus »

Dan is het eigenlijk een slechte zaak dat de systemen niet gekoppeld zijn, nu krijg je allemaal dubbele informatie die ook nog eens niet blijkt te kloppen. Dat lijkt mij niet de bedoeling van de digitalisatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door lint41 »

Bovendien zwerven er nog onderdelen rond die in hun geschiedenis een SM'90 hebben gediend... Bij die onderdelen staat het nummer van de Railhopper dus ook nog. Door de SGM-II met 100 op te hogen zouden die dingen ineens in een SGM hebben gezeten, wat dus niet zo is ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door reisthijs »

Ze hadden de nummers ook met bijvoorbeeld 200 kunnen ophogen, dan waren de volgnummers tenminste hetzelfde gebleven (2001 --> 2201 enz.). De tweetjes in de 2200-serie had ook beter aangesloten bij de SLT-nummering (viertjes = 2400, zesjes = 2600).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door reisthijs »

playertwo schreef:Waarom is dat nu wel een probleem en bij de instroom van de e-locs serie 1700 niet (toen reed mat'54 immers in de serie 1700), wat om die reden weer werd teruggenummerd naar de serie 700?
Blijkbaar is niet zo'n probleem als locs en treinstellen dezelfde nummers hebben. Zo waren de Benelux-hondekoppen de 1200-serie, ook dubbel met een locserie dus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door tsov »

reisthijs schreef:Ze hadden de nummers ook met bijvoorbeeld 200 kunnen ophogen, dan waren de volgnummers tenminste hetzelfde gebleven (2001 --> 2201 enz.). De tweetjes in de 2200-serie had ook beter aangesloten bij de SLT-nummering (viertjes = 2400, zesjes = 2600).
Als er nog SM'90 in de boeken staat, zouden de 2200-locs er niet ook nog instaan dan? Al zouden de SLT's dan geen 2400 kunnen heten natuurlijk... :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Daan »

De locserie 2200 is een andere serie dan de locserie 2400 ;)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door playertwo »

En voor de volledigheid: er heeft ook nog een serie 2600 bestaan :mrgreen: (tot 1960, dus dat zal wel uit het archief zijn verwijderd)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door tsov »

Daan schreef:De locserie 2200 is een andere serie dan de locserie 2400 ;)
I know, maar ze zijn wel min of meer gelijktijdig afgevoerd en als de 2200's nog in de boeken zouden staan, staan de 2400'en daar natuurlijk ook :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Dubbele P »

Maargoed, de nieuwe GTW's van Veolia hebben nu ook nummers van sikken en die zullen vast ook nog wel ergens in het systeem staan ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwingen en vernummeringen materieel

Bericht door Daniel »

Tja maar die zijn bij verschillende bedrijven in onderhoud :wink: En daarnaast heb je bij Veolia de 7 (en bij Arriva de 10) er nog voor bij het officiële nummer van de GTW's he
Anders zou het met de E-GTW's van Arriva ook een probleem zijn geweest i.v.m. overlap met Plan T, die zijn immers ook nog allebei bij NedTrain in onderhoud.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten