Dienstregeling 2013 #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Wubbo »

Hengelo Gezondheidspark is ook pas laat toegevoegd, het duurde heel lang voordat dat op de juiste manier in de planningssystemen zat zodat je er ook een stop kon plannen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:het duurde heel lang
Waarom? :?:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Wubbo »

Geen idee, ik heb niet verder gevraagd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door webguy »

Vast hetzelfde als met evenementenstations zeker?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Bart »

Fles schreef:
Wubbo schreef:het duurde heel lang
Waarom? :?:
Meer dan 16 karakters, daar kan het systeem niet mee omgaan.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door wouter15 »

Volgens mij zin de de dienstregeling van Connexxion aan het inladen op de site. Ik zag tenminste van verschillende lijnen in Goes dat je daar al kon zoeken naar dienstregeling 2013
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Mohamed »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Daniel »

En de materieelinzet voor 2013 is nu ook bekend. Met daarin ook twee behoorlijk optimistisch geplande treinen...

~ 16.20 uur te Utrecht C.
2012: t557 Rtd / Gvc - Lw / Gn met 14 bakken IRM
2013: 12557 Rtd - Lw met max. 12 bakken ICM

~ 17.20 uur te Utrecht C.
2012: t12561 Ut - Lw met 4 bakken IRM + t561 Rtd / Gvc - Gn met 12 bakken IRM
2013: 12561 Rtd - Lw met 10 bakken ICM

En dan te bedenken dat het aantal doorgaande reizigers in de NoordOost over Utrecht heen in de spitsen toch behoorlijk meevalt. En daarmee dus ook het aantal reizigers wat zich verplaatst naar de Hanzelijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Klaasje »

Op de Flevolijn ook geen trein met meer dan 10 bakken. En ook dat alleen in de series (12)s700, s2600 en s4900. (Bij die laatste in de vorm van SLT). De rest is dus korter. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in.. :')
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Reiziger Delft »

Reactie op bericht van Daniel: Je bent natuurlijk wel je reizigers naar Almelo, Hengelo en Enschede kwijt, omdat die een kwartier eerder of later reizen. Bovendien komt de verbinding Utrecht - Apeldoorn/Deventer in een betere kwartier-ligging te liggen, waardoor je ook minder reizigers naar Amersfoort, Apeldoorn en Deventer zal hebben in de de treinen naar Zwolle. Ik neem bijvoorbeeld wel eens de s2800 van 16:02 vanaf Utrecht richting Deventer; na Amersfoort is die trein vrij leeg omdat hij nu redelijk dicht achter de reguliere noord-oost naar Enschede rijdt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Ardan »

Hoe weten jullie het aantal bakken nou weer dan? Ik zie dat nergens staan..
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Thom91 »

Je kent zo de mensen in het wereldje he, en die lopen rond op sites als Somda ;)
Komt wel goed schatje.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door JWM »

Daniel schreef:En de materieelinzet voor 2013 is nu ook bekend. Met daarin ook twee behoorlijk optimistisch geplande treinen...

~ 16.20 uur te Utrecht C.
2012: t557 Rtd / Gvc - Lw / Gn met 14 bakken IRM
2013: 12557 Rtd - Lw met max. 12 bakken ICM

~ 17.20 uur te Utrecht C.
2012: t12561 Ut - Lw met 4 bakken IRM + t561 Rtd / Gvc - Gn met 12 bakken IRM
2013: 12561 Rtd - Lw met 10 bakken ICM

En dan te bedenken dat het aantal doorgaande reizigers in de NoordOost over Utrecht heen in de spitsen toch behoorlijk meevalt. En daarmee dus ook het aantal reizigers wat zich verplaatst naar de Hanzelijn.
Ehm, Tussen Rotterdam en Utrecht neemt de capaciteit toch niet af? En de reizigersaantallen tussen Amersfoort en Zwolle gaan juist wél dalen door de ingebruikname van de Hanzelijn. Is het straks dus alleen op Utrecht-Amersfoort wellicht wat krap, maar is het wel haalbaar om bij een rit van meer dan 2,5 uur de capaciteit af te stemmen op één kwartiertje?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Daniel »

Reiziger Delft schreef:Reactie op bericht van Daniel: Je bent natuurlijk wel je reizigers naar Almelo, Hengelo en Enschede kwijt, omdat die een kwartier eerder of later reizen.
Tja, maar hoeveel zijn dat er nu werkelijk vanaf Utrecht? Tot Deventer is de dikste stroom, die houdt je er gewoon in.
Bovendien komt de verbinding Utrecht - Apeldoorn/Deventer in een betere kwartier-ligging te liggen, waardoor je ook minder reizigers naar Amersfoort, Apeldoorn en Deventer zal hebben in de de treinen naar Zwolle.
Je moet ook niet overdrijven, de ligging is nu voornamelijk scheef qua aankomst in Amersfoort doordat de s2800 een trager pad heeft. Treinen naar Zwolle gaan 1 minuut eerder, naar Deventer 3 min. later. Dat zijn niet dusdanig schokkende wijzigingen dat reizigers ineens een andere trein gaan nemen gezien de frequenties van bv. aansluitende bussen niet opeens veranderen.
Ik neem bijvoorbeeld wel eens de s2800 van 16:02 vanaf Utrecht richting Deventer; na Amersfoort is die trein vrij leeg omdat hij nu redelijk dicht achter de reguliere noord-oost naar Enschede rijdt.
Mwoh, 11 minuten erachter komt toch behoorlijk in de buurt van een kwartiersdienst al. In de andere richting zit je zelfs nog dichter bij een kwartiersdienst met 13 minuten ertussen.

De s2800 is nu rustiger omdat er uitsluitend de reizigers tot Deventer in zitten, terwijl de NoordOost ze voor Zwolle én Deventer vervoert tussen Utrecht en Amersfoort. En eigenlijk is er alleen voor de reizigers naar Enschede echt reden tot het nemen van een andere trein (owja trouwens hintje: 12561 sluit in Amersfoort op een IC-Berlijn pad aan, daar ga je dus juist wel ook reizigers naar Enschede in krijgen :idea: )
Ardan schreef:Hoe weten jullie het aantal bakken nou weer dan? Ik zie dat nergens staan..
Max. 12 bakken is gerelateerd aan de perronlengtes tussen Rotterdam en Utrecht, die laten niet meer toe. En die 10 bakken in de 12561 was toevallig door een NS'er op Somda gemeld.

@JWM: Ooit weleens gezien hoe groot de (overstap)stroom is die dus Utrecht - Zwolle doet? Daar kan je een behoorlijke trein mee vullen hoor. Neem bv. de huidige t759: die vult z'n 12 bakken IRM vrijwel geheel met de overstappers uit Utrecht en reizigers vanaf Amersfoort. Diverse keren die trein zien binnengekomen en er ook met enige regelmaat zelf in gezeten: tussen Schiphol en Amersfoort kan je in die trein een kanon afschieten, waarmee het aandeel reizigers dat via de Hanzelijn gaat reizen in die trein weleens behoorlijk tegen kan gaan vallen.

En ik heb het trouwens ook niet over een verwachting van wat krapte, eerder een verwachting van achterblijvers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Suus »

Volgens mij heb jij in een andere t759 gezeten dan diegene die ik regelmatig op het station zie passeren, want die trein zit toch vaak goed vol na Duivendrek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Geert »

Als de grootste drukte verwacht wordt tussen Utrecht en Amersfoort kunnen de reizigers naar Amersfoort ook best een andere trein pakken. Het is niet zo dat dit de enige trein naar Amersfoort is ofzo...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door JWM »

Bee schreef:Volgens mij heb jij in een andere t759 gezeten dan diegene die ik regelmatig op het station zie passeren, want die trein zit toch vaak goed vol na Duivendrek.
En in Hilversum gaat er een hoop uit, maar stapt er nog meer in. Voornamelijk overstappers vanuit Amsterdam Centraal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Als de grootste drukte verwacht wordt tussen Utrecht en Amersfoort kunnen de reizigers naar Amersfoort ook best een andere trein pakken. Het is niet zo dat dit de enige trein naar Amersfoort is ofzo...
Beetje makkelijke gedachte he, er is ook zoiets van aansluiten op werktijden bijvoorbeeld (en de eerdere en latere treinen zijn ook slechts setjes ICM, die hebben ook geen oneindige capaciteit)
Maargoed, NS is al langer erg goed in veel materieel sturen in de richting die de reiziger niet op wil.
JWM schreef:
Bee schreef:Volgens mij heb jij in een andere t759 gezeten dan diegene die ik regelmatig op het station zie passeren, want die trein zit toch vaak goed vol na Duivendrek.
En in Hilversum gaat er een hoop uit, maar stapt er nog meer in. Voornamelijk overstappers vanuit Amsterdam Centraal.
Laten we het zo zeggen: hij zit hooguit halfvol. Met name het treindeel voor Leeuwarden is bij aankomst in Amersfoort doorgaans nog behoorlijk leeg, dat naar Groningen zit voller maar kent nu ook weer geen bergen staanplaatsen ofzo.

Maargoed, het potentiële probleem zit vooral het wel erg grote verschil in capaciteit tussen de huidige en toekomstige situatie. Dat de treinen niet meer zo extreem lang hoeven te zijn als ze nu zijn ontken ik ook niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door MdJ »

Daniel schreef: (owja trouwens hintje: 12561 sluit in Amersfoort op een IC-Berlijn pad aan, daar ga je dus juist wel ook reizigers naar Enschede Hengelo in krijgen :idea: )
Pimpelexpress sluit in Hgl niet aan op de s7000, de eerst volgende trein daar naar Es is de NO.
Bij twijfel: gebruik beton.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door JWM »

Zolang je in die trein met 14 bakken VIRM nog een viertje voor jezelf kan vinden tussen Amersfoort en Zwolle zal het wel loslopen met het aantal reizigers dat noodgedwongen op het perron moet achterblijven straks...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Suus »

Er gaan nu op de meest vreemde tijdstippen echt gigantische treinen de Veluwe over, daar vraag ik mij toch echt af of het noodzakelijk is.

De t525 reed vanochtend bijvoorbeeld met de combinatie ICM-III+ICM-IV+ICM-III+ICM-IV van Utrecht naar Zwolle. De twee treinen van ICM-III+ICM-IV van Rotterdam en Den Haag naar Utrecht zijn logisch, maar je hoeft niet die hele ellende ook nog naar de andere kant van het land te slepen.

De t752 reed vanmiddag met minimaal 10 bakken VIRM over de Veluwe. Ook grote onzin natuurlijk, is echt niet nodig :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Klaasje »

Veel van die lange treinen in de daluren hebben te maken met het op de juiste plaats krijgen van materieel. Als er toch al een trein rijdt kan beter wat extra treinstellen aanhaken als ze toch die kant op moeten. Bedenk ook dat je niet overal makkelijk kunt aftappen en bijplaatsen. Op Hoofddorp is er bijvoorbeeld sowieso al erg weinig capaciteit waardoor je het effect ziet dat je treinen naar Nijmegen moet verlengen in Nijmegen of Eindhoven omdat het ook niet kan in Arnhem, Den Bosch en Utrecht.

Het alternatief voor lange treinen is frequenter rijden op korte drukke deeltrajecten. Dat is echter niet per definitie efficiënt. Als je vier complete treinen nodig hebt om die hogere frequentie te kunnen rijden terwijl het aantal reizigers ook mee kan met een drie of vier verlengde treinen dan is het best aantrekkelijk om het hele traject met een lange trein te rijden. Je hebt dan die extra conducteur wel nodig maar je bespaart die extra machinist op het deeltraject en misschien is die frequentieverhoging wel niet inpasbaar terwijl het qua materieelkosten niet uitmaakt.

Als je zes extra lange treinen moet laten rijden en je hebt op het frequente traject maar vier stuks nodig om héén en terug te rijden voor die frequentieverhoging dan is die frequentieverhoging weer efficiënter.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Vinny »

Er is in de brede Randstad nou eenmaal een schrijnend gebrek aan opstel- en keersporen omdat de eerste de beste woelmuis in een weiland een hoger maatschappelijk nut wordt toegekend dan een forens :X

Maar de NS werkt daar zelf natuurlijk ook aan mee door sloopmaterieel te stallen op de duurste grond van Amsterdam: net ten oosten van het oosterdokseiland... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Klaasje »

Dat is geen opstelplaats maar een strategische ruimtelijke reservering voor een vrije kruising om het verkeer Utrecht-Zaandam V.v. op de hoge sporen van Amsterdam CS af te kunnen handelen. Dat is echter een Amsterdams doorstroomconcept dat interessant is in een ander topic te bediscussiëren (Amsterdam CS; heden, verleden en toekomst ofzoiets..)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Justin »

Komen er weer twee weekjes tellen-in-de-trein, net zoals in 2007 toen :mrgreen: :?:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten