Internationaal reizen met Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Bart schreef:Door je kaartje te splitsen in Rsd, kun je de prijsstijging beperkt houden... de tabel van treinziger.nl is dus enigszins misleidend.
Dat is natuurlijk alleen zo als je een VDU of andere NS-kortingskaart hebt. Sowieso vraag ik me af waarom iedereen in de Beneluxtrein met ongeveer 20% korting mag reizen na 9.00 en in het weekend, terwijl je daar binnen Nederland een kortingskaart voor nodig hebt.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Bart »

RoelZ1 schreef:
Bart schreef:Door je kaartje te splitsen in Rsd, kun je de prijsstijging beperkt houden... de tabel van treinziger.nl is dus enigszins misleidend.
Dat is natuurlijk alleen zo als je een VDU of andere NS-kortingskaart hebt. Sowieso vraag ik me af waarom iedereen in de Beneluxtrein met ongeveer 20% korting mag reizen na 9.00 en in het weekend, terwijl je daar binnen Nederland een kortingskaart voor nodig hebt.
Als je zo gaat beredeneren kun je je ook afvragen waarom een enkele reis Amsterdam-Brussel twee keer zo duur is als een enkele reis Amsterdam-Maastricht... zolang de internationale tarieven zo veel anders zijn dan de binnenlandse, is een korting van 20% voor iedereen niet zo vreemd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Het is trouwens vreemd dat het weekendretour wordt afgeschaft. Ben je eenmaal in België dan rijd je altijd tegen halve prijs in het weekend. Misschien loont het kopen van 2 losse kaartjes (1 voor NS-deel en 1 voor NMBS deel) in de nieuwe situatie dan wel meer dan ooit?
Dat deed het toch altijd al? Als ik naar bijv. Leuven reis koop ik ook altijd in Antwerpen een nieuw kaartje. Scheelde destijds ruim 5 euro en waarschijnlijk nu nog meer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Ben je eenmaal in België dan rijd je altijd tegen halve prijs in het weekend.
Sorry wat? :shock:

Sinds wanneer is dat? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

Dat kan met het Weekendbiljet, dat is een retourticket die geldig is in alle weekends (vrijdag na 19:00 tot en met zondag) en 50% goedkoper dan een normaal retourticket. Tijdens verlengde weekends zijn de tickets ook langer geldig :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

Was dat in 2009 ook al? Toen ik zowat elk weekend in België zat? Nooit van gehoord namelijk :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

In 2006 werd het biljet aangepast zodat het een heel weekend geldig was, daarvoor was het biljet alleen voor een enkele weekenddag te koop. Dus ja, het bestaat al heel lang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

bijzonder dat ik er dan nog _nooit_ van gehoord heb :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

De dienstregeling is in het weekend ook gehalveerd dus dan het treinkaartje ook :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

Ik reed altijd met rail passen. Die gewoon wel voor de volle mep waren overigens :') kl**tjesvolk daar :neg:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Vinny »

Maar je krijgt het toch automatisch als je het koopt bij het loket dacht ik? Het loont dus al heel lang om je auto bij Essen te stallen en daar de trein te nemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Ronald »

Vinny schreef:Het loont dus al heel lang om je auto bij Essen te stallen en daar de trein te nemen.
Hoezo? Dat ligt eraan waar je heen moet en met hoeveel personen. Dan kan het ook lonen om met je auto door te rijden naar de eindbestemming :Y .
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Mohamed »

Al met al pure bagger dus, even besluiten om even de zuiderburen voor een dagje te bezoeken zit er dus niet in (tenzij je mogelijk de hoofdprijs moet betalen).

Een aantal gereserveerde plekken (bijv voor 'zakenmensen/ ambtenaren', TGV of EUROSTAR reizigers) snap ik, maar dacht juist dat het hele succes van die Beneluxtrein te wijten was aan haar flexibiliteit. Toegegeven, die uitpuilende tendens die de Benelux vaak had op piekmomenten was ook niet fijn. Maar vaste aanlooptarieven mét gegarandeerde zitplaats (zoals de TGV in Fr over de kortere trajecten) zou fijn zijn dus.

Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat ze (o.a. NS Hispeed) tot inkeer komen, net als met die hele tariefstelling (toeslag) van Fyra Rtm- Ams in het begin.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

Mohamed schreef: Rtm- Ams
Huh? Wij spreken geen vliegtuigs hier, sorry ;) Rtd - Asd bedoel je?

En idd het klopt wel wat je zegt: Het succes van de Beneluxtrein is juist de flexibiliteit. Net als met elke andere normale trein kon je er gewoon in en uit springen wanneer je zin had. Wat er nu gebeurt (en wat wel vaker gebeurt in OV-land) is dat er iets opgeheven wordt omdat het "te succesvol" is. Dat is natuurlijk iets heel erg raars :shock:
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Gekko123 »

En de soap gaat vrolijk verder:

Rover klaagt bij NMa over 'monopolist' NS
RIJSWIJK - Reizigersvereniging Rover beschuldigt de Nederlandse Spoorwegen van kunstmatige prijsopdrijving op het traject Rotterdam-Antwerpen.

bron: nu.nl
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Ronald »

Het wordt steeds spannender...
Frequentie wordt dus 1x per 2 uur (klopt ook volgens de binnenlandse NS-planner). Tarieven zijn alleen nog niet "officieel" bekend, m.a.w. NS-Hispeed meldt de treinen en tarieven nog steeds niet :N .
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Caspar »

Strikt genomen is op dit moment de mogelijkheid om een superdiscount kaartje naar Brussel te kopen al niet meer mogelijk voor zondag 9 december, aangezien het de bedoeling was dat je minstens een maand van te voren moest boeken?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Karl »

In januari komt er een persbericht dat de reizigersaantallen tegenvallen, maar dat er goede hoop is voor de toekomst. -o-
Het is een spectrum.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Caspar schreef:Strikt genomen is op dit moment de mogelijkheid om een superdiscount kaartje naar Brussel te kopen al niet meer mogelijk voor zondag 9 december, aangezien het de bedoeling was dat je minstens een maand van te voren moest boeken?
Superdiscount is tot 7 dagen van te voren te boeken. Dit geldt voor alle stoelen die voor superdiscount in aanmerking komen (20-50%, afhankelijk van welke trein je neemt).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

Tja, maar dat weet de normale reiziger dus niet want NS Hispeed communiceert nog steeds net zo goed als een atoombunker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Caspar »

Je hebt inderdaad gelijk. Overigens; als je nog geen 18 bent moet je een schriftelijke toestemming van je ouders of voogd kunnen gaan tonen aan de conducteur van de Fyra als je wilt meereizen. Is dat niet wat overdreven? En hoe wil een conducteur dat op echtheid gaan controleren? Lijkt een beetje op een spijbelbriefje van de school op deze manier...

Toen ik 18 werd had ik volgens mij al het halve Belgische net afgetreind zonder enige verklaring van mijn ouders op zak te hebben gehad...
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door jesse-cruzu »

"Het merendeel van de mensen zal juist minder gaan betalen omdat ze reserveren"

In de praktijk gaat dit echter anders! Vooral de reizigers vanuit Schiphol naar Belgie gaan de volle laag betalen dan omdat zij last minutes kaartjes moeten kopen. Ik neem aan dat deze groep niet al vanuit het buitenland ff op de site van NShispeed gaan zitten boeken... :|
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Karl »

Gezien reacties op Facebook van Belgische vrienden omtrent deze geweldige ideeën heb ik nu het idee dat ze eerder vanaf Brussel of Parijs gaan vliegen dan vanaf Schiphol. :')
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Caspar »

Nou is de reis naar Aeroport Charles de Gaulle TGV vanaf Brussel ook niet bepaald goedkoop te noemen met een vanaf prijs van 57€ tot 77€ vol tarief enkele reis.
Dat is in ieder geval geen goedkopere optie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

jesse-cruzu schreef:"Het merendeel van de mensen zal juist minder gaan betalen omdat ze reserveren"

In de praktijk gaat dit echter anders! Vooral de reizigers vanuit Schiphol naar Belgie gaan de volle laag betalen dan omdat zij last minutes kaartjes moeten kopen. Ik neem aan dat deze groep niet al vanuit het buitenland ff op de site van NShispeed gaan zitten boeken... :|
Aangezien KLM aandeelhouder in HSA is komt er een speciale regeling voor vliegreizigers. Tickets tussen Schiphol en Antwerpen/Brussel kunnen via de luchtvaartmaatschappij geboekt worden (ook tegen lage tarieven). Doordat je dan één ticket hebt voor vliegtuig en trein mag je bij vertraging kostenloos de volgende trein nemen. Dit geldt volgens Europees recht trouwens ook als jij een gecombineerd ticket met NS/NMBS en NS Hispeed hebt. Als jouw NS of NMBS-trein vertraging heeft mag je, mits je een aantekening van de conducteur vraagt, gratis met de volgende trein mee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten